Serina.i Skrevet 28. november 2025 #1 Skrevet 28. november 2025 Hjeeelp hahaha blir gal! Har nettop fått en helt ny Mazda mx30 2025 model, og den plinger hver eeeeneste gang en kjører 1km!! over fartsgrensen. Den registrerer fartsgrensen, og med en gang du kjører litt over så «pulserer» fartskiltet og bilen plinger to ganger. Jeg følger alltid fartsgrenser, men blir som regel at det er noen få km over av og til. Har gått inn på alt av sikkerhets innstillinger for fart, men ingenting hjelper. Skal selvfølgelig ta kontakt med verkstedet mandag, men tenkte høre om noen her har noe som helst peiling slik jeg ikke går stuck med den plinge lyden penetrert inn i skallen hele helga😂
AnonymBruker Skrevet 28. november 2025 #2 Skrevet 28. november 2025 Seriøst?! Tror jeg beholder den gamle bilen min en stund til ja. Anonymkode: 8115a...691
AnonymBruker Skrevet 28. november 2025 #3 Skrevet 28. november 2025 Det er vel det siste nye, om du klarer skru det av, må du gjøre det på nytt når du starter bilen igjen. Har du prøvd å google eller lese instruksjonsboken? Anonymkode: 9fb4a...4af 1
TBL12 Skrevet 29. november 2025 #4 Skrevet 29. november 2025 Systemet som varsler kalles Intelligent Speed Assistance (ISA). Er basert på bruk av kartdata og et kamera montert i bilen. Flere bilmerker og modeller har en "hurtigtast" for å deaktivere varsling. Det er påkrevd funksjonen aktiveres hver gang bilen startes. Eksempelvis Hyundai og Kia kom for ikke så lenge siden med en programvare oppdatering, holde inne en knapp på rattet deaktiverer varsling. Usikker på hvordan funksjonen eventuelt kan deaktiveres på Mazda MX30. Noen bilmerker og modeller beskrevet her: https://elbil.no/varsel-om-for-for-hoy-hastighet/ 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2025 #5 Skrevet 29. november 2025 Dette var lovpålagt fom. 2024-modeller. Tok du det ikke opp under prøvekjøring? Og hva koster en ny MX30 nå, for øvrig? Håper du ikke ga mer enn 200k kr? Som forumets beste overfor sier, det er ulike måter å slå dette av på. For tiden er det omtrent bare Kia/Hyundai som lager skikkelig gode biler, og de har selvsagt funnet ut av det. Også BYD og SAIC har en "énknappsløsning", men dessverre mest på skjerm. Andre har en meny i en meny og 3-4 alternativer du må bekrefte - så det er så knotete at jeg aldri ville ha kjøpt disse merkene. Oppdatér gjerne hvordan det er hos Mazda! Litt interessant, dette. Lykke til! Anonymkode: ad949...aa9 2
AnonymBruker Skrevet 29. november 2025 #6 Skrevet 29. november 2025 Serina.i skrev (19 timer siden): Hjeeelp hahaha blir gal! Har nettop fått en helt ny Mazda mx30 2025 model, og den plinger hver eeeeneste gang en kjører 1km!! over fartsgrensen. Den registrerer fartsgrensen, og med en gang du kjører litt over så «pulserer» fartskiltet og bilen plinger to ganger. Jeg følger alltid fartsgrenser, men blir som regel at det er noen få km over av og til. Har gått inn på alt av sikkerhets innstillinger for fart, men ingenting hjelper. Skal selvfølgelig ta kontakt med verkstedet mandag, men tenkte høre om noen her har noe som helst peiling slik jeg ikke går stuck med den plinge lyden penetrert inn i skallen hele helga😂 Enkelt er det ikke, men her er en måte å finne det på. Det stiller seg forøvrig tilbake igjen når du starter ny kjøretur. Kan være at du kan legge til en snarvei på infotainment for raskt slå det av. Vet at Skoda kan gjøre det på sine biler. Anonymkode: 6fc66...066 1
Serina.i Skrevet 4. desember 2025 Forfatter #7 Skrevet 4. desember 2025 AnonymBruker skrev (På 29.11.2025 den 17.27): Enkelt er det ikke, men her er en måte å finne det på. Det stiller seg forøvrig tilbake igjen når du starter ny kjøretur. Kan være at du kan legge til en snarvei på infotainment for raskt slå det av. Vet at Skoda kan gjøre det på sine biler. Anonymkode: 6fc66...066 TS oppdatering tok aldri kontakt med Mazda, fant utav det selv faktisk! Det var visst en knapp på venstre side du må trykke på for å få av plingingen, og denne må du trykke på hver gang du starter bilen. Litt irriterende men men noe nytt sikkerhets opplegg. Jeg kjøpte ikke, jeg leaser ☺️
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå