Fru Uperfekt Skrevet 29. november 2025 #21 Skrevet 29. november 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei hadde en litt snodig opplevelse på apoteket. Jeg har mangel på vitamin d etter operasjon så sliter kroppen med å ta dette opp. Jeg får eks jern intravenøst. Ok men var på apoteket og skulle hente 2 resepter den ene er på en medisin med både kalsium og vitamin d, den andre er på vitamin d. Den ansatte på apoteket stilte spørsmål ved at jeg fikk begge deler og om at det var nødvendig med begge. Og om at legen min hadde ment jeg skulle ha begge. Jeg påpekte at begge var på blå resept etter vedtak og at det var samme lege som hadde søkt om dette så at ja legen er klar over dette. Tenkte i mitt stille sinn om det var normalt at de stiller spørsmål om slikt. Forstår jo at det kan skje feil men allikevel syntes dette var snodig og litt uprofesjonelt. Anonymkode: 24ecf...839 Noen ganger gjør leger feil, har selv måtte gi beskjed om medisiner som slår hverandre ut 4
Fru Uperfekt Skrevet 29. november 2025 #22 Skrevet 29. november 2025 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): De har også en kontrollfunksjon og vet sannsynligvis mer om medisinene enn legene. Anonymkode: a83e8...dc6 Ikke alltid det
Fru Uperfekt Skrevet 29. november 2025 #23 Skrevet 29. november 2025 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Jeg har aldri sett en graviditetstest utenfor esken engang og trodde man tissa på pinnen. Det er rimelig mange apotekvarer folk ikke kan så mye om før man har behov for de og da er selv den opplagte informasjonen viktig. Anonymkode: 06893...a3f Det står på pakningsvedlegget
AnonymBruker Skrevet 29. november 2025 #24 Skrevet 29. november 2025 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Husker jeg kjøpte graviditetstest engang og hun i kassa informerte meg om at jeg ikke kunne tisse direkte på pinnen.. Jeg skjønner jo såpass liksom 😅 Kan jo være at de har erfaringer med folk som ikke skjønner dette, men jeg syns det er litt sånn ubehagelig når de skal "blande" seg i alle kjøp. Anonymkode: 88422...021 Nå er det over 20 år siden jeg sist tok en graviditetstest, men mener bestemt at det på den tiden sto informasjon i pakningsvedlegget om to alternativer: enten holde testen/pinnen direkte i urinstrålen eller samle urinen i et rent beger for så å holde testen oppi begeret. Så kanskje ikke så merkelig at hun opplyste om det hun gjorde? Anonymkode: 677f4...6d1 9 2
AnonymBruker Skrevet 29. november 2025 #25 Skrevet 29. november 2025 Tenker det er greit at apoteket er kritisk i blant. En gang så fikk jeg antibiotika som var viktig for meg å få pga sykdommen. sto samtidig på p-piller. Det var en annen lege som ga meg antibiotika enn fastlegen som forskrevet p-piller. Også tenker jeg spontant der og da at jeg kan jo bare ta ut p-pillene også samtidig mens jeg står der, selv om det ikke var nærme tomt for de jeg hadde. Også ser hun bak kassa på meg og spør om det er samme legen som har skrevet ut de to resepten, jeg svarer nei, også forteller hun i skranken "antibiotikaen kan reduserer virkningen på p-pillene" noe som sa hadde vært fatalt, da en graviditet på tidspunktet hadde vært svært uheldig, selv med fast partner. Også fikk de på apoteket ringt legekontoret og fikset annen antibiotika til meg. Det var jo tilfeldig at jeg samtidig hentet ut p-pillene og det ble oppdaget. Men da var jeg glad for at det ble spurt iallefall. Og de fikk fikset feilen. Anonymkode: e0243...ac1 4 3
AnonymBruker Skrevet 29. november 2025 #26 Skrevet 29. november 2025 For høye D-vitaminverdier er faktisk veldig farlig, og det er ikke normalt å bli satt på så stor dose som du går på, så jeg skjønner godt at de spurte for å være helt sikre. Anonymkode: 1e545...830 6
AnonymBruker Skrevet 29. november 2025 #27 Skrevet 29. november 2025 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Nå er det over 20 år siden jeg sist tok en graviditetstest, men mener bestemt at det på den tiden sto informasjon i pakningsvedlegget om to alternativer: enten holde testen/pinnen direkte i urinstrålen eller samle urinen i et rent beger for så å holde testen oppi begeret. Så kanskje ikke så merkelig at hun opplyste om det hun gjorde? Anonymkode: 677f4...6d1 Det stemmer. Anonymkode: 3a3c6...a9e 2
