Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Eva_*
Skrevet

Hei

Skulle gjerne kommet i kontakt med noen som jobber med regnskap. Grunnen til det er at jeg vil vite hvordan det fungerer på andre arbeidsplasser med overtid, ferie og avspasering. Hva er vanlig i et slikt yrke? Har noen ubesvarte spørsmål, men egentlig ingen på jobb å prate med dette om og kjenner ingen fra andre firmaer.

Håper det er noen som kan dele erfaringer med meg.

Eva

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Eva_*
Skrevet

Ingen...? Dytter denne litt opp. :)

Gjest Frustrert regnskapsfører
Skrevet

Jeg lurer også på det samme. Jeg jobber masse, men ingen overtidsbetaling. Kun avspasering. Nå sitter jeg her med 7 ukers opparbeidet avspasering ( omtrent 5 av de er opparbeidet ettter nyttår) i tillegg til 5 ukers ferie som skal taes ut på ca. et halvt år. Kan jo overfør 2 uker til neste år, men det vil jo bare balle på seg med ferie man har tilgode og opparbeidet avspasering. Er desverre ikke tid til å ta ut tilsvarende man har opparbeidet. Gjør man det, ligger det bare hauger på pulten når man kommer tilbake, og man må til med en ny runde med ubetalt overtid. Lønna er jo ikke akkurat heller noe å skryte av, jeg har ca. 150 kr/timen men er ikke autorisert heller da men... Jeg er nå på utkikk etter en annen jobb, da jeg ikke er interssert i å jobbe 12 -14 timers dager og helger av og til og ikke få noe ekstra for det. Jeg har gitt beskjed om at jeg er misfornøyd med lønna, og gikk da opp litt men ikke så mye.

Gjest Gjest_Eva_*
Skrevet

Akkurat det samme hos oss. Det er jo ikke lov. Arbeidstilsynet hadde nok hatt endel å si om saken.

Man skal ha minst 40% i tillegg til vanlig lønn. Avspassering skal gjøres time mot time og overtiden SKAL utbetales. Den kan ikke avspaseres.

Er det vanskelig å avspassere kan man be om å få alt utbetalt. Har vært i kontakt med arbeidstilsynet og de er ganske klare på dette.

Lurer også på hvilken fagorganisasjon som passer best, men det har vel liten hensikt når det bare er jeg som tenker på det hos oss.

Jeg har samme lønnen som deg og er ikke autorisert ennå. Skal ta det med tiden.

Kanskje det er et utbredt problem innen dette yrket.

Syns det er ganske surt å ofre kvelder og helger når man ikke får noe igjen for det.

Hjelper det stort å bytte arbeidsplass tro? Kanskje det er det samme overalt.

Gjest frustrert regnskapsfører
Skrevet

Ei vennine av meg jobber også som regnskapsfører og hun avspaserer time for time, og får utbetalt 50% overtid i tillegg. Jeg mangler noen fag før jeg kan få autorisasjon og disse hadde jeg har tenkt å ta. Men jeg vurderer nå å droppe det. Jeg bor langt fra nærnmeste høyskole og må derfor sannsynligvis ta fagene på BI Nettstudier, og det vil derfor bli ganske dyrt. Vurderer derfor å droppe det og heller finne meg noe annet å gjøre. Tror nok det desverre er svært utbredt i denne bransjen og at det ikke alltid hjelper å bytte arbeidsplass. Meg og en kollega diskuterte dette i går faktisk, og vi spøkte da med at vi skulle streike nå rett før momsen.

Gjest Gjest_Eva_*
Skrevet

En streik rett før momsen hadde nok vært effektivt. De hadde nok blitt litt skjelvne i knærna da. :)

Er heldigvis ajour og det er deilig nå rett før påske. Tror nok det kan være lurt å tipse arbeidstilsynet om å ta en liten "rassia" i bransjen.

Tror nok jeg vil bytte arbeidsplass med tiden jeg også. De burde i det minste følge arbeidsmiljøloven. Hvis ikke vil de få den konsekvensen at folk slutter fordi de ikke får den betalingen de har krav på.

Er det tariff der venninna di jobber?

Lykke til. Håper du finner deg en plass du vil trives.

Gjest Frustrert regnskapsfører
Skrevet
Er det tariff der venninna di jobber?

Lykke til. Håper du finner deg en plass du vil trives.

Ja, da var jeg også à jour med momsen, i hvertfall det jeg har fått inn så i dag kan jeg gå hjem tidlig.

Det er ikke tariff der venninna mi jobber, det er bare ikke så grådig eier der.

Trives egentlig veldig godt der jeg er både med arbeidsoppgaver og kolleger, men gidder bare ikke jobbe så mye for ingenting. Litt synd at det skal være slik. Tror ikke det er lønnsomt i lengden å drive slik, da de ansatte slutter etter kort tid. Det tar jo litt tid før en uerfaren begynner å bli lønnsom for bedriften.

Gjest Gjest
Skrevet

Lønnen for regnskapsførere er ganske god i kommunesektoren! :)

Skrevet

Hva er bra? Hvor mye? I privat er ligger det på 250-300

Skrevet

En regnskapsfører i vår kommune tjente i 2005 kr. 350 000,- Han har jobbet i den kommunen i 5-7 år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...