Gå til innhold

Rike mennesker, folk som aldri har nok penger

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Folk som er rike, som aldri har nok penger, som har svært høye lønninger og får enorme bonuser, som har mange hus, biler, båt og mer, som flytter til utlandet for lavere skatter, som ønsker å tjene mer og mer penger med bedriften sin, osv. Er disse menneskene mentalt 'ok' ? Eller er det en sykdom? En avhengighet? Noe annet? Og burde de egentlig få f.eks medisinsk, psykologisk eller psykiatrisk behandling?  Hva slags behandling trenger de?

Er det normalt og sunt å ha et så sterkt fokus på penger og at det aldri er nok? Hvis det ikke er det, hva gjør at de har et så stort fokus på det og går så langt i det? Hvor går grensen? Hva er symptomer eller kjennetegn på at det ikke lenger er normalt? 

Hva føler folk når de allerede har veldig mye penger og får enda mer penger? Eller hva føler folk som allerede har flere hus, biler, yachter eller hva det enn måtte være, når de kjøper en til? Hva gjør alle disse pengene og eiendelene med disse menneskene psykisk? Er de lykkelige? 

Er det bra å tjene mye penger og bli rik, kjøpe mange eiendeler, eller er det egentlig noe negativ og alvorlig? Eller blir disse menneskene egentlig skadet i en slik situasjon? Bør vi beskytte og sette grenser for dem, for å forhindre at folk får psykiske problemer og blir psykisk syke?

Jeg mener dette seriøst. Så vær så snill å svar seriøst også.

Anonymkode: 155c8...706

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det gir en form for eksistensiell trygghet å ha veldig mye penger. Utover det er de superrike like forskjellige som andre mennesker. De har bare andre muligheter og en annen type frihet enn de fleste andre.

Anonymkode: 4f1ec...e82

AnonymBruker
Skrevet

Ja det er en sykdom, og behandlingen burde være å gi bort penger til de som trenger det.

For å være seriøs så tror jeg det blir en slags besettelse, litt som spillegalskap. Og de skader vel egentlig mest andre ved å sope til seg alt. Og en del av dem kunne nok blitt diagnostisert med psykopati eller narsissisme, siden de er villige til å gå over lik for å få tak i mer penger.

Anonymkode: 96ae4...7d5

AnonymBruker
Skrevet

Samme her. Jeg for min del fatter ikke hva jeg skal med mer enn 500000 i inntekt i året. Jeg har ALT jeg ønsker meg og vel så det. 

Greier heller ikke bruke opp det jeg får inn i mnd på vettigt vis heller. Jeg har huslån og ellers normale utgifter. Har dog ikke bil og trenger heller ikke.

Anonymkode: eccce...308

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Eneste fordelen med å være rik er at du kan gi masse til veldedighet

Anonymkode: b3360...f24

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Folk som er rike, som aldri har nok penger, som har svært høye lønninger og får enorme bonuser, som har mange hus, biler, båt og mer, som flytter til utlandet for lavere skatter, som ønsker å tjene mer og mer penger med bedriften sin, osv. Er disse menneskene mentalt 'ok' ? Eller er det en sykdom? En avhengighet? Noe annet? Og burde de egentlig få f.eks medisinsk, psykologisk eller psykiatrisk behandling?  Hva slags behandling trenger de?

Er det normalt og sunt å ha et så sterkt fokus på penger og at det aldri er nok? Hvis det ikke er det, hva gjør at de har et så stort fokus på det og går så langt i det? Hvor går grensen? Hva er symptomer eller kjennetegn på at det ikke lenger er normalt? 

Hva føler folk når de allerede har veldig mye penger og får enda mer penger? Eller hva føler folk som allerede har flere hus, biler, yachter eller hva det enn måtte være, når de kjøper en til? Hva gjør alle disse pengene og eiendelene med disse menneskene psykisk? Er de lykkelige? 

Er det bra å tjene mye penger og bli rik, kjøpe mange eiendeler, eller er det egentlig noe negativ og alvorlig? Eller blir disse menneskene egentlig skadet i en slik situasjon? Bør vi beskytte og sette grenser for dem, for å forhindre at folk får psykiske problemer og blir psykisk syke?

Jeg mener dette seriøst. Så vær så snill å svar seriøst også.

Anonymkode: 155c8...706

Jeg tror ikke det er noen mental sykdom, nei.

Jeg tror at de derimot opplever å ha et større krav om å kunne bestemme hvordan skattepengene skal forvaltes.

Det jeg synes er betenkelig er ikke at John Fredriksen, Spetalen og Hagen flytter til Kypros og Sveits.

Jeg synes det er mer spesielt at eierne av private barnevernsinstitusjoner og eldreomsorg har tjent seg så styrtrike på offentlig velferdstjenester. 

De har altså tjent så vanvittig mye penger på å tilby helse- og sosialfaglige tjenester i Norge… At de ikke har råd til å betale skatt i Norge…

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Samme her. Jeg for min del fatter ikke hva jeg skal med mer enn 500000 i inntekt i året. Jeg har ALT jeg ønsker meg og vel så det. 

Greier heller ikke bruke opp det jeg får inn i mnd på vettigt vis heller. Jeg har huslån og ellers normale utgifter. Har dog ikke bil og trenger heller ikke.

Høres ut som du har en veldig fin balanse i økonomien 😊 er nok mange som kunne tenkt seg å vært som deg istedenfor grådige og rastløse som ikke klarer å sette sine egne begrensninger.

AnonymBruker
Skrevet
kinetheking skrev (Akkurat nå):

Høres ut som du har en veldig fin balanse i økonomien 😊 er nok mange som kunne tenkt seg å vært som deg istedenfor grådige og rastløse som ikke klarer å sette sine egne begrensninger.

Det var da fint sagt. Joda jeg har stålkontroll på økonomien. Lever sikkert nøkternt, men har likevel fint lite hus og en liten hytte. Jeg har som sagt alt jeg ønsker meg og mere til.

Dog har jeg jo lagt opp livet slik også, men kun fordi det faller meg naturlig og fordi jeg liker det slik.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...