thomH Skrevet 6. desember #41 Skrevet 6. desember Caniggia skrev (8 timer siden): Og: de høyrepopulistiske bevegelsene i i USA, Storbritannia, Tyskland, Frankrike, Italia, østeuropa, og de nordiske landene oppstår nettopp fordi forskjellene er blitt for store. For oss som tilhører den demokratiske, liberale venstresiden burde det være et tankekors. Definer "for store forskjeller" ved bruk av tall om inntekts og/eller formuefordeling. Forklar deretter hvorfor akkurat denne grensen for "for store forskjeller" er gyldig. 1
Pilleville Skrevet 6. desember #42 Skrevet 6. desember -jk- skrev (5 timer siden): Fordi det er noe vi har forpliktet oss til gjennom EØS-avtalen. Og den avtalen er ekstremt viktig for Norge. Avslutt eøs avtale som koster enorme summer og gjør som Sveits. Da blir det billigere og meir sjølvstyre. 1 3
-jk- Skrevet 6. desember #43 Skrevet 6. desember Pilleville skrev (23 minutter siden): Avslutt eøs avtale som koster enorme summer og gjør som Sveits. Da blir det billigere og meir sjølvstyre. EU har gitt klar beskjed tidligere om at de ikke er interessert i flere bilaterale avtaler med enkeltland da det er alt for mye å administrere. Alt av næringsliv i Norge er ekstremt tydelige på at EØS-avtalen er svært viktig for de. 1 2
test1e Skrevet 8. desember Forfatter #44 Skrevet 8. desember -jk- skrev (På 6.12.2025 den 14.17): Alt av næringsliv i Norge er ekstremt tydelige på at EØS-avtalen er svært viktig for de. Dessverre fikk vi aldri stemme over denne. Før EØS var vi nummer 4. på levekårsindeksen, nå er vi nummer 2. Jeg tror vi hadde vært akkurat på samme sted som vi er nå med en handelsavtale. Nå er de gamle systemene revet ned, så det blir problematisk å bygge og forhandle dette på plass igjen. (Det tok lang tid for Storbritannia) Uansett, vi er et av verdens beste land å bo og leve i. Vi ranker høyere en alle EU-land. Argumentene til Ja-siden er at vi er blitt oljesløve egoister når vi ikke gidder å høre på tullet deres Godt at Norge satser på et NATO med USA og Storbritannia https://www.nrk.no/urix/historisk-ny-norsk-britisk-forsvarsavtale-1.17674349 Men jeg må bare si DEILIG igjen https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/nei-boom-etter-tollsjokk/18351865/ 2 1
Pawn Hearts Skrevet 9. desember #45 Skrevet 9. desember Jeg har alltid vært motstander av norsk medlemskap i EEC/EF/EU. Nå har jeg begynt å vakle, og hovedgrunnen er at jeg ser, ikke minst her på KG og i denne tråden, at majoriteten av EU-motstanderne står for ting jeg er totalt uenig i: mørkeblå, nasjonalistiske meg selv nok-tanker jeg aldri kan stå inne for. Kanskje EU likevel er et bedre alternativ. 2 2
-jk- Skrevet 9. desember #46 Skrevet 9. desember Pawn Hearts skrev (1 time siden): Jeg har alltid vært motstander av norsk medlemskap i EEC/EF/EU. Nå har jeg begynt å vakle, og hovedgrunnen er at jeg ser, ikke minst her på KG og i denne tråden, at majoriteten av EU-motstanderne står for ting jeg er totalt uenig i: mørkeblå, nasjonalistiske meg selv nok-tanker jeg aldri kan stå inne for. Kanskje EU likevel er et bedre alternativ. Ja, personlig har jeg alltid ment at forpliktende samarbeid er en mye bedre løsning enn isolasjonisme. 2
ThereGoesBob Skrevet 9. desember #47 Skrevet 9. desember Unnskyld meg litt her.. Er det ikke på tide å drite i dette EU spørsmålet en gang for alle nå? Hvor mye tid og krefter, for ikke å nevne ressurser kaster ikke politikere bort på dette, når denne tiden kunne vært brukt på andre viktigere formål. Bare spør jeg og lurer fært på hva slags vurderinger som finnes for å diskutere noe som aldri har eksistert i Norge. 2
