Gå til innhold

Å binde seg til jobb pga utdanning. Erfaring?

Fremhevede innlegg

Skrevet

I kommunen er det ofte slik at dersom en tar videreutdanning som koster eller krever at man feks får fri enkelte dager til utdanning (med lønn i stedet for å jobbe, så må man binde seg 2år. 

Vurderer videreutdanning i ny jobb da jeg ser verdien fordi jeg trenger mer kunnskap rettet mot ny jobb. Men jeg er redd for hvis jeg plutselig ikke trives. Ønsker ikke utsette utdanning egentlig da denne utdanningen ikke starter opp årlig, men kun enkelte år. 

Er det mulig å slippe å binde seg? Hvis arbeidsmiljøet er veldig dårlig eller andre grunner? Får jeg tilbud om en jobb med vesentlig høyere lønn feks, så må jeg nesten vurdere å bytte fordi vi faktisk trenger pengene. Mannen er ufør. 

Anonymkode: 2c1fd...60e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kjenner dette fra spesialisthelsetjenesten, men der er utdanningen fulltid og man får full lønn mot å jobbe ti prosent ila året. Veldig god deal, sikret penger under utdanning og sikret jobb etterpå. Sluttet man før bindingstiden er ute må støtte tilbakebetales etter hvor lenge man har igjen av bindingstiden, samme hvis man ikke består utdanningen men har fått støtte underveis. 

Anonymkode: 7b058...6ae

Skrevet

De kan egentlig ikke kreve mer binding enn du har mottatt støtte. Om du får støtte og 40% studiepermisjon så er det bare 40% av 2 år du skal være bundet. Sjekk tidligere saker/dommer hvor dette har gått til retten. 

Anonymkode: 70905...e54

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

I kommunen er det ofte slik at dersom en tar videreutdanning som koster eller krever at man feks får fri enkelte dager til utdanning (med lønn i stedet for å jobbe, så må man binde seg 2år. 

Vurderer videreutdanning i ny jobb da jeg ser verdien fordi jeg trenger mer kunnskap rettet mot ny jobb. Men jeg er redd for hvis jeg plutselig ikke trives. Ønsker ikke utsette utdanning egentlig da denne utdanningen ikke starter opp årlig, men kun enkelte år. 

Er det mulig å slippe å binde seg? Hvis arbeidsmiljøet er veldig dårlig eller andre grunner? Får jeg tilbud om en jobb med vesentlig høyere lønn feks, så må jeg nesten vurdere å bytte fordi vi faktisk trenger pengene. Mannen er ufør. 

Anonymkode: 2c1fd...60e

Du kan la være å binde deg, men ta ulønnet fri og dekke alle kostnader selv. 

Hvis du skal ta videreutdanning/master som f.eks sykepleier eller lærer så tenker jeg at det er en fordel at du har blitt ved arbeidsstedet ut tiden. 

Du vil da både ha fullført «din forpliktelse», men du har også mer relevant erfaring å kunne vise til. 
Det er lettere å få ny jobb hvis du allerede har en relevant jobb. 

To år kommer til å gå veldig fort. 
Bare oppsummer for deg selv hvor lenge siden du synes det er siden januar 2024?
Det er snart to år siden.

Du kan selvsagt være uheldig og ende opp med forferdelige arbeidsoppgaver og enda verre kollegaer, men det kan jo hende at det faktisk går bra. :) 

• Liker 1
Skrevet

Da løser du deg ut, eventuelt ny arbeidsgiver løser deg ut (ikke uvanlig i f eks revisjon). Bare sørg for at du har en skriftlig avtale som regulerer hvor mye du må betale ut hvis du bryter bindingen. 

Anonymkode: cfa78...f3f

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Bare sørg for at du har en skriftlig avtale som regulerer hvor mye du må betale ut hvis du bryter bindingen. 

Dette er viktig. Jeg bant meg for 2 år og i kontrakten var det spesifisert at jeg måtte betale tilbake pr mnd jeg ikke jobbet,  dvs hvis jeg sluttet etter 11 av 24mnd, når jeg betale 13/24 av de utgiftene de hadde hatt (lønn+utlegg). Andre i samme bransje må betale ut alt selv om de bare slutter 1mnd før bindingstiden går ut. 

Anonymkode: ff10e...402

Skrevet

Du kan slippe unna binding, om du tar ulønnet permisjon, og dekker utdanningen selv. 
Eller betale tilbake støtten dersom du velger bryte bindingstiden. 

Bindingstiden er jo fordi arbeidsgiver betaler utdanning for deg, det er ett lån arbeidsgiver gir deg, og du betaler tilbake ved å utføre jobb etterpå. 

