Gå til innhold

Folk Som Sier "liker ikke"

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg liker ikke lutefisk,det sier jeg rett ut.Må bli slutt på hva som er lov og si og ikke.Er så mye regler i dag at man kan jo bli tullete🤣Liker man ikke så liker man ikke.Farmor på 85 likte ikke en ost vi spiste ute.Hun liker ikke gjeite melk.

Anonymkode: 0aa1a...f8a

Da sier du neitakk, jeg står over. Istedenfor  å si det liker jeg ikke.

Anonymkode: 770d6...039

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva skal folk si da om de får servert noe de ikke liker? Det er en god grunn for at jeg sjelden takker ja til middagsinvitasjoner, for jeg spør ikke hva de skal servere. Hadde jeg vært frekk nok til å spørre om det, så hadde det for alt jeg vet servert noe av det beste jeg vet. Den sjansen tar og takker heller nei til invitasjonen.

Jeg liker blant annet ikke lutefisk, kan virkelig ikke fordra det. Mange andre ting også som jeg tør si at jeg ikke liker.

Anonymkode: 1fe13...c44

Samme her, drar ikke på middag til andre som har så lite respekt for personer som er ulik seg selv. Vi inviterer selv, og jeg spør alltid om dette er noe de spiser. Når jeg har middagsgjester så vil jeg at de skal trives, og har det bra. Nå har det blitt så populært at de spør når skal vi komme neste gang. 
Rart å være vertskap, men skal påtvinge mennesker din smak i mat. 

Anonymkode: 208ef...f9f

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hva har dette med saken å gjøre? 
Når man selv trives, men andre har et problem med deg. Hvorfor skal man da løpe igjennom murvegg? Bør ikke de som har er problem med at andre mennesker har mat de ikke liker slutte med dette?

Trives du med at alle andre alltid må tilpasse middagsselskap og hvilke restauranter man går på, fordi du har bestemt deg for at du kun liker X antall matretter her i verden?

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Helt enig med trådstarter her, det er noe barnslig å si at man ikke liker mat. Og dere som sier at absolutt alle har noe de ikke liker: dette gjelder ikke for meg. Jeg har selvfølgelig ikke smakt all mat i hele verden, men har reist til alle verdensdeler, og aldri opplevd å få servert mat jeg ikke liker. Har selvfølgelig noe jeg foretrekker over andre ting, men kunne ikke falle meg inn å ikke spise noe jeg får servert. 

Handler det om oppdragelse/erfaring/øving? I min familie var det ikke noe som heter «liker ikke», og vi måtte smake på all mat som ble servert. Veldig glad for det i dag, for det er så praktisk å vite at uansett hva som serveres så vil jeg sette pris på det. 

Anonymkode: 1ccb4...44b

Det er ikke noe barnslig over å kunne uttrykke egne preferanser, og skille mellom hvilke ting man synes smaker godt og vondt. 
Men på samme måte som med andre preferanser, så er det situasjonsbasert når det er høflig og uhøflig å si noe om ting. 
Når ei venninne har kjøpt ny kjole til julebordet, og strålende glad sier "Er den ikke fin", så er det ikke tidspunktet å fortelle at "Den typen kjole er noe av det styggeste jeg vet". (Selv om du mener det.) Da omgår man, og sier "Den var veldig fin på deg". Evt. "Jeg liker vanligvis ikke slike kjoler, men DU kledde den." 

På samme måte kan man håndtere det man liker og ikke liker. 
Når du kommer på besøk til noen, og de serverer noe du ikke liker, så forsøker man ofte å spise litt for høflighets skyld likevel. Kanskje tar man bare mer av tilbehøret man liker, eller spiser lite, og sier "jeg var ikke så sulten i dag". Man proklamerer ikke høyt og tydelig "JEG LIKER IKKE XXX" for så å nekte å røre maten, som en snurt 3 -åring.
Man trenger ikke å lyve og si "dette var kjempegodt" heller. 

Når det gjelder dette med erfaring/øvelse, så er det noe mange av oss har erfaring med. Ja, det er riktig at man ikke kan si om man liker noe etter å ha smakt det 1 gang. Mange ting må smakes flere ganger. 
Men det er ikke et mål i seg selv å like alt like godt. Det er greit å ha preferanser. 
Det er en grunn til at det er flere forskjellige guloster i butikken. Og flere forskjellige varianter av brød. Det er fordi folk har forskjellige preferanser på hva de liker at ting skal smake. 

Det viser seg også at det å tvinge barn til å spise mat de synes smaker vondt (og mange barn synes MYE smaker vondt) kan bidra til at barna får negative opplevelser med mat, og utvikler spisevegring eller andre spiseforstyrrelser. Jeg har også hatt tidvis streng familie, som tvang meg til å sitte ved bordet til jeg hadde spist en gitt mengde. Resultatet er at det er enkelte matretter jeg får brekninger av å se/lukte som voksen.  

I samtaler om mat, så mener jeg det er helt innenfor å si noe om egne preferanser. Om man snakker om kaker, så er det lov å si "jeg liker egentlig ikke sjokoladekake", eller "Jeg er ikke glad i marsipankake". På samme måte som det da er greit å si "Jeg synes Oreokake er den beste kaka" eller "Jeg er kjempeglad i Kvefjordkake". 

De aller fleste av oss som er "kresne" dytter gjerne de tingene vi ikke spiser diskre til siden av tallerkenen, eller gir dem til noen vi vet spiser dem. Alternativt så unngår vi å ta det vi ikke liker, om det er et alternativ. 
Vi lager veldig sjelden noe nummer ut av det. Med mindre noen begynner å mase. 

Anonymkode: 57783...42d

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Samme her, drar ikke på middag til andre som har så lite respekt for personer som er ulik seg selv. Vi inviterer selv, og jeg spør alltid om dette er noe de spiser. Når jeg har middagsgjester så vil jeg at de skal trives, og har det bra. Nå har det blitt så populært at de spør når skal vi komme neste gang. 
Rart å være vertskap, men skal påtvinge mennesker din smak i mat. 

Rart å ville sosialisere med andre, når du ikke forstår at mennesker har lyst til å dele opplevelser med deg...

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De aller fleste av oss som er "kresne" dytter gjerne de tingene vi ikke spiser diskre til siden av tallerkenen, eller gir dem til noen vi vet spiser dem. Alternativt så unngår vi å ta det vi ikke liker, om det er et alternativ. 
Vi lager veldig sjelden noe nummer ut av det. Med mindre noen begynner å mase. 

Men det er jo bare å spise det? Alltid du spiser MÅ ikke være verdens beste måltid.

Check your privilege. 

• Nyttig 2
Skrevet

Vi mennesker er så rare. ALLE har retter de ikke liker, men vi prøver å overbevise hverandre om at man liker alt bare for å være høfflige, hehe! 

Jeg pleier aldri å si noe annet enn at maten er god osv hvis jeg får det servert, men får jeg direkte spørsmål om jeg liker noe, så sier jeg "er ikke så glad i" til det jeg da ikke liker. Jeg er veldig opptatt av å være takknemlig selv. 

• Liker 3
Skrevet
DesmondMiles skrev (Akkurat nå):

Trives du med at alle andre alltid må tilpasse middagsselskap og hvilke restauranter man går på, fordi du har bestemt deg for at du kun liker X antall matretter her i verden?

Ingen må tilpasse noen ting, jeg drar ikke til mennesker som må tvinge andre til egen smak. Jeg blir også hjemme eller tar bare noe drikke om det er en restaurant jeg ikke kan spise på. Null problem for meg, big deal for andre som føler dette er forferdelig for de. De er ikke mine venner ;) 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ingen må tilpasse noen ting, jeg drar ikke til mennesker som må tvinge andre til egen smak. Jeg blir også hjemme eller tar bare noe drikke om det er en restaurant jeg ikke kan spise på. Null problem for meg, big deal for andre som føler dette er forferdelig for de. De er ikke mine venner ;) 

Også lurer man på hvorfor det norske samfunnet er så kaldt... Finnes ikke et land i verden med så anstrengt forhold til mat altså!

• Liker 2
Skrevet
DesmondMiles skrev (4 minutter siden):

Rart å ville sosialisere med andre, når du ikke forstår at mennesker har lyst til å dele opplevelser med deg...

Hvorfor spør de om å komme tilbake på middag da? Helt riktig jeg trenger ikke mat og vin snobber i livet mitt. Mange av de utviser så dårlig holdninger til mennesker som ikke er som de selv, slike mennesker orker ikke jeg i min omgangskrets. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg tenker at det er lett å si dersom man faktisk klarer å spise all mat og svelge den. Jeg klarer dessverre ikke det, selv om jeg har øvd meg hele livet på å spise alt mulig. Får jeg i meg rømme, for mye ost eller en veldig skarp ost, så kaster jeg opp. Og det er ikke en brekningsrefleks det er mulig å styre, dessverre.

Derfor forteller jeg heller at jeg ikke er så glad i sterke oster og rømme, dessverre. Heller se ut som en bortskjemt og barnslig idiot enn å måtte løpe ut på do for å spy, noe som har skjedd noen ganger.

Anonymkode: 65b6e...e45

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Skal man i stedet spise mat man brekker seg av? Jeg er blant dem mange nok omtaler som ganske kresen (har blitt bedre i voksen alder enn da jeg var barn, men fortsatt mye jeg ikke spiser) Dessverre så sliter jeg veldig med konsistens, lukt og utseende på visse matvarer som jeg ikke liker og vil da brekke meg om jeg putter det i munnen. Tenker det er mer uhøflig av meg å sitte å brekke meg rundt bordet enn å si at jeg ikke liker det/ikke er så glad i det og heller ikke ønsker å smake. 

