rullgardinen Skrevet 21. november #1 Skrevet 21. november Heisann dere. Mulig rart spørsmål, men jeg har nylig kjøpt en bukse på nett i 100% bomull. Den kjennes dog ikke helt ut som bomull, nesten litt glatt i stoffet. Tippet på størrelsen, og der gikk jeg feil, for tipping har jeg aldri bedrevet tiden med før. Den ble lang som et uvær! Tenker at siden buksen er så fin ellers, så kunne jeg jo prøve å legge den opp litt. Derimot vet jeg ikke hva den lureste måten å legge opp en slik ‘joggebukse’ er på? Den er litt som en tynn hettegenser, men det er stretch i den. Føles nesten litt glatt, men den er 100% bomull. Jeg kjøper ikke mye klær, så her mangler jeg gode beskrivelser av plagget. Jeg mener jeg skal ha en eldre symaskin liggende etter moren min. Derimot tar jeg gjerne i bruk synål og tråd om jeg må. (Tid har jeg mye av) Googlet litt, men må si at jeg fikk mye varierende svar, så da tenker jeg at det beste stedet å spørre er dere kloke kvinneguiden ‘sy-damer’. Noen ‘kjerringråd’ å få? Spurte en kar på klesbutikken om råd, men jeg må være ærlig å si at jeg aldri har fått et godt råd av en annen mann før når det gjelder slike ting. Lurer man på noe så spør man en dame 🫡 Har ikke noe særlig kontakt med familie, og de andre på min alder har aldri sydd noe i sitt liv. Derfor det spørres her. Vil heller ikke betale for en skredder når jeg kan prøve selv. Mvh. Mann i sin beste alder (26), uvitende og dessverre uten kloke kvinner rundt seg.
AnonymBruker Skrevet 21. november #2 Skrevet 21. november Det er ikke nødvendigvis fiberet som sier mest om stoffet. Bomull kan bli mye forskjellig og det samme kan andre fibre. Men siden du sier joggebukse og at den er som en tynn hettegenser antar jeg det er en type jersey som er mer eller mindre stretchy? Det er vanskeligere å sy i stretchy stoff enn i fast stoff fordi hvis du bare syr en vanlig rettsøm så vil ikke den være elastisk og vil bli ødelagt om du strekker på den. Det finnes elastisk tråd, men jeg har aldri sett noen sy jersey for hånd, så vet ikke om det vil funke. Her er en teknikk: Og her er litt om å sy i stretchy stoffer: https://sybedre.no/sy-jersey-med-rettsom/ Anonymkode: ea22a...484
rullgardinen Skrevet 2. desember Forfatter #3 Skrevet 2. desember AnonymBruker skrev (På 22.11.2025 den 0.16): Det er ikke nødvendigvis fiberet som sier mest om stoffet. Bomull kan bli mye forskjellig og det samme kan andre fibre. Men siden du sier joggebukse og at den er som en tynn hettegenser antar jeg det er en type jersey som er mer eller mindre stretchy? Det er vanskeligere å sy i stretchy stoff enn i fast stoff fordi hvis du bare syr en vanlig rettsøm så vil ikke den være elastisk og vil bli ødelagt om du strekker på den. Det finnes elastisk tråd, men jeg har aldri sett noen sy jersey for hånd, så vet ikke om det vil funke. Her er en teknikk: Og her er litt om å sy i stretchy stoffer: https://sybedre.no/sy-jersey-med-rettsom/ Anonymkode: ea22a...484 Takk skal du ha! Jeg synes dette er så vanskelig.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå