piggrokken Skrevet 28. november 2025 #21 Skrevet 28. november 2025 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det er enda verre i Danmark; der økte PostNord (som har overtatt det tidligere statlige danske postverket) først prisene til 25 (danske!) kroner for innelands post etter innføringen av moms for tjenester og ikke mindre enn 50 kroner til utlandet, og fra nyttår legger man ned hele brevposten og satser bare på pakker; de danske røde postkassene, som har vært synlige i bybildet i årtier, blir tatt ned, og frimerkene, først introdusert i 1851, blir borte. Og dette kalles jaggu "utvikling". Anonymkode: 376ac...38f Igjen som jeg har sagt ofte på forumet. Det går nedover med posten her hjemme også. Jobbet der i 27 år. Vil nok være som i Danmark før det nye årtier kommer. Synd, men sånn er utviklingen. Men det er jo spennende også, synes jeg. Tenk hvordan samfunnet vil se på posten om 100 år. Blir samme som telegrafverket idag tror jeg... 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2025 #22 Skrevet 3. desember 2025 AnonymBruker skrev (På 28.11.2025 den 6.41): Hvis du sender mange brev, blir det rimelig dyrt å kjøpe frimerkene på Posten, så et forsiktig råd fra meg er å i stedet kjøpe ubrukte frimerker på auksjon i samlermarkedet der det er et stort tilbud av dem i og med at færre og færre fortsatt samler frimerker; eldre merker får man kjøpt engros (i større antall) for under 20% av pålydende (slik at et merke til kr.20 får man kjøpt for 4 kroner), mens nyere A-postmerker går for omtrent 1/3 eller enda mindre mindre av det de koster på Posten. Da jeg i sommer kjøpte A-Europa-merker der "verdien" er kr.33 (som også kan brukes på brev opptil 50 gram innenlands som koster kr.31), fikk jeg disse for kr.8 pr. merke (+23% auksjonsgebyr) - altså i underkant av kr.10 samtidig som prisen på Posten er over tre ganger så mye. Anonymkode: 376ac...38f Hvor finner man slike auksjoner? Og, jeg har en frimerkesamling som samler like mye støv som frimerker, aner ikke om noen av de er av stor verdi (arv etter svigerfar) men mener du at jeg ikke teorien kan plukke frimerker derfra når jeg skal sende frimerker? Har ellers div "brevvenner" jeg forsøker å etablere fast vennskap med via snailmail.com pluss jeg har ei som jeg bare utveksler kort med (veldig greit) og har nå begynt med crossposting. Jeg er mye alene, savner å ha en jobb og får mye glede av å sende og motta fysiske hilsener. Mail sms ol blir aldri det samme, å holde kontakt med andre skulle bli såå mye enklere når fb kom men i realiteten har man sklidd mere fra hverandre. Anonymkode: 6337f...197 3 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2025 #23 Skrevet 3. desember 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvor finner man slike auksjoner? Og, jeg har en frimerkesamling som samler like mye støv som frimerker, aner ikke om noen av de er av stor verdi (arv etter svigerfar) men mener du at jeg ikke teorien kan plukke frimerker derfra når jeg skal sende frimerker? Har ellers div "brevvenner" jeg forsøker å etablere fast vennskap med via snailmail.com pluss jeg har ei som jeg bare utveksler kort med (veldig greit) og har nå begynt med crossposting. Jeg er mye alene, savner å ha en jobb og får mye glede av å sende og motta fysiske hilsener. Mail sms ol blir aldri det samme, å holde kontakt med andre skulle bli såå mye enklere når fb kom men i realiteten har man sklidd mere fra hverandre. Anonymkode: 6337f...197 Når det gjelder frimerkesamlingen du har arvet, vet jeg ikke hvilke merker det er snakk om - noen av dem kan ha større verdi, særlig hvis dette er postfriske eldre merker (før 1909), men det kunne kanskje vært fint å ta vare på den som et minne da man vanligvis ikke får så mye ved salg av alminnelige frimerker idag i takt med at antall samlere bare synker og synker. Ubrukte norske frimerker laget etter 2. verdenskrig er med få unntak ikke verdt mer enn det som står på dem, og - som nevnt tidligere - ofte langt mindre enn dette; vil ikke komme med reklame her, men som man ser på skjermbildet nedenfor, selges nyere merker ("nyere" i denne sammenhengen er merker gitt ut etter 1960/70) i bøtter og spann til langt under det de i sin tid kostet på postkontoret. Slik at hadde jeg vært deg, hadde jeg beholdt frimerkesamlingen som den er, og eventuelt kjøpt nye merker som man kunne bruke til frankering. Anonymkode: 376ac...38f 2
Mardina Skrevet 3. desember 2025 #24 Skrevet 3. desember 2025 Skriver brev til brev-vennene som jeg gjør ellers i året. Har drevet med brevskriving i snart 30 år. Sendte nettopp en 150 siders brev (a5 størrelse) til en av mine brevvenner/venninne. Skrevet over litt over en uke. Elsker denne hobbyen ❤️ Kommer ikke til å gi meg før jeg blir stokk senil 😄 Postkort til jul sender jeg sjelden 😊 2 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2025 #25 Skrevet 3. desember 2025 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Når det gjelder frimerkesamlingen du har arvet, vet jeg ikke hvilke merker det er snakk om - noen av dem kan ha større verdi, særlig hvis dette er postfriske eldre merker (før 1909), men det kunne kanskje vært fint å ta vare på den som et minne da man vanligvis ikke får så mye ved salg av alminnelige frimerker idag i takt med at antall samlere bare synker og synker. Ubrukte norske frimerker laget etter 2. verdenskrig er med få unntak ikke verdt mer enn det som står på dem, og - som nevnt tidligere - ofte langt mindre enn dette; vil ikke komme med reklame her, men som man ser på skjermbildet nedenfor, selges nyere merker ("nyere" i denne sammenhengen er merker gitt ut etter 1960/70) i bøtter og spann til langt under det de i sin tid kostet på postkontoret. Slik at hadde jeg vært deg, hadde jeg beholdt frimerkesamlingen som den er, og eventuelt kjøpt nye merker som man kunne bruke til frankering. Anonymkode: 376ac...38f Takk, det var til stor hjelp 😃👍 Anonymkode: 6337f...197 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2025 #26 Skrevet 3. desember 2025 Mardina skrev (18 minutter siden): Skriver brev til brev-vennene som jeg gjør ellers i året. Har drevet med brevskriving i snart 30 år. Sendte nettopp en 150 siders brev (a5 størrelse) til en av mine brevvenner/venninne. Skrevet over litt over en uke. Elsker denne hobbyen ❤️ Kommer ikke til å gi meg før jeg blir stokk senil 😄 Postkort til jul sender jeg sjelden 😊 Ikke småtteri der, 150 sider er jo enormt mye. Skriver du på pc/maskin eller for hånd da? Anonymkode: 6337f...197 1
Mardina Skrevet 3. desember 2025 #27 Skrevet 3. desember 2025 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ikke småtteri der, 150 sider er jo enormt mye. Skriver du på pc/maskin eller for hånd da? Anonymkode: 6337f...197 For hånd. Blir mye mer personlig da. Mange som skryter av håndskriften min, så det gir en ekstra motivasjon til å skrive for hånd 😊 3
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2025 #28 Skrevet 3. desember 2025 Mardina skrev (15 timer siden): For hånd. Blir mye mer personlig da. Mange som skryter av håndskriften min, så det gir en ekstra motivasjon til å skrive for hånd 😊 Imponerende, hos meg sklir skriften ut før jeg runder side 1 så jeg må konsentrere meg for at hele brevet skal være lesbart. Anonymkode: 6337f...197
Mardina Skrevet 3. desember 2025 #29 Skrevet 3. desember 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Imponerende, hos meg sklir skriften ut før jeg runder side 1 så jeg må konsentrere meg for at hele brevet skal være lesbart. Anonymkode: 6337f...197 Jeg har drevet med brevskriving i snart 30 år, så da lærer man seg noen teknikker og sånn 😄 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2025 #30 Skrevet 3. desember 2025 Postcrossing er veldig koselig hvis man liker å sende og motta postkort, men det ble for dyrt for meg i lengden. Anonymkode: a0a63...0bb 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2025 #31 Skrevet 5. desember 2025 Det er to innlegg. - Brev- og postkort tråd - Om å sende post. - Hva lå i postkassen din i dag? - Om det å få post. Anonymkode: c69aa...375
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2025 #32 Skrevet 5. desember 2025 I dag sender jeg et postkort (Postcrossing) til USA. Anonymkode: c69aa...375
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2025 #33 Skrevet 5. desember 2025 Prøvingsattest til skatteetaten, kostet 24 kr. Anonymkode: d51dc...44c
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2025 #34 Skrevet 11. desember 2025 Jeg flyttet et par uker siden. Jeg sendte i dag et julekort til en nabo der jeg bodde. Og jeg sendte også et julekort med en gave (en magasin, pakket inn i julegavepapir) til en annen nabo der jeg bodde. Anonymkode: c69aa...375
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2025 #35 Skrevet 13. desember 2025 Jeg sendte to julekort i dag. En til en venninne. Jeg ble kjent med henne da vi begge to tok bussen fra bygda. Vi har begge to flyttet, men fortsatt kontakt. Og en julekort til min brevvenninne i Finland. Anonymkode: c69aa...375
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2025 #36 Skrevet 13. desember 2025 I går sendte jeg (fra egen postkasse altså): 10 julekort og tre pakker (alle julegaver). 🎁 Anonymkode: 21445...d4b 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2025 #37 Skrevet 22. desember 2025 I dag sender jeg to postkort til USA. Anonymkode: c69aa...375
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2025 #38 Skrevet 22. desember 2025 Sendte og ett til USA i dag, 5 av 6 postkort har vert til USA så jeg håper jeg får litt mere variasjon etter nyttår. Anonymkode: 6337f...197
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2025 #39 Skrevet 22. desember 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Sendte og ett til USA i dag, 5 av 6 postkort har vert til USA så jeg håper jeg får litt mere variasjon etter nyttår. Anonymkode: 6337f...197 Hvis du snakker om Postcrossing: I profilen din kan du velge om du vil sende postkort ofte til samme landene eller ikke. Men det spiller egentlig ikke så stor rolle. Fordi du ikke får postkort fra de samme landene. Du får postkort fra mange flere forskjellige land. Så du kan f.eks sende 5x til USA og få postkort fra f.eks Frankrike, Kina, Tyskland, Finland og Canada. Anonymkode: c69aa...375
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2025 #40 Skrevet 23. desember 2025 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hvis du snakker om Postcrossing: I profilen din kan du velge om du vil sende postkort ofte til samme landene eller ikke. Men det spiller egentlig ikke så stor rolle. Fordi du ikke får postkort fra de samme landene. Du får postkort fra mange flere forskjellige land. Så du kan f.eks sende 5x til USA og få postkort fra f.eks Frankrike, Kina, Tyskland, Finland og Canada. Anonymkode: c69aa...375 Ja det er postcrossing så jeg må selfølgelig se det store bildet etter hvert. Anonymkode: 6337f...197
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå