Gå til innhold

Helg 8, 9 åringer

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvordan er typisk helgene med 8 og 9 åringer for dere? Hvor mye skjerm får de? 

Anonymkode: 5efeb...f5a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har aldri hatt skjermtid på mine unger (har 5 barn i ulike aldre). De har alle fått beskjed om at den dagen de slutter å være sosiale, takker nei til fysisk sosialt samvær og "murer" den inne er dagen da skjermtid kommer op. 

Noen helger er de mer på skjerm. Andre helger nesten ingenting.

8åringen i huset er mye ute med venninner. Nå som vinteren har kommet med mye snø er de ute i bakkene, aker, sparker, leker og herjer. I går var vi alle sammen (bortsett fra hun på 17 år, som var på jobb) på julemarked. Det var koselig :) I dag er det minus 16 grader og blir kanskje innedag. Hun har ikke avtalt med noen. Jeg skal å hente ved i dag så om de yngste ikke har avtaler så blir de med. 

Anonymkode: 77b1a...382

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har aldri hatt skjermtid på mine unger (har 5 barn i ulike aldre). De har alle fått beskjed om at den dagen de slutter å være sosiale, takker nei til fysisk sosialt samvær og "murer" den inne er dagen da skjermtid kommer op. 

Noen helger er de mer på skjerm. Andre helger nesten ingenting.

8åringen i huset er mye ute med venninner. Nå som vinteren har kommet med mye snø er de ute i bakkene, aker, sparker, leker og herjer. I går var vi alle sammen (bortsett fra hun på 17 år, som var på jobb) på julemarked. Det var koselig :) I dag er det minus 16 grader og blir kanskje innedag. Hun har ikke avtalt med noen. Jeg skal å hente ved i dag så om de yngste ikke har avtaler så blir de med. 

Ts 

Hva gjør deres typisk på de innedagene? 

Jeg syns det fort blir kjedelig. Vi ser på film eller noe annet på tv, lager noe mat sammen, spiller spill, fotball i stua og leser bøker. Kanskje tegner, maler litt. Men det er skjermen de helst vil til hele tiden. Føler det blir mindre ting vi gjør sammen som familie jo eldre de blir? 

Skrevet

Har en sær 8 åring som ikke vil noen ting, så hvis vi ikke skal noe, så blir det skjerm hele tiden stort sett. 11 åringen vil mer ut og finne på noe. 

Anonymkode: 5a743...8c8

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har en sær 8 åring som ikke vil noen ting, så hvis vi ikke skal noe, så blir det skjerm hele tiden stort sett. 11 åringen vil mer ut og finne på noe. 

Ts

Virker som din 8 åring høres ut som mine barn. Det er slitsomt og tvinge de til å ta vekk skjermen hele tiden og føler jeg da må ha noe opplegg. Ellers blir det bare mas.. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ts 

Hva gjør deres typisk på de innedagene? 

Jeg syns det fort blir kjedelig. Vi ser på film eller noe annet på tv, lager noe mat sammen, spiller spill, fotball i stua og leser bøker. Kanskje tegner, maler litt. Men det er skjermen de helst vil til hele tiden. Føler det blir mindre ting vi gjør sammen som familie jo eldre de blir? 

På innedager bruker de mer skjerm enn på andre dager. Helt greit det :) Eller så spiller vi spill, tegner, maler, ungene finner på noe sammen, inviterer noen på besøk, drar på besøk, setter ungene til å bake eller blir med på andre "huslige"-aktiviteter. Og de får øve seg på å kjede seg litt ;)

Men at de bruker mer skjerm på kalde innedager er helt greit for min del. Jeg gjør ofte det samme selv ;)

Skrevet

Synes helgene er veldig varierte. Det er bursdager, cuper, avtaler med venner osv. vi går også en del turer sammen, f.eks. med lunsj på primus og lørdagsgodt ute. Det er det kjekkeste vi gjør synes jeg!

Hvis vi har en rolig innedag kan det typisk bli at man ser en film, spiller et spill, leser en bok sammen. Noen ganger baker vi noe godt til lunsj, eller vi lager god helgemiddag sammen. Det er koselig å involvere ungene i matlagingen synes jeg. 

Anonymkode: 1b5dc...f2b

Skrevet (endret)

Vi har ikke ipad/tablet, så ingen skjerm.

Rutinene består gjerne av; stå opp i 5-tida, slappe av litt på sofaen sammen med en av oss (far eller meg), spise frokost, medisintid, lese bok, avlastning med besteforeldre der de ofte går en lang tur med barnet på rundt 2 timer, spise lunsj sammen, lese flere bøker, bade i badekaret, leke med kinetisk sand eller lignende, kanskje se en film som barnet elsker, gå en lang tur igjen (vi går som regel to turer hver helgedag), spise middag og slappe av/roe ned før medisintid og legging. Det er gjerne en halvtime-time med bok før legging.