Anonymkode: 8b9d5...891

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet
DesmondMiles skrev (2 minutter siden):

Også lurer man på hvorfor det norske samfunnet er så kaldt... Finnes ikke et land i verden med så anstrengt forhold til mat altså!

Det er ikke de som er kresne som gjør det kaldt, det er de som mener alle må være som meg om ikke er de barnslige. 
Å være kresen er ikke kun for dette landet, helt vanlig i alle land. Kanskje andre land ikke har dette negative synet på at vi er forskjellige?

• Liker 6
Skrevet
DesmondMiles skrev (4 minutter siden):

Men det er jo bare å spise det? Alltid du spiser MÅ ikke være verdens beste måltid.

Check your privilege. 

Hvorfor MÅ jeg som voksen spise noe, bare fordi noen andre har lagt det på min tallerken? 
Det er jo ikke som om jeg går sulten. 

Jeg tenker at om jeg i selskap eller på restaurant serveres noe som er ment å være et godt måltid, så spiser jeg den delen av måltidet som gjør at jeg går derfra med en opplevelse om at det var et godt måltid. Ting jeg VET at smaker vondt for meg, og som ville ødelagt min opplevelse, de lar jeg ligge igjen på tallerkenen, eller gir til noen jeg vet liker dem. 

Hvorfor det ansees som høflig å spise mat man ikke vil ha og ikke trenger, er for meg et mysterium. Ikke rart antall overvektige øker, når det forventes at man skal spise mat kroppen ikke vil ha, bare fordi noen har servert deg den.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Kanskje. Jeg hadde strenge foreldre og besteforeldre. Så har måttet spise ting jeg ikke likte, og spist til jeg kastet det opp. Kastet opp lungemos utover middagsbordet en gang, og har kastet opp kokt torsk og leverpostei på do, etter og ha måttet spise for og gå fra bordet. Jeg er helt uenig med deg. Var først som tenåring jeg kunne si « liker ikke «, og det er mye mat jeg brekker meg av tanken på og måtte spise igjen. 

Anonymkode: f862c...725

Huff så grusomt. Og de brydde seg ikke om at du kastet opp liksom?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hvorfor MÅ jeg som voksen spise noe, bare fordi noen andre har lagt det på min tallerken? 
Det er jo ikke som om jeg går sulten. 

Jeg tenker at om jeg i selskap eller på restaurant serveres noe som er ment å være et godt måltid, så spiser jeg den delen av måltidet som gjør at jeg går derfra med en opplevelse om at det var et godt måltid. Ting jeg VET at smaker vondt for meg, og som ville ødelagt min opplevelse, de lar jeg ligge igjen på tallerkenen, eller gir til noen jeg vet liker dem. 

Hvorfor det ansees som høflig å spise mat man ikke vil ha og ikke trenger, er for meg et mysterium. Ikke rart antall overvektige øker, når det forventes at man skal spise mat kroppen ikke vil ha, bare fordi noen har servert deg den.

Det er jo fordi at om man er invitert på middag hjemme hos noen så er det jo litt frekt å ikke smake iallefall. Noe annet på restaurant da bestiller man jo det man har lyst på selv 

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Det er ikke de som er kresne som gjør det kaldt, det er de som mener alle må være som meg om ikke er de barnslige. 
Å være kresen er ikke kun for dette landet, helt vanlig i alle land. Kanskje andre land ikke har dette negative synet på at vi er forskjellige?

Tror det er lik kutyme i alle land ifht dette . Vet i Spania lesser de bare på tallerkenen og bryr seg ikke når du sier stopp...

Endret av Maleficenta
  • Liker 1
Skrevet
Maleficenta skrev (4 minutter siden):

Tror det er lik kutyme i alle land ifht dette . Vet i Spania lesser de bare på tallerkenen og bryr seg ikke når du sier stopp...

Mange land som har andre kutymer enn oss, men det er ikke slik at det er kun nordmenn som er kresne i verden. 
De er i alle land, men hva som ansett som kresenhet er forskjellig fra land til land. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hva skal man si da, hvis man ikke liker noe?

Anonymkode: 40e4f...7d5

At man er allergisk 🤭 funker gull!

Skrevet (endret)

Tenker rent psykologisk det er 2 måter å tilnærme seg et måltid. Den første og mest utbredte er å gå for hva egoet ditt vil ha (impulsiv...liker/liker ikke) Den andre og mer rasjonelle er å bruke hjernen for å ta ansvarlige/fornuftige avgjørelser (hva som er best for din kropp) og i denne verden finnes det ikke noe kroppen "ikke liker"

Er man sulten nok, blir egoet ditt raskt tilsidesatt av mer primære basalbehov, og vice versa.

Endret av ThereGoesBob
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...