Gjest bleiebaron Skrevet 21. november 2025 #1 Skrevet 21. november 2025 Vi venter en knøtt i mai. Og utstyrsfrik som jeg er er babysetet allerede kjøpt (Cybex Cloud G) men ser på neste nivå. Disse multistage utførelsene fascinerer. Å kombinere 2 seter i ett. Der er Cybex Pallas G2 en mulighet. Med et tykt magebelte. Clouden har plass til barnet inntill 80+cm og Pallas er godkjent ned til 76cm. MEN det er kun fremoverlent. Lovlig fra 76cm men anbefalt senere. Hva ville dere tenkt? Fant også en Joie https://www.babycare.no/bilstol-joie-signature-i-spin-xl-oyster-40-150cm Denne er en 3 i 1 stol som kan roteres. Det fjerner problemet med Pallas. Noen prøvd den? Begge har fått 4+ av 5 stjerner. Begge har Isofix hvilket gjør at barnet ikke får stolen også trykkende i ryggen ved frontkollisjon (det ser jeg flere modeller vil gjøre nemlig) Noen råd?
AnonymBruker Skrevet 21. november 2025 #2 Skrevet 21. november 2025 Cybex pallas er ikke en stol som kan anbefales. Eneste stolen med pute foran som kan anbefales er Cybex Anoris T. Den er 50 % tryggere enn andre fremovervendte. Men bakovervendt vil være 5 x tryggere uansett. Da er Joie Spin et langt bedre valg, brukt bakovervendt vel og merke. Fremovervendt er det uansett ikke å anbefale og den vil mest sannsynlig ikke fungere godt som beltestol(altså opp til 150 cm). Det er svært sjelden at kombistoler gjør det. Tenkt også på at babystolen bør festes i 45 gr vinkel og at denne bør byttes med neste stol når barnet sitter godt oppreist med støtte, dvs 6-8 mnd. Og at sittevinkelen da bør økes(ca 35 gr) til for økt sikkerhet. Jo eldre baret blir jo brattere bør sittevinkelen være. Anonymkode: c995c...2e1
Gjest bleiebaron Skrevet 21. november 2025 #3 Skrevet 21. november 2025 En kan gå gradene fra Cloud til Sirona til Solution. Men er fristende å kjøre 2 i 1. Joie Spin har fått gode reviews også for relativt store barn (men tror de var rundt 100cm og ikke så mye som 150cm)
Gjest bleiebaron Skrevet 21. november 2025 #4 Skrevet 21. november 2025 Jeg tenker litt sånn at siste krav R129 antagelig er ganske høyt og at et seriøst merke som Cybex ikke vil selge noe som er helt sykt livsfarlig
AnonymBruker Skrevet 21. november 2025 #5 Skrevet 21. november 2025 bleiebaron skrev (8 minutter siden): Jeg tenker litt sånn at siste krav R129 antagelig er ganske høyt og at et seriøst merke som Cybex ikke vil selge noe som er helt sykt livsfarlig Cybex er veldig gode på babystoler, men så svikter det litt i de neste gruppene. Sironastolene har blant annet en utforming dom gjør at barna blir sittende litt sammenkrøkt noe som lett fremkaller bilsyke. Det er også svært få som kan bruke Sirona ut den perioden som anbefales at barna sitter bakovervendt altså til ca 6 år(og gjerne lenger) Beltestolene deres er også veldig like i størrelse(særlig i sitteputen), og passer gjerne de minste(altså før de egentlig bør sitte i beltestol) mens for de eldre fra 135-150 cm så kan stolene bli litt knappe. Der har Britax og Axkid et bedre utvalg Anbefaler å se på Besafe (Strecth og Beyond) og Axkid(One og Minikid) Et annet, foreløpig litt ukjent merke, men med gode stoler, som kan sjekkes ut er Avionaut. Stardust er en sånn kombistol som du ser ut til å ha sansen for. Anonymkode: c995c...2e1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2025 #6 Skrevet 21. november 2025 Jeg ville ikke hengt meg så mye opp i at stolene er godkjent. Hovedpoenget med bilstol er sikkerhet, og godkjenningen er ikke såpass streng at den kan stoles blindt på når det gjelder hva som faktisk er sikkert. Alle som selges er godkjent men det er likevel mange som gjør det veldig dårlig i sikkerhetstester. Trygg trafikk sine anbefalinger og "pluss-testen" er det du bør se på i småbarnsstol, altså den etter babystolen. Den beste kvaliteten får du ved å kjøpe en ren bakovervendt stol. Du får bakovervendte stoler som er godkjent opp til 36 kg. Vil du ha bakovervendt med isofix og rotasjon som holder ganske lenge (rundt 21-22 kg) ville jeg sett på Besafe Beyond eller Aviator Stardust (tror den heter noe sånt). Jeg ville ikke kjøpt kombistol og jeg ville ikke bruk de roterbare stolene fremovervendt. Pallas er absolutt ikke anbefalt, ville aldri brukt den til egne barn. Anonymkode: e3743...0dd
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå