AnonymBruker Skrevet 30. november 2025 #1 Skrevet 30. november 2025 Vi har et hus fra 1980 som har strie i hele hovedetasjen. Ønsker slette vegger, men usikker på hvilken måte som blir lettest når det er en hel etasje. Strien er malt over flere ganger så den er muligens vanskeligere å fjerne helt? Anonymkode: 811b8...661
AnonymBruker Skrevet 30. november 2025 #2 Skrevet 30. november 2025 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Vi har et hus fra 1980 som har strie i hele hovedetasjen. Ønsker slette vegger, men usikker på hvilken måte som blir lettest når det er en hel etasje. Strien er malt over flere ganger så den er muligens vanskeligere å fjerne helt? Anonymkode: 811b8...661 Da er helsparkling det beste. Anonymkode: 5ae52...256
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2025 #3 Skrevet 1. desember 2025 Hva med veggfornyer eller hva det nå heter? Anonymkode: 1ed45...b5a
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2025 #4 Skrevet 1. desember 2025 Enten plateslå, helsparkling eller rive ned og sette opp nytt. Anonymkode: d053f...f4c 1
Elle Melle Skrevet 1. desember 2025 #5 Skrevet 1. desember 2025 Bite i det sure eplet og betale en maler flesk for sparklejobben. Sparkle selv uten lang erfaring: Tar ekstremt med tid. Rive ned og sparkle, tar også sykt med tid. Gipse alt på nytt med rehab-gips: Krever greie tekniske ferdigheter og må også sparkles. Kle med smartpanel: Ikke ønsket utseende på ferdig resultat.
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2025 #6 Skrevet 1. desember 2025 Vi la gips over eksisterende vegger. Min svigerinne la en sånn tykk tapet (?) som gjorde at alt ble slett. Anonymkode: f2b58...11d
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2025 #7 Skrevet 1. desember 2025 Er det strie av glassfiber? Den er nesten umulig å rive. Den andre typen er ganske lett å fjerne (relativt sett). Jeg har brukt rehab-gips (drit å sparkle skjøter + må fikse lister, elbokser etc), veggfornyer (ser fremdeles litt strie igjennom) og har helsparklet (et helvete). Anonymkode: 6a433...264
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2025 #8 Skrevet 1. desember 2025 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Er det strie av glassfiber? Den er nesten umulig å rive. Den andre typen er ganske lett å fjerne (relativt sett). Jeg har brukt rehab-gips (drit å sparkle skjøter + må fikse lister, elbokser etc), veggfornyer (ser fremdeles litt strie igjennom) og har helsparklet (et helvete). Anonymkode: 6a433...264 Hvordan ser man om det er strie med glassfiber eller ikke? Anonymkode: 811b8...661
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2025 #9 Skrevet 1. desember 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvordan ser man om det er strie med glassfiber eller ikke? Anonymkode: 811b8...661 Skrape av litt maling. Den naturlige er ofte brunlig i fargen. (Men det er ikke lett å fjerne denne heller, altså). Gjetter på at det er trefiberplater på veggene, og disse blir gjerne skadet dersom man prøver å rive strie (Begge typer). Anonymkode: 6a433...264 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2025 #10 Skrevet 1. desember 2025 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Enten plateslå, helsparkling eller rive ned og sette opp nytt. Anonymkode: d053f...f4c ja det var vel valgene men TS spurte hvilket som er enklest Jeg ville valgt veggfornyer (plateslå) fordi det er enklest, selv om det bygger "innover" i rommet.. Anonymkode: 32c01...777
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2025 #11 Skrevet 1. desember 2025 Nye plater utenpå er nok det enkleste og billigste. Anonymkode: 0ea15...f31 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2025 #12 Skrevet 1. desember 2025 Bor i hus fra 53, her var (og er!) mye glassfiberstrie! I spisestua reiv jeg, og pusset ned veggene. Det var et helt sinnsykt arbeid, det støvet noe helt jævlig, og det tok enormt mye tid! Resultatet ble bra, men det var mye arbeid! Det var mange lag med maling og, mye rosa! I andre rom har jeg lagt plater utenpå, jeg bare gadd ikke mer. Har en hel etasje igjen med strie, og der blir det walls2paint med tapet. Hater strie… Anonymkode: 1c19a...fa4
newman01 Skrevet 1. desember 2025 #13 Skrevet 1. desember 2025 Kjøp rullesparkel og utstyr for å smøre det på. Gjør det rimelig jevnt. Så kjøper du glatt rehabstrie og god lim (ikke det billigste rælet, det er vanskelig å jobbe med). Når den nye glatte strien er oppe sparkles skjøtene og males i ønsket farge. Rehabgips er ok det også, men vesentlig mer styr med stikkontakt, lysbrytere, vinduskarmer, utforinger og dørkarmer.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå