Gå til innhold

Traume, ptsd lignende symptomer og arbeid

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jobber i helse og omsorg. Jobbet lenge  i et krevende tiltak med masse utagering og til slutt ble jeg skadet i en utagering der jeg ble angrepet. Før det ba jeg om tilrettelegging pga det var belastende å utføre den type jobben.  Har aldri vært sykemeldt, men etter den episoden ble det stopp for meg. Det ble en kort sykemelding på 2 uker, Fikk godkjent yrkeskade( psykisk og fysisk)  og nytt tiltak. 

Problemet er at jeg får det ikke til lenger. Jeg en person som har stått i så mange utfordrende situasjoner og alltid klart å reise meg opp igjen og fokusere på det positive. Er nesten flaut å ikke klare å stå i jobben. 

Jeg reagerer sterkt på psykisk krevende situasjoner og fysisk utagering( selv om det er yngre brukere) , får ikke puste, hjertebank, dødsangst, nakke låser seg, sliter å sove etter arbeidsdagen og kjenner på angst. Når jeg legger meg sliter jeg med hjertebank og vanskelige tanker. Starter plutselig å grine. Legen tar det på alvor. Henvist til DPS og har fått time om et par uker. 

Vurderer sykemelding, men får dårlig samvittighet pga jeg virkelig liker jobben min. Det er bare at psyken henger ikke med lenger.

Flere som har opplevd noe liggnende ? 

Anonymkode: 2b06b...c6e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke opplevd det selv, men jeg jobber innen helse og sliter med å stå i jobb pga traumer fra barndommen.

Føler veldig med deg, det er ikke lett å plutselig ikke mestre det man liker å jobbe med, og det som før gikk greit.

Jeg synes du skal lytte til signalene kroppen sender deg om at dette ikke er greit - nå må første prioritet være å ta vare på deg selv. Med tid og behandling kan det jo godt være at du kan komme tilbake til jobben, men akkurat nå høres det ikke ut som det er så lurt ❤️

Anonymkode: c41a4...d6d

• Hjerte 1
Skrevet

Det høres tøft ut. Jeg vil bare si at siden du nevner ptsd er unngåelse en viktig del av sykdommen, så vær oppmerksom på at jo mer du unngår jo mer symptomer kan du få. Håper du får god hjelp av dps! 

Hva sier jobben din ang tilrettelegging? Kunne det f.eks. hjulpet deg å gå «oppå» en periode, altså ha en annen person der hele tiden? 

Anonymkode: 09415...ad4

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det høres tøft ut. Jeg vil bare si at siden du nevner ptsd er unngåelse en viktig del av sykdommen, så vær oppmerksom på at jo mer du unngår jo mer symptomer kan du få. Håper du får god hjelp av dps! 

Hva sier jobben din ang tilrettelegging? Kunne det f.eks. hjulpet deg å gå «oppå» en periode, altså ha en annen person der hele tiden? 

Anonymkode: 09415...ad4

Jeg fikk nytt tiltak, men det viser seg at jeg må stå igjen i fronten med vikarer. Skaden skjedde pga det ble ikke tilretelagt godt nok basert på omstendighentene. Nå er jeg i nesten samme situasjon igjen der jeg er redd at min fysiske skaden kan forverres og den psykiske delen er ikke på plass enda. Føler at arbeidsgiver glemmer det eller ikke bryr seg selv om jeg har godkjent yrkeskade og er under behandling 

Anonymkode: 2b06b...c6e

Skrevet

Nevroplastisitet- Dr. Five. 

Anonymkode: aa96f...537

Skrevet

Ptsd kan jo komme mange år etter hendelse. Tenker du kan ha godt at tilrettelegging / en anne jobb i en periode, samt behandling. 

Anonymkode: f7e17...2d2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...