Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har begynt å jobbe innen helsesektoren i kommunen. 

Leder sier at jeg ikke får lønn i desember,da jeg nettopp har begynt. Det er 2 uker til lønningsdag. 

Et dette vanlig? Blir ei trist jul....

Anonymkode: 5dc1c...98b

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Leder sier at jeg ikke får lønn i desember,da jeg nettopp har begynt. Det er 2 uker til lønningsdag. 

Det vanlige er at du får forskuddsutbetalt lønnen din. Da skal du i det minste få utbetalt for 1/2 mnd første lønningsdag sånn jeg forstår dette. Les hva som står i arbeidskontrakten din. Der skal det stå fra når du får betalt. Arbeidskontrakten din ligger vel inne i Digipost tipper jeg. 

Skrevet

Snakk med lønnskontoret om dette. Både om hvordan de beregner lønn, er det etterskudd, for- og etterskudd, hvordan det beregnes og frister for innlevering for neste lønn. Du finner det nok i personalhåndboken og. Er det før-og etterskudd får du lønn i desember. 
Du kan og diskutere med dem muligheten for forskudd om du jobber på timer. 
Sp får du vel et sluttoppgjør med feriepenger fra forrige arbeidsgiver? 

Anonymkode: 86584...14f

• Liker 1
Skrevet
Fighter83 skrev (2 minutter siden):

Det vanlige er at du får forskuddsutbetalt lønnen din. Da skal du i det minste få utbetalt for 1/2 mnd første lønningsdag sånn jeg forstår dette. Les hva som står i arbeidskontrakten din. Der skal det stå fra når du får betalt. Arbeidskontrakten din ligger vel inne i Digipost tipper jeg. 

Har ikke skrevet kontrakt ennå...men har kun jobbet 2 dager.Samt jeg må fremskaffe en attest,- så fikk beskjed om vi nå hadde god tid. Siden lønn blir i januar. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det er bare tullball. Har du begynt i jobben før 1. desember, skal du ha vanlig månedslønn 

Anonymkode: 0f8c7...fd0

• Liker 1
Skrevet

Har ikke jobbet på 5 år. Vært hjemme med funksjonshemmet barn. Tidligere selvstendig. Så har kun hatt overgangsstønad. Med siste utbetaling i oktober. Ikke sosialhjelp, da det sitter langt inne. Det barnet er nå myndig. Men jeg har et barn til,og er alenemor.

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Snakk med lønnskontoret om dette. Både om hvordan de beregner lønn, er det etterskudd, for- og etterskudd, hvordan det beregnes og frister for innlevering for neste lønn. Du finner det nok i personalhåndboken og. Er det før-og etterskudd får du lønn i desember. 
Du kan og diskutere med dem muligheten for forskudd om du jobber på timer. 
Sp får du vel et sluttoppgjør med feriepenger fra forrige arbeidsgiver? 

Anonymkode: 86584...14f

Hen sa jeg skulle jobbe på timer. Føler meg litt lost,da jeg ikke vet hva som gjelder.

Skrevet

Herremin!!! For en situasjon! Blir jo bare verre og verre dette her.

Jeg ville ringt HR i kommunen og fortalt hva som skjer og at de må ta en prat med din kommende sjef. Her har arbeidsgiver brutt loven! Å tiltre i en stilling uansett om den er fast, vikar eller timebetalt: Det er ikke lov å tiltre en stilling uten å signere en arbeidskontrakt først.

Opplæringsvakter, tid du har brukt på å ta kompetanseplan hjemme mm + alle minutter du er på jobb skal du ha betalt for fra du har tiltrådt stillingen du har undertegnet kontrakt ang. Før dette blir det bare ord mot ord om det skulle skje noe men du har vel vitner på at du har vært på jobb tenker jeg. 

Så ring din kommende sjef å si at dette ikke er lov og at du ikke kan komme på jobb før en evt kontakt er undertegnet. Signerer du en kontrakt der du er tilkallingsvikar så får du ikke lønn på forskudd men på etterskudd. Signerer du en kontrakt ang en fast stilling fra 1/12 så skal du mest sannsynlig få forskuddsbetalt, må nesten se hva det står i kontrakten din ang dette. 

Skrevet
Fighter83 skrev (8 minutter siden):

Jeg ville ringt HR i kommunen og fortalt hva som skjer og at de må ta en prat med din kommende sjef. Her har arbeidsgiver brutt loven! Å tiltre i en stilling uansett om den er fast, vikar eller timebetalt: Det er ikke lov å tiltre en stilling uten å signere en arbeidskontrakt først.

Opplæringsvakter, tid du har brukt på å ta kompetanseplan hjemme mm + alle minutter du er på jobb skal du ha betalt for fra du har tiltrådt stillingen du har undertegnet kontrakt ang. Før dette blir det bare ord mot ord om det skulle skje noe men du har vel vitner på at du har vært på jobb tenker jeg. 

Så ring din kommende sjef å si at dette ikke er lov og at du ikke kan komme på jobb før en evt kontakt er undertegnet. Signerer du en kontrakt der du er tilkallingsvikar så får du ikke lønn på forskudd men på etterskudd. Signerer du en kontrakt ang en fast stilling fra 1/12 så skal du mest sannsynlig få forskuddsbetalt, må nesten se hva det står i kontrakten din ang dette. 

Her må du lese deg opp! En signert arbeidskontrakt skal foreligge senest sju dager etter oppstart, så ts og arveidsgiver har fortsatt noen dager på å få det i orden.

Slik jeg forstod ts var ikke spørsmålet hva som skulle være betalt, men når lønn blir utbetalt. I og med at hun skal være timebetalt, betales lønn ut etterskuddsvis. Timer arbeidet i november, skal betales i desember. I og med at hun har startet bør kommunen klare å få henne inn i systemet slik at lønn kan utbetales.

Anonymkode: 5a3fc...1dc

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Fighter83 skrev (På 27.11.2025 den 0.05):

Ikke noe er mer moro enn folk her inne på kg, som spyr ut svada som om det skulle vært fakta.

En arbeidskontrakt skal foreligge senest 7 dager etter tiltredelse, med mindre arbeidet er av et kortvarig midlertidig behov. Da skal den signeres før arbeidet begynner.

Og ikke vet du hvordan lønnssystemene fungerer heller. Eller du skjønner ikke at det finnes mange forskjellige..

Hvorfor folk som absolutt ikke vet hva de snakker(skriver) om her inne, skal uttale seg forstår jeg ikke.... 

Ts: Du jobber antagelig på timer. Da blir lønn i januar. Dessverre.  

Jobber du med fastlønn, kommer det an på hvordan den beregnes, og på når lønningskontoret får de nødvendige opplysningene. Siden du ikke har skrevet kontrakt enda, så mest sannsynlig Januar, men du kan ha flaks. Uansett gratulerer med jobb og lykke til.

Ps: sliter du virkelig i jula, så søk nav. De er meget behjelpelige(vanligvis) når de vet du har en jobb og sikker inntekt etterpå

Anonymkode: f0929...0e5

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Har du timelønn så er utbetaling påfølgende mnd. 

Kan du be om forskudd? Du kommer jo skjevt ut neste mnd da, men... Du må vel kunne få nødhjelp/sosialstønad fra Nav? 

Anonymkode: 6669f...d87

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.11.2025 den 23.21):

Har ikke jobbet på 5 år. Vært hjemme med funksjonshemmet barn. Tidligere selvstendig. Så har kun hatt overgangsstønad. Med siste utbetaling i oktober. Ikke sosialhjelp, da det sitter langt inne. Det barnet er nå myndig. Men jeg har et barn til,og er alenemor.

Skal ikke ha noe å si. I kommunen får man lønn første måneden. Har du jobbet to uker før lønning så skal du ha full lønn. 

Anonymkode: 921ec...195

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.11.2025 den 23.17):

Har ikke skrevet kontrakt ennå...men har kun jobbet 2 dager.Samt jeg må fremskaffe en attest,- så fikk beskjed om vi nå hadde god tid. Siden lønn blir i januar. 

Hvorfor aksepterer du en jobb uten en dobbelsignert kontrakt? Da vet du ingenting om betingelsene. Har du sagt opp din gamle jobb?

Skrevet

Jeg er glad jeg skrev kontrakt 2 måneder før jeg startet i jobben slik at jeg slapp dette og det gjorde at jeg fikk lønn den måneden jeg startet. Man burde klare å få signert kontrakt før man starter fordi da kan man lese hva som står i kontrakten også fordi det står mye nyttig der og så slipper man å spørre som f.eks. om lønn. Men det viktigste med en kontrakt er jo hvis noe skulle skje på jobb eller på vei til eller i fra jobb fordi uten den kontrakten så kan arbeidsgiver slippe unna hvis du blir skadet. Så jeg er glad arbeidsgiver ba meg om å komme innom og skrive kontrakten tidligst mulig. Det fikk meg også inn i lønnssystemet deres. Så jeg ville ikke ha ventet 7 dager på kontrakten. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.11.2025 den 23.07):

Hva med oppspart ferielønn i forrige jobb?

Anonymkode: f4f16...0c5

Skrevet

Er vesentlig her om du er fast ansatt eller om du jobber timesbasert/vakanse og får etterbetalt lønnen din? Eller blanding av begge deler? Er du fast ansatt og har startet før 1.desember så skal du få lønn den 12. for det du jobber i desember, da får du litt på forskudd og litt på etterskudd. Jobber du vakanse/ekstravakter basert på timer så får du som regel ikke før måneden etterpå, dette er kjipt, men sånn er det. Begynte du i slutten av november så burde de kanskje ha rukket å utbetale deg timene du jobbet i november på desemberlønna, men det kommer litt an på hvordan de gjør det. Har du derimot feks. kontrakt på faste helger, og jobber ekstra utover det så er det vanlige at du får helgene du jobber i desember utbetalt den 12., også alt du jobber ekstra utenom i desember vil du få utbetalt i januar om det gir mening.

Anonymkode: 573f9...4a4

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.11.2025 den 23.07):

Hva slags jobb har du? Er du tilkallingsvikar eller skal du jobbe fast ett visst antall timer i måneden?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...