Gå til innhold

Stikkontakt oppvaskmaskin

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei

Jeg har nettopp flyttet inn i en leilighet som jeg leier. Det er en kommunal leilighet. Akkurat nå er det ingen stikkontakt til oppvaskmaskinen, er det utleier som må ordne dette eller må jeg fikse dette selv? Kan jeg og kreve at jeg betaler mindre i husleie siden dette ikke er ordnet? Jeg flyttet inn for akkurat en uke siden

Takk på forhånd

Anonymkode: 9373b...f2f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvilken oppvaskmaskin? Er det en du har flyttet med deg inn eller en som stod der fra før?

Skrevet

Er det opplegg for oppvaskmaskin ellers? med vann/avløp? 
Det høres rart ut om det er tilrettelagt for oppvaskmaskin med både plass og rør, men ikke strøm. 

Det er ikke noe du kan kreve avslag for med mindre kontrakten sier det skal være opplegg til oppvaskmaskin. 

Anonymkode: 85847...91b

• Liker 1
Skrevet

Hisense oppvaskmaskin. Kjøpt inn selv

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Skrevet

Står det i kontrakten at det skal være opplegg for oppvaskmaskin?

Hvis ikke, er det ikke en mangel du kan krev kompensert med lavere leie.

I utgangspunktet tenker jeg at det er utleier som ordner med slike ting. Men det er ikke sikkert de vil betale for det.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Var det klargjort plass for det? Rør? Avløp?

Det er mye som tilsier her at det ikke var lagt opp til å være oppvaskmaskin der du har satt den, og da har du fint lite rettigheter til å kreve noe som helst.

Husk og at endringer på husrommet (som det å legge opp til en ekstra kontakt) er noe du må avklare med huseier først. Og ikke minst, siden kjøkkenet sannsynligvis ikke er et våtrom så må du og sørge for vannstopp til vaskemaskinen ellers kan du sitte igjen med regningen dersom det blir vannskade.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
skeiv-ostepop skrev (1 time siden):

Var det klargjort plass for det? Rør? Avløp?

Det er mye som tilsier her at det ikke var lagt opp til å være oppvaskmaskin der du har satt den, og da har du fint lite rettigheter til å kreve noe som helst.

Husk og at endringer på husrommet (som det å legge opp til en ekstra kontakt) er noe du må avklare med huseier først. Og ikke minst, siden kjøkkenet sannsynligvis ikke er et våtrom så må du og sørge for vannstopp til vaskemaskinen ellers kan du sitte igjen med regningen dersom det blir vannskade.

Dette! 

Skrevet

Så du har flyttet inn i en kommunal leilighet og vært ute i butikken og kjøpt deg oppvaskmaskin uten å sjekke om det er røropplegget og strøm til maskinen du har kjøpt? Hvorfor? 

Må jo planlegge litt før du handler. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Vi er mange som lever uten oppvaskmaskin. Hvorfor tror du det er en rettighet du har? 

Anonymkode: aac6e...9bb

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Da du nok ta kostnaden selv, så sant det ikke står i kontrakten at det er opplegg for oppvaskmaskin der

Anonymkode: 3ae32...f61

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hei

Jeg har nettopp flyttet inn i en leilighet som jeg leier. Det er en kommunal leilighet. Akkurat nå er det ingen stikkontakt til oppvaskmaskinen, er det utleier som må ordne dette eller må jeg fikse dette selv? Kan jeg og kreve at jeg betaler mindre i husleie siden dette ikke er ordnet? Jeg flyttet inn for akkurat en uke siden

Takk på forhånd

Her må du lese leiekontrakten din. Selvfølgelig kan du ikke kreve at huseier skal ta kosten på dette. Du har heller ikke lov å få dette montert selv uten at huseier har godkjent mobtering, og godkjent firma du skal bruke. Det er en selvfølge at DU står for kosten med mindre det er spesifisert i leiekontrakten at dette skal være på plass. Selv som utleier er jeg passe irritert på folk som klager på slike ting. Led gjennom kontrakten før du signerer.

Skrevet

Men er det opplegg/plass til oppvaskmaskin, uten at det er opplegg til strøm? Det høres veldig rart ut.

Er det ikke opplegg til vaskemaskin, så må du ta kosten selv.

Anonymkode: 077c7...dc0

• Nyttig 1
Skrevet

Skjøteledning ordner saken! Og avløpsrøret ut av vinduet 

• Hjerte 1
Skrevet

Tråden er ryddet for brukerdebatt.

Sciurus, mod

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...