Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Noen som er gode på dette? Jeg holder på med en oppgave og har skrevet flere avsnitt (med egne ord) og satt referanse på slutten av avsnittet. Nå forstår jeg at det er feil, og at man skal sette referanse etter hver setning? er det virkelig riktig? for meg virker det ekstremt rotete..

Anonymkode: c4263...847

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, du referer umiddelbart etter at referansen er ferdigbrukt. Kan være i slutten av avsnittet, slutten av setningen, eller midt inni en setning om du bruker en annen referanse i neste del av setningen. 

Anonymkode: 703c2...3d7

Skrevet

Du skal sette inn referanser/kilde løpende i teksten på alt som ikke er dine ord. 

Er det apa7 dere skal bruke? Kildekompasset.no har en god veileder på kilder. 

Anonymkode: 6adb8...59e

Skrevet

Hvilket referanssystem?

Anonymkode: 0c91e...212

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvilket referanssystem?

Anonymkode: 0c91e...212

Ja, det er apa7. Jeg har referert rett etter at avsnittet er ferdig, men leser nå at man skal referere etter hver setning selv om avsnittet er hentet fra kun en forfatter? Takk for svar!

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ja, det er apa7. Jeg har referert rett etter at avsnittet er ferdig, men leser nå at man skal referere etter hver setning selv om avsnittet er hentet fra kun en forfatter? Takk for svar!

Skjønte ikke helt hva du mente her, men referansen kommer når du er ferdig med å referere.

Anonymkode: dfd7d...6cf

• Liker 2
Skrevet

En god start for å lære seg akademisk skriving og referanser er å lese tidligere bachelor og masteroppgaver, for semesteroppgaver/arbeidskrav er som oftest en forberedelse på hovedoppgaven.

Anonymkode: eece2...abf

• Liker 2
Skrevet

Du trenger ikke referanse for hver setning om alt er hentet fra samme tekst. Da tar du det når du er ferdig å referere. Men hvis du refererer til ulike tekster og forfattere i samme avsnitt er det viktig at du skriver referanse for hver gang.

Anonymkode: 7d7c7...9e1

Skrevet

Himmelen er blå og solen er gul (Hansen 2025, s 25-26). Havet er sjøgrønt og månen ligner en gul ost (Olsen 2024, s 45). Ut fra dette kan det tenkes at bla bla bla …. 

På den annen side så mener Nilsen (2023, s 102) at havet ikke er sjøgrønt. Forfatteren anfører at havet i seg selv er blankt, og at det er refleksjoner i miljøet rundt som medfører at vi oppfatter det som sjøgrønt. Av dette forstår jeg det slik at det er bla bla bla. Et annet perspektiv kan leses i Johansen (2019, s 251). Her fremkommer det at bla bla bla… 

Poenget er at du tydelig må vise til hva som er kilder og hva som er dine egne tolkninger og drøftinger. Du kan ikke skrive sammendrag fra 4 ulike forfattere ispedd egne refleksjoner og drøftinger og bare sause sammen kildene på slutten av avsnittet. Det var kanskje lov på ungdomsskolen. Men gjør du det i akademia så stryker du, i beste fall. I verste fall blir du tatt for plagiat og utestengt. Det strides om sidetall er påkrevet, jeg har alltid referert til sidetall slik at det ikke skal være noen tvil om hvor det er hentet fra, for å unngå å bli tatt for noe. I tillegg letter det jobben til sensor som lett kan sjekke opp hvor det er hentet, framfor å lete hjennom en bok på 450 sider. Jeg var ferdig med master i mai, og har aldri fått klager på henvisningene slik jeg viser til over. 
Husk å sette opp referanselista skikkelig. Det er ulike regler for hvile bøker det er: kapittel i bok med redaktør (er), bok med redaktør, bok med mer enn x antall forfattere, artikler, nettsider, bok med en forfatter, etc etc. Det tar tid å sette opp en skikkelig referanseliste, denne bør du bruke gid tid på, og kryssjekke til slutt. 

Anonymkode: 9621b...6f7

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...