AnonymBruker Skrevet 23. november 2025 #21 Skrevet 23. november 2025 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, men du bør unngå sex helt når du har utbrudd! Anonymkode: a103d...281 Og 80% har ikke herpes, her blander du med hpv! Anonymkode: a103d...281 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2025 #22 Skrevet 23. november 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du får ta dem til legen og teste dem for herpesvirus. Du vil få deg en overraskelse. Herpes smitter utrolig lett. Og herpes type 1 får man som ofte som barn, Tanter er veldig glad i å smitte barn. Dem driver å kysser og styrer med ungene, og vips har dem herpes type 1. Man kan faktisk få Type 2 på dette viset også, siden type 2 kan smitte andre plasser en "der nede" Og de aller fleste med type 1 vet ikke en gang at dem har det. Samme for type 2. Mange er ikke klar over det en gang. Man tester ikke for det heller uten at man ber konkret om det. Så kom tilbake når du har fått testet alle for herpes. Anonymkode: 7dd92...f09 «Tanter er veldig glad i å smitte barn!» Hva er det for slags påstand? Rimelig frekk påstand tatt ut av det blå! Anonymkode: a103d...281
AnonymBruker Skrevet 23. november 2025 #23 Skrevet 23. november 2025 AnonymBruker skrev (På 21.11.2025 den 15.58): Jeg vet jo at 80% allerede har det i kroppen. Hvor har du fått dette tallet fra? Stemmer aldeles ikke. Anonymkode: a737f...62f
AnonymBruker Skrevet 23. november 2025 #24 Skrevet 23. november 2025 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Og 80% har ikke herpes, her blander du med hpv! Anonymkode: a103d...281 Om Herpes simplex type 1: Sitat Andelen voksne med tegn på gjenomgått infeksjon (utviklet antistoffer), er over 90 prosent. Mennesker er den eneste kjente verten for HSV1. https://sml.snl.no/herpesvirus Anonymkode: 347f9...85a 2 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2025 #25 Skrevet 23. november 2025 SPOCA skrev (11 minutter siden): Det holder å drikke av samme kopp. Verken min mann eller jeg har ligget rundt. Begge fikk herpes type 1. Jeg fikk det antagelig av å drikke av samme kopp som min mor. Jeg har hatt det siden jeg var 5 år. Jeg tenker du er ekstremt uvitende, det er svært vanlig å få herpes type 1. Det betyr overhodet ikke at man ligger rundt. Det er nok at en av dine barn eller barnebarn drikker av samme flaske som en annen. Ts: Jeg har alltid gitt beskjed, selv om jeg mener enkelte er i overkant hysteriske. Jeg er vokst opp i en familie der alle har dette unntatt meg. Et søsken hadde store utbrudd i ansiktet da vi vokste opp sammen, mor og far bare på leppe, og tidvis nese. Det kan jo ikke være så smittsomt for alle da? Man bør si fra. Mine søsken og foreldre var tydelige på dette. de merket at det prikket før utbrudd. Anonymkode: 5b316...1f7
SPOCA Skrevet 23. november 2025 #26 Skrevet 23. november 2025 (endret) AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Og 80% har ikke herpes, her blander du med hpv! Anonymkode: a103d...281 Nei. Dette har vært kjent lenge. AB har en link, eller vil jeg si at Helsedirektoratet også vet en del om dette. https://www.fhi.no/sm/smittevernhandboka/sykdommer-a-a/herpes-simplexvirus-infeksjoner/ "Verdens helseorganisasjon har estimert at omtrent 2/3 av verdens befolkning under 50 år er smittet med HSV-1" Og "Tidligere har man regnet med at opptil 80 prosent av befolkningen i Norge har gjennomgått HSV-1 som barn". Så har nok folk blitt mer forsiktige, men blant oss over 35 er HSV-1 svært vanlig. Tror jeg ikke kjenner noen som ikke får forkjølelsessår. Endret 23. november 2025 av SPOCA 2
SPOCA Skrevet 23. november 2025 #27 Skrevet 23. november 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg er vokst opp i en familie der alle har dette unntatt meg. Et søsken hadde store utbrudd i ansiktet da vi vokste opp sammen, mor og far bare på leppe, og tidvis nese. Det kan jo ikke være så smittsomt for alle da? Man bør si fra. Mine søsken og foreldre var tydelige på dette. de merket at det prikket før utbrudd. Anonymkode: 5b316...1f7 Det at du ikke har utbrudd betyr ikke at du ikke er smittet. Mange får aldri utbrudd, eller plutselig utbrudd senere i livet.
