Gå til innhold

Maskara og sminkefjerner for sensitive øyne?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har begynt å reagere på sminke (og/eller sminkefjerner). Det startet etter noen runder med øyekatarr. Nå får jeg rød og irritert hud langs vippekanten hver gang jeg bruker maskara.
Er det noen som har opplevd det samme og funnet maskara/sminkefjerner som ikke gir samme problem?

Anonymkode: 6f000...6b0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Simple sine servietter er gode og milde dem tar alt. Qlinique sine mascaraer er milde. 

Anonymkode: 46acd...40b

Skrevet

Jeg fant ut at jeg ikke tåler phenoxyethanol som er i mange mascaraer nå. Prøv en uten dette stoffet og se om det hjelper.

Anonymkode: a02c5...45d

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Blephaclean våtservietter: https://www.apotek1.no/produkter/blephaclean-sterile-vaatservietter-20stk-925537p

Anonymkode: 3e55a...ead

jeg har også den pakken med flaske med pads og de er supre! 

Og tro det eller ei men NUDE sin mascara er gull, jeg har sjøgrens og sliter med tørre og såre øyne og denne er god for mine øyne, den drysser ikke, den sitter fint hele dagen, ingen pandaøyne og den går lett av med blephalean duo eller våtserviettene.. 

Anonymkode: c4d7d...487

Skrevet

En oljerens kan være bedre for deg. Jeg hadde en periode ekstremt sensitiv hud og brukte da ren olje som sminkefjerner. Noe lett som jojobaolje f.eks. 

Anonymkode: c3907...67f

Skrevet

Jeg anbefaler tube-mascara, har samme problem, og da kan man vaske det av helt med kun lunket vann, samtidig som man ikke får noe mer pandaøyne enn ellers :)

Skrevet

Jeg har samme problem. Har plutselig blitt kjempe sensetiv til maskara etter at jeg fikk en infeksjon på øyelokket og har slitt med tilbakevending og knusk tørre øyne hvis jeg gjenopptar maskarabruken, har faktisk gitt det opp. Bruker kun maskara nå ved svært spesielle anledninger og da får jeg ofte en reaksjon som kommer dagen etter.

Jeg har alltid hatt sensetive øyne og slitt med at jeg har reagert på øyesminkefjernere. Eneste jeg har brukt de siste årene er den billige blå fra nivea. Den som ristes før bruk. Bruker også disse servietter fra apoteket flere nevner for å unngå ny infeksjon de få gangene jeg bruker maskara.

Jeg har begynt å kun krølle øyevippene mine med varme og legge en tynn dus brun eyeliner med matt øyeskygge fra mac for å kompensere for manglende maskara i hverdagen. 

Følger tråden for gode tips. 

Anonymkode: 81aa7...8a2

Skrevet

Lancome Bi-Facile - en gammel klassiker. Jeg har brukt den i sikkert 25 år. Ikke gni bomullpaden hardt mot øynene umiddelbart, men la den ligge på øynene en stund, før du forsiktig tørker bort øyesminken. 

Anonymkode: 6e523...77d

Skrevet

Bruk noe naturlig. Extra virgin olivenolje eller kokosolje. 

Anonymkode: 0bb99...2af

Skrevet

Våtservietter for babyer funker bra. Eller bare vann og såpe.

Anonymkode: 3568e...4b8

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.11.2025 den 21.45):

Våtservietter for babyer funker bra. Eller bare vann og såpe.

Anonymkode: 3568e...4b8

Såpe tørkar ut den tynne huden rundt augene, så det er ikkje lurt

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...