Anonymkode: b392e...b28

Skrevet

Jeg har gjort det, men i det private næringsliv.

Det bekymret lite. Er du så attraktiv hos en annen arbeidsgiver, så er det å kjøpe deg ut en veldig liten pris. Eller om du ikke trives og vil videre så lar de deg som regel gå tidlig - ingen ønsker en demotivert arbeidsgiver, eller en som går ut døra med dårlige assosiasjoner.

Men mulig dette er annerledes i det offentlige. 

Anonymkode: 27d0a...8c5

• Liker 1
Skrevet

Hos oss kan vi betale oss ut av slik bindingstid. Summen reduseres etter hvor lenge du har jobbet etter utdanningen.

Så null problem om man slutter før eller bytter jobb, det bare koster litt. Men utdannelsen koster jo uansett, og den har man jo med seg, så i grunn ikke noe tap sånn sett. 

Anonymkode: 49e55...acd

Skrevet

Jeg vet om flere som har tatt utdanning med binding, og så fått ny arbeidsgiver til å betale dem ut av bindingen etterpå. 

Anonymkode: 6f5f5...0e4

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.11.2025 den 14.29):

Jeg vet om flere som har tatt utdanning med binding, og så fått ny arbeidsgiver til å betale dem ut av bindingen etterpå. 

Anonymkode: 6f5f5...0e4

hvorfor i all verden skal en arbeidsgiver å med på noe sånn?!?

en arbeidsgiver ønsker vel at ansatte faktisk skal arbeide for dem. Ikke bruke penger på å betale ut ansatte, sånn at de ansatte IKKE kommer til å arbeide der.   

Anonymkode: c6823...3ae

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

hvorfor i all verden skal en arbeidsgiver å med på noe sånn?!?

en arbeidsgiver ønsker vel at ansatte faktisk skal arbeide for dem. Ikke bruke penger på å betale ut ansatte, sånn at de ansatte IKKE kommer til å arbeide der.   

Anonymkode: c6823...3ae

Du missforsto. 

Ny arbeidsgiver ønsker ansette deg, og betaler derfor det det koster å bryte bindingen til den gamle arbeidsgiveren. Ny arbeidsgiver tar kostnaden for at du skal kunne si ja til å bytte jobb. 

Anonymkode: b392e...b28

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Man kan ikke regne med at arbeidsgiver skal betale for utdanning (med lønn!) uten at det kommer med en klausul om å binde seg i en periode etterpå. Da er alternativet å betale selv, og ikke få lønn. Som andre studenter. Betalt utdanning er et STORT gode. 

Anonymkode: e7cdd...a64

Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Man kan ikke regne med at arbeidsgiver skal betale for utdanning (med lønn!) uten at det kommer med en klausul om å binde seg i en periode etterpå. Da er alternativet å betale selv, og ikke få lønn. Som andre studenter. Betalt utdanning er et STORT gode. 

I min bransje er det helt vanlig å betale ut attraktive kandidater med bindingstid, så jeg ville aldri vurdert å betale for studier selv. Nåværende arbeidsgiver betaler, man binder seg, og ofte jobber man jo ut bindingstiden og kanskje lengre, da. Men hvis det dukker opp en attraktiv ny mulighet informerer man potensiell ny arbeidsgiver om bindingstiden og de bestemmer om de ønsker å kjøpe deg fri.

Viktig at bindingstiden reduseres per måned, så det oppleves mer riktig for begge parter.

Anonymkode: b56a9...89b

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

I min bransje er det helt vanlig å betale ut attraktive kandidater med bindingstid, så jeg ville aldri vurdert å betale for studier selv. Nåværende arbeidsgiver betaler, man binder seg, og ofte jobber man jo ut bindingstiden og kanskje lengre, da. Men hvis det dukker opp en attraktiv ny mulighet informerer man potensiell ny arbeidsgiver om bindingstiden og de bestemmer om de ønsker å kjøpe deg fri.

Viktig at bindingstiden reduseres per måned, så det oppleves mer riktig for begge parter.

Anonymkode: b56a9...89b

Hvis ny arbeidsgiver betaler en ut er det jo greit, men det er ikke aktuelt/realistisk i alle bransjer. Poenget er at TS ikke bør regne med å bli betalt ut, med mindre hen er sikker på at det er slik i hens bransje. Og det er jo veldig forståelig at en arbeidsgiver som investerer hundretusenvis av kroner i en arbeidstaker vil ha bindingstid. 
Hvis TS vil stille helt fritt, må hen betale for graden selv. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...