Gå til innhold

Trenger råd om trening og mat

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har trent i ca 1 år, men har 0 peiling på dette. Aldri oppsøkt noe informasjon, bare går på treningssenteret 2-3 ganger i uka. Er der kanskje 40 minutter, hvor jeg varmer opp på tredemølle i 10 min (går i oppoverbakke/jogger det jeg orker, som er typ 3 minutter sammenhengende), gjør noe styrketrening, og kroppsøvelser. 

Ikke veldig tung trening, jeg blir litt svett men det renner ikke av svette liksom. Veldig lite framgang på ett år, men jeg har blitt bittelitt sterkere. Det er greit. Eneste målet mitt med trening er å fortsette å gå dit, og at det gir meg litt mer energi som mamma. Har ingen pulsklokke og har aldri undersøkt et treningsprogram. 

Spiser heller aldri noe spesielt etter trening. Tar meg bar en kaffe når jeg kommer hjem. Bør jeg tenke på noe mat når jeg trener med såpass lav intensitet? Vil jeg få bedre framgang hvis jeg spiser noe karbo/protein rett etterpå?

Har et relativt sunt kosthold til vanlig. Prøver å få i meg nok proteiner. Mye gresk yoghurt, cottage cheese, havregrøt og peanøttsmør. Er helt normalvektig (skulle aller helst gått ned et par kilo, men har bmi på sånn 23). 

Anonymkode: f558e...3c3

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har trent i ca 1 år, men har 0 peiling på dette. Aldri oppsøkt noe informasjon, bare går på treningssenteret 2-3 ganger i uka. Er der kanskje 40 minutter, hvor jeg varmer opp på tredemølle i 10 min (går i oppoverbakke/jogger det jeg orker, som er typ 3 minutter sammenhengende), gjør noe styrketrening, og kroppsøvelser. 

Ikke veldig tung trening, jeg blir litt svett men det renner ikke av svette liksom. Veldig lite framgang på ett år, men jeg har blitt bittelitt sterkere. Det er greit. Eneste målet mitt med trening er å fortsette å gå dit, og at det gir meg litt mer energi som mamma. Har ingen pulsklokke og har aldri undersøkt et treningsprogram. 

Spiser heller aldri noe spesielt etter trening. Tar meg bar en kaffe når jeg kommer hjem. Bør jeg tenke på noe mat når jeg trener med såpass lav intensitet? Vil jeg få bedre framgang hvis jeg spiser noe karbo/protein rett etterpå?

Har et relativt sunt kosthold til vanlig. Prøver å få i meg nok proteiner. Mye gresk yoghurt, cottage cheese, havregrøt og peanøttsmør. Er helt normalvektig (skulle aller helst gått ned et par kilo, men har bmi på sånn 23). 

Hvis du vil ha fremgang må du enten få opp pulsen eller løfte med tyngre vekter, eventuelt en kombinasjon av disse to

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Som personen over her, du får ingen fremgang om du ikke jobber hardere. Øk vektene, få opp pulsen. Jeg har gjerne i meg 20-30gram protein etter styrketrening, men jeg løfter veldig tungt i over en time. 

Anonymkode: 179ef...008

Skrevet
mannor skrev (21 timer siden):

Hvis du vil ha fremgang må du enten få opp pulsen eller løfte med tyngre vekter, eventuelt en kombinasjon av disse to

Jeg får opp pulsen litt på tredemølla. Pusher meg litt til å jogge i 3 minutter i oppoverbakke, det er veldig tungt. 

Har begynt å pushe meg litt på vekter også. Så jeg ser litt framgang. Får til noen ting nå jeg ikke klarte før :)

men er det lurt å spise noe etter trening, eller har det ikke no å si? Er som sagt ikke så opptatt av resultater, gjør det mest for å ha energi i hverdagen. 

Ts

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 25.11.2025 den 23.27):

Punkt 1, oppretthold din bmi på 23, slipper du deg ned blir det veldig vanskelig å bygge muskler.

Punkt 2. Den treninga du driver med er mest sannsynlig fullt støttet av ditt normale gjennomtenkte kosthold. Jeg tror ikke du trenger noe mer, men  kanskje noen vitaminer, mineraler og omega 3 fisk.

Å spise noe mer blir først viktig når du trener mer.

Endret av I Grosny
  • Liker 1
Skrevet

Du må jo trene tungt, legge på vekter progressivt og ha en slags plan. Det er bra du har fått en god rutine med å dra på trening, men det er synd du ikke har strukturert det før, du hadde fått vanvittig mye progresjon ettersom det kommer veldig fort i starten. 
Etter trening må du passe på å spise karbohydrater, fordi kroppen bruker dette til energi på trening. Du bør spise godt med proteiner gjennom hele døgnet, da proteinsyntesen foregår kontinuerlig. Sikt på 1,2-1,6 g pr kilo kroppsvekt.

Du sier du vil ha mer overskudd, det får du av en kropp med mer muskelmasse og en god kondisjon. 

Ta kontakt med en PT på senteret ditt eller lån en bok på biblioteket, du har masse potensial! :)

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg får opp pulsen litt på tredemølla. Pusher meg litt til å jogge i 3 minutter i oppoverbakke, det er veldig tungt. 

Har begynt å pushe meg litt på vekter også. Så jeg ser litt framgang. Får til noen ting nå jeg ikke klarte før :)

men er det lurt å spise noe etter trening, eller har det ikke no å si? Er som sagt ikke så opptatt av resultater, gjør det mest for å ha energi i hverdagen. 

Ts

3 minutter er bedre enn ikke noe, men pulsen må opp mye oftere og lengre. 

Energi i hverdagen kommer av resultater. Bedre kondisjon er ett resultat. Bedre hjertehelse er ett resultat. Men spesielt fordi energi i hverdagen, altså bedre kondis, er hovedmålet ditt, så er det enda viktigere å fokusere på å øke treningsintensiteten. 
Hvilken stigningsgrad er oppoverbakken i? Om du skal bruke 10 minutter på mølle, så ville jeg heller brukt 3-5 minutter på å gå hurtig i oppoverbakke med god stigning, deretter senket til 1-3% stigning og jogget resten av tiden. 

Anonymkode: 307bc...47f

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

3 minutter er bedre enn ikke noe, men pulsen må opp mye oftere og lengre. 

Energi i hverdagen kommer av resultater. Bedre kondisjon er ett resultat. Bedre hjertehelse er ett resultat. Men spesielt fordi energi i hverdagen, altså bedre kondis, er hovedmålet ditt, så er det enda viktigere å fokusere på å øke treningsintensiteten. 
Hvilken stigningsgrad er oppoverbakken i? Om du skal bruke 10 minutter på mølle, så ville jeg heller brukt 3-5 minutter på å gå hurtig i oppoverbakke med god stigning, deretter senket til 1-3% stigning og jogget resten av tiden. 

Anonymkode: 307bc...47f

Bruker å starte med 8% stigning, da går jeg ganske fort og får opp pulsen. Etter 5-6 min tar jeg den til kanskje 5% stigning og jogger så lenge jeg orker (max 3 minutter nå). Kan prøve å følge ditt råd i morgen,men jeg hater å jogge haha. 

Litt framgang er det riktignok. For noen måneder siden orka jeg bare å jogge i ett minutt.

Ts

Skrevet

Mitt største problem med å trene med høyere intensitet/styrke er at jeg orker bare ikke! Vet det er en dårlig unnskyldning, men det er helt klart psykisk: Jeg er så dårlig til å pushe meg selv, jeg får det virkelig ikke til. Så for meg er den en kjempeseier at jeg bare har fått inn rutinen å gå til treningssenteret, og at jeg ser bittelitt framgang, selv om den sikkert ville vært mye større om jeg klarte å pushe meg. 

Ts

• Hjerte 2
Skrevet

Sett mølla på 0 % og løp litt lengre sammenhengende. Skru ned tempo. 8 % stigning høres demotiverende ut. Det er ikke mange som klarer minutter på det, altså. Kun på intervalldrag det har noen hensikt, siden du kun klarer få minutter. 

Anonymkode: 18c32...ea1

Skrevet

Skal du bli i betre form, må du legge på litt og litt. Litt lenger og litt tyngre for kvar gong. Eg synest det er møkkakjedelig med jogging. Men intervallar er betre. Eg brukar musikk- gå ein sang- jogg ein sang- gå ein sang- jogg i høgare tempo neste sang. Du skal bli skikkelig svett. Du skal holde litt lenger i «joggemodus» for kvar veke. Kjøp ei brukt pulsklokke! Den motiverer faktisk meg. 
Du kan såklart også sette opp eit treningsprogram. (Internett, KI eller PT).

Mat: eg et ein banan eller lignande etter trening.

Ver systematisk og tolmodig. Resultatet vil kome!

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Mitt største problem med å trene med høyere intensitet/styrke er at jeg orker bare ikke! Vet det er en dårlig unnskyldning, men det er helt klart psykisk: Jeg er så dårlig til å pushe meg selv, jeg får det virkelig ikke til. Så for meg er den en kjempeseier at jeg bare har fått inn rutinen å gå til treningssenteret, og at jeg ser bittelitt framgang, selv om den sikkert ville vært mye større om jeg klarte å pushe meg. 

Ts

Har du vurdert et par timer med PT? Det kan være vanskelig å pushe seg selv, spesielt i starten. 

Skrevet

Vurder PT! Ja det er dyrt, men kan være gull verdt om man finner penger til det. Evt ønske seg PT i julegave osv.

For som de andre sier, fremgang kommer kun av å pushe seg selv. Kroppen blir raskt vant med ny belastning og blir på det nivået, så vil man ha mer må man øke på. Gjelder både styrke og kondisjon.

Jeg har STOR motivasjon i en god pulskolokke. Har nå en Garmin på armen. Da er det lettere å se hvor hard en trening egentlig er blant annet. Det mest effektive for å øke kondisjonen er intervaller etter min mening. Google intervalløkter på tredemølle og finn noe som passer for deg. Ville tenkt typ kanskje 45/15 (45 s løp, 15s pause) så mang ganger du klarer. For da ser man jo raskt fremgang i antallet runder man klarer (sees eks som økt distanse på mølla om du ikke vil telle). Plutselig klarer du 10 min løping sammenhengende, ikke tre :) Men jobben MÅ gjøres, skjer ikke av seg selv.

Anonymkode: 37d88...103

Skrevet

Skal du ned i vekt har ikke styrketreningen mye å si. I alle fall ikke på nivået du beskriver. Du må trene kardio og begynner telle kalorier. Og kutt ut peanøttsmør! Det er bare usunt og ikke noe positivt med.

Anonymkode: c9d01...5d4

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Skal du ned i vekt har ikke styrketreningen mye å si. I alle fall ikke på nivået du beskriver. Du må trene kardio og begynner telle kalorier. Og kutt ut peanøttsmør! Det er bare usunt og ikke noe positivt med.

Anonymkode: c9d01...5d4

Er ikke så veldig opptatt av å gå ned i vekt. Er mer opptatt av å spise mat som gjør meg godt, ikke kalorier. 

Jeg kutter heller godteri-utskeielsene mine, det er nok de som gjør at jeg ikke går ned (har de et par ganger i mnd, men kan av og til drikke kakao eller spise ting jeg ikke bør). Skal helst unngå sukker totalt, jeg får vondt i leddene når jeg spiser sukker. Har erfart at fett føles bra for min kropp (men begrenser mengden mettet fett så klart).

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Sett mølla på 0 % og løp litt lengre sammenhengende. Skru ned tempo. 8 % stigning høres demotiverende ut. Det er ikke mange som klarer minutter på det, altså. Kun på intervalldrag det har noen hensikt, siden du kun klarer få minutter. 

Anonymkode: 18c32...ea1

Prøvde dette i dag, dvs satte ned til 2% og jammen hadde jeg null problemer med å jogge mye lengre. Jeg måtte gi meg fordi jeg fikk litt smerter i en gammel hoftebetennelse etter 5 minutter, men da var jeg knapt anpusten. Har visst litt bedre kondis enn jeg trodde haha. 

Syns ikke 8% føltes så mye, men har jo null peiling.

Ts

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Prøvde dette i dag, dvs satte ned til 2% og jammen hadde jeg null problemer med å jogge mye lengre. Jeg måtte gi meg fordi jeg fikk litt smerter i en gammel hoftebetennelse etter 5 minutter, men da var jeg knapt anpusten. Har visst litt bedre kondis enn jeg trodde haha. 

Syns ikke 8% føltes så mye, men har jo null peiling.

Ts

Hvis du er vant til å gå fort i motbakke er nok formen din din bedre enn du frykter. Du kan faktisk kjøre intervaller med motbakkegåing.  Skaff deg en billig klokke som måler puls og last ned Mia-appen som måler AQ, og få inspirasjon til helsen din der.  

Anonymkode: 5f80d...8df

Skrevet

Hei! 

Jeg følger en podcast som heter "Not Fanny anymore". Programlederen der, Fanny, har sammen med en trener laget/gjennomført et program som de kaller "Soffan til 5k", der hun altså på noen uker (tre mnd.?) trener seg opp til å løpe 5k. Programmet ligger ute på profilen hennes på Insta. Kanskje noe for deg?

Historier • Instagram (Bla deg fremover, så finner du øktene.)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...