AnonymBruker Skrevet 25. november 2025 #1 Skrevet 25. november 2025 Kjøpte ny vaskemaskin og når jeg skal sette den inn under benkeplaten får jeg ikke til å legge vater oppå. Noen tips til hvordan få vatret opp en maskin uten å legge vater på toppen? Anonymkode: 12060...0b5
AnonymBruker Skrevet 25. november 2025 #3 Skrevet 25. november 2025 K.B. skrev (1 time siden): Du får vatre inni da.. Det jeg har tenkt på og, men hvordan? ts Anonymkode: 12060...0b5
K.B. Skrevet 25. november 2025 #4 Skrevet 25. november 2025 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Det jeg har tenkt på og, men hvordan? ts Anonymkode: 12060...0b5 To identiske biter med feks. tre, plasser de på hver sin side av rist/spylearm, sett vateret så det hviler på de to bitene and bob's your uncle. 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2025 #5 Skrevet 25. november 2025 K.B. skrev (1 minutt siden): To identiske biter med feks. tre, plasser de på hver sin side av rist/spylearm, sett vateret så det hviler på de to bitene and bob's your uncle. Fantastisk! Takk! Ts Anonymkode: 12060...0b5
Rødvinsfilosofen Skrevet 25. november 2025 #6 Skrevet 25. november 2025 K.B. skrev (1 time siden): To identiske biter med feks. tre, plasser de på hver sin side av rist/spylearm, sett vateret så det hviler på de to bitene and bob's your uncle. Takk for at du bidrar til å gjøre dette stedet litt bedre! 🏆👏 1 1
petterm Skrevet 25. november 2025 #7 Skrevet 25. november 2025 Mulig dette vil funke: Hvis du finner en rett loddrett flate i front og på side så kan du justere til disse flatene står i lodd. 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2025 #8 Skrevet 25. november 2025 Interessant problemstilling, uten noen 100% god løsning. Løsningen som er skissert høres jo i utgangspunktet smart ut, men ts skriver vaskemaskin og ikke oppvaskmaskin. Da fungerer vel rådet som er gitt heller dårlig, dessverre. Hvis det faktisk ER en oppvaskmaskin så behøver du egentlig ikke vatre. Da holder det å måle høyden på åpningen og justere alle fire hjørner så de har lik høyde og så dytte maskinen inn. Er det en vaskemaskin, slik ts har skrevet, blir det mer kompliserte. Du har ingen fornuftige målemetoder verken oppå eller inni maskinen når den står under benken. En vaskemaskin skal jo helst vatres opp fire veier, inkl diagonalt. Anonymkode: ff58a...d73 2
AnonymBruker Skrevet 25. november 2025 #9 Skrevet 25. november 2025 Kjøp en liten vater med magnet og sett den på siden https://www.biltema.no/verktoy/maleverktoy/vater/vater-magnetisk-2000019227 Anonymkode: f0c92...4ed
AnonymBruker Skrevet 25. november 2025 #10 Skrevet 25. november 2025 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Kjøp en liten vater med magnet og sett den på siden https://www.biltema.no/verktoy/maleverktoy/vater/vater-magnetisk-2000019227 Anonymkode: f0c92...4ed Ja, da kan du sjekke at to av hjørnene står sånn passe i lodd, men det hjelper dessverre pent lite for å finne ut om ting er i vater (som er noe ganske annet). Anonymkode: ff58a...d73
aksase Skrevet 25. november 2025 #11 Skrevet 25. november 2025 (endret) Hvis gulvet er i vater både inni benken og foran benken, noe det vanligvis er, kan du vatre opp maskinen foran benken og justere beina riktig før du skyver den inn under benken. Det fungerer hvis gulvet er rett, og litt enklere enn å fjerne benken.... Alternativt kan man vel forutsette at maskinen er firkantet med rette vinkler slik at når den er i vater på toppen, er den samtidig i lodd på sidene. Derfor, hvis du setter vatermålet på høykant inntil ene siden og inntil fronten på maskinen og får loddperlen midt i glasset, da er maskinen samtidig også i vater uten at du trenger å måle på toppen. Endret 25. november 2025 av aksase 2
AnonymBruker Skrevet 25. november 2025 #12 Skrevet 25. november 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Interessant problemstilling, uten noen 100% god løsning. Løsningen som er skissert høres jo i utgangspunktet smart ut, men ts skriver vaskemaskin og ikke oppvaskmaskin. Da fungerer vel rådet som er gitt heller dårlig, dessverre. Anonymkode: ff58a...d73 Takk for at du nevner dette, for jeg satt også og lurte på det etter å ha lest løsningen. 🤔 Skulle ønske jeg hadde et godt råd til deg, Ts! Anonymkode: c5887...eba
AnonymBruker Skrevet 25. november 2025 #13 Skrevet 25. november 2025 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Interessant problemstilling, uten noen 100% god løsning. Løsningen som er skissert høres jo i utgangspunktet smart ut, men ts skriver vaskemaskin og ikke oppvaskmaskin. Da fungerer vel rådet som er gitt heller dårlig, dessverre. Hvis det faktisk ER en oppvaskmaskin så behøver du egentlig ikke vatre. Da holder det å måle høyden på åpningen og justere alle fire hjørner så de har lik høyde og så dytte maskinen inn. Er det en vaskemaskin, slik ts har skrevet, blir det mer kompliserte. Du har ingen fornuftige målemetoder verken oppå eller inni maskinen når den står under benken. En vaskemaskin skal jo helst vatres opp fire veier, inkl diagonalt. Anonymkode: ff58a...d73 Hmm, det er sant! Det er en vaskemaskin. Var litt i ørska når jeg svarte i natt. Usikker på hvor jeg skal sette treverket for vatring inni trommelen. Kan jo legge vateret på åpen såpeskuff, men det er heller ikke optimalt? Tenkte på å fylle vann i trommelen og se hvordan det legger seg? Har mulighet til å måle sidene og såvidt bak, men toppen kommer jeg ikke inn med et vater.. ts Anonymkode: 12060...0b5
AnonymBruker Skrevet 25. november 2025 #14 Skrevet 25. november 2025 aksase skrev (4 timer siden): Hvis gulvet er i vater både inni benken og foran benken, noe det vanligvis er, kan du vatre opp maskinen foran benken og justere beina riktig før du skyver den inn under benken. Det fungerer hvis gulvet er rett, og litt enklere enn å fjerne benken.... Alternativt kan man vel forutsette at maskinen er firkantet med rette vinkler slik at når den er i vater på toppen, er den samtidig i lodd på sidene. Derfor, hvis du setter vatermålet på høykant inntil ene siden og inntil fronten på maskinen og får loddperlen midt i glasset, da er maskinen samtidig også i vater uten at du trenger å måle på toppen. Dette hadde absolutt fungert til vanlig, men vaskemaskin og tørketrommel står på en platå grunnet fall til sluk og har dessverre ikke noe å gå på forover. Den gamle vaskemaskinen var en cm lavere, så jeg fikk akkurat vateret under. ts Anonymkode: 12060...0b5 1
aksase Skrevet 25. november 2025 #15 Skrevet 25. november 2025 (endret) AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dette hadde absolutt fungert til vanlig, men vaskemaskin og tørketrommel står på en platå grunnet fall til sluk og har dessverre ikke noe å gå på forover. Den gamle vaskemaskinen var en cm lavere, så jeg fikk akkurat vateret under. ts Anonymkode: 12060...0b5 Skjønner. Da er det det andre alternativet som gjelder, ved å sette vater på høykant på siden av maskinen og i front av maskinen og stille den i lodd begge veier. Det kan gjøres med maskinen nesten på plass. Må bare ha den noen få cm ut slik at du kan legge vateret på siden av maskinen og måle før du dytter maskinen de siste 5 cm inn under benken. Det bør være nok i vater/lodd til at det vil fungere fint. Er ikke avgjørende at maskinen står 100% i vater, den vil normalt fungere allikevel. Endret 25. november 2025 av aksase 2
AnonymBruker Skrevet 25. november 2025 #16 Skrevet 25. november 2025 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Dette hadde absolutt fungert til vanlig, men vaskemaskin og tørketrommel står på en platå grunnet fall til sluk og har dessverre ikke noe å gå på forover. Den gamle vaskemaskinen var en cm lavere, så jeg fikk akkurat vateret under. ts Anonymkode: 12060...0b5 Er gulvet på platået i vater? Har du noe gulv i rimelig nærhet som er i vater der du kan justere beina til riktig høyde for å passe under benken og vatre maskinen før den bæres på plass? Anonymkode: 01b65...a95 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2025 #17 Skrevet 25. november 2025 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Er gulvet på platået i vater? Har du noe gulv i rimelig nærhet som er i vater der du kan justere beina til riktig høyde for å passe under benken og vatre maskinen før den bæres på plass? Anonymkode: 01b65...a95 Gulvet under er så godt som i vater, ja. Bygd, solid platå for å gjøre det rett under til vask og tørk. Maskinene står ved siden av hverandre. Det var lurt, herregud, at ikke jeg tenkte på det. For beina under står ikke i spenn, slik at de vil flyttes når jeg tar den på plass igjen? ts Anonymkode: 12060...0b5
petterm Skrevet 25. november 2025 #18 Skrevet 25. november 2025 AnonymBruker skrev (11 timer siden): . Du har ingen fornuftige målemetoder verken oppå eller inni maskinen når den står under benken. En vaskemaskin skal jo helst vatres opp fire veier, inkl diagonalt. Anonymkode: ff58a...d73 Hvis front og en side er i lodd må nødvendigvis de andre sidene også være i vater/lodd.
AnonymBruker Skrevet 25. november 2025 #19 Skrevet 25. november 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Gulvet under er så godt som i vater, ja. Bygd, solid platå for å gjøre det rett under til vask og tørk. Maskinene står ved siden av hverandre. Det var lurt, herregud, at ikke jeg tenkte på det. For beina under står ikke i spenn, slik at de vil flyttes når jeg tar den på plass igjen? ts Anonymkode: 12060...0b5 Jeg mener de skal kunne 'låses' i den høyden man vil ha. På min er det i alle fall slik at jeg skrur ut/inn føttene og så skrur en mutter opp fra foten til maskinen som skal holde dem i riktig posisjon. Anonymkode: 01b65...a95
Rhodiola Skrevet 26. november 2025 #20 Skrevet 26. november 2025 Tråden er ryddet for tulleinnlegg. Rhodiola, adm.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå