MiniMjau Skrevet 25. november 2025 #21 Skrevet 25. november 2025 (endret) Du må ha en plan og FØLGE den og minne seg selv på målet. En klarer ikke være motivert hver dag. Enig i det med å lage seg nye vaner. Gjør det ENKELT for deg selv å gjøre den aktiviteten du vil ha som ny vane. Feks: Pakk treningsbag og sett ved døra. Putt et par bananer eller annet med litt energi, så har du ingen unnskyldning dagen etterpå. Bagen er pakka og du har med energi om du skulle føle deg "sliten". Eller: Gå en times kjapp tur på kvelden i stedet for å synke sammen i sofaen med en serie. Endret 25. november 2025 av MiniMjau 1
skeiv-ostepop Skrevet 25. november 2025 #22 Skrevet 25. november 2025 Det første du bør gjøre er å snakke med fastlegen din. Fortell at du trenger hjelp. Be om alternativer. Dette besøket bør inkludere noen blodprøver bare for å ha en enkel fot i bakken om status nå. Jeg tror ikke sprøytene er et godt alternativ for alle men om du tenker på bivirkninger så må du huske at du har en livsfarlig bivirkning av å ikke endre noe og. Og økonomisk pleier de fleste å spise såpass mye mindre at man ender opp med å spare penger. Det andre du bør gjøre er å registrere alt du spiser. Før ei dagbok. Målet er å få en oversikt over hvor mange kalorier du får i deg til dagen. Bevisstgjøring. Det tredje du bør gjøre er å bevege deg mer. Gå trapper i stede for heis. Parker lenger unna døra. Ta deg en liten luftetur på kvelden. Bevegelse øker forbrenningen og om ikke noe annet så bremser du i det minste oppgangen. Men det viktigste av alt er at du må være grei med deg selv. Du er bare et menneske og som menneske flest nådeløs mot deg selv. Men du har bare havnet i et mønster som er vanskelig å bryte. Northug følger og mønster. Men et annet mønster som har gitt et annet resultat. Så mye av jobben din blir å oppdage mønstrene dine og velge ut de du ønsker å endre. Et mønster består av en trigger, en følelse og en reaksjon. Og disse kan endres
AnonymBruker Skrevet 25. november 2025 #23 Skrevet 25. november 2025 Jeg kjenner folk som tok slankeoperasjon. De følger ikke kostholdsreglene og er derfor like feite i dag. Det er trøstespisingen/shoppingen som må kureres for at dette skal funke, etter min mening. Du vet jo rasjonelt at det ikke hjelper, og det er steg en. Siden du sliter økonomisk ville jeg snakket med fastlegen. Få frem at du sliter med selvsabotering og ikke får det til selv. Får du bedre økonomi ville jeg sett om det fantes psykologer som var gode på dette. Anonymkode: cbdf6...87e
AnonymBruker Skrevet 25. november 2025 #24 Skrevet 25. november 2025 Forresten, ts, vi hadde som mål å kutte ut godteri i dette huset for en stund siden. For å gjøre det lettere for oss hadde vi også en regel om at vi kunne kjøpe alt vi ville av sunn mat, herunder dyre økologiske nøtter, avokadoer, dyr frukt etc. Til tross for dette, endte vi opp med å bruke MINDRE enn da vi spiste «vanlig» usunn kost. Ikke mye mindre, men mindre uansett. Snacks og snop koster så mye og det er så lett å spise mye per dag. Anonymkode: cbdf6...87e 2 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2025 #25 Skrevet 25. november 2025 Jaaa, jeg har hatt det slik! I fjor!Det er ikke en god følelse. Ansiktet mitt var ikke pent, kinnbena og markeringen var borte. Armene mine var som tjukke pølser og ingenting så bra ut på meg. Og jeg følte meg tung. Panikkslanking som ikke varte mer enn en uke. Jeg veide 97 kilo og er 175 høy. Sprengt XL, og det er XL på butikker med store størrelser. Jeg startet trening med noen venninner. Fast to dager i uka, og jeg holdt det. Hver uke. Så fikk jeg litt energi og fokus av det, så da fokuserte jeg på maten. Ikke hva jeg ikke skulle spise, men alt jeg skulle spise. Jeg handlet inn sunn mat og koste meg med å lage sunne oppskrifter. Ikke så dyre, men sunne. Jeg hadde en konkurranse med en venninne om å spise mest mulig grønt, telle antall grønnsaker i uka. Og det var liksom sånn at alt fokuset ble rettet mot alt det sunne, og det var myye kjekkere enn å tenke på alt jeg ikke kunne spise. Tunfisksalat med masse grønnsaker, egg. Jeg er ikke syltynn, men jeg føler meg mye bedre og har gått ned 10 kilo på ett år. Og dette året satt ikke kjolen som et pølseskudd over armene. Det var løsere, og ansiktet føles og ser mye bedre. Så ja. Jeg har bare startet resten av mitt liv, og jeg skal plusse på etterhvert. Men det er greit å starte et sted. Og målet er at jeg skal føle meg litt bedre og sterkere for hvert år. Anonymkode: 2d3cc...84f 7
AnonymBruker Skrevet 25. november 2025 #26 Skrevet 25. november 2025 Tusen takk for svar alle. Jeg har lest de mange ganger nå. Tar til meg det dere skriver om sykdommer, og det er skremmende. Tror jeg bare har lukket øynene i takt med at klærne ble større og trangere.. Helt blåst. Men nå ser jeg det. Og jeg ser at jeg må. Har bestemt for et reelt forsøk og så blir det lege. Leser litt på faste da, og tenker jeg kan prøve det… Har aldri vært glad i frokost men alltid spist fordi jeg «må»… Skal ta sunne og gode valg. Håper jeg ser raskt resultater da ❤️ Anonymkode: a7377...b52 5
skeiv-ostepop Skrevet 25. november 2025 #27 Skrevet 25. november 2025 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Tusen takk for svar alle. Jeg har lest de mange ganger nå. Tar til meg det dere skriver om sykdommer, og det er skremmende. Tror jeg bare har lukket øynene i takt med at klærne ble større og trangere.. Helt blåst. Men nå ser jeg det. Og jeg ser at jeg må. Har bestemt for et reelt forsøk og så blir det lege. Leser litt på faste da, og tenker jeg kan prøve det… Har aldri vært glad i frokost men alltid spist fordi jeg «må»… Skal ta sunne og gode valg. Håper jeg ser raskt resultater da ❤️ Anonymkode: a7377...b52 Vær så snill å ikke fokuser på raske resultater. Du risikerer bare å bli skuffet. Spesielt når det er vanlig med stagflasjon i perioder selv om du gjør alt rett. Husk at å bremse vektøkningen og er et viktig resultat. 2
Purple_Pixiedust Skrevet 25. november 2025 #28 Skrevet 25. november 2025 Jeg har snart slanket meg fra fedme grad to til fedme. Har bmi på 35,5 akkurat nå. Det er mange grunner til at jeg la sånn på meg, men for tre måneder siden klarte jeg å ta tak. Har gått ned til kg på litt under den tiden. Jeg spiser all mulig mat, men de fleste dager spiser jeg sunt og i begrenset mengde. Nå er jeg deprimert og sliter veldig med å ikke trøstespise. Da må jeg ta en pause fra å gå ned i vekt og gå over til å bare holde vekten en stund. Vektnedgang er ikke en rett linje. Det er litt i rykk og napp. Ekstra vanskelig når en venter mensen er det også. Det kjenner jeg på nå. 1 4
AnonymBruker Skrevet 25. november 2025 #29 Skrevet 25. november 2025 skeiv-ostepop skrev (2 timer siden): Vær så snill å ikke fokuser på raske resultater. Du risikerer bare å bli skuffet. Spesielt når det er vanlig med stagflasjon i perioder selv om du gjør alt rett. Husk at å bremse vektøkningen og er et viktig resultat. Nei det har du rett i. Jeg må tenke langsiktig ja.. takk ❤️ Anonymkode: a7377...b52
AnonymBruker Skrevet 25. november 2025 #30 Skrevet 25. november 2025 Purple_Pixiedust skrev (2 timer siden): Jeg har snart slanket meg fra fedme grad to til fedme. Har bmi på 35,5 akkurat nå. Det er mange grunner til at jeg la sånn på meg, men for tre måneder siden klarte jeg å ta tak. Har gått ned til kg på litt under den tiden. Jeg spiser all mulig mat, men de fleste dager spiser jeg sunt og i begrenset mengde. Nå er jeg deprimert og sliter veldig med å ikke trøstespise. Da må jeg ta en pause fra å gå ned i vekt og gå over til å bare holde vekten en stund. Vektnedgang er ikke en rett linje. Det er litt i rykk og napp. Ekstra vanskelig når en venter mensen er det også. Det kjenner jeg på nå. Flink!!! Veldig!! Håper du blir bedre av depresjonen igjen❤️ Anonymkode: a7377...b52
AnonymBruker Skrevet 25. november 2025 #31 Skrevet 25. november 2025 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Tusen takk for svar alle. Jeg har lest de mange ganger nå. Tar til meg det dere skriver om sykdommer, og det er skremmende. Tror jeg bare har lukket øynene i takt med at klærne ble større og trangere.. Helt blåst. Men nå ser jeg det. Og jeg ser at jeg må. Har bestemt for et reelt forsøk og så blir det lege. Leser litt på faste da, og tenker jeg kan prøve det… Har aldri vært glad i frokost men alltid spist fordi jeg «må»… Skal ta sunne og gode valg. Håper jeg ser raskt resultater da ❤️ Anonymkode: a7377...b52 Hvor mye beveger du deg i løpet av en dag? Jeg sliter også med vekta (overgangsalder) og måtte innse at jeg har vært svært stillesittende det siste året. Jeg har nå sluttet å kjøre til jobb og tar heller bussen, det er ganske langt å gå. Noen ganger går jeg av et stopp før også. Anonymkode: 8539f...707 2
Purple_Pixiedust Skrevet 25. november 2025 #32 Skrevet 25. november 2025 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Flink!!! Veldig!! Håper du blir bedre av depresjonen igjen❤️ Anonymkode: a7377...b52 Takk. ❤️
Linazer Skrevet 26. november 2025 #33 Skrevet 26. november 2025 AnonymBruker skrev (På 24.11.2025 den 9.41): Takk for svar snille dere ❤️ Har vurdert Wegovy, men den psykiske belastningen med det blir for høy, og ikke minst økonomiske. Jeg må bruke mindre penger. Mange gode tips her. Og så fint å lese om andre som har vært der jeg er og klart det. Jeg kommer jo om noen få år til å komme i overgangsalderen også, og da kommer jeg aldri til å klare å gå ned i vekt. Så for meg er det viktig å starte denne reisen nå. Og i første omgang for meg selv… Anonymkode: a7377...b52 Hva mener du med den psykiske belastningen? Økonomisk så bruker du antagelig like mye, om ikke mer penger på søtsaker slik at å betale Wegovy selv ikke vil føre til dårligere råd. 2
Linazer Skrevet 26. november 2025 #34 Skrevet 26. november 2025 AnonymBruker skrev (På 24.11.2025 den 12.25): Ja det frister veldig med Wegovy. Men jeg hører om så mange bivirkninger og at man må gå på det resten av livet. Jeg har ikke mulighet til det… Er det ingen sjans å klare det uten sprøyte? Anonymkode: a7377...b52 "Bivirkningene" dine av å være i fedme klasse 2 er høyst sannsynlig mye farligere enn å gå på Wegovy. Jeg anbefaler det sterkt da suget etter søtsaker vil minske betraktelig og du vil få metthetsfølelse raskere. 3
AnonymBruker Skrevet 26. november 2025 #35 Skrevet 26. november 2025 Jeg er 173 og veide 100kg for 2 år siden. Hadde slitt i årevis med vekten, følte meg stygg og ekkel, men klarte aldri holde meg til en livsstilsendring. Klarte ikke kontrollere matinntaket. Jeg ble diagnostisert med ADHD og begynte på Ritalin. Plutselig klarte jeg å regulere maten og begynne å trene aktivt. Veier nå 68 kg, har masse synlige muskler, kan løpe 2 mil uten problem og har holdt vekten i over 1 år. Er så utrolig fornøyd, kan bruke klær i str S i stedet for XL og alt føles bare så mye lettere ut. Jeg hadde ikke klart dette, hadde det ikke vært for diagnosen jeg fikk og medisinene som fulgte med. Jeg vet hvordan du har det❤️ Jeg ville vurdert slankesprøyte var jeg deg, det kan være veldig vanskelig å kvitte seg med overvekt på egenhendig❤️ Anonymkode: 0ccfa...764 2 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2025 #36 Skrevet 27. november 2025 Å gå ned i vekt er ikke enkelt for noen for det krever viljestyrke, men tror målet må være ikke alt eller ingenting. For meg er det enklere å leve sunt om jeg er aktiv, dvs går turer eller trener. Om du synes terskelen for å dra på senter er for stor så er det fullt mulig å trene hjemme. Feks start med korte økter på bare 20 min hver dag. Bruk videoer fra YouTube eller spør ChatGPT om å lage et program til deg. Få inn 8-10 000 skritt om dagen. Eksperimenter med sunne og næringsrike måltider. Spis noe bedre I helgene men prøv å begrense. Slankeoperasjon gjør veldig lite om du ikke kan klare begrense matinntaket. Og ikke handle inn masse godteri og ha liggende. Finn sunnere alternativer eller lag deg noen sukkerfri kaker eller liknende du kan spise av og til. ChatGPT har forresten en GPT for psykolog. Du kan ha samtaler der om hva som trigger deg til å spise. Dette var bare et lavterskel råd om du ikke vil i kø for psykolog via fastlege, eller betale for å gå privat. Er selv skeptisk til medisiner og bivirkninger så skjønner du ikke har lyst til det. Anonymkode: ad9f4...932
AnonymBruker Skrevet 27. november 2025 #37 Skrevet 27. november 2025 Hei! Så klart du kan få til selv! Det viktigste du kan ta til deg er at all endring tar tid, at små endringer over tid blir rutiner, og at gram blir til kilo. Ved å gjøre små overkommelige endringer i hverdagen din gjør du det mulig å nå målet ditt. De som går hardt ut med en stor livsstilsendring er som regel de som innen kort tid går på en smell og faller fra. Start med kostholdet. Hva pleier du å spise ofte? - Hva kan du gjøre for at det skal bli sunnere/ bedre for deg? Hvilke ingredienser kan du enkelt skifte ut? Eksempelvis bytt ut hvit ris med byggrynsris. Velg magrere pålegg. Velg mer kylling og fisk. Er du svak for søtsaker og trenger noe til kvelden? Finn løsninger, ikke fokuser på alt du ikke kan spise, men heller Hva du kan og vil. Gjør research, spør andre om tips og triks! Kostholdet har veldig mye å si, mat er kilo og trening er gram. Når man blir lettere er det også enklere å trene, så det lønner seg å ikke starte for høyt. Gå tur med litt høyt tempo, lytt til podcast, lydbok, gå med en venn eller ta en samtale på telefon med noen mens du går. Etterhvert kan du øke tempoet. Loggfør målene dine, både de du ønsker å nå (husk å ha nok delmål, ikke bare start og målstreken) og de du får til underveis som du kanskje ikke hadde tenkt på. Ta mål med målebånd, det er langt enklere å se fremgang der enn på vekta. Og husk at har du en dårlig dag- javel, da tar det bare litt lenger tid å komme frem, ingen er feilfri! ❤️ Tenk at om 6-12 måneder var du veldig glad for at du begynte i dag! 😊 Anonymkode: be88b...fe4 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2025 #38 Skrevet 28. november 2025 Kjære trådstarter! Jeg føler med deg! Det er forferdelig vondt å føle på alt det vekten tar med seg av følelser og tanker. Og de slet jeg selv med i 25 år. Føler jeg har kastet bort ungdomstid og småbarnsliv med å være alt for stor og brukt utrolig mye av dagene til vonde følelser, lav selvtillit og dårlig selvbilde. Trivdes ikke i noen klær, og alt vare bare ubehagelig. Vet ikke om jeg kan sette fingeren på helt hva som skjedde, men det var som om jeg forsto at nå var nok nok og at jeg ønsket å være slank som mange andre rundt meg. I lange tider trodde jeg at de som var slank som voksen hadde det enkelt fordi de slapp å jobbe for det. Men skjønte etter hvert at jeg ikke kunne bry meg om hva andre tenker og sier, eller hva som er sannheten for andre. Jeg måtte tenke på meg selv! Mitt valg ble derfor å gå inn for å gå ned i vekt. Hjelp utenfra var uaktuelt for meg, da jeg ønsket en naturlig vektnedgang uten bivirkninger og andre bekymringer. Var klar på at jeg hadde en sukkeravhengighet, så det var den jeg tok tak i aller først. For meg ble veien å gjøre tiltak for å få bort suget. Begynte å spise 12-20, og det var tøft i starten. Jeg gikk mye sulten til å begynne med. Men kroppen lærer / tilvender seg raskt, så etter hvert så ble det bedre. I tidsrommet 12-20 hadde jeg fokus på mat som ikke trigget søtsuget, så jeg spiste veldig mye proteiner og grønnsaker. La bort alt av brød, pasta, og mel av andre ting, ris, saus og slikt. Ble mye rent kjøtt og fisk, og stekte/kokte/rå grønnsaker + alltid noe sunt fett, f.eks. litt avokado. Cottage cheese, protein yoghurt (med lite sukker) i til frokost, mye bær, litt frø og nøtter for godt fett. Dette har blitt til en livsstil jeg enda lever med, da dette gjør at magen fungerer og hjernen er fornøyd. Lite søtsug (og normalt mer like før mens). Jeg har aldri veid mat, så der har jeg vært streng på å holde meg innenfor det jeg forsto var nok. De første månedene gikk jeg mye sulten, men kroppen forsto etter hvert og selv om jeg nå spiser lite, så er jeg aldri sulten slik som i starten. De fleste dager spiser jeg tre mindre måltid, men i helger og sosiale middager, så er det bedre å spise to måltid, ettersom jeg vet middag med andre fort blir veldig mye kalorier og kan unne meg dessert uten å tenke over det. Har på denne måten gått ned i gjennomsnitt 0,4 kg i uken fra jeg startet og til jeg fant en vekt jeg trivdes med. Håper for din del at du har blitt motivert og fått den oppmuntringen du trenger her i tråden. Du har fått mange gode og fine svar, så jeg håper du er på bedre tanker og inn i en rutine som gjør at også du sakten men sikkert går nedover. Og husk, dette tar lang tid. Jeg brukte nesten 1,5 år. Enkelte uker sto det helt stille og noen uker viste vekta at jeg hadde gått opp 0,5-1,0 kg. Men til gjengjeld så var det flere uker i starten hvor jeg gikk ned alt mellom 0,5 til 2,3 kg. Hold ut, og sett deg små mål. En utskeielse eller sprekk her og der gjør ingenting. Bare fortsett i god tralt dagen etter. De fleste dagene vil få deg ned i vekt. Du må først og fremst ha troen på at du kan, for du kan få det til! Anonymkode: 30ac6...969 2 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2025 #39 Skrevet 28. november 2025 Kanksje prøve å fjerne en og en uvane av gangen. Tenker at bakeri burde være en lavt hengende frukt. Har du tid til å gå på bakeri for å spise kake har du tid til å gå deg en rask tur også. Prøv å la være å handle inn ting du ikke bør spise. Har man det hjemme er det nesten umulig å holde seg unna om man er en person som regulerer følelsene sine med mat. Ikke tenk at du skal slanke deg ved å spise magert og bare grønnsaker. Kutt heller ut ultraprosessert mat og spis deg ordentlig mett på ordentlig mat. Er man mett er det lettere å ikke gå på en sjokoladesmell. Sjekk ut mer og mindre på insta. Samme med drikke. Ofte er man fysen fordi man er tørst. Prøv å fyll på med vann hele dagen. Anonymkode: d40c9...2d9 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2025 #40 Skrevet 28. november 2025 AnonymBruker skrev (På 25.11.2025 den 9.01): Jeg kjenner folk som tok slankeoperasjon. De følger ikke kostholdsreglene og er derfor like feite i dag. Det er trøstespisingen/shoppingen som må kureres for at dette skal funke, etter min mening. Du vet jo rasjonelt at det ikke hjelper, og det er steg en. Siden du sliter økonomisk ville jeg snakket med fastlegen. Få frem at du sliter med selvsabotering og ikke får det til selv. Får du bedre økonomi ville jeg sett om det fantes psykologer som var gode på dette. Anonymkode: cbdf6...87e Samme her. Kjenner 2 stk som tok slankeoperasjon og gikk ned mye men opp igjen og nå går de på Wegovy . Hva med å prøve litt selv? De trener ikke eller går turer. Så regner med at de går opp igjen når de slutter på Wegovy Anonymkode: 5079e...561 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå