Gå til innhold

Praktiske forbruksgaver til jul?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har lest om flere som kjøper praktiske gaver til ungene til jul. Ting de trenger, som nye klær, en seng, en stol, sko eller en sykkel. Men er ikke slike ting sånne ting som det forventes at barn skal ha? Kanskje ikke sykkel. Men seng og klær. Jeg skjønner det jo om det er noe helt spesielt, som en dyr merkejakke. Men her får ungene sko, seng og sykkel etter behov. Samme med klær i riktig størrelse. Blir ungene deres glade for praktiske forbruksgaver? 
Jeg tror min ville blitt kjempelei seg over å få et par nye vintersko i julegave. I alle fall som eneste gave. Samme med en vanlig sykkel. Hvordan er det med deres barn? 

Anonymkode: 0b09f...33a

• Liker 6
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Før i tida var det vanlig å få ting man trengte i julegave. Synes det er sunt å fortsette den tradisjonen. Hadde jeg fått et par vintersko jeg kunne være ute og leke i og samtidig holde meg varm hadde jeg blitt kjempeglad.

Anonymkode: dd6cf...935

• Liker 24
  • Nyttig 8
Skrevet

Barna mine (voksne nå) har alltid fått ting de trenger til jul.  Det være seg ski, nye vintersko, sykkel, hjemmestrikkede ullsokker, eller pysjamas, og de har alltid vært glade for det.

De har fått nyttige gaver fra foreldre og besteforeldre, og morsomme gaver fra tanter/onkler, faddere og andre.

(Liten familie, og de fikk 7 gaver hver frem til konfirmasjonsalder)

Anonymkode: fe8c4...cfe

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet

Sykkel er en veldig flott gave. Min eldste får ski til jul. Alle ungene får en pysj og en pakke truser av pusen. Så får de også noen leker, gjerne av hverandre. 

Av andre kan vi fint ønske oss noe de trenger. Vi venter ikke med å skaffe ny jakke hvis de trenger det i oktober, men passer det å vente til jul kan de fint få det da. 

Det er fint og normalt. 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
Surriball skrev (3 minutter siden):

Sykkel er en veldig flott gave. Min eldste får ski til jul. Alle ungene får en pysj og en pakke truser av pusen. Så får de også noen leker, gjerne av hverandre. 

Av andre kan vi fint ønske oss noe de trenger. Vi venter ikke med å skaffe ny jakke hvis de trenger det i oktober, men passer det å vente til jul kan de fint få det da. 

Det er fint og normalt. 

Samme her 

Anonymkode: 34ee0...9eb

• Liker 2
Skrevet

Vi fikk akebrett, ski, sykkel, skøyter og sånne ting som liten av foreldre.  Etterhvert når jeg ble tenåring: liten tv med vhs spiller til rommet, cd spiller, discman, Nokia 3310 og Ugg sko. Var ikke snakk om å få sånt utenom jul eller bursdag. Leker fikk vi av andre slektninger, så vi hadde da nok. 

Møbler og klær fikk vi etter behov, når vi vokste ut av det eller det var slitt. Men ville jeg ha merkeklær måtte jeg ønske meg det. Sånn var det for de fleste jeg kjente, føler det var helt vanlig 😊

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg har lest om flere som kjøper praktiske gaver til ungene til jul. Ting de trenger, som nye klær, en seng, en stol, sko eller en sykkel. Men er ikke slike ting sånne ting som det forventes at barn skal ha? Kanskje ikke sykkel. Men seng og klær. Jeg skjønner det jo om det er noe helt spesielt, som en dyr merkejakke. Men her får ungene sko, seng og sykkel etter behov. Samme med klær i riktig størrelse. Blir ungene deres glade for praktiske forbruksgaver? 
Jeg tror min ville blitt kjempelei seg over å få et par nye vintersko i julegave. I alle fall som eneste gave. Samme med en vanlig sykkel. Hvordan er det med deres barn? 

Oj, så trist at du har skjemt barna dine så sinnsykt bort at de har blitt så griske og utakknemlige 😳 Dette er dere foreldres feil, ikke barna, men dessverre vil jo omverdenen oppfatte barna som ufyselige, og ikke dere foreldrene. 

Ja, mitt barn blir veldig glad for nye vintersko, nye skøyter, nye ski, ny seng til jul. Ny sykkel til jul er litt trist siden man da ikke får testet den på 4-5 måneder, så det ville vi nok ikke gitt.

Jeg vet ikke hva du mener med som eneste gave, har dere ingen venner eller familier som også kjøper gaver? Mitt barn får sånn 7-10 gaver hvert år, de fleste praktiske ting, men ikke KUN det, så aldri hatt problemstillingen om at et par vintersko kan ende opp med å bli eneste gaven ungen får det året. Men har dere null venner og familie skjønner jeg bedre om praktiske ting blir trist, da hadde jeg nok kjøpt noe mer i tillegg ja. Å få kun en gave høres litt leit ut.

I pakkekalenderen er det ting som deodorant, ny tannbørste, hårstrikk, lepomade, en lite notatbok, en blyant, refleks, sokker, truser, ullundertøy, lue, votter - stort sett ting vi uansett hadde måttet kjøpe, og som kanskje ikke kan vente helt til jul. Ungen trenger refleks nå, ikke om en måned, liksom. Så kalenderen er ganske dyr, men samtidig nesten gratis, siden vi hadde måttet kjøpe minst 20 av de 24 gavene uansett om vi hadde kalender eller ikke.

Anonymkode: 119c1...b42

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Har tenkt litt på det der i kjøpe-raidet før jul. Synes det er litt trist at sånne praktiske ting har forsvunnet litt som gave. Kanskje ikke akkurat hverdagsklær, men mye annet. 

Anonymkode: 5b15c...803

• Liker 4
Skrevet

Mine har fått både ski, skøyter, akematter og slikt i julegave. De blir kjempeglad😀 I år får eldste ny seng i julegave, yngste får hotellhodepute og de 2 i midten ønsker seg tursekk og sminkebord. Praktiske gaver som de kan bruke. Helt topp! 

Anonymkode: d952e...b3e

• Liker 6
Skrevet

Mine blir glad for det, det er store, dyre gaver. Men de får ikke det som eneste gave. Alternativet er ikke å få noe annet like dyrt, alternativet er å få en koffert/stol/nytt teppe en annen dag bare. Morsommere å pakke opp store gaver til jul. Og alternativet til moonboots til jul, er billigere sko før jul. 

Anonymkode: 90809...f66

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes man skal kunne gi praktiske ting og å kunne ønske seg det. Men jeg tenker det vanligste er at det er mer «kjekke» ting. Altså noe barn/ungdom selv føler de har bruk for og får det kjekt med. Feks ski, sykkel, skøyter, skibriller e.l. mens slik som seng, dyne/pute osv tenker jeg er mer naturlig at foreldrene holder. Det er jo noe jeg mener foreldre har ansvar for at barn/ungdom har. Det er selvsagt noe annet hvis en ungdom absolutt vil ha en dobbelt seng på rommet, men allerede har en brukenes seng. Da er det selvfølgelig noe man kan ønske seg utenom enn hva som er forventet at foreldre skal besørge.

• Liker 2
Skrevet

Mine barn får praktiske ting som forbruksvarer i julegave, ting jeg som mor er pliktig til å kjøpe som de, men… og det er et men!

mine barn trenger vintersko, men de trenger ikke UGGS eller andre dyre merker, så da _ønsker_ de seg det til jul og blir glade om de får det. 

mine barn trenger klær, men de trenger ikke dyre produkter som RL, zadig & voltaire osv, så da _ønsker_ de seg det til jul og blir glade om de får det. 

mine barn burde (må?) ha snowboard, langrennski, slalomutstyr etc, men det er ingen menneskerett, så de blir glade om de får det til jul. 

Mine barn har sommerferie hvert år, og som de fleste andre, så reiser vi i ferier, men de har fått reiser og opplevelser i gave, og blir glade for det, selv om de antagelig forstår at vi hadde reist uansett. 

og en annen ting; vi har god økonomi, og i prinsippet kunne jeg kjøpt fire par uggs, en moncler jakke og en z&v veske til de hver når som helst, men jeg gjør ikke det fordi jeg lærer de forskjellen på hva som er nødvendig og hva som er luksus. Derfor blir de oppriktig glade og takknemlige for det de får, selvom det er ting jeg uansett må ha. 

Anonymkode: 7ce58...6e1

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Luckiness skrev (3 minutter siden):

Jeg synes man skal kunne gi praktiske ting og å kunne ønske seg det. Men jeg tenker det vanligste er at det er mer «kjekke» ting. Altså noe barn/ungdom selv føler de har bruk for og får det kjekt med. Feks ski, sykkel, skøyter, skibriller e.l. mens slik som seng, dyne/pute osv tenker jeg er mer naturlig at foreldrene holder. Det er jo noe jeg mener foreldre har ansvar for at barn/ungdom har. Det er selvsagt noe annet hvis en ungdom absolutt vil ha en dobbelt seng på rommet, men allerede har en brukenes seng. Da er det selvfølgelig noe man kan ønske seg utenom enn hva som er forventet at foreldre skal besørge.

det er sjeldent snakk om at barnet ligger på et liggeunderlag på gulvet før de får seng til jul, så om barnet/ungdommen ønsker seg en bedre/finere/større/mer praktisk se g til jul, en dundyne i stedet for en polyester-dyne, en stor hotellpute etc, så er det virkelig helt akseptable julegaver.

Hvis barnet har vokst ut av juniordyna og er klar for voksendyne er det noe annet. Barnet mitt kan også fint ønske seg et spesifikt sengetøy og bli glad for det.

• Liker 3
Skrevet

Trodde det var helt normalt å gi ting de trenger, eller ting de har ønsket seg.

Her så har våres opp mellom årene fått klær, sko, akebrett, ski , skøyter, tur utstyr,  tråtraktor med brøyteskjær og kjetting som bestefar laget, 

Så litt andre ting som Lego, puslespill, radio styrt bil, 

Selv vokste jeg opp med å få klær og ting jeg trengte 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Man gir selvsagt ikke forbruksvarer som vintersko, vanlige klær og seng , men man kan selvfølgelig gi dyrere merkeklær om det er ønsket 

Anonymkode: ddae8...c6e

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Oj, så trist at du har skjemt barna dine så sinnsykt bort at de har blitt så griske og utakknemlige 😳 Dette er dere foreldres feil, ikke barna, men dessverre vil jo omverdenen oppfatte barna som ufyselige, og ikke dere foreldrene. 

Ja, mitt barn blir veldig glad for nye vintersko, nye skøyter, nye ski, ny seng til jul. Ny sykkel til jul er litt trist siden man da ikke får testet den på 4-5 måneder, så det ville vi nok ikke gitt.

Jeg vet ikke hva du mener med som eneste gave, har dere ingen venner eller familier som også kjøper gaver? Mitt barn får sånn 7-10 gaver hvert år, de fleste praktiske ting, men ikke KUN det, så aldri hatt problemstillingen om at et par vintersko kan ende opp med å bli eneste gaven ungen får det året. Men har dere null venner og familie skjønner jeg bedre om praktiske ting blir trist, da hadde jeg nok kjøpt noe mer i tillegg ja. Å få kun en gave høres litt leit ut.

I pakkekalenderen er det ting som deodorant, ny tannbørste, hårstrikk, lepomade, en lite notatbok, en blyant, refleks, sokker, truser, ullundertøy, lue, votter - stort sett ting vi uansett hadde måttet kjøpe, og som kanskje ikke kan vente helt til jul. Ungen trenger refleks nå, ikke om en måned, liksom. Så kalenderen er ganske dyr, men samtidig nesten gratis, siden vi hadde måttet kjøpe minst 20 av de 24 gavene uansett om vi hadde kalender eller ikke.

For en utrolig kjip måte å svare på, så trist at foreldrene dine ikke oppdro deg bedre 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Man gir selvsagt ikke forbruksvarer som vintersko, vanlige klær og seng , men man kan selvfølgelig gi dyrere merkeklær om det er ønsket 

Selvsagt gjør vi det! Her er sko og klær vanlige gaver. Det samme er ski, skøyter og akebrett.

Anonymkode: ac769...f4c

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Selvsagt gjør vi det! Her er sko og klær vanlige gaver. Det samme er ski, skøyter og akebrett.

Anonymkode: ac769...f4c

Nei selvsagt gjør jeg ikke det og kjenner ikke andre som gir sko eller vanlige klær 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Når det er trist å få vintersko eller vanlige klær i julegave, er det noe ordentlig galt med forventningene til folk i dag.

Anonymkode: e05e8...8f4

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Sykkel hadde falt i smak. Og hun skal få rattkjelke- men hun får flere mindre gaver og da er det ting hu ønsker seg. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...