AnonymBruker Skrevet søndag kl. 20:36 #1 Skrevet søndag kl. 20:36 Er det noen her som pleier å lage den tyske julekaken Stollen? Har du en god oppskrift du vil tipse om? Anonymkode: 6be96...a19 1
Hydrium Skrevet søndag kl. 20:44 #3 Skrevet søndag kl. 20:44 Ja, er det den typen med marsipan i du mener? Eller bare med kandiserte frukt og nøtter? Moren min lager en kjempegod en men det er gjort litt endringer fra den klassiske, kanskje 😊 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 20:51 #4 Skrevet søndag kl. 20:51 Hydrium skrev (6 minutter siden): Ja, er det den typen med marsipan i du mener? Eller bare med kandiserte frukt og nøtter? Moren min lager en kjempegod en men det er gjort litt endringer fra den klassiske, kanskje 😊 Jeg har fått servert denne og syntes den var veldig god. Hadde vært gøy å lage noe lignende selv. Den har både frukt, nøtter og marsipan. https://butikk.verdensmat.no/produkt/marzipanstollen-tysk-julekake-med-marsipan-fra-niederegger/ Anonymkode: 6be96...a19 1
Hydrium Skrevet søndag kl. 20:57 #5 Skrevet søndag kl. 20:57 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har fått servert denne og syntes den var veldig god. Hadde vært gøy å lage noe lignende selv. Den har både frukt, nøtter og marsipan. https://butikk.verdensmat.no/produkt/marzipanstollen-tysk-julekake-med-marsipan-fra-niederegger/ Anonymkode: 6be96...a19 Ja da skal jeg spørre om oppskriften fra henne 😊 Skal be henne notere om hva som er noe hun har endret på fra den klassiske oppskriften 😃 Jeg skriver til deg i morgen kveld. Moren min er Tysk forresten, endringene er stort sett at ingen av oss likte sukat og at hun droppet alkoholen frukten skal ligge i før kaken blandes bare. 1
Hydrium Skrevet 11 timer siden #6 Skrevet 11 timer siden (endret) Fruktblandingen/ våt blandingen: 50 sukat/syltet sitron og appelsinskall (kan erstattes med 50 g av annen tørket frukt fordi vi bruker også revet skall senere) 1 Appelsin (skall og saft) saften skal i sammen med rom som frukten skal trekke i 100 g rosiner og/eller sultanas 25 g Tørkede tranebær 50 g Coctailbær 1 dl mørk rom (varmes opp, men ikke kokes, m vaniljestangen og kardemommen) Moren min bruker sterk svart frukt te i stedet for rom. 1 vaniljestang og 4 kardemommekjerner (kan strø malt kardemomme i tørrblandingen da er det 1 liten ts) 25 g pistasje nøter (usalted) 25 g mandler, man kan tilsette nøttene i tørrblandingen, men moren min legger dem i bløt også, så det blir ren preferanse. Hakk alt til de har passe str for deg, og legg de i rom og saften av en appelsin, i hvertfall i to timer eller over natten. Sil godt av all vesken før du tilsetter dem i den ferdige deigen. Tørrblandingen: 280 g hvetemel 30 g sukker 7 g tørrgjær 225 g marsipan, grov råmarsipan som odense sin lilla pakke. Noen triller den til en pølse som ligger i mitten av brødet, men mamma river den på rivjern og blander den i de tørre inggrediensene. Man kan også ta mindre marsipan. Nøttene fra ovenfor tilsettes her, dersom du valgte å ikke trekke dem sammen med frukten. Bland inn i det tørre: 125 ml Helmelk 50 g Smør, mykt. 1 Pisket egg Vanilje essens dersom du ikke hadde vaniljestang i fruktblandingen. Deigen trenger ikke forheves men det er best om man gjør det i 30 min, så blander man inn frukt og marsipan og pensler brødet med smør (ikke egg fordi da blir brødet for "glatt" til at melisdrysset sitter etterpå) brødet skal heve til dobbel str. Nå settes det inn i forvarmet ovn på 180 grader i ca 30-40 min, er det i form og ikke på stekeplaten så er det mer 40 min. Om man banker på undersiden av brødet skal lyden være hul. Bakepapir er et must, smurt form går ikke alltid Avkjøl på rist, pensle en siste gang med smør, og dryss raust over med melis når den er kald ❤️ Endret 11 timer siden av Hydrium . 2
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #7 Skrevet 11 timer siden Jeg er vokst opp med stollen, og for meg skal det ikke være marsipan i. Denne oppskriften ligner på den min bestemor bakte som jeg må lete for å finne, men den skal lagres minst 4 uker. Hun pleide å bruke hvit rom i. https://www.chefkoch.de/rezepte/722441175021980/Christstollen-nach-Oma-Martha.html Anonymkode: 7ef8a...4b1 1
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #8 Skrevet 10 timer siden Takk @Hydrium for en utfyllende oppskrift. Det frister virkelig å bake den. Anonymkode: c3237...0b5 1 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå