Gå til innhold

Folk Som Sier "liker ikke"

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Det er bare "rundt grøten" for akkurat det samme. Jeg foretrekker helt ærlig mennesker som er ærlige jeg. "Jeg liker ikke" er helt greit og mye bedre enn å lyge på seg 17 allergier, eller andre typer rundt og rundt løgner.

Anonymkode: a7a34...f01

Det om det. Jeg syns "er ikke så glad i"er mye mer voksent å si. 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Ja, nemlig. Den fella går jeg ikke i.

Har nok allergier, gidder ikke lyve på meg flere.

Som er det samme som "jeg liker ikke" egentlig.

Anonymkode: 40e4f...7d5

Jeg syns ikke det er det samme nei! 

Anonymkode: 4d851...48a

Skrevet

Det er vel helt greit å si, hvorfor skal man tvinge i seg noe man ikke liker

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Lur Venn skrev (2 timer siden):

Det er vel helt greit å si, hvorfor skal man tvinge i seg noe man ikke liker

Fordi man er voksen. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det handler nok ikke om at jeg smaker lite. Aldri hørt den teorien før, det er bare at jeg ikke har noe mat jeg ikke liker. Jeg er sommelier, så jeg vet det er ikke noe i veien med smaksløkene. 

Anonymkode: 1ccb4...44b

Får lese litt forsking på dette så lærer du noe nytt. 

Anonymkode: 208ef...f9f

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.11.2025 den 22.23):

Man skal si mmm, så godt 😊 mens man tenker at det smaker høgg. Og så får man servert høgg neste gang også, fordi verten tror du elsket det 😅

Anonymkode: 1f2d3...c5d

Og hvis man får servert sushi og ikke klarer å svelge dette i det hele tatt? Skal man sitte der og si mmmm så godt uten å ha spist en bit?

• Nyttig 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 21.11.2025 den 22.33):

Fordi man er voksen. 

Jeg kan godt tvinge i meg sushi, men magen min klarer det ikke og maten kommer opp igjen.

Jeg kan heller invitere deg hjem til oss for å spise smalahove, lever, nyrer, syltelabber, lungemos, blodpølse, haggis og biff tartar. Regner med at du spiser opp porsjonene dine.

Endret av Honey Dew
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Får lese litt forsking på dette så lærer du noe nytt. 

Anonymkode: 208ef...f9f

Hei igjen. 
Nå har jeg list litt om dette tema, og finner blant annet dette sitatet:

«Eksponering

Det å være supersmaker er likevel ingen unnskyldning.

- Én ting er å kjenne at smaken er intens, noe helt annet er det å si at man liker noe eller ikke, påpeker Almli.

Selv en vanlig smaker vil ikke like kaffe første gang. Nøkkelen til å lære seg å like mat er eksponering. Dette har forskere sett i forsøkslaboratorier verden over. Noen må prøve ting 20 ganger, andre bare syv før de venner seg til smaken.»

Som vel egentlig støtter mitt første innlegg. 

Anonymkode: 1ccb4...44b

• Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.11.2025 den 22.33):

Fordi man er voksen. 

Ingen grunn til å spise noe man ikke liker

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.11.2025 den 11.37):

Jeg er veldig var på smaker. Dette er genetisk, jeg er en såkalt supersmaker. Jeg har en veldig god smakssans (og luktesans). Og da er det ting jeg ikke takler. Kjøtt kan fort bli direkte ekkelt, særlig kjøttdeig, får/lam og svinekjøtt. Og jeg liker ikke fisk. Jeg har prøvd mange forskjellige fiskesorter og varianter. Fiskesmaken kommer igjennom uansett. Den er så dominerende at jeg kaster opp om jeg får det i munnen.

En jul hadde svigermor laget brun saus til ribba på kraft fra pinnekjøttet (de har begge deler). Jeg synes lam smaker forferdelig for å si det pent, så da ble det julemiddag uten saus for min del. 

Jeg klarer å spise ting jeg synes er mindre godt, for å være høflig. Men så er det noe som absolutt ikke går. Men jeg tror aldri jeg har sagt at jeg ikke liker maten, sier det jo på en bedre måte.

Anonymkode: c92f5...c37

Rimelig spesielt å omtale seg selv som supersmaker når du egentlig bare er kresen

• Liker 2
Skrevet

Hadde en kollega som høyt proklamerte noe hun ikke likte i matveien. Uavhengig om hun skulle spise det eller ikke: Alt av grønnsaker og hvit sjokolade- det var heslig. 

Ellers hadde jeg en autistisk bekjent som omtalte sjokolade som ‘bæsj’. 

Så altså. Jeg syns det er barnslig. Hold kjeft, og unngå maten du ikke liker. Spis resten og prøv å oppføre deg som folk.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Honey Dew skrev (9 timer siden):

Jeg kan godt tvinge i meg sushi, men magen min klarer det ikke og maten kommer opp igjen.

Jeg kan heller invitere deg hjem til oss for å spise smalahove, syltelabber, lungemos, blodpølse, haggis og biff tartar. Regner med at du spiser opp porsjonene dine.

Hvorfor skulle vedkommende ikke det? Grunnen til at mye av det du nevner ikke er vanlig lenger er at det er laget av deler man anser som dårlige. De fleste klarer å spise det. Var vanlig på på 80 tallet og tidligere.  Og hvorfor ser du på tartar som spesiell mat? Det er jo dyr mat som serveres på gode restauranter.

• Liker 1
Skrevet

Tenker det kommer helt an på sammenhengen. Blir jeg bedt i en middag eller selskap ville jeg aldri funnet på å si "jeg liker ikke". Jeg er sær og det er mye jeg faktisk ikke liker, men holder det for meg selv. Jeg synes det er vanskelig å skulle si "det liker jeg ikke". MEN, i noen tilfeller er det på sin plass. F.eks hvis noen prøver å presse på meg alkohol, da sier jeg "jeg drikker ikke alkohol". Og hvis de maser om hvorfor sier jeg bare "jeg liker ikke alkohol". 

Med andre ord: tid og sted. Men, heldigvis er jeg voksen, så da kan jeg selv velge bort hva jeg liker og ikke i de fleste tilfeller. 

• Nyttig 2
Skrevet
Brunello skrev (8 timer siden):

Hvorfor skulle vedkommende ikke det? Grunnen til at mye av det du nevner ikke er vanlig lenger er at det er laget av deler man anser som dårlige. De fleste klarer å spise det. Var vanlig på på 80 tallet og tidligere.  Og hvorfor ser du på tartar som spesiell mat? Det er jo dyr mat som serveres på gode restauranter.

Slik mat er ikke dårlig, det er utrolig godt. Det er viktig å benytte alt av dyret.

Skrevet
Honey Dew skrev (18 timer siden):

Jeg kan heller invitere deg hjem til oss for å spise smalahove, lever, nyrer, syltelabber, lungemos, blodpølse, haggis og biff tartar. Regner med at du spiser opp porsjonene dine.

Man har da litt vett og inviterer ikke folk på slik spesiell mat uten å spørre om de spiser det. Når det gjelder vanlig mat så er det noe annet. 

• Nyttig 1
Skrevet
Honey Dew skrev (8 minutter siden):

Slik mat er ikke dårlig, det er utrolig godt. Det er viktig å benytte alt av dyret.

Det er ganske stor forskjell på det du nevner. Lungemos og haggis tror jeg flest styrer unna på grunn av fettinnholdet. Jeg spiser begge deler om jeg får det servert, men velger det ikke aktivt. Smalahove smaker pinnekjøtt. En del synes det er ubehagelig å se på saue-hoder. Her er ikke smak så relevant. Blodprodukter spiser folk lite av fordi de synes blod er ekkelt. Smaken er ikke ille, men heller ingen favoritt. Av innmat foretrekker jeg lever om jeg må velge et produkt. Helst fra kalv. Reinsdyrhjerte er også godt.

• Nyttig 1
Skrevet

Ryddet for brukerdebatt, avsporing, samt svar til dette.

Chantielle mod.

Skrevet
Brunello skrev (4 timer siden):

Det er ganske stor forskjell på det du nevner. Lungemos og haggis tror jeg flest styrer unna på grunn av fettinnholdet. Jeg spiser begge deler om jeg får det servert, men velger det ikke aktivt. Smalahove smaker pinnekjøtt. En del synes det er ubehagelig å se på saue-hoder. Her er ikke smak så relevant. Blodprodukter spiser folk lite av fordi de synes blod er ekkelt. Smaken er ikke ille, men heller ingen favoritt. Av innmat foretrekker jeg lever om jeg må velge et produkt. Helst fra kalv. Reinsdyrhjerte er også godt.

Smalahove laget på rette måten, smaker IKKE pinnekjøtt. Pinnekjøtt er saltet og tørket. Det er ikke smalahove. Det er svidd.

Skrevet
Honey Dew skrev (5 minutter siden):

Smalahove laget på rette måten, smaker IKKE pinnekjøtt. Pinnekjøtt er saltet og tørket. Det er ikke smalahove. Det er svidd.

Hva du mener er i alle fall ikke min erfaring. Og dette får man når manngoogler:

1

image.jpeg.1c4921013deeafcb9ea35b46847ab57d.jpeg
Smalahove har en kraftig og salt/røykt smak, lik den til røykt pinnekjøtt. Kjøttet er mørt og smaken er preget av «umami», som er en dypt tilfredsstillende og rik smak, og gir en unik opplevelse for de som ikke er vant til å spise innmat.  

• Smak: Kraftig, salt og røkt. 
  • Konsistens: Mørt kjøtt. 
  • Type smak: Dypt umami-preget. 
  • Sammenligning: Kan sammenlignes med smaken av røykt pinnekjøtt.
Skrevet

Som du sier kan vi velge og vrake i dag, da spiser jeg ikke ekle ting eller ting jeg ikke liker. Forstår godt folk spiste/spiser blodpølse, lungemos osv om det er det de har. Jeg har en liste over ting jeg ikke liker og har en liste over ting jeg aldri skal smake. Dette lever jeg fint med og så kan andre få irritere seg over det viss de ønsker det.

Anonymkode: 33db6...838

• Liker 2
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...