Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har begynt å jobbe innen helsesektoren i kommunen. 

Leder sier at jeg ikke får lønn i desember,da jeg nettopp har begynt. Det er 2 uker til lønningsdag. 

Et dette vanlig? Blir ei trist jul....

Anonymkode: 5dc1c...98b

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Leder sier at jeg ikke får lønn i desember,da jeg nettopp har begynt. Det er 2 uker til lønningsdag. 

Det vanlige er at du får forskuddsutbetalt lønnen din. Da skal du i det minste få utbetalt for 1/2 mnd første lønningsdag sånn jeg forstår dette. Les hva som står i arbeidskontrakten din. Der skal det stå fra når du får betalt. Arbeidskontrakten din ligger vel inne i Digipost tipper jeg. 

AnonymBruker
Skrevet

Snakk med lønnskontoret om dette. Både om hvordan de beregner lønn, er det etterskudd, for- og etterskudd, hvordan det beregnes og frister for innlevering for neste lønn. Du finner det nok i personalhåndboken og. Er det før-og etterskudd får du lønn i desember. 
Du kan og diskutere med dem muligheten for forskudd om du jobber på timer. 
Sp får du vel et sluttoppgjør med feriepenger fra forrige arbeidsgiver? 

Anonymkode: 86584...14f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Fighter83 skrev (2 minutter siden):

Det vanlige er at du får forskuddsutbetalt lønnen din. Da skal du i det minste få utbetalt for 1/2 mnd første lønningsdag sånn jeg forstår dette. Les hva som står i arbeidskontrakten din. Der skal det stå fra når du får betalt. Arbeidskontrakten din ligger vel inne i Digipost tipper jeg. 

Har ikke skrevet kontrakt ennå...men har kun jobbet 2 dager.Samt jeg må fremskaffe en attest,- så fikk beskjed om vi nå hadde god tid. Siden lønn blir i januar. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det er bare tullball. Har du begynt i jobben før 1. desember, skal du ha vanlig månedslønn 

Anonymkode: 0f8c7...fd0

AnonymBruker
Skrevet

Har ikke jobbet på 5 år. Vært hjemme med funksjonshemmet barn. Tidligere selvstendig. Så har kun hatt overgangsstønad. Med siste utbetaling i oktober. Ikke sosialhjelp, da det sitter langt inne. Det barnet er nå myndig. Men jeg har et barn til,og er alenemor.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Snakk med lønnskontoret om dette. Både om hvordan de beregner lønn, er det etterskudd, for- og etterskudd, hvordan det beregnes og frister for innlevering for neste lønn. Du finner det nok i personalhåndboken og. Er det før-og etterskudd får du lønn i desember. 
Du kan og diskutere med dem muligheten for forskudd om du jobber på timer. 
Sp får du vel et sluttoppgjør med feriepenger fra forrige arbeidsgiver? 

Anonymkode: 86584...14f

Hen sa jeg skulle jobbe på timer. Føler meg litt lost,da jeg ikke vet hva som gjelder.

Skrevet

Herremin!!! For en situasjon! Blir jo bare verre og verre dette her.

Jeg ville ringt HR i kommunen og fortalt hva som skjer og at de må ta en prat med din kommende sjef. Her har arbeidsgiver brutt loven! Å tiltre i en stilling uansett om den er fast, vikar eller timebetalt: Det er ikke lov å tiltre en stilling uten å signere en arbeidskontrakt først.

Opplæringsvakter, tid du har brukt på å ta kompetanseplan hjemme mm + alle minutter du er på jobb skal du ha betalt for fra du har tiltrådt stillingen du har undertegnet kontrakt ang. Før dette blir det bare ord mot ord om det skulle skje noe men du har vel vitner på at du har vært på jobb tenker jeg. 

Så ring din kommende sjef å si at dette ikke er lov og at du ikke kan komme på jobb før en evt kontakt er undertegnet. Signerer du en kontrakt der du er tilkallingsvikar så får du ikke lønn på forskudd men på etterskudd. Signerer du en kontrakt ang en fast stilling fra 1/12 så skal du mest sannsynlig få forskuddsbetalt, må nesten se hva det står i kontrakten din ang dette. 

AnonymBruker
Skrevet
Fighter83 skrev (8 minutter siden):

Herremin!!! For en situasjon! Blir jo bare verre og verre dette her.

Jeg ville ringt HR i kommunen og fortalt hva som skjer og at de må ta en prat med din kommende sjef. Her har arbeidsgiver brutt loven! Å tiltre i en stilling uansett om den er fast, vikar eller timebetalt: Det er ikke lov å tiltre en stilling uten å signere en arbeidskontrakt først.

Opplæringsvakter, tid du har brukt på å ta kompetanseplan hjemme mm + alle minutter du er på jobb skal du ha betalt for fra du har tiltrådt stillingen du har undertegnet kontrakt ang. Før dette blir det bare ord mot ord om det skulle skje noe men du har vel vitner på at du har vært på jobb tenker jeg. 

Så ring din kommende sjef å si at dette ikke er lov og at du ikke kan komme på jobb før en evt kontakt er undertegnet. Signerer du en kontrakt der du er tilkallingsvikar så får du ikke lønn på forskudd men på etterskudd. Signerer du en kontrakt ang en fast stilling fra 1/12 så skal du mest sannsynlig få forskuddsbetalt, må nesten se hva det står i kontrakten din ang dette. 

Her må du lese deg opp! En signert arbeidskontrakt skal foreligge senest sju dager etter oppstart, så ts og arveidsgiver har fortsatt noen dager på å få det i orden.

Slik jeg forstod ts var ikke spørsmålet hva som skulle være betalt, men når lønn blir utbetalt. I og med at hun skal være timebetalt, betales lønn ut etterskuddsvis. Timer arbeidet i november, skal betales i desember. I og med at hun har startet bør kommunen klare å få henne inn i systemet slik at lønn kan utbetales.

Anonymkode: 5a3fc...1dc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...