AnonymBruker Skrevet 21. november 2025 #1 Skrevet 21. november 2025 Fått melding om at de har oppdaget lus i barnehagen. Hvor sannsynlig er det at vi får det? Hva bør jeg gjøre forebyggende? Skal jeg kjøpe inn lusemiddel for å ha hjemme i tilfelle? Hvilket middel er best i såfall? Anonymkode: 44653...f5e
AnonymBruker Skrevet 21. november 2025 #2 Skrevet 21. november 2025 Gre ukentlig håret med lusekam. Anonymkode: 4aaec...83f 2 2
AnonymBruker Skrevet 21. november 2025 #3 Skrevet 21. november 2025 Det har vi fått melding om før og men min fikk ikke lus. Ville ikke styret med å kjøpe lusemiddel men lusekam er jo greit å ha, da kan du sjekke barnet med den De ba iallfall oss sjekke alle barna hjemme når det var noen i bhg som hadde lus. Anonymkode: a023e...f35 1
MiominMio Skrevet 21. november 2025 #4 Skrevet 21. november 2025 Kjøp lusekam og vi hadde alltid lusmiddel hjemme (kjøpt på apotek) De fikk aldri lus i barnehagen, men skolen derimot fikk de det. Får helt fnatt av tanken, men det gikk nå bra Litt styr var det.
AnonymBruker Skrevet 21. november 2025 #5 Skrevet 21. november 2025 Fikk jevnlig meldinger fra barnehage og de første skoleårene, men mitt barn fikk aldri lus. Kan være greit å ha luskam, så kjøper du heller lusemiddel om det skulle bli aktuelt Anonymkode: a1fec...688
AnonymBruker Skrevet 21. november 2025 #6 Skrevet 21. november 2025 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Fått melding om at de har oppdaget lus i barnehagen. Hvor sannsynlig er det at vi får det? Hva bør jeg gjøre forebyggende? Skal jeg kjøpe inn lusemiddel for å ha hjemme i tilfelle? Hvilket middel er best i såfall? Anonymkode: 44653...f5e 4 barn i bhg og skole - aldri hatt lus i hus. Eldste er 14, yngste 1.5år. Anonymkode: 18c35...810
AnonymBruker Skrevet 21. november 2025 #7 Skrevet 21. november 2025 Festlig 😅 Én ting jeg alltid har lurt på - hvor kommer denne lusa fra? Hvor får det første barnet (smittekilden) lusa fra? Den oppstår jo ikke bare fra intet 🤷♀️ De har varslet om lus i bhg/skole her også, men våre barn har aldri fått det. Anonymkode: e3b08...ead
AnonymBruker Skrevet 21. november 2025 #8 Skrevet 21. november 2025 Det kommer lusevarsel fra skole- og barnehage her også med jevne mellomrom, og til nå har vi ikke fått det. Men jeg har skikkelig luseskrekk, jeg tar heller en runde barnemark enn lus, og jeg er nøye med å følge opp med sjekk med lusekam når det kommer varsel. En slik kam bør alle ha i hus. Jeg har ved en anledning funnet noe jeg er rimelig sikkert på var et luseegg i håret til et av barna, men ingen tegn til levende lus hos noen av oss. Jeg mistenker at hun da har vært smittet, men at jeg har fått det bort med kammen uten å se det, før lusa fikk etablert seg. Angående den første lusa, så er den nok bare alltid et sted. Hver gang det har vært lus i barnehagen og på skolen her, så har det vært en del som har oppdaget at de også hadde det når de har sjekket, men ikke hadde noe kløe eller hadde sett noe tegn til det på forhånd. Så jeg at det bare til en hver tid er noen her og der som går rundt med litt lus uten å vite det. Det er heller ikke så smittsomt som man gjerne frykter, så lusa kan være i miljøet ganske lenge før mange blir smittet og det blir oppdaget som et utbrudd. Anonymkode: 0f7bd...e85
AnonymBruker Skrevet 21. november 2025 #9 Skrevet 21. november 2025 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Fått melding om at de har oppdaget lus i barnehagen. Hvor sannsynlig er det at vi får det? Hva bør jeg gjøre forebyggende? Skal jeg kjøpe inn lusemiddel for å ha hjemme i tilfelle? Hvilket middel er best i såfall? Anonymkode: 44653...f5e Apotekene har bra midler og lusekam, er mye jobb å gre ut eggene. Anonymkode: 4b17e...d39
AnonymBruker Skrevet 21. november 2025 #10 Skrevet 21. november 2025 Kjøp en lusekam. Vi har fått mange meldinger om lus i barnehage og skole, men tok 7-8 år (3 barn) før vi fikk det i hus. Har bare hatt lus én gang. Lusemiddel er skikkelig dyrt, så ikke vits å kjøpe før man trenger det. Anonymkode: 2114b...174
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå