Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har eksamen i Exphil (selvstudiumvarianten på UiO) om litt over en uke og sitter her og nileser. Så langt har jeg bare hatt realfag på universitetsnivå der rett svar er veldig kort og konkret så jeg føler med veldig i tvil om hvordan en akseptabel besvarelse på exphil ser ut. Jeg har funnet noen eksempler på nett, men spriket mellom de er kjempestort. Noen ser overkommelig ut, 3-4 avsnitt per spørsmål (totalt 2500-3000 ord,) andre er helt ville,12-15 sider lange med kaptitler, underkapitler og alt hentet "rett fra hodet" uten tilgang til hjelpemidler og skrevet på kun 4 timer.. 

Noen som har hatt Exphil tidligere og kan si sånn ca. hvor omfattende eksamensbesvarelsen din var og hvordan det gikk?

Begynner å bli ganske nervøs da jeg må bestå for å hente inn forsinkelse å få studiestøtte igjen til våren som jeg er helt avhengig av, bryr meg ikke om karakteren så lenge jeg ikke stryker..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde Exphil ved NTNU for omtrent tretten år siden. Jeg skrev ikke mer enn 5-6 sider og fikk en D. 

Anbefaler å kjøpe et kompendium som gir en oversikt over de viktigste temaene og filosofene.

Jeg husker ikke helt hva pensum var, men jeg tror du må kunne argumentere fra ulike ståsteder og vise til relevante filosofer/filosofiske retninger.

Eventuelt kan du spørre ChatGPT om hva du bør kunne til Exphil-eksamen.

Anonymkode: 8ec87...66b

Skrevet

Er du sikker på at de besvarelsene på 12-15 sider var en 4 timers eksamen og ikke semesteroppgave? Jeg hadde seminarversjonen av exphil og da hadde vi 2 flervalgsprøver og en semesteroppgave som telte mest. Semesteroppgaven min var på 10 sider og jeg fikk A så det var ikke så mye jobb

Anonymkode: 489d7...4f6

Skrevet

Selv tok jeg seminarvarianten på UiO i vår etter at jeg trakk meg fra eksamen i selvstudiumvarianten i høst 😅 Jeg synes selvstudiumseksamen er ganske brutal, men mange medstudenter anbefaler kunne.no og mener det hjelper mye når pensum er så bredt. Min erfaring er at hvis målet bare er å stå, så må man likevel innom litt av alt som kan dukke opp… og det er fortsatt en del jobb. 

Hvis du ikke har sett på tidligere sensorveiledninger, så anbefaler jeg det også. https://www.uio.no/studier/emner/hf/ifikk/EXPHIL03/tidligere-eksamensoppgaver-og-sensorveiledninger/sensorveiledning---exphil-v25-selvstudiumsvariant.pdf

Lykke til! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...