AdonisFFM Skrevet 10. desember #48 Skrevet 10. desember Heldigvis er det bare ET fylke i Norge hvor det er flertall for EU. Problemet er derimot at det er i Oslo. Det er viktigere enn noensinne å jobbe for å skape en BRED bevegelse imot. Mye politisk makt er samlet i Oslo hvor stort sett ALLE nasjonale politikere er EU tilhengere (kanskje med unntak av Rødt og Senterpartiet) og enda flere ELS-tilhengere. Som vanlig lurer politikere folk og gpr nit viljen til flertallet. Om de bruker rent flertall i Oslo til å overkjøre resten av landet gjør de en tabbe som på lengre sikt vil ødelegge distriktene enda mer. 2 2
test1e Skrevet 12. desember Forfatter #49 Skrevet 12. desember EU-måling: Ap-velgerne har gått fra ja til nei EU-motstanden blant norske velgere blir stadig større. Nå sier 53 prosent nei til norsk EU-medlemskap, mens 33 prosent sier ja. I Ap har det skjedd en markant endring i år https://www.vg.no/nyheter/i/ExoL4A/eu-maaling-nei-siden-dobler-ledelsen 1
Ost Skrevet 19. desember #50 Skrevet 19. desember Pilleville skrev (På 6.12.2025 den 13.52): Avslutt eøs avtale som koster enorme summer og gjør som Sveits. Da blir det billigere og meir sjølvstyre. Er Norge og Sveits sammenlignbare? 2
Druid Skrevet 19. desember #51 Skrevet 19. desember test1e skrev (På 8.12.2025 den 23.23): Godt at Norge satser på et NATO med USA og Storbritannia https://www.nrk.no/urix/historisk-ny-norsk-britisk-forsvarsavtale-1.17674349 Strengt tatt er dette en forberedelse på hva som kommer etter NATO. Husk at Storbritania er helintegrert i en evt EU fokusert forsvarsallianse. Storbritania, Tyskland og Frankrike har alle fornyede bilaterale forsvarsallianser, og vil representere kjernen i et evt EU basert forsvar. At denne avtalen er kommet på bordet, der Storbritania i praksis tar over oppgaver tradisjonelt har vært ivaretatt av USA, forteller tydelig hvor langt vi har kommet mot nedleggingen av NATO.
Druid Skrevet 19. desember #52 Skrevet 19. desember Pilleville skrev (På 6.12.2025 den 13.52): Avslutt eøs avtale som koster enorme summer og gjør som Sveits. Da blir det billigere og meir sjølvstyre. På hvilken måte? Sveits gikk ikke ut av EØS fordi det ble billigere, de fikk bare mindre ut av EØS, siden EØS i stor grad ente opp med å fokusere på varehandel, og Sveits ikke primært har dette som fokus, mens Sveits sine behov var i konflikt med resten av EFTA landene. De har selvfølgelig ikke fått noe mer selvstyre, snarer tvert i mot, siden vi ikke integrerer EØS like hardt i lovsystemet vårt. 1
test1e Skrevet 19. desember Forfatter #53 Skrevet 19. desember Ost skrev (2 timer siden): Er Norge og Sveits sammenlignbare? Vel, vi topper levekårsindeksen. Siste ranking er Island, Norge, Sveits på topp (Tre land som ikke er medlem av EU) Vi er land med god økonomi. Forskjellen på oss og Sveits er at EU er enda mer avhengig av oss enn Sveits. Norge sitter på Olje og Gass, Vannkraft, Fiskeri. Alle disse tingene prøver EU å få de møkkete kleptopølsene sine i. Boris Johnson anbefaler ikke EU-medlemskap for Norge: – De er bøller Snart seks år etter brexit er Boris Johnson overbevist om at utmeldingen var verdt det. Han råder Norge til å forbli selvstendig selv om vi nylig havnet utenfor EUs tollmur https://www.dn.no/politikk/boris-johnson/eu/boris-johnson-anbefaler-ikke-eu-medlemskap-for-norge-de-er-boller/2-1-1913123 3
Pilleville Skrevet 19. desember #54 Skrevet 19. desember test1e skrev (6 timer siden): Vel, vi topper levekårsindeksen. Siste ranking er Island, Norge, Sveits på topp (Tre land som ikke er medlem av EU) Vi er land med god økonomi. Forskjellen på oss og Sveits er at EU er enda mer avhengig av oss enn Sveits. Norge sitter på Olje og Gass, Vannkraft, Fiskeri. Alle disse tingene prøver EU å få de møkkete kleptopølsene sine i. Boris Johnson anbefaler ikke EU-medlemskap for Norge: – De er bøller Snart seks år etter brexit er Boris Johnson overbevist om at utmeldingen var verdt det. Han råder Norge til å forbli selvstendig selv om vi nylig havnet utenfor EUs tollmur https://www.dn.no/politikk/boris-johnson/eu/boris-johnson-anbefaler-ikke-eu-medlemskap-for-norge-de-er-boller/2-1-1913123 Vet du om Island har skrevet under den avtalen so ap sa de skulle skrive under kjapt? Etter det med jernlegeringer