AnonymBruker Skrevet 23. november 2025 #28 Skrevet 23. november 2025 SPOCA skrev (11 minutter siden): Det holder å drikke av samme kopp. Verken min mann eller jeg har ligget rundt. Begge fikk herpes type 1. Jeg fikk det antagelig av å drikke av samme kopp som min mor. Jeg har hatt det siden jeg var 5 år. Jeg tenker du er ekstremt uvitende, det er svært vanlig å få herpes type 1. Det betyr overhodet ikke at man ligger rundt. Det er nok at en av dine barn eller barnebarn drikker av samme flaske som en annen. Ts: Jeg har alltid gitt beskjed, selv om jeg mener enkelte er i overkant hysteriske. Nå har både mannen og jeg testet for begge typer da jeg hadde noen sår som viste seg å være allergi. Ingen av oss har noen av typene. Vår datter og mann har gjort det samme og har heller ingen av herpes-typene. Hadde barne-barna hatt antar jeg de ville ha smittet foreldrene. Det er altfor mange bedrevitere her inne som skal tillegge oss både det ene og det andre uten å en gang å ha sett oss... Anonymkode: b11b3...2bd
AnonymBruker Skrevet 23. november 2025 #29 Skrevet 23. november 2025 SPOCA skrev (Akkurat nå): Det at du ikke har utbrudd betyr ikke at du ikke er smittet. Mange får aldri utbrudd, eller plutselig utbrudd senere i livet. Har tenkt på dette. Kan man sjekke det på noe vis? Har aldri hatt noe sår av noe slag, og da jeg spurte legen for endel år tilbake sa han at jeg måtte ha utbrudd for å sjekke. Er nå snart 60, og ingen av mine ban har, men kan jo hende det kommer! 😅 Anonymkode: 5b316...1f7
SPOCA Skrevet 23. november 2025 #30 Skrevet 23. november 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nå har både mannen og jeg testet for begge typer da jeg hadde noen sår som viste seg å være allergi. Ingen av oss har noen av typene. Vår datter og mann har gjort det samme og har heller ingen av herpes-typene. Hadde barne-barna hatt antar jeg de ville ha smittet foreldrene. Det er altfor mange bedrevitere her inne som skal tillegge oss både det ene og det andre uten å en gang å ha sett oss... Anonymkode: b11b3...2bd Man er ikke bedrevitere fordi man kan vise til fakta og kunnskap. For det første; man trenger ikke å få utbrudd. Så lenge dine barn ikke har testet seg, vil de neppe vite det. For det andre; hvis man får genital herpes, som ca 20-30% av befolkningen får, er det nok mange som ikke vil fortelle det til sine foreldre. Bare sier det. Og et lite forkjølelsessår er ikke nødvendigvis noe man rapporterer til mor og far om. For det tredje; Dette er grunnen til at jeg som lærer ikke lar barn dele mat og drikke. Men, det skjer allikevel hvis barn får mulighet. Og da kan smitte skje. Det betyr ikke at det nødvendigvis smitter til ens foreldre. 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2025 #31 Skrevet 23. november 2025 Man blir ikke straffet av å la være å fortelle om herpes, men rent etisk så er det ok å opplyse om synes jeg. Jeg har HSV-1 i underlivet og opplyste min mann om dette før vi ble sammen. Jeg hadde hatt det i mange år uten å vite hva det var fordi utbruddene mine er veldig små, milde og minner mere om en vond kvise, så det er mulig at jeg har smittet noen uten at jeg vet det selv. Anonymkode: 48ede...cc3
AnonymBruker Skrevet 23. november 2025 #32 Skrevet 23. november 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nå lever jeg ett litt utsvevende sex-liv, men jeg valgte å betale 7.000kr av egen lomme for 3stk injeksjoner av Gardasil9. Burde jo vært gratis, men sånn er nå det. Når kvinner kan bruke det samme på fillers, tenke jeg at det kan være verd pengene. Anonymkode: d2eeb...ebf Du betalte vel 5100kr som alle andre? Men den beskytter ikke mot herpes, men vorter og ulike vortevirus. Hva har den med herpes å gjøre..? Anonymkode: 84708...6a6
AnonymBruker Skrevet 23. november 2025 #33 Skrevet 23. november 2025 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): «Tanter er veldig glad i å smitte barn!» Hva er det for slags påstand? Rimelig frekk påstand tatt ut av det blå! Anonymkode: a103d...281 Det er faktisk ikke tatt ut av det blå. så den er ikke rimelig frekk En av de vanligste måtene å få herpes type 1 er av tanter som kysser små barn. Eller mødre. De færreste får herpes type 1 i voksen alder. De aller fleste får det som barn. Så beklager om du blir støtt av noe som er allment kjent. AnonymBruker skrev (12 minutter siden): og da jeg spurte legen for endel år tilbake sa han at jeg måtte ha utbrudd for å sjekke. Du kan ta en boldprøve hvor dem søker etter antistoffer. Men dem gjør det ikke siden sannsynligheten for positivt svar er større en negativt svar. Har du ikke utbrudd er det ikke noe man kan gjøre uansett. Er bare ved utbrudd man kan gjøre noe, og da er det nyttig å vite med sikkerhet hva det er snakk om. De færreste med type 1 er klar over at dem har det. Samme for type 2 Anonymkode: 7dd92...f09 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2025 #34 Skrevet 23. november 2025 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Nå har både mannen og jeg testet for begge typer da jeg hadde noen sår som viste seg å være allergi. Ingen av oss har noen av typene. Vår datter og mann har gjort det samme og har heller ingen av herpes-typene. Hadde barne-barna hatt antar jeg de ville ha smittet foreldrene. Det er altfor mange bedrevitere her inne som skal tillegge oss både det ene og det andre uten å en gang å ha sett oss... Anonymkode: b11b3...2bd Man må ikke ha sett deg for vite hvordan virus fungerer! Akkurat som man KAN, men ikke MÅ få andre smittsomme sjukdommer ved kontakt, kan folk med herpes smitte mange på sin vei som ikke får utbrudd på mange år.. Anonymkode: 84708...6a6
AnonymBruker Skrevet 23. november 2025 #35 Skrevet 23. november 2025 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Vår datter og mann har gjort det samme og har heller ingen av herpes-typene. Hadde barne-barna hatt antar jeg de ville ha smittet foreldrene. Så ingen av disse har noen gang delt en flaske eller et glass med noen utenfor familien? ETTER at dem testet seg? Eller tester de seg jevnlig? De er langt fra alle som får synlige utbrudd. Og hvordan vet du at ikke noen har fått det uten å fortelle det til deg? Anonymkode: 7dd92...f09
AnonymBruker Skrevet 23. november 2025 #36 Skrevet 23. november 2025 Det er redelig å opplyse om dette og unngå seksuell kontakt ved utbrudd. Anonymkode: 74447...2d5
AnonymBruker Skrevet 23. november 2025 #37 Skrevet 23. november 2025 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Og 80% har ikke herpes, her blander du med hpv! Anonymkode: a103d...281 80 prosent har en eller annen form for herpesvirus i kroppen(noen med utbrudd, andre latent). De fleste har heldigvis kun herpes som gir munnsår. Dette synes jeg ikke man trenger å informere om da det er så vanlig. Kjønnsherpes bør man selvsagt informere om. Anonymkode: 28069...508 1
Slarti Skrevet 23. november 2025 #38 Skrevet 23. november 2025 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Og 80% har ikke herpes, her blander du med hpv! Anonymkode: a103d...281 Herpes simplex-infeksjon i munnen - NHI.no 50-80% har gått gjennom Herpes type en før fylte 5 år. Men fåtall har utbrudd. Som skrevet av flere så smitter herpes ekstremt lett. Er nok å dele kop eller flaske. Eller et kyss fra en person (ja ett lett kyss er nok) HPV er vel 100% ikke 80. Fram til vaksinen nå da.
AnonymBruker Skrevet 23. november 2025 #39 Skrevet 23. november 2025 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Nå har både mannen og jeg testet for begge typer da jeg hadde noen sår som viste seg å være allergi. Ingen av oss har noen av typene. Vår datter og mann har gjort det samme og har heller ingen av herpes-typene. Hadde barne-barna hatt antar jeg de ville ha smittet foreldrene. Det er altfor mange bedrevitere her inne som skal tillegge oss både det ene og det andre uten å en gang å ha sett oss... Anonymkode: b11b3...2bd Det er vel heller du som tillegger andre både det ene og andre, ved å påstå at andre har “ligget rundt” for å bli smittet. Anonymkode: 347f9...85a 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå