Gå til innhold

Skjermtid barn med ME

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Noen tåler bedre «sosialt» digitalt, men tåler dårlig å være med andre, særlig om andre ikke forstår, ikke tar hensyn osv  

Anonymkode: 77d45...845

Stakkars barn. Ts jeg håper du spør legen som følger opp barnet istedenfor KG. Dette her må dere få profesjonell veiledning på.

Anonymkode: 0db2a...72c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dersom man ser seg nødt til å begrense barnas skjermbruk når barnet har ME, tenker jeg barnet har litt overskudd hen bør bruke i den virkelige verden

Anonymkode: d192b...06e

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg tåler dårlig å være sammen med venner.. fordi jeg da ofte får adrenalin og klarer ikke alltid stoppe i tide/ta hensyn

Hva er forskjell på dette og sosial angst?

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er nok like individuelt som med alt annet. Man må se ann sitt barns tålenivå. Har ME selv, hatt det siden jeg var barn. Tåler mer i gode perioder enn dårlige. I mine dårligste perioder takler jeg svært lite skjerm. 

Så anbefaler å følge godt med og finne en rutine som passer for ditt barn. Tålegrensen er ikke alltid like god/dårlig. Og for barn så er spilling en god sosial arena når andre alternativer ikke er aktuelle. 

Anonymkode: 822a7...5aa

Hvordan merker du at du ikke tåler det? Blir du dårlig på alle måter?

Anonymkode: a4e07...eff

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har aldri hatt sosial angst og vet lite om det. Kan du si litt om det så kan jeg si litt om hvordan det avviker fra ME? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har aldri hatt sosial angst og vet lite om det. Kan du si litt om det så kan jeg si litt om hvordan det avviker fra ME? 

Da får man også få hjertebank av sosialt samvær og få smerter i kroppen og lite energi etterpå. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da får man også få hjertebank av sosialt samvær og få smerter i kroppen og lite energi etterpå. 

Adrenalin er ikke hjertebank/forhøyet puls.

ME-syke har ikke angst (noen kan selvsagt ha begge deler.. men du skjønner hva jeg mener).

Når kroppen har så lite energi får man adrenalin når man mobiliserer krefter. Dette skjer uansett, med ting man trives med, gleder seg til osv så vel som andre ting som koster energi.

Adrenalin er (falsk) energi og symptomlindring osv, men kan også gi symptomer som ligner på angst, men som ikke er angst per definisjon. Men det påvirker nervesystemet og setter deg i fight/flight. 

Etterpå vil en ME-syk på PEM. Denne kan komme forsinket. Kanskje får man ikke sove etterpå pga adrenalin - man blir «påskrudd» og merker ikke at man er sliten. Så etter 1-3 dager blir man svært syk. Ikke bare tom for energi, men syk. Sykere enn man var før man gjorde noe som ga PEM.

PEM kan gi varig forverring. Som ME-syk skal man helst unngå PEM for å sakte få bedring. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det høres skadelig for barnets utvikling å velge scrolling på tic tok og YouTube fremfor sosialt samvær. Kan dere ikke heller invitere en venn hjem?

Barn med ME greier ikke venner, det er umulig å skru av en venn. Barn med ME trenger ofte å ligge og spille, ha det mørkt og stille.

Endret av MissFredericka
Upresist
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

“Skjerm” er jo så mangt. Så du skrev tiktok, og det er jo en app som kan slite ut selv en frisk kropp og hjerne, så den ville jeg hatt en klar grense på. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Adrenalin er ikke hjertebank/forhøyet puls.

Hvordan kjennes det å få adrenalin?

Skrevet

Vi fikk beskjed av en psykologspesialist med lang erfaring med barn med utmattelsestilstander om å tillate det. Den sosiale biten hen fikk gjennom dette var så viktig. 

Anonymkode: 478c2...4da

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vi fikk beskjed av en psykologspesialist med lang erfaring med barn med utmattelsestilstander om å tillate det. Den sosiale biten hen fikk gjennom dette var så viktig. 

Anonymkode: 478c2...4da

Takk for svar. Det er kun pga det sosiale og det at det ikke gjør dagene komplett grå jeg vurderer det 

Anonymkode: 13f6c...5c5

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Tror det kan være individuelt. For meg er det at jeg får "uante krefter" og ikke merker hvor sliten/syk jeg er, sånn at jeg orker noe jeg trodde på forhånd at jeg ikke skulle orke. Før jeg skjønte at det var adrenalin, jeg trodde jeg at jeg var bedre, men det er skummelt, fordi man blir verre i etterkant. 

Adrenalin gir også symptomlindring. F.eks om man er kjempedårlig i mange uker, men akkurat når du er hos legen så føler du deg bedre... Det er adrenalin. 

Jeg kan også slite med konsentrasjon/small talk og kjenner på et ubehag - vil bare vekk fra situasjonen. Men ofte ser jeg jo frisk ut, og kjenner meg friskere, så det er ikke så lett å forklare. 

Man kan også da slite med å slappe av/få hvile og sove, og slite med å ta vare på seg selv. For mange, meg inkludert, får noradrenalin, og det er det som kroppen pøser med når man er i ekstrem livsfare. Da merker man ikke alltid at man er trøtt, sulten, har brekt et ben osv, for man skal bare vekk fra den ekstremt utrygge situasjonen. Situasjonen trenger ikke være utrygg, men det er likevel utrygt for kroppen, side man er så syk som man er og egentlig ikke har energi til det.  Å ha så liten energiproduksjon er jo farlig. Så adrenalin/noradrenalin kompenserer for manglende energi, men det er ikke bærekraftig i lengden. 

Utad kan man virke sprudlende, glad, skravlete, kanskje til og med frisk. Men blir man verre etterpå så var det adrenalin, for når adrenalinet går ut blir man mye sykere.

• Nyttig 1
Skrevet

Det høres skadelig for barnets utvikling å velge scrolling på tic tok og YouTube fremfor sosialt samvær. Kan dere ikke heller invitere en venn hjem?

Nå vet jeg ikke hva som gjelder for ts sitt barn, men ikke alle barn er så populære at venner gidder å komme hjem til dem, da kan spille sammen f.eks. være en lavterskel inngangsport til noe sosialt sammen... Vil tro det gjelder enda mer om barnet er mye hjemme fra skole, ikke orker så mye etc.

Det er vel nesten motsatt av sosial angst, adrenalinet gjør at man føler man får superkrefter og STORkoser seg, masse adrenalin og dopamin og endorfiner. Så gjør man mer enn man burde, og kræsjer litt etterpå. 

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Man kan jo også få adrenalin av å være redd, men i denne settingen er det nok mer adrenalin som i når noe spennende skjer. Man  får mer farge i kinnene, snakker mye og fort, føler seg euforisk, litt ovenpå, orker å løpe fortere, løfte tyngre. Sånn jeg har forstått det er sosial angst at man ikke ønsker å være sosial, blir redd og nesten paralysert om man tvinges til det. 

Anonymkode: d35e8...aed

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nå vet jeg ikke hva som gjelder for ts sitt barn, men ikke alle barn er så populære at venner gidder å komme hjem til dem, da kan spille sammen f.eks. være en lavterskel inngangsport til noe sosialt sammen... Vil tro det gjelder enda mer om barnet er mye hjemme fra skole, ikke orker så mye etc.

Det er vel nesten motsatt av sosial angst, adrenalinet gjør at man føler man får superkrefter og STORkoser seg, masse adrenalin og dopamin og endorfiner. Så gjør man mer enn man burde, og kræsjer litt etterpå. 

Man kan jo også få adrenalin av å være redd, men i denne settingen er det nok mer adrenalin som i når noe spennende skjer. Man  får mer farge i kinnene, snakker mye og fort, føler seg euforisk, litt ovenpå, orker å løpe fortere, løfte tyngre. Sånn jeg har forstått det er sosial angst at man ikke ønsker å være sosial, blir redd og nesten paralysert om man tvinges til det. 

Anonymkode: d35e8...aed

Ja, dette stemmer for hvordan det var for meg før. Men så har det gått mer og mer over til et slags ubehag, at jeg vil vekk selvom jeg er med mine beste venner og egentlig koser meg. Jeg tror adrenalin hos meg er erstattet med noradrenalin (har fått noradrenalin påvist av lege). Så ja, dette stemmer det du skriver her (jeg skrev litt om adrenalin over her, så retter på meg selv). 

Skrevet

Jeg fikk ME når jeg var 12, er nå 38. Jeg ville vært forsiktig med å legge store restriksjoner på skjermbruk. Den som er syk merker godt nok hvor mye som tåles eller ikke etter hvert. Man kan si mye om skjermbruk, men i tilfeller som ME kan det være ganske avgjørende for psyke og for å føle seg litt inkludert eller finne felleskap når man majoriteten av tiden er husbundet. 

Anonymkode: 51dda...e63

• Hjerte 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du forstår ikke forskjellen på sosial angst og på "Hurra, jeg elsker å være med venner, det er så godt å være sosial! Jeg savner venner så utrolig mye og har lyst til at det skal vare evig, og jeg avslutter ikke situasjonen selv om jeg er så sliten at jeg omtrent svimer av og innerst inne vet at jeg vil bli dårligere i lang tid etterpå!" 

Anonymkode: 6722c...db8

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Ryddet for spekulasjoner og avsporinger. 

Christina82, mod

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Dersom man ser seg nødt til å begrense barnas skjermbruk når barnet har ME, tenker jeg barnet har litt overskudd hen bør bruke i den virkelige verden

Anonymkode: d192b...06e

Absolutt, når ungen greier å ligge i senga og spille med tre store puter for å støtte kroppen og Ibux og Paracet innabords i stummende mørke er det tid for fotballtrening og skole

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg fikk ME når jeg var 12, er nå 38. Jeg ville vært forsiktig med å legge store restriksjoner på skjermbruk. Den som er syk merker godt nok hvor mye som tåles eller ikke etter hvert. Man kan si mye om skjermbruk, men i tilfeller som ME kan det være ganske avgjørende for psyke og for å føle seg litt inkludert eller finne felleskap når man majoriteten av tiden er husbundet. 

Anonymkode: 51dda...e63

Hvordan greier du å holde motet oppe? Det er lenge å være så dårlig 🥲

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...