Gå til innhold

Kattepus

Fremhevede innlegg

Skrevet

Burde man ha rasekatt om man skal ha innekatt?

Anonymkode: b3268...9ec

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man burde gjøre grundige undersøkelser på hvilke raser som trives best med å være innekatt. Alle katter vil jo helst være ute, jakte, lukte, klatre osv, men visse raser er bedre egnet som innekatt. Jeg vil anbefale deg å skaffe to katter samtidig, helst fra samme kull. Innekatter er mer avhengig av selskap enn utekatter. 

Anonymkode: 301c6...f7c

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Man burde gjøre grundige undersøkelser på hvilke raser som trives best med å være innekatt. Alle katter vil jo helst være ute, jakte, lukte, klatre osv, men visse raser er bedre egnet som innekatt. Jeg vil anbefale deg å skaffe to katter samtidig, helst fra samme kull. Innekatter er mer avhengig av selskap enn utekatter. 

Anonymkode: 301c6...f7c

Men burde man ha vanlig huskatt eller rasekatt om de skal være innekatter? Er huskatter mere energiske enn rasekatter?

Skal ha to.

Skrevet

Jeg synes du bør vurdere å adoptere et søskenpar. Gjerne være fosterhjem for 2-3 kattunger mens de er bittesmå og adoptere de etterpå om de passer inn. Det er så mange kattunger der ute som trenger et hjem og da spesielt fosterhjem når de er unge og sårbare. Vi har hatt 7 kattunger fra alderen 3 uker opp til 8 uker. Ikke alle lever i dag pga sykdommer ikke forenelig med dyrenes velferd og liv, men alle har vært innekatter og hatt det bra.

Anonymkode: 5fe39...fba

• Liker 1
Skrevet

Synes ikke man burde ha katt om man må ha innekatt. Ingen ville funnet på å holde en hund innendørs 24/7 og argumentert med at «den ikke kjenner til noe annet». Eller et menneske for den del. Å være ute i naturen er essensielt for alle levende skapninger, rett og slett fordi vi er en del av den.

Synes at å ha innekatt er på lik linje som ha fugler og gnagere innestengt i bur. 

Anonymkode: 98b10...9a6

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Synes ikke man burde ha katt om man må ha innekatt. Ingen ville funnet på å holde en hund innendørs 24/7 og argumentert med at «den ikke kjenner til noe annet». Eller et menneske for den del. Å være ute i naturen er essensielt for alle levende skapninger, rett og slett fordi vi er en del av den.

Synes at å ha innekatt er på lik linje som ha fugler og gnagere innestengt i bur. 

Helt enig. Katter trenger uteliv og bevegelse. De er ikke laget for å være innestengt i en liten leilighet i årevis.

Anonymkode: 16555...779

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

Med rasekatter får man individer som spesifikt er avlet for å oppå et bestemt utseende. Med på kjøpet følger ofte en god del helseproblemer og ekstrautgifter. Instinktene og behovene er ikke borte og er like som hos en vanlig huskatt. Med andre ord er det ingen fordeler med å velge rasekatt som innekatt. Velg heller katter som trenger et hjem, det er masser av dem.

Anonymkode: 5004a...5f2

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Går bra med alle typer katter det halvsiameser hadde vi 5 svarte unger og moren var grå med hvit prikk på brystet 

Skrevet

Vi har en rasekatt og en ikke-rase. Egentlig rasekatten som jeg tror ville trivdes best med å være ute istedet. Den andre er mer reservert og bedagelig. Men finnes jo noen raser som er roligere som en av egenskapene ved rasen :)

Det er veldig fint å ha 2 når man skal ha innekatt.

Anonymkode: 3f4ed...645

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Med rasekatter får man individer som spesifikt er avlet for å oppå et bestemt utseende. Med på kjøpet følger ofte en god del helseproblemer og ekstrautgifter. Instinktene og behovene er ikke borte og er like som hos en vanlig huskatt. Med andre ord er det ingen fordeler med å velge rasekatt som innekatt. Velg heller katter som trenger et hjem, det er masser av dem.

Mange veldig friske katteraser. Mine cornish rex ble begge nærmere 20 uten et eneste helseproblem. Stor variasjon innen rasene. Enorm forskjell på perser eller russian blue feks. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

De fleste med innekatt gjør ca samme som de fleste hundeeierne gjør; holder dyret mest inne, men går tur med dem i sele/bånd jevnlig eller slipper dem løs i trygt område.
Å sammenligne et innekattliv i en leilighet/hus og lufteturer i sele (og kanskje mulighet for luftegård), med dyr innestengt i bur, er bare teit. Greit at du er imot innekatter, men prøv nå å vær litt saklig i det minste. 

TS: man kan aldri være helt sikker på hvordan gemyttet til en katt er, uansett rase. Sjansen er større for å få en katt med et spesifikt gemytt om du kjøper rasekatt, men aldri garantert. Hvis du vil ha en rolig og sosial katt som kan trives med et liv mest innendørs, så bør du snakke med oppdrettere og gjerne også besøke kattungene. Be gjerne om å få treffe foreldredyrene og spør oppdretter om gemyttet på kattene. De har ofte god oversikt over personlighetene både i kattungekullet og hos kattene bakover i slekta. Adopterer du katt fra dyrebeskyttelsen, har de ofte også god innsikt i hvilke personligheter kattene har.

Jeg anbefaler gjerne ragdoll. De er ganske rolige og bedagelige, og er ofte også veldig glad i menneskene sine og vil gjerne være der du er. Dersom du ikke er mye hjemme om dagene, så skaff deg to. Mine to ragdolls stortrives sammen, og både leker med hverandre og steller hverandre. De er begge også veldig sosiale med oss menneskene i huset. De vil ut når jeg går ut, men da kun på små snuseturer for å se på fuglene og spise gress. De holder seg veldig nært huset og inngangsdøra. Om vinteren er de ikke interessert i å gå ut.

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Slutt å spre halvsannheter og myter. Å avle på katt handler ikke bare om et spesifikt utseende, men også et godt gemytt og god helse. De aller fleste katteraser er avlet for å være sunne katter, og seriøse oppdrettere jobber hardt for å luke ut kjente sykdommer. 
Jeg hadde tidligere en rasekatt og en bygdemix, og til tross for at rasekatten har en kronisk tannsykdom (TR), svidde jeg av mye mer penger på bygdemixen som var utekatt. Den rotet seg opp i så mye skader og sykdom i forbindelse med livet som utekatt, at vi sverget på at vi aldri mer skal ha utekatt. 
Nå er den eldste rasekatten omtrent like gammel som huskatten var da den måtte avlives, og den er mye friskere og ser mye yngre ut enn huskatten gjorde på samme alder. Det å være utekatt har mange risikoer, og bygdemixer kan også ha samme sykdommene som rasekattene. 

Så lenge folk tar godt vare på kattene sine, er jeg fornøyd. Det er nok av triste skjebner med katter som dumpes eller roter seg bort, og naturlig nok så er rasekatter og innekatter veldig dårlig representert blant disse. 

Anonymkode: b8997...5c1

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men burde man ha vanlig huskatt eller rasekatt om de skal være innekatter? Er huskatter mere energiske enn rasekatter?

Skal ha to.

Derfor du får beskjed om å lese deg opp, for å lære noe pluss finne ut av dette 

• Liker 1
Skrevet

Har bengal og vanlig huskatt som innekatt. Bengalen kan ikke gå løs siden hun flyr på både katter og hunder. 

Begge har gått i bånd siden de var kattunger, blir med på fjell og fisketurer. Reiser på hytta med pusene der de går i langline ute. 

Har jeg også utebur til kattene som de kan bruke så mye de vil. Hele stua er tilpasset rasen med klatrevegger og andre aktiviteter.

Med tanke på at så mange utekatter blir etterlyst, påkjørt eller dør av andre årsaker som har med utelivet å gjøre så trur og veit jeg at katter har det bedre som innekatt. Man må bare tilpasse 

Er bare trist å følge med på savnet sider der den ene katten etter den andre er borte. Jeg syns det er uansvarlig å la kattene gå løs. 

Du må lese deg opp om raser TS 🙂 Bengal er for de som har god tid. Blir som en hund. 

Men f.eks en ragdoll er roligere. Bruk god tid så du ikke angrer. Anbefaler to katter.

Anonymkode: dd277...9b3

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Slutt å spre halvsannheter og myter. Å avle på katt handler ikke bare om et spesifikt utseende, men også et godt gemytt og god helse. De aller fleste katteraser er avlet for å være sunne katter, og seriøse oppdrettere jobber hardt for å luke ut kjente sykdommer. 
Jeg hadde tidligere en rasekatt og en bygdemix, og til tross for at rasekatten har en kronisk tannsykdom (TR), svidde jeg av mye mer penger på bygdemixen som var utekatt. Den rotet seg opp i så mye skader og sykdom i forbindelse med livet som utekatt, at vi sverget på at vi aldri mer skal ha utekatt. 
Nå er den eldste rasekatten omtrent like gammel som huskatten var da den måtte avlives, og den er mye friskere og ser mye yngre ut enn huskatten gjorde på samme alder. Det å være utekatt har mange risikoer, og bygdemixer kan også ha samme sykdommene som rasekattene. 

Du beskylder meg for å spre halvsannheter og myter, samtidig som du kommer med "bevis" som er ren anekdotisk informasjon? Basert på to individer? Beklager å måtte si det, men det er litt flaut 😬

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.11.2025 den 23.17):

Du beskylder meg for å spre halvsannheter og myter, samtidig som du kommer med "bevis" som er ren anekdotisk informasjon? Basert på to individer? Beklager å måtte si det, men det er litt flaut 😬

Det var ikke bevis, det var eksempler. Var det virkelig så vanskelig å forstå? Eller prøver du bare å latterliggjøre meg for å dekke over at du mangler både gode argumenter og kunnskap om katteavl? Du kunne jo heller ha kommentert følgende uthevede poenger, om du i det hele er opptatt av en seriøs debatt;

AnonymBruker skrev (På 29.11.2025 den 23.04):

Så lenge folk tar godt vare på kattene sine, er jeg fornøyd. Det er nok av triste skjebner med katter som dumpes eller roter seg bort, og naturlig nok så er rasekatter og innekatter veldig dårlig representert blant disse. 

Jeg kan gjerne spesifisere enda nærmere hva jeg mener:

AnonymBruker skrev (På 29.11.2025 den 22.28):

Med rasekatter får man individer som spesifikt er avlet for å oppå et bestemt utseende. Med på kjøpet følger ofte en god del helseproblemer og ekstrautgifter. 

Hvilke katteraser tenker du spesifikt på her, og i hvor stor grad har utseendet en sammenheng med helseproblemer og ekstrautgifter?
Selv om huskatter har større genpool og ikke er avlet på samme måten, er de utsatt for mange helseproblemer som gir ekstrautgifter for eieren. Utekatter er dessuten utsatt for sykdommer og skader som innekatter eller katter som ikke går fritt ute er skånet for.

Spørsmålet er jo også hvor mange katteraser er usunne (har mange sykdommer knyttet til rasen) versus raser som generelt er sunne og uten spesielle helseproblemer knyttet til utseende og rasekjennetegn?

Instinktene og behovene er ikke borte og er like som hos en vanlig huskatt. 

Mange rasekatter er avlet på å få frem spesifikke gemytt, og noen har mye mer dempede instinkter enn andre. F.eks. ragdolls er generelt kjent for å være dumsnille og naive, og har null skepsis til mennesker og andre dyr. 
Som sagt; gemytt er minst like viktig del av avl som utseende.

Med andre ord er det ingen fordeler med å velge rasekatt som innekatt. Velg heller katter som trenger et hjem, det er masser av dem.

Ingen fordeler? Det er en ganske drøy påstand som du gjerne kan underbygge bedre. Du må gjerne også forklare hvordan en katt som trenger et hjem er et bedre valg for TS som planlegger å ha innekatt? Blandingskatter har enda mer varierende gemytt og personlighet enn rasekatter, og katter som trenger hjem har i tillegg ofte ekstra bagasje som må tas hensyn til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...