Gå til innhold

Besteforeldre vil plutselig gi sparepenger til konfirmasjon

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

Skrevet

Mine foreldre har siden datteren vår ble født spart 200 kr måneden. De har hele tiden snakket om at det vil jo bli en god sum til hun blir voksen, og skal brukes på egenkapital til bolig. Til våren står vår datter konfirmant, og nå vil mine foreldre plutselig gi summen som står på konto i konfirmasjonsgave. Jeg synes det er helt urimelig, og føler nesten de snyter henne for penger. 

Tenker at en konfirmasjongave fra besteforeldre ligger på ca 10 000 kr. Og så skulle hun i tillegg fått ca 40 000 kr til 18 årsdagen. Mens nå blir det jo samlet bare rett over 30 000 kr til konfirmasjonen. 

Anonymkode: 282fe...eb4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Litt usikker på om dette er trolling, men syns at det å gi 30 000kr totalt er VELDIG generøst, så jeg hadde vært takknemlig!

Mine foreldre har en del penger, men kunne ikke falt meg inn å føle at de snøt datteren min for noe som helst med å gi en så stor gave til konfirmasjon/18-årsdag, de aller fleste får langt mindre. Eneste unntaket her er hvis andre barnebarn har fått 50 000kr totalt, men livssituasjoner kan jo forandres. 

Anonymkode: 713d0...5ca

• Liker 17
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Tenker at en konfirmasjongave fra besteforeldre ligger på ca 10 000 kr. 

Be dem gi maks 10 tusen i konfirmasjonsgave og vent med resten til hun er myndig.

Du kommer sikkert på en god årsak som ikke involverer anklager mot dem.

Anonymkode: c5ef3...da5

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Mine foreldre har siden datteren vår ble født spart 200 kr måneden. De har hele tiden snakket om at det vil jo bli en god sum til hun blir voksen, og skal brukes på egenkapital til bolig. Til våren står vår datter konfirmant, og nå vil mine foreldre plutselig gi summen som står på konto i konfirmasjonsgave. Jeg synes det er helt urimelig, og føler nesten de snyter henne for penger. 

Tenker at en konfirmasjongave fra besteforeldre ligger på ca 10 000 kr. Og så skulle hun i tillegg fått ca 40 000 kr til 18 årsdagen. Mens nå blir det jo samlet bare rett over 30 000 kr til konfirmasjonen. 

Er du seriøs nå, foreldrene dine har spart 200 i mnd i 15 år til ungen din og du er fortsatt ikke fornøyd? Du får gi henne de 10 000,- du synes hun mangler til konfirmasjonen du da, er jo tross alt du som er moren. 

• Liker 26
  • Nyttig 4
Skrevet

Her er du helt på jordet!

Anonymkode: e1a0c...4ba

• Liker 10
Skrevet

Er du seriøst? Om du er det er dette så utrolig utakknemlig. Snyte henne for penger? Du kan jo ikke forvente at hun får de ved 18 år i det hele tatt. 

Anonymkode: d0b8b...4d6

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Godt eksempel på at besteforeldre aldri bør fortelle noe til barnebarna eller deres foreldre om eventuelle spareplaner. Ting kan skje.

Anonymkode: c5ef3...da5

• Liker 12
Skrevet

For en sjenerøs og flott gave fra besteforeldre til barnebarn. Tusen takk sier man og for ingen del si noe som helst om de merkelige tankene høyt

Anonymkode: 5b2e1...eed

• Liker 10
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg synes det er urimelig av dem å bryte det de opprinnelig sa. Dette bunner nok i at jeg har opplevd lignende skuffelser fra dem tidligere. Morfar døde like før bryllupet mitt og etterlot seg en arv på noen millioner. Mine foreldre ga oss 20 000 kr til bryllupet og sa at det ville komme mer etterhvert. Det er 13 år siden og jeg fikk aldri noe mer.

Så når de sier at de skal spare til 18 årsdagen, så synes jeg de burde holde det. Ikke endre planene.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg synes det er urimelig av dem å bryte det de opprinnelig sa. Dette bunner nok i at jeg har opplevd lignende skuffelser fra dem tidligere. Morfar døde like før bryllupet mitt og etterlot seg en arv på noen millioner. Mine foreldre ga oss 20 000 kr til bryllupet og sa at det ville komme mer etterhvert. Det er 13 år siden og jeg fikk aldri noe mer.

Så når de sier at de skal spare til 18 årsdagen, så synes jeg de burde holde det. Ikke endre planene.

Men moren din lever forhåpentligvis fortsatt? 😅

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du virker ekstremt opptatt av at foreldrene dine skal gi bort sine penger…

Anonymkode: b28f3...d48

• Liker 30
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg synes hovedproblemet nesten er at de tenker å gi så mye penger på en gang til en konfirmant. Det er ikke alle som er så fornuftige i pengebruken (eller har peiling på hva ting egentlig er verdt)  i den alderen... 

• Liker 8
  • Nyttig 6
Skrevet

Jeg skjønner ts litt. Opplevde noe lignende som tenåring, besteforeldrene mine sa at de sparte sånn og sånn til meg som jeg skulle få når jeg ble 18, skulle få sertifikat. Så ombestemte de seg , og fikk deler av summen når jeg var 15. 

det er veldig ,veldig snilt av dem og spare 200 kr i måneden og gi en så stor sum til konfirmasjon. De burde bare aldri ha sagt at de skulle spare og gi mer og hjelpe barnebarnet inn på boligmarkedet. Og gi forventninger og lovnader en ikke holder er ikke bra, uansett hvor generøs erstatningen er.

Anonymkode: 9307d...c6d

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du virker ekstremt opptatt av at foreldrene dine skal gi bort sine penger…

Foreldrene virker helt ekstremt opptatt av og love ting de ikke holder. Hadde ts etterlyst disse pengene om de ikke hadde blitt lovet i utgangspunktet? 

Anonymkode: 9307d...c6d

• Liker 3
Skrevet

Faktisk akkurat det samme her😅😅

Anonymkode: 61d0f...1fc

• Liker 1
Skrevet

Tjen dine egne penger, og ikke regn med at noen skal gi deg og dine barn penger. Et godt råd, er å styre unna snakk om økonomi med andre enn mannen din. Om de har vist tidligere at de endrer planer om pengegaver, så lar du bare være å regne med det. 

Du får nok arv når de dør 

Syns forresten du forventer svært store summer både til bryllupsgave og til ditt barn. Vær takknemlig for det du får. Det er deres penger, og de gjør som de vil.  Feil av dem å endre på ting de har sagt, men nå vet du jo at det er sannsynlig for fremtiden også, så lukk bare ørene når de snakker om sånt 

Anonymkode: 5b25a...eb8

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Det er veldig vanlig å gjøre det på denne måten. 

Jeg syns det er usmakelig og tenke at de snyter henne for penger. Dette er i utgangspunktet penger hun aldri har eid. Det er veldig stor variasjon i konfirmasjonsgave fra besteforeldre. Ikke alle ligger på 10.000 kr. Min mor gjorde som dine foreldre og ga det hun hadde spart opp. Svigerforeldrene mine ga 2000 kr. 

Anonymkode: fe2bb...689

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet

Er det mulig å være så grådig…

• Liker 8
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...