AnonymBruker Skrevet 29. november 2025 #28 Skrevet 29. november 2025 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Nja, de kan sikkert en del om selve medisinen, men de har nada kunnskap om sykdom, sykdomsprosesser, faktisk påvirkning, symptomuttrykk og kombinasjon av medisiner til ulike sykdommer. Jeg har i likhet med ts opplevd veldig mye rart fra apotek, kommentarer om hvorfor jeg bruker ditt og datt ( har de ingenting med), hvorfor jeg bruker en medisin så lenge og i den styrken (rekvirert av internasjonalt ledende ekspert på feltet), at det er merkelig å rekvirere en såååå sterk smertestillende bare for litt tannverk (jeg hadde abscess i kjevebeinet og ble operert av kjevekirurg to dager etterpå), det har vært himling med øynene mellom de ansatte, og kommentarer om at «det er vel ikke så krise» når det var tomt migreneforebyggende jeg bruker og jeg ingen hadde inne før jeg gikk tom, og mange mange andre hendelser. Jeg bruker også en medisin som dobler effekten av rn annen, ikke en gang på over 15 år har disse som vet mer enn legene klart å informere om det. Pluss på manglende diskresjon når jeg har handlet intimprodukter, så må jeg si at apotekfolk ikke akkurat er det mest profesjonelle helsevesenet har å by p.. Anonymkode: f3bb5...389 Takk for livshistorien... Ts, å få for mye d vitamin er farlig så vær glad de spurte for hadde det vert en feil ved doseringen så kunne det gått galt for deg. Sønnen til en venn har vert veldig syk lenge pga de eggene som hadde for mye d vitamin i seg. Anonymkode: f5073...816 6
Capazitet Skrevet 29. november 2025 #29 Skrevet 29. november 2025 Den apotekansatte var vel redd du skulle få d-vitaminforgifting, for det går an 3
Vegglampe Skrevet 29. november 2025 #30 Skrevet 29. november 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Den eneste gangen jeg har opplevd at ansatte på apotek har kommentert, var da jeg skulle hente ut Xanor til bikkja mi på nyttårsaften. Det kunne da umulig være nødvendig med såpass sterke saker, mente den ansatte Anonymkode: 9ad96...2b8 Jeg fikk spørsmål når jeg skulle hente ut 100pk med tramadol til hunden min. Men her var det dyrlegen som opprinnelig hadde gjort feil. Det ble ringt inn en resept, men med så stort uttak skal man ha fysisk resept. Og doseringen var ganske stor da det var en stor hund. Men det var ikke noe mer problem enn at det ble tatt en ekstra tlf og de regnet på doseringen. Men jeg skal være enig med farmasøyten at doseringen var oppsiktsvekkende. Ikke vanlig at en hund får tramadol heller.
AnonymBruker Skrevet 29. november 2025 #31 Skrevet 29. november 2025 Fru Uperfekt skrev (51 minutter siden): Det står på pakningsvedlegget Og? Derfor er det problematisk at apoteket også informerer? Selv om man leser og vet det så er det skjeldent farlig med påminner og ekstra informasjon. De informerer stort sett om ting de vet det er mye usikkerhet eller feil bruk rundt. Jeg takka feks ja til instruksjon i bruk av astmamedisin nylig selv om jeg har brukt medisinen i 20 år fordi man kan misforstå ting, tilegge seg dårlige vaner eller fordi råd og informasjon kan endre seg over tid. Informasjon er ikke negativt. Paracet og Ibux er eksempeler på reseptfrie legemidler alle kan og vet alt om, samtidig så bruker ekstremt mange nettop de midlene feil. Anonymkode: 06893...a3f 7
AnonymBruker Skrevet 29. november 2025 #32 Skrevet 29. november 2025 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hei hadde en litt snodig opplevelse på apoteket. Jeg har mangel på vitamin d etter operasjon så sliter kroppen med å ta dette opp. Jeg får eks jern intravenøst. Ok men var på apoteket og skulle hente 2 resepter den ene er på en medisin med både kalsium og vitamin d, den andre er på vitamin d. Den ansatte på apoteket stilte spørsmål ved at jeg fikk begge deler og om at det var nødvendig med begge. Og om at legen min hadde ment jeg skulle ha begge. Jeg påpekte at begge var på blå resept etter vedtak og at det var samme lege som hadde søkt om dette så at ja legen er klar over dette. Tenkte i mitt stille sinn om det var normalt at de stiller spørsmål om slikt. Forstår jo at det kan skje feil men allikevel syntes dette var snodig og litt uprofesjonelt. Anonymkode: 24ecf...839 Ja, det er normalt, det bør stilles spørsmål når du tar ut begge deler. Sannsynligvis er alt greit, men legen er bare et menneske og kan gjøre feil i forskrivning og/eller glemme å ta bort en resept på medisin som ikke skal brukes lenger. Anonymkode: 1aabb...b46 3 3
