test1e Skrevet 28. november 2025 #1 Skrevet 28. november 2025 Undersøkelse: Færre ønsker Norge inn i EU EU-tilhengere taper terreng i en ny måling gjort for Klassekampen og Nationen. Andelen som sier ja til EU-medlemskap, er den laveste på tre år med 27,9 prosent https://www.vg.no/nyheter/i/GxlJyx/undersoekelse-faerre-oensker-norge-inn-i-eu Deilig... 10 10
Justlooking Skrevet 28. november 2025 #2 Skrevet 28. november 2025 test1e skrev (2 timer siden): Undersøkelse: Færre ønsker Norge inn i EU EU-tilhengere taper terreng i en ny måling gjort for Klassekampen og Nationen. Andelen som sier ja til EU-medlemskap, er den laveste på tre år med 27,9 prosent https://www.vg.no/nyheter/i/GxlJyx/undersoekelse-faerre-oensker-norge-inn-i-eu Deilig... Synes jeg også 👍 6 2
Gratis Skrevet 28. november 2025 #3 Skrevet 28. november 2025 Eu er ferdig om 10-15 år, kanskje tidligere. Økonomisk og kulturelt. 9 3
Gratis Skrevet 28. november 2025 #4 Skrevet 28. november 2025 Nå er ikke England EU, men det er et viktig land i Europa. Vi kan nå slå fast at England er det nye Sovjetunionen. Det er helt forferdelig det som skjer. 2 4
Athod Skrevet 29. november 2025 #5 Skrevet 29. november 2025 Ja deilig å se at den norske befolkningen ikke lar seg kue, selv om våre politikere gjør det. 6 9
-jk- Skrevet 29. november 2025 #6 Skrevet 29. november 2025 Gratis skrev (11 timer siden): Eu er ferdig om 10-15 år, kanskje tidligere. Økonomisk og kulturelt. I så fall er hele Europa ferdig. 3 1 3
elisa1819 Skrevet 29. november 2025 #7 Skrevet 29. november 2025 Eu er framtida. USA har kollapsa, og russerne er på offensiven og driver en politikk som er uforenlig med vestlige verdier. Grunnen til at en del yngre folk er negative til EU nå, er at ytre høyre med tech gigantene i lomma på Trump driver russiskstøtta splitt-og-hersk på nettet, og at de dessverre foreløpig lykkes godt blant den gruppa som ikke leser så mye bøker, kanskje ikke er så kildekritiske og som muligens har litt kort oppmerksomhetsspenn. Dette lar seg korrigere. Kanskje "Ja til EU" må komme seg på TikTok og snakke denne gruppas språk, litt sånn som den demokratiske guvernøren i California. 2 1 3
test1e Skrevet 29. november 2025 Forfatter #8 Skrevet 29. november 2025 (endret) Norge er et av verdens beste land å bo og leve i, og dette har vi klart uten noe medlemskap. Vi er bedre på samarbeid med EU enn medlemslandene seg imellom, og det skal vi fortsette med, men når vi sier NEI så mener vi NEI. Flytte makt og beslutninger så langt bort fra velgerne at man ikke kan holde noen til ansvar er en politisk struktur ingen nordmann skal godta. Saker som demokrati, arbeidsrettigheter, fiskeri, jordbruk, suverenitet, myntenhet, sentralbank, selvråderett og selvstendighet er enda viktigere i dag enn de var i går. Regime i Brussel ønsker mer maktoverføring fra nasjonalstatene "Abolition of veto powers, more EU powers in health, energy, defence, and social and economic policies" Drømmen om medbestemmelsesrett Fakta er at ved et medlemskap vil Norge få en 13 - 14 seter i en sal med 750 plasser. Norge vil ikke 'få en hånd på rattet' som politikere og ja-pressen prøver å innbille oss. Vi havner ikke engang i baksetet. Norge må finne seg i å havne kneblet i bagasjen Den mest alvorlige konsekvensen av et EU-medlemskap er at man umyndiggjør stemmeseddelen NATO, vår garantist for fred Vi ser Høyre og deres medløpere har prøvd å så tvil om NATO til fordel for EU. Et NATO med Storbritannia og USA i ryggen har vært garantisten for Norge i 80 år og kommer også til å være det fremover. Norge er bedre på samarbeid med EU enn medlemslandene seg imellom, og det skal vi fortsatt være, men vi må aldri oppgi våre grenser, vårt flagg, vår selvstendighet Endret 29. november 2025 av test1e 5 9
Caniggia Skrevet 29. november 2025 #9 Skrevet 29. november 2025 Vi er nok mange som mener at overnasjonalt, regionalt samarbeid er nødvendig for å løse regionale og globale problemer; problemer som tradisjonelle nasjonalstater ikke kan løse enkeltvis og alene. Det gjelder utfordringer knyttet til sosioøkonomisk ulikhet/fattigdom, migrasjon, helse, miljø, sikkerhet osv., osv.. Problemet med EU er at det er en nokså impotent konføderasjon, som har vist seg ute av stand til å løse de mest fundamentale utfordringene regionen står overfor. Tvert om, har unionens kompromissløse markedsliberalisme, kombinert med en hodeløs migrasjonspolitikk, bidratt aktivt til stadig økende sosioøkonomiske forskjeller og kulturell segregrering. Dette har igjen bidratt til sosial uro og polarisering, og stor oppslutning om høyrepopulistiske bevegelser. Et mer potent EU, som kunne være noe mer enn en handelsunion med fullmakter til å gi lover og forskrifter om konkurranseforhold, produktsikkerhet/-kontroll, og miljøkrav, kunne definitivt ha vært av det gode. Men da måtte unionen ha vært utstyrt med instrumenter til å drive en aktivt omfordelende skatte- og sosialpolitikk og en felles politikk for å håndtere immigrasjon og integrering (med mulighet for beslutte tiltak som faktisk virker). Det er dessverre intet som tyder på at dette vil skje i overskuelig fremtid. 3
Madame Butterfly Skrevet 29. november 2025 #10 Skrevet 29. november 2025 @Gratis Ja, det er en ille utvikling i England. Virkelig ille. Siste er at de skal avskaffe juryordningen, noe vi forresten gjorde for flere år siden. Jeg så ikke videoen din, Tucker Carlson, for ikke å snakke om George Galloway, forferdelige begge to. England har fæl utvikling, og det er helt uavhengig av EU og Brexit. Fortsatt EU medlemskap ville ikke endret denne kursen. 2
Madame Butterfly Skrevet 29. november 2025 #11 Skrevet 29. november 2025 elisa1819 skrev (3 timer siden): Eu er framtida. USA har kollapsa, og russerne er på offensiven og driver en politikk som er uforenlig med vestlige verdier. Grunnen til at en del yngre folk er negative til EU nå, er at ytre høyre med tech gigantene i lomma på Trump driver russiskstøtta splitt-og-hersk på nettet, og at de dessverre foreløpig lykkes godt blant den gruppa som ikke leser så mye bøker, kanskje ikke er så kildekritiske og som muligens har litt kort oppmerksomhetsspenn. Dette lar seg korrigere. Kanskje "Ja til EU" må komme seg på TikTok og snakke denne gruppas språk, litt sånn som den demokratiske guvernøren i California. 😳 Har ikke ord, har virkelig ikke ord. 5 1
Snok1 Skrevet 29. november 2025 #12 Skrevet 29. november 2025 Caniggia skrev (26 minutter siden): Vi er nok mange som mener at overnasjonalt, regionalt samarbeid er nødvendig for å løse regionale og globale problemer; problemer som tradisjonelle nasjonalstater ikke kan løse enkeltvis og alene. Det gjelder utfordringer knyttet til sosioøkonomisk ulikhet/fattigdom, migrasjon, helse, miljø, sikkerhet osv., osv.. Så langt er jeg helt enig med deg. 1
elisa1819 Skrevet 29. november 2025 #13 Skrevet 29. november 2025 Sånn apropos, et europeisk land som virkelig går bra om dagen, er det sosialiststyrte EU-landet Spania. 1
Alizee Skrevet 29. november 2025 #14 Skrevet 29. november 2025 Athod skrev (13 timer siden): Ja deilig å se at den norske befolkningen ikke lar seg kue, selv om våre politikere gjør det. Ja, det er veldig godt å se! 1 1
LeveMannen Skrevet 1. desember 2025 #15 Skrevet 1. desember 2025 Gratis skrev (På 28.11.2025 den 23.26): Nå er ikke England EU, men det er et viktig land i Europa. Vi kan nå slå fast at England er det nye Sovjetunionen. Det er helt forferdelig det som skjer. Tyskland er i EU, eller mange vil si at Tyskland er EU. Og de er enda verre enn England. 3 2
Gratis Skrevet 1. desember 2025 #16 Skrevet 1. desember 2025 elisa1819 skrev (På 29.11.2025 den 11.10): Eu er framtida. USA har kollapsa, og russerne er på offensiven og driver en politikk som er uforenlig med vestlige verdier. Grunnen til at en del yngre folk er negative til EU nå, er at ytre høyre med tech gigantene i lomma på Trump driver russiskstøtta splitt-og-hersk på nettet, og at de dessverre foreløpig lykkes godt blant den gruppa som ikke leser så mye bøker, kanskje ikke er så kildekritiske og som muligens har litt kort oppmerksomhetsspenn. Dette lar seg korrigere. Kanskje "Ja til EU" må komme seg på TikTok og snakke denne gruppas språk, litt sånn som den demokratiske guvernøren i California. Du er klar over at de samme Tech gutta satt i lomma på Biden. Dette er noe Zuckerberg har innrømmet i ettertid. Beklager, men EU er ferdig i sin nåværende situasjon/politiske retning. For 20-25 år siden så var EU og USA sine børsverdier nesten like. I dag så er Nvidia sin markedsverdi like stor som hele den tyske økonomien. EU har stått stille i 25 år. 4 1
Caniggia Skrevet 2. desember 2025 #17 Skrevet 2. desember 2025 Snok1 skrev (På 29.11.2025 den 14.25): Så langt er jeg helt enig med deg. Jeg hadde ikke ventet annet av en nyliberalist. De viktige avsnittene nevner/forstår du selvsagt ikke. 2
Snok1 Skrevet 2. desember 2025 #18 Skrevet 2. desember 2025 (endret) Caniggia skrev (1 time siden): Jeg hadde ikke ventet annet av en nyliberalist. De viktige avsnittene nevner/forstår du selvsagt ikke. Jeg er alt annet enn en nyliberalist. Jeg forstår ikke engang hva ved meg som skulle peke i den retningen. Hvos jeg hadde vært nyliberalistisk ville jeg neppe vært tilhenger av medlemskap i EU. Merkelappen din gir overhodet ikke mening, men deg om det. Endret 2. desember 2025 av Snok1
Caniggia Skrevet 3. desember 2025 #19 Skrevet 3. desember 2025 Snok1 skrev (På 2.12.2025 den 17.44): Jeg er alt annet enn en nyliberalist. Jeg forstår ikke engang hva ved meg som skulle peke i den retningen. Hvos jeg hadde vært nyliberalistisk ville jeg neppe vært tilhenger av medlemskap i EU. Merkelappen din gir overhodet ikke mening, men deg om det. Da vet du åpenbart ikke hva «nyliberalist» betyr. EU, slik unionen har fremstått de siste 30 årene, er i stor grad et nyliberalistisk prosjekt, der konføderasjonens fremste oppgave har vært å undertøtte et felles marked. 1
Snok1 Skrevet 3. desember 2025 #20 Skrevet 3. desember 2025 Caniggia skrev (28 minutter siden): Da vet du åpenbart ikke hva «nyliberalist» betyr. EU, slik unionen har fremstått de siste 30 årene, er i stor grad et nyliberalistisk prosjekt, der konføderasjonens fremste oppgave har vært å undertøtte et felles marked. Her er partiprogrammet til Liberalistene som nok er det nærmeste du kommer organisert nyliberalisme i Norge. De er mot både EU- og EØS-medlemskap. https://www.liberalistene.org/politikk/partiprogram/stortingsprogram#stortingsprogram-utenrikspolitikk I de store europeiske EU-medlemslandene er det størst støtte for EU-prosjektet i sentrum og den moderate venstrefløyen som ønsker trygge arbeidsplasser og -vilkår, god klimapolitikk og moderat økonomisk politikk og Husk at i UK var det toryene og Reform som initierte og agiterte for Brexit. At venstresiden er EU-skeptikere er et særnorsk fenomen. 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå