Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg skal ha familiens julegrøt hos meg for første gang. Vi blir ca. 25 stykker.

Jeg ønsker gjerne tips til hvordan gjøre det mest mulig hyggelig😄

Mandel i grøten?

Hva til premie?

Andre leker / aktiviteter?

Hva serverer dere i tillegg til grøten?

Hva lager dere av kaker / dessert?

Hva serverer dere av drikke?

🤶

Anonymkode: de0c5...39b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

skal man ha mandel er det viktig å passe på at det ikke er noen som har allergier 

når jeg har blitt invitert så har det ikke vært så mange så vi får saft eller julebus til grøten og lager pepperkake

preime har vært marsipan noe jeg ikke liker  

Anonymkode: ba91e...e53

Skrevet

Marsipangris som premie er en klassiker.

Og rød saft til.

Sett også ut grøt til nissen, det er hyggelig å gå ut med lykt og finne et fint sted å sette grøten. Da kan man også "rope" på nissen og se etter nissen.

Sett på julemusikk og tenn røkelse.

Ha en quiz eller julerebus.

Anonymkode: 459d2...28b

Skrevet

Vi kan ikke ha mandel i grøten pga allergi, så vi pleier å erstatte det med andre ting.

Vi serverer gjerne tradisjonelle småkaker etterpå. Drikke er rød saft til grøten og julebrus/farris til kakene. 

Premie er marsipangris eller sjokoladeplate (igjen pga allergi). 

Leker driver vi ikke med. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Og rød saft til.

Sett også ut grøt til nissen, det er hyggelig å gå ut med lykt og finne et fint sted å sette grøten. Da kan man også "rope" på nissen og se etter nissen.

Ikke røkelse, vær så snill. Det stinker helt jævelig og mange får vondt i hodet. Selv får jeg vondt i lungene også, men det er pga astma og allergi.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Og rød saft til.

Helst ikke. Hilsen allergiker. 

Anonymkode: 85922...0b8

• Nyttig 2
Skrevet

Lag grøt i stekeovnen rød ekte saft og litt julemusikk i bakgrunnen. Koke litt vann  med kanelstang mandarinskall og andre lukter du forbinder med jul så kan de bar stå på laveste varme etterpå. Så blir dette sukkes 

Skrevet

Pakkeleken, musikkbingo/rebus, pynte pepperkakehjerter. Vi har alltid valget mellom marsipangris eller sjokolademousse/hjerter. Mange barn er jo ikke så glad i marsipan. Julesaft til grøten og gløgg når de kommer eller til lekene. 

Anonymkode: 9f71a...d87

Skrevet

Skulle være sjokoladenisse🙈

Anonymkode: 9f71a...d87

Skrevet

Hos oss står vertskapet for grøten, og alle har med litt julekaker el.l. Det serveres gjerne gløgg i tillegg til rød saft, og klementiner. Mandel i grøten (gjerne to hvis vi er mange), med marsipangris (og et alternativ) i premie. Organiserte leker og aktiviteter har vi aldri drevet med...

Skrevet

Du har fått mange gode ideer. Jeg vil bare tilføye at etter julegrøten serverer jeg også noe salt, siden grøt med sukker (++) er så søtt. Så jeg tilbyr salt snacks, spekesnacks o.l. til julegløgg og juleøl som jeg serverer etterpå. Har småkaker og kaffe til de som heller vil ha det, men ser det får mye mer av det salte.

Anonymkode: 9be0d...0a8

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Gjør det enkelt. Kok grøt med litt rømme og vanilje i (eller kjøp ferdig og varm opp - de færreste merker forskjell), server god saft til, putt en mandel e.l. i grøten, pynt bordet enkelt men stemningsfullt (ta inn noen kvister og heng på enkel julepynt og ha noen lys), og sett på julemusikk. Premie for å finne mandelen må selvsagt også være tilpasset evt allergikere. Juleflaxlodd? Hjemmelaget (eller kjøpt) julegodt? En god kaffe/te?
Hvis du vil ha noe til kaffen etterpå, så lager du en enkel kake, ut i fra eventuelle intoleranser eller allergier. Det finnes mye godt både uten gluten og laktose, og også uten egg.

Et alternativ til mandel i grøten kan også være å sette en lapp under ene tallerkenen, og så må gjestene selv velge tallerken å fylle grøt i. Etter at alle har spist, kan man snu tallerknene og se hvem som vant.

Anonymkode: 25a2a...fca

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du har fått mange gode ideer. Jeg vil bare tilføye at etter julegrøten serverer jeg også noe salt, siden grøt med sukker (++) er så søtt. Så jeg tilbyr salt snacks, spekesnacks o.l. til julegløgg og juleøl som jeg serverer etterpå. Har småkaker og kaffe til de som heller vil ha det, men ser det får mye mer av det salte.

Anonymkode: 9be0d...0a8

Man serverer jo spekeskinke, fenalår, trønderfår og mørpølse sammen med grøten? 

Anonymkode: 9d0f5...798

• Liker 4
Skrevet

Mandel i grøten er en hyggelig tradisjon. Hvis dere er så mange som 25 personer, bør det kanskje være 2-3 mandler og like mange gaver. Husk å skrelle mandelen slik at den ikke er så lett å se. Gavene kan være hva som helst. Hvis dere har litt forskjellige gaver, kan jo folk selv få velge hva de vil ha. Den første som finner mandel får mest å velge i.

Trenger ikke noe tilbehør til god grøt. Smør, sukker og kanel holder lenge. Og noe egnet å drikke til.

Etter grøten går det jo an å tilby litt ventemat som frukt, nøtter eller annet julegodt mens man venter på kaffe og kaker? Julekaker er jo naturlig når det nærmer seg jul.

Anonymkode: ad719...5e0

Skrevet

Mitt beste  tips er å kjøpe storpakke med ferdiggrøt fra Tine. Legger den flatt i midtdeler av oppvaskmaskinen og kjører en times program (uten vaskemiddel selvsagt😄). Så bruker jeg tida til å pynte bord i stedet for å svi grøten😉 Klipper opp posen og heller over i egnet serveringsbolle🎄

Anonymkode: d20bf...e47

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg skal ha familiens julegrøt hos meg for første gang. Vi blir ca. 25 stykker.

Jeg ønsker gjerne tips til hvordan gjøre det mest mulig hyggelig😄

Mandel i grøten?

Hva til premie?

Andre leker / aktiviteter?

Hva serverer dere i tillegg til grøten?

Hva lager dere av kaker / dessert?

Hva serverer dere av drikke?

🤶

Anonymkode: de0c5...39b

Så hyggelig! Vi har samme tradisjon her 🎅 

Vi pleier å ha mandel i grøten og en pakke med skumnisser er alltid premien. Nå er ikke vi like mange som dere men vi pleier ikke å ha andre aktiviteter. Tenker at det kanskje kan bli litt kaotisk..? 😅 Om vi har julegrøten bare få dager før juleaften så pleier det å være en gjeng som er med å pynter juletreet sammen med mannen og barna ☺️

Serverer melk og saft til grøten samt spekemat.

Litt julebakst og kake med kaffe og te etter grøten. 

Anonymkode: f7b13...0f5

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Man serverer jo spekeskinke, fenalår, trønderfår og mørpølse sammen med grøten? 

Anonymkode: 9d0f5...798

Det har jeg aldri opplevd i mitt halve århundre på jorda. Sammen med rømmegrøt i andre sammenhenger ja, men ikke til risgrøt. 

Skrevet
Kålrota skrev (1 minutt siden):

Det har jeg aldri opplevd i mitt halve århundre på jorda. Sammen med rømmegrøt i andre sammenhenger ja, men ikke til risgrøt. 

Til julegrøt har vi alltid et rikt utvalg av spekemat.

Selv til vanlig lørdagsgrøt på besøk pleier det å serveres litt enkel strandaskinke eller noe ved siden av. 

Anonymkode: 6eee3...724

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...