Gå til innhold

Hvordan endre tankemønster?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg presser meg selv enormt mye, jeg klarer ikke å endre tankemønstrene mine og alle i helse, lege, psykolog, samtaleterapeut osv sier dette må jeg jobbe med. 
Jeg har lært at jeg skal ta vare på alle rundt meg, jeg skal bidra på alt som alle spør om, jeg må jobbe for å være verdt noe, og jeg må være den beste mammaen jeg kan bli.
Klarer jeg ikke dette duger jeg ikke til noe. 
Jeg har presset meg til grensene mine nå, jeg har fått flere sykdommer en av de er kronisk migrene. 
For å bli frisk blir jeg rådet til å jobbe med dette, å si til meg selv at jeg duger, jeg er god nok. 
At det er lov å si nei når jeg ikke strekker til, uten at jeg skal bli enda mer stressa. 
Nå er jeg i en situasjon at jeg står ved et veiskille, jeg har et bein utenfor arbeidslivet, og jeg fungerer verken som mor, venn, kjæreste, søster, tante, datter eller arbeidstaker. 
Jeg er fullstendig mislykket. 
Hvordan skal jeg endre dette? For jeg mener ikke at andre må leve opp til mine standarder, jeg er flink til å fortelle andre at de også må ta vare på seg selv. Så jeg får det til for andre 

Anonymkode: 39776...a47

• Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Anbefaler deg å sjekke ut URO-skolen.
Hør podcasten Guro og Guru og podcastene til URO-skolen. 
Caspar Seip lærer bort noe helt annet en de vanlige metodene vi har brukt til nå.
For meg er det livet før og etter.
Det høres ut som du trenger å få veiledning i tillegg, det har de også på URO-skolen.

AnonymBruker
Skrevet
Petunia2 skrev (4 timer siden):

Anbefaler deg å sjekke ut URO-skolen.
Hør podcasten Guro og Guru og podcastene til URO-skolen. 
Caspar Seip lærer bort noe helt annet en de vanlige metodene vi har brukt til nå.
For meg er det livet før og etter.
Det høres ut som du trenger å få veiledning i tillegg, det har de også på URO-skolen.

Den skal jeg sjekke ut, jeg er tydeligvis ikke helt som andre her. Ts

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Den skal jeg sjekke ut, jeg er tydeligvis ikke helt som andre her. Ts

Det kan man føle, og når man kommer dit og havner på URO-skolen så går det opp noen lys ;)

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor gir ikke lege og psykolog deg noen råd om hvordan du skal gjøre dette? 

Anonymkode: c7c2c...d7b

AnonymBruker
Skrevet

Du kan ikke si deg enig i at de reglene som gjelder for andre også må gjelde for deg? Hvorfor er du et unntak?

jeg tenker jo at det er et valg du må ta. Å si at ok, all logikk tilsier at de reglene som gjelder for alle andre gjelder for meg også. Det jeg har lært når jeg var barn/ung var ikke riktig. Jeg har en uendelig stor verdi uansett hvor mye eller lite jeg står på for andre og nå skal jeg øve meg på å leve etter disse nye reglene.

Anonymkode: 6972c...ccf

AnonymBruker
Skrevet

Kognitiv adferdsterapi 

Anonymkode: 301af...2a8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Kognitiv adferdsterapi 

Anonymkode: 301af...2a8

Det er prøvd, endrer ikke tankemønstrene mine. Ts 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Du kan ikke si deg enig i at de reglene som gjelder for andre også må gjelde for deg? Hvorfor er du et unntak?

jeg tenker jo at det er et valg du må ta. Å si at ok, all logikk tilsier at de reglene som gjelder for alle andre gjelder for meg også. Det jeg har lært når jeg var barn/ung var ikke riktig. Jeg har en uendelig stor verdi uansett hvor mye eller lite jeg står på for andre og nå skal jeg øve meg på å leve etter disse nye reglene.

Fordi jeg har gått til psykolog, og prøvd mye uten resultat. Hadde det vært så enkelt så hadde ikke mange slitt i dag. Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Hvorfor gir ikke lege og psykolog deg noen råd om hvordan du skal gjøre dette? 

Anonymkode: c7c2c...d7b

Har selvsagt prøvd mye før jeg spør her. Ts

AnonymBruker
Skrevet

Mmmm… problemet her er vel kanskje at du aktivt må velge andre tanker? Ikke forvente at du bare plutselig våkner en dag og så er tankene dine annerledes. 

Du må selv, aktivt jobbe beinhardt for å snu de. Start med én tanke og la den bli integrert før du tar for deg neste. 

Du må faktisk SNU skuta, ikke bare gå til psykolog og tro at skuta snur seg av seg selv. 

Du bestemmer egne tanker - du kan også bestemme deg for noen andre tanker. 

Det er ikke lett, men det er mulig. Men du må gjøre det. 

Anonymkode: af963...f42

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Fordi jeg har gått til psykolog, og prøvd mye uten resultat. Hadde det vært så enkelt så hadde ikke mange slitt i dag. Ts

Men jeg sier ikke at det er enkelt? Det er ikke enkelt. 

Bare det å ta inn over seg at man har levd etter urettferdige regler hele livet, sørge over det man har tapt og det man har blitt utsatt for er jo ganske tøft! Så skal man endre en livslang vane! Som vi vet er ikke det spesielt enkelt. Folk synes det er vanskelig å slutte å drikke brus, men her er det massevis av følelser involvert som går på ens egen verdi! Man skal si nei og sette grenser når alt i kroppen skriker at man må si ja. Så skal man holde ut det ubehaget når man har satt en grense for seg selv og man egentlig er så urolig at man har mest lyst til å rive av seg alle klærne og løpe skrikende ned gata. Det er alt annet enn lett.

Men du er enig i at de samme reglene som gjelder for andre bør gjelde for deg? Det er jo første steg, tenker jeg. At du sier ja, slik er det og ja, jeg ønsker å leve etter de samme reglene som andre. Og så... begynne med jobben med å gjøre det. Si nei når noen ber om en tjeneste. Tåle at de blir skuffet. La støvet flyte... stå i ubehaget. Dag etter dag etter dag frem til det til slutt føles naturlig.

Skrevet

Man kan ikke velge hvordan man skal tenke. Det er en gammeldags holdning. Tanker kommer og går.

Det er følelsen i kroppen som er løsningen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...