Vi må alltid gjøre noen aktiviteter ila en helg, det kan være å gå turer, men også dra til besøksgård, trampolinepark, svømming/bading og sykkelturer til steder han liker (han sitter på og så stopper vi slik at han kan løpe rundt og få ut energi).

Barnet ser mye skjerm (ipad) hos mor, så vi prøver å unngå skjerm hos oss.

Barnet er snart 8 år, og har spesielle behov.

Endret av SPOCA
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Ts

Virker som din 8 åring høres ut som mine barn. Det er slitsomt og tvinge de til å ta vekk skjermen hele tiden og føler jeg da må ha noe opplegg. Ellers blir det bare mas.. 

Jeg orker ikke konstante kamper med 8 åringen og gaming er det som funker best for han, så da får det bare bli sånn. Han klarer ikke å finne på noe selv og han vil ingenting vi forslår. I tillegg sliter han med folkemengder og folk han ikke kjenner eller er trygg på, så det meste utgår. Sliter også med familiesammenkomster, så det blir stort sett dårlig stemning. 

Skrevet

Men… jeg må bare spørre, ordet "skjermtid", betyr ikke det "tid på skjerm"? 

Anonymkode: dfb77...600

Skrevet

Men… jeg må bare spørre, ordet "skjermtid", betyr ikke det "tid på skjerm"? 

Tror de mener at det betyr at man har bestemt hvor mye tid barnet skal få bruke på skjerm på forhånd. 

Vi har ikke hatt behov for å definere det. Synes ungene sjonglerer det fint med andre aktivititeter, og det er ingen konflikter rundt når vi sier at man må gjøre noe annet. Men folk sine behov er forskjellige. Noen barn synes det er lettere å forholde seg til en tidsgrense. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tror de mener at det betyr at man har bestemt hvor mye tid barnet skal få bruke på skjerm på forhånd. 

Vi har ikke hatt behov for å definere det. Synes ungene sjonglerer det fint med andre aktivititeter, og det er ingen konflikter rundt når vi sier at man må gjøre noe annet. Men folk sine behov er forskjellige. Noen barn synes det er lettere å forholde seg til en tidsgrense. 

Så når de bruker ordet skjermtid, mener de egentlig "skjermbegrensning"? 

Skrevet

Så når de bruker ordet skjermtid, mener de egentlig "skjermbegrensning"? 

Det kommer vel an på øyet som ser? Noen tenker vel at man gir ungen 1 time skjermtid, mens andre tenker at man begrenser det til 1 time?

Skrevet

Det kommer vel an på øyet som ser? Noen tenker vel at man gir ungen 1 time skjermtid, mens andre tenker at man begrenser det til 1 time?

Skjermtid er jo bare tid på skjerm. "Min har skjermtid på to timer". Det ligger ingen begrensning(eller utvidelse😂) i uttrykket skjermtid? 

«skjermtid kommer inn når barna slutter leke". Det er her jeg ikke skjønner formuleringen. 

Skrevet

Skjermtid er jo bare tid på skjerm. "Min har skjermtid på to timer". Det ligger ingen begrensning(eller utvidelse😂) i uttrykket skjermtid? 

«skjermtid kommer inn når barna slutter leke". Det er her jeg ikke skjønner formuleringen. 

Ikke meg som har skrevet det. Men jeg tror det menes at dersom ungene slutter å leke for å sitte på skjerm så vil foreldrene innføre begrensninger i hvor mye tid som kan brukes på skjerm --> skjermtid.

Skrevet

Det hender man må se på konteksten for å gi mening til ord. :)

Anonymkode: be947...f69

Skrevet

Akkurat nå er de på skøyter med forloveden.

Ellers kommer det an på dagsform og vær.

Tur, Jumpyard, lekeland, henge med venner, få besøk.

Og noen helger mye gaming.

Årstid har en del å si. I sommer ble det litt sykkelturer etc. Men ble mye lek i hagen med trampoline, stort plaskebasseng, vannpistoler etc.

Anonymkode: c2583...0d1

Skrevet

Yngre barn, men har TV-tid på morgen i helgene. Kanskje barneTV på kvelden. Ellers ingenting. Dersom det er noe vi absolutt må gjøre (hus i oppussing), som å montere noe som di ikke kan være med på og begge foreldrene trengs så kan vi også sette på TVen. Barna leker både hver for seg og sammen, og er løsningsorienterte når det kommer til å finne på noe. God fantasi og gode på selvstendig lek (der har vi vært heldige). 

Anonymkode: 4ecb5...4e5

Skrevet

Mer skjerm dersom regn og lite planer. Er ikke alle helgene det er bursdager eller sånt. Men her brukes en del tid med perling, tegning, lego. Noen ganger baker vi, tar med en eller to barn til besteforeldre, turer ut, større lekeplasser… er lite vennelek i helgene da mine 7-9 åringer sliter litt med å ta initiativ der, og er ennå veldig på at det må avtales via oss voksne. Som er litt slitsomt😜 De kan også kjede seg😬

Anonymkode: 770ec...8db

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...