Gå til innhold

Veide meg i dag…

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg sliter med det samme, og har hatt dette problemet siden jeg var liten jentunge. Jeg innser at jeg har overspisingsforstyrrelse, som jo er den vanligste spiseforstyrrelsen. Med andre ord vil det ikke hjelpe meg å gå på streng diett og livsstilsendring, hvis jeg ikke jobber med det som leder til overspising. Dopamin-rushet vi opplever ved overspising, skjer ca 20 minutter FØR du faktisk starter å spise, så om du klarer å distrahere deg i de 20 minuttene, og etterpå tilbereder en sunnere snacks, så er det større sannsynlighet for at du klarer å bryte mønsteret. 

Anonymkode: a4f49...701

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville jobbet med hva du kan tilføre, i stedet for hva du må ta bort. Si at sjokolade fortsatt er lov, men du skal uansett spise den maten du har planlagt (og den skal være næringsrik og nok, men ikke ultraprosessert). 

Min erfaring med de som tar slankeoperasjon som tidligere har brukt mat som trøst, er at de finner en annen avhengighet. Ofte alkohol, men også ulike andre typer destruktive mønster. Nissen blir med på lasset, bare på en annen bil. 

Anonymkode: c4584...889

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg sliter med det samme, og har hatt dette problemet siden jeg var liten jentunge. Jeg innser at jeg har overspisingsforstyrrelse, som jo er den vanligste spiseforstyrrelsen. Med andre ord vil det ikke hjelpe meg å gå på streng diett og livsstilsendring, hvis jeg ikke jobber med det som leder til overspising. Dopamin-rushet vi opplever ved overspising, skjer ca 20 minutter FØR du faktisk starter å spise, så om du klarer å distrahere deg i de 20 minuttene, og etterpå tilbereder en sunnere snacks, så er det større sannsynlighet for at du klarer å bryte mønsteret. 

Har du undersøkt om du kan ha ADHD? ADHD er dopaminmangel, kort fortalt, og de som greier å unngå overspisingen ved at dopaminet utløses har ofte en mangel. De som trenger maten, det destruktive, fortsetter. Adhd-medisin (i praksis tilskudd av dopamin) løser ofte dette for den gruppen det gjelder, men ikke for de som vil ha følelsen av maten.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Har du undersøkt om du kan ha ADHD? ADHD er dopaminmangel, kort fortalt, og de som greier å unngå overspisingen ved at dopaminet utløses har ofte en mangel. De som trenger maten, det destruktive, fortsetter. Adhd-medisin (i praksis tilskudd av dopamin) løser ofte dette for den gruppen det gjelder, men ikke for de som vil ha følelsen av maten.

Jeg har ikke ADHD. Jeg har hatt en traumatisk barndom og har brukt mat som trøst og trygghet i ellers kaotiske og vanskelige omgivelser.

• Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...