Gå til innhold

Noen som har hatt dette like ille? (BILDE)

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det er nok sopp, for du har jo sopp på neglene på nærmeste tærne til stortærne også, spesielt venstre. 

Legene kan skrive ut et middel som er veldig sterkt, som tar sopp, tablettkur. Jeg fikk det av legen min en gang. Leste ikke bare pasientbilaget, men også hva som stod for helsepersonell på Felleskatalogen om produktet. Dro tilbake til legen og sa at det var jeg ikke interessert i, fordi det har en del potensielt alvorlige bivirkninger, bl.a. for lever. Jeg var på den tiden i oppstart av utredning for noe som kunne være leversykdom. Legen takket meg, sa det lureste var å ikke ta det, og etter det ble legen langt mer restriktiv med å gi det medikamentet til andre også.

Jeg blir kvitt neglesopp med å dryppe på grapefruktkjerneekstrakt (Citrosept, kjøper på helsekost), og forsøker å få mest mulig under neglen, men smører også oppå og rundt neglen. Det tar tid å bli kvitt det (tenk heller måneder enn uker), men det er i det minste uten bivirkninger. En over blir kvitt det med sitron, jeg har også blitt kvitt det med fotbad med natron i vannet.

Men, så ille som de stortåneglene dine er, så vil nok de falle av av seg selv etterhvert. Viktig å holde dem så kortklipt som mulig, og fortsette å dryppe flere ganger i uken. 

Du må behandle de andre neglene dine også, da man ser at de andre neglene også begynner å få sopp.

Anonymkode: 5eaee...c0d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har en sånn. Verre egentlig. På 20.året. Skadet og vokser kun i høyden. Går til fotpleier som bruker maskin og filer oppå så den blir flatere og finere og noen lag faller av. Sett på av leger og ortopeder. Ikke mistenkt sopp. Jeg lever greit med det. Tror ikke det er farlig. Men greit en lege ser på det tilfelle sopp.  Ellers kan fotpleier kanskje hjelpe. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Dersom du plages med at føttene «sklir» frem i skoen når du går nedoverbakke så snører du skoene feil. Det kan du endre på. Det samme dersom du til nå har kjøpt sko som er for smale eller for korte - det endrer du bare på for fremtiden. 

Hvorfor har det fått gå så langt, tror du? Og hvorfor har du valgt å klippe stortærne og ikke de andre? Finner du det uoverkommelig å klippe alle på en gang? Er du oppvokst i et hjem der personlig hygiene ikke var helt på stell?

Anonymkode: cf92a...356

Tusen takk, for en litt hyggeligere tone 💖

Ja, jeg er vokst opp under omsorgssvikt og ved at det blir truet med lege som liten, så har det gjort at jeg har blitt redd for lege - så jeg går helst ikke til lege med mindre høyst nødvendig. Selv om jeg ikke plages med smerter nå eller har hatt smerter her, følte jeg plutselig veldig for å få dette sjekket ut.. 

Men ja, tusen takk for tipsene osv. Mener mamma har hatt noe sånn som dette også; der hun også ikke har gått til legen med det men nå det siste året har hun fått for pleier noen ganger i måneden, så nå ser de bedre ut. 

Anonymkode: 46876...bba

• Hjerte 5
Skrevet
Frøkenfryden skrev (42 minutter siden):

Jeg har en sånn. Verre egentlig. På 20.året. Skadet og vokser kun i høyden. Går til fotpleier som bruker maskin og filer oppå så den blir flatere og finere og noen lag faller av. Sett på av leger og ortopeder. Ikke mistenkt sopp. Jeg lever greit med det. Tror ikke det er farlig. Men greit en lege ser på det tilfelle sopp.  Ellers kan fotpleier kanskje hjelpe. 

Så dette er mulig å løse uten noe store problemer da? 🥹

Har du noen ganger fått stopp nær der neglen vokser ut? Fordi jeg ser jo at stoppet kommer nærmere og nærmere neglebåndet 😅

Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Woooow, jeg hadde faktisk et muntlig utbrudd - høyt, til meg selv - da jeg klikket på Vis skjult innhold og så dette bildet. Hva i all verden er det som er så viktig at det har hindret deg fra å gå til legen? Og leeenge før det blir sånn her? Sjokkert....

Anonymkode: 55388...daf

Ja det var jo en grunn for at det var skjult. 

En ting er jo at jeg er redd for leger og det ukjente; ikke ha kontroll og vite hva de skal gjøre/kan komme til å gjøre. En annen ting er jo at det ikke har plaget meg i noen stor grad, smertemessig. Ikke vært vondt.. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Tusen takk, for en litt hyggeligere tone 💖

Ja, jeg er vokst opp under omsorgssvikt og ved at det blir truet med lege som liten, så har det gjort at jeg har blitt redd for lege - så jeg går helst ikke til lege med mindre høyst nødvendig. Selv om jeg ikke plages med smerter nå eller har hatt smerter her, følte jeg plutselig veldig for å få dette sjekket ut.. 

Men ja, tusen takk for tipsene osv. Mener mamma har hatt noe sånn som dette også; der hun også ikke har gått til legen med det men nå det siste året har hun fått for pleier noen ganger i måneden, så nå ser de bedre ut. 

Da er det veldig bra at du har tatt tak og har bestilt legetime nå! Hvis det får deg til å føle seg bedre så kan du starte med å si til legen at du har gruet deg til timen og er litt redd for leger. 

Anonymkode: e7a55...9a6

• Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Da er det veldig bra at du har tatt tak og har bestilt legetime nå! Hvis det får deg til å føle seg bedre så kan du starte med å si til legen at du har gruet deg til timen og er litt redd for leger. 

Anonymkode: e7a55...9a6

Tusen takk 🙏🏻 

Jeg har også lest litt mer om ting andre har skrevet her, og ser at det kan være arvelig greier, ang negl som slutter å vokse og vokser i rar retning, da mamma har hatt sånn som dette. Jeg krysser fingrene for at dette er noe lett å fikse og ikke worst case scenario 🙏🏻

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så jeg er ganske sikker på at det jeg har er neglsopp på begge storetåneglene. Lege er kontaktet og jeg har time neste mandag; men jeg er ganske engstelig for timen. Har mange worst case scenario i hodet hvor det verste er at de kommer til å fjerne neglene 🥺😅

Andre som har vært like ille angrepet før de oppsøkte lege? Hva skjedde og hva ble behandlingen? 

Jeg ser også for meg at jeg må gå på tabletter som er for store for meg også.. Klarer ikke svelge store tabletter. 

Jeg kan heller ikke huske sist jeg hadde friske negler, så dette har jo bare pågått over flere ÅR 😫

Vis skjult innhold

IMG_0226.thumb.jpeg.40f7b56da2d9c453c6ed011ce0948c67.jpeg

Som andre sier, så bra du har bestilt time hos legen, lurt å være ærlig på at du har "legeskrekk" vis du har problemer med store tabeletter, spør om det er mulig å dele de, evt knuse. 

• Hjerte 1
Skrevet

Ja det var jo en grunn for at det var skjult. 

En ting er jo at jeg er redd for leger og det ukjente; ikke ha kontroll og vite hva de skal gjøre/kan komme til å gjøre. En annen ting er jo at det ikke har plaget meg i noen stor grad, smertemessig. Ikke vært vondt.. 

Men legen kan jo ikke tvinge deg til noe mot din vilje! Legen kan ta noen prøver hvis du vil og gi deg en resept på noe som hjelper, og så er det helt opptil deg om du velger å hente ut resepten og bruke medisinen eller ikke. Det er ingenting å være bekymret for mtp. kontroll :) 

• Liker 1
Skrevet
Apis skrev (1 time siden):

Som andre sier, så bra du har bestilt time hos legen, lurt å være ærlig på at du har "legeskrekk" vis du har problemer med store tabeletter, spør om det er mulig å dele de, evt knuse. 

Tusen takk 🙏🏻 Ja, skal gjøre det 🥺 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men legen kan jo ikke tvinge deg til noe mot din vilje! Legen kan ta noen prøver hvis du vil og gi deg en resept på noe som hjelper, og så er det helt opptil deg om du velger å hente ut resepten og bruke medisinen eller ikke. Det er ingenting å være bekymret for mtp. kontroll :) 

Takk for svar 😄 Jeg tenker jo også det, at hun ikke kan det; men må vel bare prøve å utfordre meg selv der og evt gjennomføre det som legen tenker er best 😅 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så hvis man gjentatte ganger har slått neglen på storetåen så kan dette skje? Fordi der jeg bor så sklir føttene mine fremst i skoen og da slår jeg neglene mot skoen 😅 

Har du vurdert å flytte?

Anonymkode: 4a2a2...c16

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har du vurdert å flytte?

Anonymkode: 4a2a2...c16

Ja, faktisk - men er samtidig ikke bare bare å skulle flytte 😅🙈

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk for svar 😄 Jeg tenker jo også det, at hun ikke kan det; men må vel bare prøve å utfordre meg selv der og evt gjennomføre det som legen tenker er best 😅 

God plan :D Da kan du ta det som en utfordring og gjennomføre i ditt eget tempo etter legebesøket! Masse lykke til!

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ser ut som sopp. Hatt det flere ganger. 

Vasket med sitronvann og så har neglen løsnet av seg selv. Vokste ut i løpet av noen uker. 

Så skjønner ikke hvorfor du overreagerer sånn?.

Anonymkode: 3e587...ed7

Sitronvann? Hva er det??

Anonymkode: 48c45...c54

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Så dette er mulig å løse uten noe store problemer da? 🥹

Har du noen ganger fått stopp nær der neglen vokser ut? Fordi jeg ser jo at stoppet kommer nærmere og nærmere neglebåndet 😅

Er ikke sikkert jeg har det samme altså, ikke helt likt. Men jeg tror dette lar seg løse, eller ikke er farlig. Det jeg mest ville formidle. Men ta deg en tur til lege. Skjønner ikke helt det med stoppet men jeg har mange lag i høyden og årringer på hele neglen på en måte. Men siden det er litt ulikt tenker jeg ikke sopp kan utelukkes hos deg uten lege. Hos meg forsvinner misfarga lag når den slipes av hos fotpleier hvert 2.-3 år. Så misfargen er ikke sopp.

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg hadde revet av neglene tvert om det hadde sett ut sånn hos meg. Det er noe disturbing med det, ble trigget . Håper det ordner seg ts

Anonymkode: 49fef...812

• Hjerte 1
Skrevet

Hei, jeg er fotterapeut og vil anbefale deg å gå til en. Da får du slipt neglene tynnere og renset opp under. Det kan se ut som sopp, men kan også komme av skade. Det må klippes av en bit som sees på i mikroskop for at man kan stille diagnosen sopp. Det stemmer som andre skriver at tablettkuren er hard for leveren blant annet. Den er også dyr og langvarig. Jeg ville heller prøvd med fotterapeut for å slipe ned, og dryppe på vademecum munnvann hver dag. 

Anonymkode: 601e0...fcb

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg syns også det høres vondt ut å fjerne neglene, men de pasientene jeg har fjernet neglene på har ikke syntes det var gjort vondt. Fortykket negler kan ikke sammenlignes med friske negler, det er ofte sopp eller hard hud under neglene som gjør at det er mindre følsomt.

Hvis du kom til meg ville jeg slipet fra oversiden og klippet av mest mulig. Ville jobbet meg nedover neglen. Ville absolutt ikke trukket den ut på noe vis. Og jeg ville nok ikke tatt alt, men sett an underveis og tatt ca halvparten av den, vil jeg tro. Ville vurdert underveis om det var sannsynlig at det er sopp eller skade. 

Legen kommer nok ikke til å gjøre så veldig mye. Det er hvertfall min erfaring. Du får kanskje resept på medisinen, hvis du er ung og ellers frisk. Men de vil sjeldent sjekke om det er sopp. Litt bingo om de sier det er sopp eller ikke. Og de fjerner ikke neglen. Men kom deg til en fotterapeut. Koster 800-1000 kr for en time. Viktig at personen er autorisert fotterapeut, ikke fotpleier! 

Anonymkode: 601e0...fcb

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde revet av neglene tvert om det hadde sett ut sånn hos meg. Det er noe disturbing med det, ble trigget . Håper det ordner seg ts

Anonymkode: 49fef...812

Jeg har blitt så vant med dette at jeg reagerer ikke på det; ikke mannen heller, annet enn at han synes det ikke ser bra ut 😅

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...