Gå til innhold

Kosthold hos barna i julen

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

Skrevet

Denne kunne ha vært under fanen kosthold, men handler om barn så ønsker å ha den her. 

Vi lever raskt opp etter tradisjoner vi har med hjemmefra. Og dette med mat og kosthold i julen er noe vanskelig synes jeg. Fordi jeg kommer fra en familie og slekt hvor det bugner av godt i julen. 
Som regel så sto det godteri fremme på bordene hele døgnet, i tillegg til store julelunsjer med fulle bord og julemiddager og dessert. 
det var ingen faste rytmer slik som i hverdagen med frokost og kveldsmat (4-5 måltid).

Barn klarer ikke regulere slikt selv. Og det er derfor lett å småspise hele dagen, slik at man ikke er sulten på hovedmåltidene.

Ønsker å høre hvordan dere gjør dette i julen? 

Man står opp til ulike tider i en forfamilie med barn mellom 5-20 år, og mange voksne med ulike behov opp til 85 års alder. Og mange gjør ulikt hjem til seg. 

En film dag i sofaen på dagtid kan jo også fort innebære godteri, slik vi er vant til det. Men jeg ønsker ikke at julen for barna mine skal bli sånn. Jeg ønsker at de skal ha fokus på også sunn mat i julen, på aktivitet ute, på «sunt syn på mengder av godteri og snacks». Blir fort litt av godt hver dag, men hvordan kan man begrense det uten at det blir alt for strengt - men samtidig, komme inn i en fin rytme som de tar med seg som tradisjon når de blir voksne igjen og fører over til sine barn?

Anonymkode: d44ad...b54

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi lot det aldri stå fremme hele dagen, nei.

Annerledes mat, ja.

Mer godteri/dessert/kaker, ja.

Men fremdeles en vanlig døgnrytme med faste måltider. Kaker og/eller godteri kommer frem i forbindelse med måltider, eller som en egen "kveldskos". Men ikke konstant framme.

Anonymkode: 06010...0e3

• Liker 15
  • Nyttig 1
Skrevet

Jul er jul og stresser ikke med å være streng da. De få dagene har ingenting å si om man er sunn resten av året. Hadde ikke laget noen sak av det. La store og små kose seg.

Anonymkode: 7a650...2c3

• Liker 23
  • Hjerte 4
  • Nyttig 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jul er jul og stresser ikke med å være streng da. De få dagene har ingenting å si om man er sunn resten av året. Hadde ikke laget noen sak av det. La store og små kose seg.

Anonymkode: 7a650...2c3

Dette handler jo ikke om å være "streg" eller ikke kose seg. Men om at man får det bedre også disse dagene om man beholder noe struktur i dagsrytmen og får i seg skikkelige måltider i tillegg til de ekstra kakene og godteriet. 

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet

Jeg synes bare det er trist hvis man skal ha fokus på "sunn mat i julen". Hvis det er en dag i året man skal få lov til å IKKE ha fokus på sunn mat, så er det juledagene. 

Nå må dagens mødre chille, herregud. Dere oppdrar jo barn proppfulle med spiseforstyrrelser når de ikke en gang kan kose seg i julen uten å tenke på "sunn mat". 

(Og, nei, jeg snakker ikke om å spise så mye godteri at man ikke orker vanlig mat, jeg snakker om at du, TS, spesifikt skrev at du ønsket at barna fokusere på "sunn mat" også i julen).

Anonymkode: b24d6...83b

• Liker 25
  • Nyttig 10
Skrevet

Jul er jul, her er det fri flyt og ingen sperrer.

Anonymkode: 83ae9...15d

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Frukt står fremme hele dagen, godteri gjør ikke det. Men setter gjerne frem en skål på kvelden. Jeg vet at mine barn ikke begrenser seg, så da får de litt hver i en skål. Så får de eventuelt smake litt får vår voksene sin skål. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har ikke ting stående fremme utenom selskaper. 

Her har vi vanligvis lørdagsgodt, så i julen blir det det samme + selskaper (dessert, julekaker). 

Vi har ikke godteri og kaker på alle de andre dagene bare fordi det er desember måned.

Det er litt for egen del, men jeg synes også det er fint for barna å beholde det litt spesielle i å få noe ekstra godt, og at det ikke siger ut hver dag. Vi voksne vet jo at julen er begrenset, men en dag eller en uke eller ikke minst en måned er lenge i et barns liv, og de forstår ikke nødvendigvis hvorfor «den nye normen» ikke lenger gjelder i januar.

• Liker 2
  • Nyttig 3
Gjest Forenkle
Skrevet

Jeg tenker at det å holde på en viss normalitet i måltidene  også i jula er noe vi gjør minst like mye for oss voksnes del. Jeg sliter iallefall med å holde fingrene av fatet om det står noe framme hele tida. Og da får jeg oppblåst mage, sover dårlig osv. og får det generelt ikke bra. 

Skrevet

På julaften og første juledag står godteri fremme til fri benyttelse, resten av romjula tas det frem til film/ ved behov. Alltid frukt og nötter fremme hele romjula. Ikke noe mas om sunn/ usunn mat utover dette. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg synes bare det er trist hvis man skal ha fokus på "sunn mat i julen". Hvis det er en dag i året man skal få lov til å IKKE ha fokus på sunn mat, så er det juledagene. 

Nå må dagens mødre chille, herregud. Dere oppdrar jo barn proppfulle med spiseforstyrrelser når de ikke en gang kan kose seg i julen uten å tenke på "sunn mat". 