AnonymBruker Skrevet 29. november 2025 #33 Skrevet 29. november 2025 Jeg synes det motsatte av deg. Jeg synes det er svært profesjonelt av dem. Jeg har resepter på en lang liste medisiner. Noen av disse skal absolutt ikke kombineres, og noen forsterker hverandre veldig. Jeg synes det er tipptopp med påminnelse om det. Jeg har god kontroll selv, men jeg forstår også at ikke alle har like god kontroll på en lang liste medisiner som det jeg har. Selv om du har blå resept på begge, betyr det ikke alltid at du skal ta begge sammen. Om legen først har skrevet ut d-vitamin, og deretter finner ut at du skal bytte til d-vitamin med kalsium istedenfor, så er det ikke alltid de fjerner den første resepten. Anonymkode: 9136e...521 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2025 #34 Skrevet 29. november 2025 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Har oppfattelse av at de som jobber på apoteket har stort behov for å sette seg selv «høyere» enn leger. Har opplevd det selv og har hørt fra flere at de endrer på hvordan medisiner skal tas. Anonymkode: 19fa8...575 Nå kan jo farmasøyter MYE mer om medisiner enn leger, da. Det er derfor disse to profesjonene ble adskilt allerede i antikken. Om det ikke var behov for farmasøytisk kompetanse hadde du såklart fått utlevert medisinene direkte hos legen🙄 Angående trådstarters opplevelse: Den forskrevne vitamindosen skulle vært veldig høy før jeg personlig hadde reagert eller stilt spørsmål ved kombinasjon av de to nevnte legemidlene. Men farmasøyten står ansvarlig for utlevering av reseptbelagte medisiner, så det er vedkommendes plikt å gjennomgå resepter nøye. Anonymkode: 85265...d97 4 2
AnonymBruker Skrevet 29. november 2025 #35 Skrevet 29. november 2025 Leger kan gjøre feil. D-vitamin-forgiftning er ikke til å spøke med, så jeg synes det er fint at farmasøyten spurte! Anonymkode: 99a97...ffb 2
itiswhatitis Skrevet 29. november 2025 #36 Skrevet 29. november 2025 Pleier bare å ignorere det de sier !
veronica<3 Skrevet 29. november 2025 #37 Skrevet 29. november 2025 Tråden er ryddet for innlegg som omhandler dosering. veronica<3, mod. 1
Fru Uperfekt Skrevet 30. november 2025 #38 Skrevet 30. november 2025 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Og? Derfor er det problematisk at apoteket også informerer? Selv om man leser og vet det så er det skjeldent farlig med påminner og ekstra informasjon. De informerer stort sett om ting de vet det er mye usikkerhet eller feil bruk rundt. Jeg takka feks ja til instruksjon i bruk av astmamedisin nylig selv om jeg har brukt medisinen i 20 år fordi man kan misforstå ting, tilegge seg dårlige vaner eller fordi råd og informasjon kan endre seg over tid. Informasjon er ikke negativt. Paracet og Ibux er eksempeler på reseptfrie legemidler alle kan og vet alt om, samtidig så bruker ekstremt mange nettop de midlene feil. Anonymkode: 06893...a3f Jeg bestiller alt jeg kan via nett nettopp pga jeg ikke gidder å høre lange utgreiinger på medisiner jeg har gått på i 20-30+ år. Ja jeg vet jeg bruker astma medisinen min korrekt, ja jeg vet når en skal bruke ibumetin og når paracetamol er best osv osv Du har bla en liten bok som heter legemiddelhåndboken som er grei å ty til så en unngår å kryssbruke.
AnonymBruker Skrevet 30. november 2025 #39 Skrevet 30. november 2025 Fint at de dobbelsjekker så du ikke ender opp med for høy dose av vitamin D, men så lenge det er utskrevet av samme lege uten for stort tidsrom så bør det ikke være nødvendig med mer huss rundt det. Hadde det ene vært fastlege og det andre en hudlege kunne man reagert, og antatt at de ikke hadde tatt hensyn til hva den andre hadde skrevet ut. Selv har jeg fått kommentarer mange ganger. "Denne bør du trappe ned på, du går på alt for høy dose" "Det var lenge å bruke denne medisinen, du må vurdere å slutte" "det var en høy dose, er det virkelig nødvendig med så mye?" osv. Anonymkode: 53440...f54 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2025 #40 Skrevet 30. november 2025 Jeg synes det er bra at ansatte på apotek informerer og opplyser, samtidig er det verdt å tenke over at ikke alle ansatte på apotek er farmasøyter. De har heller ikke all informasjon. En venn av meg, som var alvorlig deprimert, skulle hente en resept på antidepressiva. Den ansatte bak disken på apoteket reagerte på at vennen min kun skulle hente en liten pakke (altså få tabletter), og forsøkte å få henne til å ta imot større pakker (noe som resepten tillot), fordi det var "mer praktisk". Poenget her er at psykiateren som hadde skrevet ut resepten var bekymret for selvmord, noe som var helt reelt, men den ansatte på apoteket hadde ikke noen som helst forutsetninger for vite noe om dette. Det var altså en veldig god grunn for at psykiateren hadde skrevet ut medisinen sånn som han hadde gjort. Så ja, det er fint med informasjon, men folk som jobber på apotek bør også kjenne sin plass. Anonymkode: bd92b...fd1 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå