Chiquita Skrevet 16. mars 2002 #1 Skrevet 16. mars 2002 Hei... jeg og min kjære er forlovet, og enige i at vi skal gifte oss... det er bare et problem; han sier at vi ikke skal gifte oss før vi har et barn!!! Jeg vet ikke hvorfor han setter denne betingelsen, siden jeg for 1,5 år siden hadde en SA, og ikke er helt kommet over den enda... Jeg blir såret når han sier dette, noe jeg også sier til ham... Noen andre med liknende "betingelser" før ekteskapet??!! Føler at det bare er meg som har en så "håpløs" forlovede... 12
Gjest svenskbrud Skrevet 16. mars 2002 #2 Skrevet 16. mars 2002 förlåt en dum fråga från en som är svensk. Vad är SA förnågot? samtidigt tycker jag att det verkar lite knäppt att ha ett sådant krav. Vill säga något tröstande men kan inte komma på något. Kramar svenskbrud.
Lisemor Skrevet 16. mars 2002 #3 Skrevet 16. mars 2002 On 2002-03-16 22:39, svenskbrud wrote: förlåt en dum fråga från en som är svensk. Vad är SA förnågot? samtidigt tycker jag att det verkar lite knäppt att ha ett sådant krav. Vill säga något tröstande men kan inte komma på något. Kramar svenskbrud. SA=spontanabort. ------------------------- Be han forklare bedre hvorfor dere må få et barn før dere kan gifte dere. Det hørtes litt rart ut-somregel er det motsatt. 12
Tusenfryd Skrevet 16. mars 2002 #4 Skrevet 16. mars 2002 En stooor klem til deg! Mannen din virker fullstendig kort i koblingen - unnskyld at jeg sier det... for det første sårer man ikke sin kjære og utkårede på den måten! For det andre, er man forlovet skal man jo gifte seg på et tidspunkt, man setter ikke sånne betingelser da. Er du sikker på at han virkelig vil gifte seg? Mener ikke å være slem nå, men prøver å være ærlig, brutalt ja, men... 12
Chiquita Skrevet 16. mars 2002 Forfatter #5 Skrevet 16. mars 2002 Jo da, jeg er sikker på at han vi gifte seg For å sitere ham nøyaktig: "Vi skal gifte oss 7-12 mnd etter at vi har fått et barn, og det skal ha skjedd innen 2005"...(vet ikke om det er barn, eller giftemål som skal ha skjedd innen da - håper på begge...) Det er vel ikke sånn å forstå at han ikke vil gifte seg ?? Men er det bare meg som forstår dette utsagnet som en "betingelse"? Føler nesten litt prestasjonsangst av det...!!! Hmmm... Noen flere meninger, eller oppmuntrende ord?? Noen som har det som meg??12
Jackie Skrevet 16. mars 2002 #6 Skrevet 16. mars 2002 Det høres ut som en betingelse, men det er jo ikke sikkert at det er ment slik. Jeg synes du skal ta det opp med ham. Sånn du siterer ham høres det ut som om han vil være sikker på at dere kan få barn sammen. Slik var det i gamle dager, da barn var en del av et arbeidsfellesskap. I dag har man andre måter å få barn på, som f.eks. adopsjon, prøverør. Derfor synes jeg personlig at man først bør velge den man skal få barn sammen med, deretter kan barna komme. Grunner til å ikke vente med bryllup til dere har fått barn: dere vil trenge barnevakt på bryllupsdagen og i ev. utdrikningslag (ikke alltid lett å skaffe når alle "barnevaktene" er i bryllupet), dersom du ammer må du pumpe deg, og sist men ikke minst: figuren din vil sannsynligvis ikke være den samme et halvt år etter en fødsel. Lykke til i diskusjonen!
Gjest *Perser* Skrevet 16. mars 2002 #7 Skrevet 16. mars 2002 hei jeg vil bare si at manfolk (ikke stygt ment da) kan ikke formulere seg så godt av og til, og vi har lett for å mistforstå det de sier av og til! ta så spør han igjen og si til han at denne gangen skal han tenke godt over det han skal si, for du forstod ikke helt det han sa til deg sist gang! det er jo bra da at han ønsker at dere skal bli en familie, er det ikke? ta så fortell hva som skjer! klem12
Tusenfryd Skrevet 16. mars 2002 #8 Skrevet 16. mars 2002 Du spurte, jeg svarte - jeg beklager hvis det ikke var det svaret du ville ha. Beklager, jeg sender deg en masse store oppmuntringsklemmer for det Men hva hvis dere ikke kan få barn? Det er faktisk situasjonen for veldig mange par i dag, (spontanaborter eller ikke) særlig fordi man utsetter det lenge pga. utdanning og jobb, og hva da? Dessuten, hva skjer hvis det blir nyttårsaften 2005, og du ikke er gravid? har han sagt noe om det? Ekteskap for meg handler om at to mennesker elsker hverandre så høyt at de ikke ønsker å leve livet uten den andre. Husk du skal ikke gifte deg med den du kan leve med, men den du ikke kan leve uten. (et godt råd jeg fikk da jeg skulle gifte meg). Hvis man blir velsignet med et barn, ja så er det kjempeflott! Hvis noen (og det er jo mange det da) som velger å få barn uten å være gift, kjempeflott! Men å sette et barn som betingelse for et ekteskap, synes jeg var at gufs fra en tid hvor man måtte vite at kjerringa var fruktbar før hun fikk komme til gards... Og dette med å sette en frist? Kjære deg, ikke rart du får prestasjonsangst... jeg hadde låst meg helt! 12
Chiquita Skrevet 16. mars 2002 Forfatter #9 Skrevet 16. mars 2002 Takk for svar alle sammen, godt å lese at det ikke er bare jeg som synes dette er litt "rart"... Og til TUSENFRYD: Jeg takker for dine synspunkter i stedet for å ta avstand fra dem. De er nyttige og får meg til å tenke Du har ingenting å beklage deg over.... Jeg synes også det er gode argumenter for og imot (mest imot hans uttalelser), problemet er bare at han ikke skjønner det.... Jeg falt totalt for det argumentet ang utdrikningslag, barnepass, osv... det har jeg ikke tenkt på - skal muligens nevne det til ham dersom anledningen passer... I grunnen er det jo ingen grunn til å haste igjennom et ekteskap - det skal jo bli oss to, det har vi lovt hverandre og omverden. Jeg falt totalt for det argumentet ang utdrikningslag, barnepass, osv... det har jeg ikke tenkt på - skal muligens nevne det til ham dersom anledningen passer... Vi har vært sammen i 4 år, og forlovet i snart 1 år... (Vi har jo ikke hastet noe på det punktet heller...) Jeg håper bare at jeg skal bli gravid så fort som mulig, slik at dette "problemet" løser seg "av seg selv"... (Venter EL nå i disse dager, så...) TAKK FOR AT DERE ER HER ALLE SAMMEN 12
Barbita Skrevet 17. mars 2002 #10 Skrevet 17. mars 2002 Først og fremst; jeg må si jeg er litt rystet over kommentarene til forloveden din. Og at jeg ikke helt skjønner det argumentet at dere skal ha barn først. Kan hende jeg er litt gammeldags av meg, men jeg synes nå en gang at argumentet burde vært motsatt, at dere skulle gifte dere FØR dere fikk barn. Som det ble sagt i et tidligere innlegg; selv om du har hatt en SA, så er det ikke dermed sagt at dere kan få barn helt uten videre. Jeg synes du burde diskutere dette med samboeren din, og få klarlagt hva det er dere vil, begge to. For helt klart, hadde det vært meg som hadde fått den beskjeden, så hadde jeg fått prestasjonsangst så det holdt! Klem fra Barbita PS; vi gifter oss uten å ha barn, fordi vi ønsker å dele resten av livene våre sammen, med eller uten barn. _________________ Vi gifter oss 22.juni1212[ Dette Innlegg er endret av: Barbita den 2002-03-17 02:06 ]
june2002 Skrevet 17. mars 2002 #11 Skrevet 17. mars 2002 Hei Chiquita! Har lyst til å gi deg en klem, jeg synes det hørtes vanskelig ut... Det kan jo være at det er han som er litt lite flink til å ordlegge seg. Det er ikke akkurat så uvanlig at menn ikke forstår at vi egentlig trenger full forklaring for å få tak i hva de sier... Men samtidig synes jeg at han ved å si dette til deg stiller en veldig sårende betingelse. Jeg synest den virker uforståelig... hvis han elsker deg burde han ville gifte seg med deg uansett hvor og når. Siden du har hatt SA (vet det er kjempetungt ) så føler jeg at han vil sikre seg at han ikke gifter seg med ei som ikke kan få barn; da vil han ikke gifte seg med deg..... og da synes jeg han ikke høres så bra ut! JEg sier hva jeg mener nå, selv om jeg ikke er snill mot forloveden din... men det er slik jeg er, hadde d vært meg hadde jeg nok knust en del vaser og tallerkener hvis min tilkommende hadde sagt noe slikt til meg etter en SA. Kanskje 12
Chiquita Skrevet 17. mars 2002 Forfatter #12 Skrevet 17. mars 2002 Hei... Jeg vil nok en gang si takk til dere som har svart på denne tråden... Jeg synes ikke dere har vært for harde mot min forlovede... Jeg er enig i det dere sier, men problemet er bare hvordan jeg skal få han til å forstå det.... Jeg vet at han ønsker seg sterkt et barn, eller flere, men jeg synes også at det er et strengt "krav" fra hans side.... Dersom jeg sier at det kan vi ta sener, sier han at "det er for tidlig å planlegge bryllup nå... vi har da bare vært sammen i 4 år!!!" Jeg vet at det er denne mannen jeg ønsker å dele livet mitt med, og jeg er enig i at vi skal ha barn, men kanskje ikke på dette tidspunktet???! For all del, jeg sier ikke nei om jeg skulle bli velsignet med et nå heller, men... jeg tror dere vet hva jeg mener.... Noen som har noen "råd" om hvordan jeg skal kunne få min kjære inn på "bedre" tanker??? Takk igjen, alle sammen 12
La Guapa Skrevet 18. mars 2002 #13 Skrevet 18. mars 2002 Eni med *Perser*.Menn formulerer seg klumsete av og til.Og vi kvinner er mestere til å kverne på det de har sagt.Han mener det sikkert ikke som et ultimatum!Håper hvertfall ikke det for din skyld,for dette var bakvendt!
September-Maja Skrevet 18. mars 2002 #15 Skrevet 18. mars 2002 Jeg er enig i veldig mye av det som er sagt her, men lurer på om dere har snakket ordentlig om den spontanaborten du hadde. Det kan jo være at dette har skremt han... Prat om det, forklar ham hvor vanlig spontanabort er og at normalt sett så trenger ikke det å ha noe å si for senere graviditeter. Ellers vil jeg si at jeg synes at den motsatte rekkefølgen er mer naturlig; giftemål først og så barn. Men her er det jo mange ulike meninger, så man får stå for det man tror på selv.12
Chiquita Skrevet 18. mars 2002 Forfatter #16 Skrevet 18. mars 2002 hei igjen alle sammen... Jeg var inne på chaten i går kveld, og da fikk jeg noen gode råd... jeg har nå bestemt meg for å ta saken i egene hender!!! Jeg skal finne en dato, og "bestille" kirke, hvorpå jeg spør ham om han vil gifte seg med meg på den datoen... (hva om han sier nei???!!) Jeg tror det blir sånn... fikk rådet om å ta han med til Trondheim 24. mai, og spørre han der ("at jeg også ønsker å være prinsesse for en dag den *dato*") kanskje han har vanskeligere for å si "nei" da???!!!!! Eller er det noen flere som har noen gode "råd"? 12
Marte Skrevet 18. mars 2002 #17 Skrevet 18. mars 2002 Klem til deg Chiquita (skrev jeg det riktig?) Jeg synes du først og fremst skal spørre hva han mener med sitt "krav". Det kan jo være som flere her sier at han har formulert seg klønete og ikke mente det slik. Er det en mulighet for at det er litt fleip fra hans side? Eller er det et beinhardt krav? Få greie på det først. Kanskje det er noe han bare har lyst til, noe han ønsker seg. Å få barn før han gifter seg uten at han egentlig mener det som et krav. Dersom det er et skikkelig krav, han nekter å gifte seg med deg uten at du innfrir kravet hans så synes jeg du skal tenke deg grundig om! Skikkelig grundig!! Hvordan føler DU for barn nå? Har DU lyst på barn, eller snakker du om å skynde deg å blir gravid for å tilfredstille ham? Husk at dersom dere skulle bryte opp er det du som mest sannsynlig blir sittende med barnet. Og for mange er det helt greit, men kanskje litt tøffere dersom du egentlig ikke ville ha barn? Og hvor gammel er du? Løper tida i fra deg? Nærmer du deg 35 eller 40? Jeg synes det er så forferdelig dumt å presse en av partene til å få barn. Man må jo være to. Og får å hive meg på knusende-ærlig bølgen. Dersom dette er et absolutt krav fra ham så synes jeg igrunn det er grunn god nok til å ikke gifte deg med ham!! Tenk på alle årene fremover! Skal han stille krav, legge alle premissene da også? Burde dere ikke være enige om det meste som påvirker dere begge? Jeg synes ikke han høres ut som en særlig moden og ansvarsfull mann klar for pappa-oppgaven. Dette høres litt ut som et umodent "nykke". Snakk med ham! Og lykke til!12
Chiquita Skrevet 18. mars 2002 Forfatter #18 Skrevet 18. mars 2002 heia (jo du skrev navnet riktig ) Du spør hvor gammel jeg er: jeg er 22, så jeg har egentlig ingen hast sånn sett. (han er 32) Du spør om jeg ønsker barn: ja, det gjør jeg. jeg har vel ikke noe mot å vente et år, men jeg vet at det ikke er alle som får barn, og derfor er det velkomment når det måtte være... jeg gleder meg til den dagen!! (Vi snakker mye om det å få barn, og det som hører med... Tror egentlig vi ser like mye frem til det begge to) Jeg setter forresten pris på ærligheten - det er ingenting å unnskylde seg for ! (Jeg vet at dette er mannen med stor M for meg, og ikke så mye av det dere sier kan få meg til å skifte meining... Bare fint å få belyst flere sider av saken! Noe dere er veldig flinke til ) Men for å spørre om en ting til: Dere synes ikke at jeg skal ta initiativet til å finne en dato for bryllup?? Selv om vi ikke har barn... (Jeg skal finne en dato som er om ca 2 år, eller noe sånnt... hvem vet hva som har skjedd innen da... Da har en jo god tid og greier til både det ene og det andre...) 12
Marte Skrevet 18. mars 2002 #19 Skrevet 18. mars 2002 Hei igjen. Dersom dere begge vet at dere virkelig vil gifte dere og du er 100 % sikker på at dette er mannen! Så hvorfor ikke? Vet ikke om dette høres brutalt ut (og kanskje litt kynisk), men du kan jo prøve å kaste ut en dato over middagen med bare dere to. Eks. ...hva med å gifte oss xx.xx.xx i xxxx kirke?.. Da får du kanskje en pekepinn på hvor mye krav det med barn er også. Men jeg synes jo egentlig at begge burde være med å planlegge, bestemme seg for kirke og ikke minst dato. Tror ikke jeg personlig ville satt pris på at min forlovede hadde bestilt kirke og dato uten å snakke med meg først. Dette burde jo være noe man bestemmer seg for i felles skap. Jeg vet ikke om det er noen andre her som har forsøkt dette? Men det slår meg bare at jeg ville følt meg litt overkjørt og også ønsket å ha et ord med i laget. Kan du ikke heller spørre ham om dere skal bestemme dere for en dato, sette dere ned å se på kalenderen? Dersom barn er et så sterkt ønske så er det jo bare å slutte med prevensjon å se hvordan det går. Kanskje kommer et barn før bryllupet, kanskje ikke. Dette kan for noen ta tid og er vanskelig å styre. Det må jo han ha forståelse for også. Men personlig synes jeg ikke det er noen god ide å bestille kirke og sette dato uten han, men det er min mening og jeg kjenner jo ikke din drømmemann. Ps. fortell hva du gjør og hvordan det går da! Lykke til!
Chiquita Skrevet 18. mars 2002 Forfatter #20 Skrevet 18. mars 2002 Hei Marte... Kanskje du har rett i det du sier om å ikke bestemme dato helt selv... Jeg vet når på året vi skal gifte oss (sensommeren - det er vi enige om i fellesskap), men jeg bør kanskje la ham bestemme litt mer... (Jeg har tidligere sagt til ham at det er opp til ham å bestemme dato, men det skjer da ikke noe! Jeg ble lovt en dato på nyttårsaften, men da hadde han "glemt" å tenke på det!!!Da vi hadde vært forlovet i ) mnd spurte jeg også, men da sa han at vi skal gifte oss innen 2005, om ikke før, dersom vi får et barn.... "7-12 mnd etter fødsel skal vi gifte oss" har han sagt... Tidligere har han også sagt at vi ikke skulle gå forlovet uten å gifte oss i flere år, for det har han ikke sansen for!!!...) Jeg vet ikke lengre hva jeg skal gjøre... Jeg vet ikke om jeg kanskje maser litt mye på ham, men... nei... kan da ikke tro at jeg gjør det heller... Jeg skjønner bare ikke hva som er så vanskelig med å finne en "midlertidig" dato, som kan forrandres +/- jeg skal snakke med han nå en dag (må lage litt ordentlig middag først da...), og høre hva han mener med div utsagn... Ellers så skal vi til Mallorca til sommeren, og jeg kan jo prøve å få utrettet noe der nede Åååå hvor rådløs jeg er!!! (det høres sikkert ut som om jeg er helt desperat ut her inne nå, men så ille er det vel ikke... jeg vil bare ha en dato å forholde meg til... !!!) 12
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå