Gå til innhold

Brev- og postkort tråd

Fremhevede innlegg

Skrevet

I dag sender jeg to postkort. Ett til Amerika og ett til Tyskland.

Anonymkode: c69aa...375

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.11.2025 den 5.18):

Det er enda verre i Danmark; der økte PostNord (som har overtatt det tidligere statlige danske postverket) først prisene til 25 (danske!) kroner for innelands post etter innføringen av moms for tjenester og ikke mindre enn 50 kroner til utlandet, og fra nyttår legger man ned hele brevposten og satser bare på pakker; de danske røde postkassene, som har vært synlige i bybildet i årtier, blir tatt ned, og frimerkene, først introdusert i 1851, blir borte.

Og dette kalles jaggu "utvikling".

Anonymkode: 376ac...38f

Ja, det ser riktig mørkt ut for dansker som vil sende brev nå; 1500 stillinger skal kuttes (men jeg går ut fra at alle lederne beholder millionlønningene sine):

Det danske postvesenet slutter med brevpost etter 400 år

Etter lille nyttårsaften vil ikke lenger PostNord i Danmark ta imot og levere brev.

https://www.nrk.no/urix/det-danske-postvesenet-slutter-med-brevpost-etter-400-ar-1.17704301

Sitat

Siden 1624 har det danske postvesenet hatt oppgaven med å levere brevpost til inn- og utland.

Men etter 30. desember er det ikke lenger mulig å sende brev med PostNord i Danmark.

De klassiske røde postkassene forsvinner også fra byene i hele landet. Dermed får ikke danskene lenger sendt ut julekort (eller nyttårskort?) med PostNord.

Godt at Norge klarte å komme seg ut at denne unionen i tide.

Anonymkode: 6a363...1f3

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, det ser riktig mørkt ut for dansker som vil sende brev nå; 1500 stillinger skal kuttes (men jeg går ut fra at alle lederne beholder millionlønningene sine):

Etter lille nyttårsaften vil ikke lenger PostNord i Danmark ta imot og levere brev.

https://www.nrk.no/urix/det-danske-postvesenet-slutter-med-brevpost-etter-400-ar-1.17704301

Beklager at jeg skrev dette med feil bruker; det var jeg som skrev denne kommentaren.

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Tragisk. 

• Nyttig 2
Skrevet

Jeg har sendt mange pakker og postkort i år, og brukt ca 500kr på posten 🫣 Billigste postkort kostet 25kr, og de har jeg sendt en del av. 

Jeg har sendt til søskenbarn, tanter/onkler, venninner lengre unna, en ekstra-bestemor, og litt andre relasjoner. 

Jeg sender normalt ikke så mye som jeg har gjort i år, og mulig det blir færre neste år. Inni 500kr var det også to store pakker til 134kr stykket, samt noen mindre pakker. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.12.2025 den 3.17):

Når det gjelder frimerkesamlingen du har arvet, vet jeg ikke hvilke merker det er snakk om - noen av dem kan ha større verdi, særlig hvis dette er postfriske eldre merker (før 1909), men det kunne kanskje vært fint å ta vare på den som et minne da man vanligvis ikke får så mye ved salg av alminnelige frimerker idag i takt med at antall samlere bare synker og synker.

Ubrukte norske frimerker laget etter 2. verdenskrig er med få unntak ikke verdt mer enn det som står på dem, og - som nevnt tidligere - ofte langt mindre enn dette; vil ikke komme med reklame her, men som man ser på skjermbildet nedenfor, selges nyere merker ("nyere" i denne sammenhengen er merker gitt ut etter 1960/70) i bøtter og spann til langt under det de i sin tid kostet på postkontoret.

Slik at hadde jeg vært deg, hadde jeg beholdt frimerkesamlingen som den er, og eventuelt kjøpt nye merker som man kunne bruke til frankering.

frimerker.png.3ab75cb994deb500cf2e0301efbf1836.png

Hadde vært veldig interessant å vite mer om dette, kan du eller andre som har funnet ut av det sende pm? 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.12.2025 den 9.39):

Innlegg fra The Handwritten Letter Appreciation Society på BlueSky

Sitat

So long, Danish letter writing! To mark the day Denmark’s national postal service gave up on letters please send your own postal service CEO a letter to tell them why letters still matter. Unbelievably, I’m not sure they know. (One blessing, ours has a FREEPOST address) 🥺🇩🇰✉️💔

• Nyttig 1
Skrevet
Duff skrev (På 25.12.2025 den 3.42):

Tragisk. 

Snart skjer det også i Norge, hvis vi ikke gjør noe nå!

https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/horing-forslag-til-ny-postlov/id3136297/

Sitat

Høring - forslag til ny postlov
Høring | Dato: 07.11.2025

Samferdselsdepartementet sender utkast til ny postlov på høring. Utkastet følger opp Postutvalgets rapport om fremtidens posttjenester. Med forslaget til ny postlov vil postleveringen i Norge bli mer tilpasset dagens og fremtidens behov.
Status: På høring

Høringsfrist: 20.01.2026

De vil levere post bare 1 dag i uken.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det blir nye prisøkninger her til lands med tanke på brev eller postkort; fra 01.02.2026 kommer dette til å koste kr.28 i motsetning til dagens pris som er kr.25; Posten innfører en ny prismodell for brev der man går bort fra vektgrensene, og som alle vet, er "ny og bedre" synonymt med "omtrent det samme, bare dyrere":

https://www.posten.no/priser-2026#priser-for-brev-fra-1.februar-2026

Til sammenligning kostet det kr.4,00 å sende et brev ved inngangen til år 2000.

Vel og merke gjelder prisøkningen kun dem som kjøper nye frimerker på Posten; vi som ikke gjør dette, kan fortsette å skrive som før.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.1.2026 den 0.17):

Det blir nye prisøkninger her til lands med tanke på brev eller postkort; fra 01.02.2026 kommer dette til å koste kr.28 i motsetning til dagens pris som er kr.25; Posten innfører en ny prismodell for brev der man går bort fra vektgrensene, og som alle vet, er "ny og bedre" synonymt med "omtrent det samme, bare dyrere":

https://www.posten.no/priser-2026#priser-for-brev-fra-1.februar-2026

Til sammenligning kostet det kr.4,00 å sende et brev ved inngangen til år 2000.

Vel og merke gjelder prisøkningen kun dem som kjøper nye frimerker på Posten; vi som ikke gjør dette, kan fortsette å skrive som før.

Hva er alternativet til å kjøpe nye frimerker på posten? Jeg må jo legge på rett totalverdi eks 28,- selv om mine frimerker er kjøpt for 30 år siden. 

AnonymBruker
Skrevet
Duff skrev (58 minutter siden):

Hva er alternativet til å kjøpe nye frimerker på posten? Jeg må jo legge på rett totalverdi eks 28,- selv om mine frimerker er kjøpt for 30 år siden. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår at man vil spare penger og kjøper gamle frimerker.

Men det gjør problemene for Posten bare større. For de får mer jobb, men ikke inntekt.

Det bidrar til å ødelegge Posten.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg har slike frimerker men jeg må jo øke totalverdien på hvert brev når posten øker prisen. 

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men det gjør problemene for Posten bare større. For de får mer jobb, men ikke inntekt.

Posten har jo tjent penger, at de har brukt de opp er jo noe de burde tenkt på. Dette er gjerne bedrifter som har kjøpt store kvanta frimerker som de ikke fikk brukt opp før posten endret prisene. 

Anonymkode: 6337f...197

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Frimerker er en kvittering/bevis for en forhåndsbetalt tjeneste (sending av post), og da samlere i sin tid kjøpte disse merkene for solide pengesummer bidro de til inntekter for Posten/Postverket for en tjeneste de aldri brukte.

Så hvordan det å bruke disse merkene nå, som for øvrig har blitt grundig devaluert i verdi (i 1980 kunne man sende et postkort for kr.1,00; idag trenger man 25 slike merker for å kunne sende kortet) bidrar til å "ødelegge Posten", må du utdype; bidrar man til å "ødelegge Norges Bank" om man bruker en gammel pengeseddel i stedet for å oppbevare den i skuffen?

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg har slike frimerker men jeg må jo øke totalverdien på hvert brev når posten øker prisen. 

Posten har jo tjent penger, at de har brukt de opp er jo noe de burde tenkt på. Dette er gjerne bedrifter som har kjøpt store kvanta frimerker som de ikke fikk brukt opp før posten endret prisene. 

Anonymkode: 6337f...197

Selv om totalverdien øker, er et A-postmerke fortsatt et A-postmerke, og for eksempel A-Europa-merkene som jeg kjøpte ifjor, kan fortsatt brukes både til innenlands og utenlands post. Og bruker man eldre merker, øker nå den reelle prisen for brev fra omtrent kr.5 til kr.5,15, så økningen er ikke all verden.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Selv om totalverdien øker, er et A-postmerke fortsatt et A-postmerke, og for eksempel A-Europa-merkene som jeg kjøpte ifjor, kan fortsatt brukes både til innenlands og utenlands post. Og bruker man eldre merker, øker nå den reelle prisen for brev fra omtrent kr.5 til kr.5,15, så økningen er ikke all verden.

Beklager en prosentutregning som er helt på jordet; ved bruk av eldre merker vil den reelle prisen for brev øke fra ca. kr.5 til kr.5,60.

AnonymBruker
Skrevet

I morgen sender jeg et Postcrossing postkort til Frankrike.

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

I dag har jeg bestilt henting av pakke fra egen postkasse. Pakken skal sendes til en god venn som har bursdag snart, og inneholder selvfølgelig gave, gratulasjonskort og en liten sjokolade 😊

Anonymkode: 21445...d4b

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

I morgen sender jeg et brev og postkort til USA og Finland. Postcrossing og en venninne. Bare fordi det er gøy og koselig.

Anonymkode: eaaf1...fda

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min kusine er på Jan Mayen og jobber et halv år. Sendte julekort som hun fikk nå 7 januar. Veldig koselig å spesielt å sende kort dit!

Anonymkode: d245f...32c

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...