(Og, nei, jeg snakker ikke om å spise så mye godteri at man ikke orker vanlig mat, jeg snakker om at du, TS, spesifikt skrev at du ønsket at barna fokusere på "sunn mat" også i julen).

Er egentlig enig med deg. 

Men jeg var et slikt barn som ikke kunne begrense meg og husker tilbake som barn følelsen av sukkeravhengighet. 

Hvert enste år i voksen alder har jeg gått opp i vekt i julen. Og slitt med å få de kiloene av etterpå. Nå sent i 40 årene så er det vanskeligere enn noen gang. 

Ønsker ikke at mine barn skal bli sukkeravhengig og slite med vekten hvert nyttår. Samtidig så ønsker jeg at årets største og koseligste høytid skal føles helt ulikt fra alt annet og støtter det du sier. Det blir bare så ambivalent. Ts

• Liker 2
  • Hjerte 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg synes bare det er trist hvis man skal ha fokus på "sunn mat i julen".

Å holde på vanlige måltider i tillegg til å også ha ekstra kaker og godter er ikke akkurat å "ha fokus på sunn mat".

Selv om man unner seg ekstra godteri og kaker, får man det bedre om man også bruker hodet litt.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har også vokst opp med at ting sto fremme, men med mine barn funker det ikke, så de får julestrømper de kan spise når de selv føler for det (og er det tomt blir det ikke påfyll), også setter vi frem litt småkaker el på et tidspunkt hver dag.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Da mine vokste opp, hadde vi bare julekaker og godteri på bordet hele julaften. Ellers var det noen ganger godteri på kvelden i romjula. Hvis vi var i middagsselskap og det sto godteri på bordet, så sa vi at de måtte vente til etter middag. 

Så det var ikke noe problem. Ble selvfølgelig litt mer enn vanlig, men det er greit. De fikk bare godteri lørdager resten av året.

Tid for måltider endret vi ikke mye på, bortsett fra senere middag julaften og nyttårsaften.

Anonymkode: 51d7a...2ae

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Dette handler jo ikke om å være "streg" eller ikke kose seg. Men om at man får det bedre også disse dagene om man beholder noe struktur i dagsrytmen og får i seg skikkelige måltider i tillegg til de ekstra kakene og godteriet. 

Og mange unger (og voksne) klarer å ha det helt topp selv om de ikke legger seg før seint, at måltidene blir forskjøvet, eller at det blir en sjokoladebit før frokost. 

Anonymkode: b472c...4ab

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Men, det er jo bare å begrense det som man ønsker. Men, jeg er ikke vokst opp med fri flyt og tok helt av når jeg ble voksen. Hadde aldri lært å begrense meg selv når jeg hadde tilgang. Så anbefaler å lære barna det. 

Anonymkode: cdff6...8ac

• Liker 4
Skrevet

Her står gosakene fremme fra kveld lille julaften, julaften og 1 juledag.. de andre dagene er der ikke «fritt» lenger.. nå er ikke mine sånn at de kaster seg over godsakene og spiser til de er tomt, det gjør de litt enklere..

Anonymkode: f620e...751

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Er egentlig enig med deg. 

Men jeg var et slikt barn som ikke kunne begrense meg og husker tilbake som barn følelsen av sukkeravhengighet. 

Hvert enste år i voksen alder har jeg gått opp i vekt i julen. Og slitt med å få de kiloene av etterpå. Nå sent i 40 årene så er det vanskeligere enn noen gang. 

Ønsker ikke at mine barn skal bli sukkeravhengig og slite med vekten hvert nyttår. Samtidig så ønsker jeg at årets største og koseligste høytid skal føles helt ulikt fra alt annet og støtter det du sier. Det blir bare så ambivalent. Ts

Vi i 40-årene kan ikke sammenlignes med aktive barn. Det de går opp i julen går av dem veldig fort når de går over til vanlig kosthold i januar.

Anonymkode: b24d6...83b

• Nyttig 1
Skrevet

Godteri, kaker og annet snacks står fremme fra lille julaften til første dag jul.

Ungene får bare godteri på lørdager til vanlig, men utrolig spiser de ikke så mye de dagene. 

Har en regel at de ikke spiser godteri 1 time før hvert måltid. De er 9 og 12. Altid hvert sånn.

Er vel vi voksne som spiser mer enn barna 😅

Anonymkode: 8882b...dbf

• Liker 1
Skrevet

Snakket du om desember som helhet eller dagene akkurat ved julaften/romjul? 

Jeg tenker slik at det er jo (og skal være) mye ekstra god mat i julen, men det trenger jo ikke være usunt i seg selv. Det er litt mer fett i middagene ofte, men det er jeg ikke redd for, ihvertfall ikke til barna. 

Godteri kan porsjoneres ut, trenger ikke stå fremme hele tiden om barna ikke begrenser seg. Mine hiver seg over som om sukker var det eneste som holdt dem i live, så her doseres julekosen ut i passende mengder og til passende anledninger. 

Desserter er jeg heller ikke redd for, men ungene trenger ikke forsyne seg tre-fire ganger. 

Sånn ellers fyller jeg på med aktivitet, ut av huset må vi, litt sunnere snacks som oppskåret frukt og grønnsaker, nøtter etc. Det eneste jeg holder litt igjen på er fri flyt av godteri. Er dere på besøk hos andre så må barna rett og slett læres til at selv om det står en skål fremme så skal man ikke gå å ta hele tiden. Den er til alle og skal stå fremme lenge så alle kan kose seg (dette er jo viktig å lære barn uansett, jeg holder på med mine). Hjemme styrer du jo dette selv. 

Anonymkode: a02e4...542

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...