test1e Skrevet torsdag kl. 19:10 Forfatter #55 Skrevet torsdag kl. 19:10 Vi går inn i 2026 med et stort NEI-flertall. Det er bare å gratulere alle nordmenn Norge er et av verdens beste land å bo og leve i, og dette har vi klart uten noe medlemskap. Vi er bedre på samarbeid med EU enn medlemslandene seg imellom, og det skal vi fortsette med, men når vi sier NEI så mener vi NEI. Flytte makt og beslutninger så langt bort fra velgerne at man ikke kan holde noen til ansvar er en politisk struktur ingen nordmann skal godta. Saker som demokrati, arbeidsrettigheter, fiskeri, jordbruk, suverenitet, myntenhet, sentralbank, selvråderett og selvstendighet er enda viktigere i dag enn de var i går. Regime i Brussel ønsker mer maktoverføring fra nasjonalstatene "Abolition of veto powers, more EU powers in health, energy, defence, and social and economic policies" Drømmen om medbestemmelsesrett Fakta er at ved et medlemskap vil Norge få en 13 - 14 seter i en sal med 750 plasser. Norge vil ikke 'få en hånd på rattet' som politikere og ja-pressen prøver å innbille oss. Vi havner ikke engang i baksetet. Norge må finne seg i å havne kneblet i bagasjen Den mest alvorlige konsekvensen av et EU-medlemskap er at man umyndiggjør stemmeseddelen NATO, vår garantist for fred Vi ser Høyre og deres medløpere har prøvd å så tvil om NATO til fordel for EU. Et NATO med Storbritannia og USA i ryggen har vært garantisten for Norge i 80 år og kommer også til å være det fremover. 31 år siden EU-neiet i folkeavstemninga – Gratulerer! Motstanden mot EU og EØS øker, viser to nye meningsmålinger som kom rett før 31-årsdagen for folkeavstemningen i 1994 https://neitileu.no/aktuelt/31-ar-siden-eu-neiet-i-folkeavstemninga--gratulerer 2 2
-jk- Skrevet torsdag kl. 22:06 #56 Skrevet torsdag kl. 22:06 test1e skrev (2 timer siden): NATO, vår garantist for fred Vi ser Høyre og deres medløpere har prøvd å så tvil om NATO til fordel for EU. Et NATO med Storbritannia og USA i ryggen har vært garantisten for Norge i 80 år og kommer også til å være det fremover. De fleste ser ut til å miste troen på at Trump vil komme oss til unnsetning nå. https://borsen.dagbladet.no/nyheter/usa-vil-ikke-hjelpe-oss/83996306 1
Gratis Skrevet søndag kl. 07:20 #57 Skrevet søndag kl. 07:20 EU tar inn mer på å bøtelegge amerikanske tech firmaer enn de klarer å skattlegge sine egne. Snakk om å gå baklengs inn i fremtiden.
test1e Skrevet søndag kl. 10:19 Forfatter #58 Skrevet søndag kl. 10:19 Folket tenker selv I slutten av november var det 31 år sia vi stemte nei til å bli medlem i EU. En beslutning det norske folk tok fordi vi er i stand til å tenke selv https://neitileu.no/aktuelt/folket-tenker-selv Nei til salg av Norge, NEI til EU 1
Gratis Skrevet søndag kl. 10:23 #59 Skrevet søndag kl. 10:23 test1e skrev (1 minutt siden): Folket tenker selv I slutten av november var det 31 år sia vi stemte nei til å bli medlem i EU. En beslutning det norske folk tok fordi vi er i stand til å tenke selv https://neitileu.no/aktuelt/folket-tenker-selv Nei til salg av Norge, NEI til EU Den gangen stemte jeg JA! 🙄 Veldig langt unna å stemme ja nå. 3
Pilleville Skrevet søndag kl. 18:56 #60 Skrevet søndag kl. 18:56 -jk- skrev (På 6.12.2025 den 14.17): EU har gitt klar beskjed tidligere om at de ikke er interessert i flere bilaterale avtaler med enkeltland da det er alt for mye å administrere. Alt av næringsliv i Norge er ekstremt tydelige på at EØS-avtalen er svært viktig for de. Ifølge AI er det du skriv feil.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå