Gå til innhold

Folk Som Sier "liker ikke"

Fremhevede innlegg

Skrevet

Bryr meg ikke om hva andre måtte mene og tenke om hva jeg liker og ikke liker av mat. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
ThereGoesBob skrev (11 timer siden):

Er litt lei av å høre folk si dette om alt det de ikke liker av mat. Tenker de er bortskjemte og ikke forstår hvor godt vi egentlig har det.

Vi kan velge og vrake i alt av mat og drikke. Flere som er enige og synes dette er en Uting? Er du ikke enig kan du selvfølgelig hate litt.

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det er flaut hvis man er over ti år, men jeg synes ikke det er noe jeg hører særlig ofte. 

Anonymkode: 3a767...e71

Opplever å høre det svært ofte. Jeg var selv kresen frem til jeg var rundt 22 år, da jeg har en kresen mor som mer eller mindre var stolt av det, og en emosjonelt fraværende far. 

Nå spiser jeg så og si alt jeg blir servert. Jeg trenger ikke å synes alt er fantastisk, men på hvilken som helst ålreit restaurant, så finner jeg alltid noe jeg liker. Jeg er heller i den skalaen at jeg velger det "rareste" på menyen, bare for å ha smakt det - med mindre vi er i Sørøst-Asia da. Der er jeg ikke tøff enda. 

• Nyttig 2
Skrevet

Jeg i en alder av 38 liker IKKE sjømat av noe slag. Grunnen for det er at når jeg var barn så ble jeg tvunget til å spise det så det har satt spor. Får jeg servert fisk så takker jeg høflig nei. 

Anonymkode: 1bf58...3b2

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Det er nesten som du tror folk er kresne med vilje... 

Anonymkode: 40e4f...7d5

Tja… det er nok vanskelig for meg å sette meg inn i hvordan det er å være kresen. Men man må jo smake på ting flere ganger før man kan si om man liker noe eller ikke. Jeg digga ikke avokado, oliven og kaffe de første gangene jeg smakte det, men etter å ha spist det nok ganger begynte jeg å like det.

Jeg synes det er umodent med voksne som ikke liker ditt og ikke liker datt, og tenker at de må ta seg sammen. «Liker ikke fisk»… wtf! Hadde jeg ikke likt fisk, hadde jeg spist det allikevel fordi kroppen trenger det.

og jeg hadde ikke greid å si at jeg ikke liker noe jeg får servert. Føler det er disrespect på en måte.

• Liker 2
Skrevet

Helt enig med trådstarter her, det er noe barnslig å si at man ikke liker mat. Og dere som sier at absolutt alle har noe de ikke liker: dette gjelder ikke for meg. Jeg har selvfølgelig ikke smakt all mat i hele verden, men har reist til alle verdensdeler, og aldri opplevd å få servert mat jeg ikke liker. Har selvfølgelig noe jeg foretrekker over andre ting, men kunne ikke falle meg inn å ikke spise noe jeg får servert. 

Handler det om oppdragelse/erfaring/øving? I min familie var det ikke noe som heter «liker ikke», og vi måtte smake på all mat som ble servert. Veldig glad for det i dag, for det er så praktisk å vite at uansett hva som serveres så vil jeg sette pris på det. 

Anonymkode: 1ccb4...44b

• Nyttig 1
Skrevet (endret)

Det må da for svarte være lov til å si at man liker ikke på en eller annen måte.. "Beklager dette har jeg problemer med" etc..

Det som virkelig er patetisk er de som sier liker ikke og aldri har smakt det før.

Endret av PITTY
  • Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
Ella Grisella skrev (9 minutter siden):

Tja… det er nok vanskelig for meg å sette meg inn i hvordan det er å være kresen. Men man må jo smake på ting flere ganger før man kan si om man liker noe eller ikke. Jeg digga ikke avokado, oliven og kaffe de første gangene jeg smakte det, men etter å ha spist det nok ganger begynte jeg å like det.

Jeg synes det er umodent med voksne som ikke liker ditt og ikke liker datt, og tenker at de må ta seg sammen. «Liker ikke fisk»… wtf! Hadde jeg ikke likt fisk, hadde jeg spist det allikevel fordi kroppen trenger det.

og jeg hadde ikke greid å si at jeg ikke liker noe jeg får servert. Føler det er disrespect på en måte.

Og jeg synes det er respektløst å tvinge folk til å spise noe de ikke liker. 

Anonymkode: 1bf58...3b2

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg formulerer det annerledes . Jeg er ikke så glad i xxxx. Jeg spiser ikke xxx. Jeg er kresen, og det er mye jeg ikke liker. Kaster opp hvis jeg prøver og presse i meg noe jeg ikke liker. 

Anonymkode: f862c...725

• Liker 6
Skrevet

Som flere påpeker, kommer det an på sammenhengen. Hvis man proklamerer at "dette liker jeg ikke" når man får servert en rett, er man uhøflig. Dersom man diskuterer hva man skal servere ved en anledning, er det selvfølgelig helt greit å si at man ikke liker x dersom noen foreslår det. Det er selvfølgelig også helt greit dersom man diskuterer mat generelt.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
ThereGoesBob skrev (11 timer siden):

Er litt lei av å høre folk si dette om alt det de ikke liker av mat. Tenker de er bortskjemte og ikke forstår hvor godt vi egentlig har det.

Vi kan velge og vrake i alt av mat og drikke. Flere som er enige og synes dette er en Uting? Er du ikke enig kan du selvfølgelig hate litt.

Man kan jo ikke styre hva smaker man liker og ikke. Men forstår litt poenget ditt da. De fleste voksne klarer å spise mat de ikke syns er supergodt. Men så er det nå dem som ikke greier det da. Noen har mer sensitive smaksløker enn andre 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Handler det om oppdragelse/erfaring/øving? I min familie var det ikke noe som heter «liker ikke», og vi måtte smake på all mat som ble servert. Veldig glad for det i dag, for det er så praktisk å vite at uansett hva som serveres så vil jeg sette pris på det. 

Kanskje. Jeg hadde strenge foreldre og besteforeldre. Så har måttet spise ting jeg ikke likte, og spist til jeg kastet det opp. Kastet opp lungemos utover middagsbordet en gang, og har kastet opp kokt torsk og leverpostei på do, etter og ha måttet spise for og gå fra bordet. Jeg er helt uenig med deg. Var først som tenåring jeg kunne si « liker ikke «, og det er mye mat jeg brekker meg av tanken på og måtte spise igjen. 

Anonymkode: f862c...725

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
ThereGoesBob skrev (6 timer siden):

Er vel ganske så poppis å være gluten intolerant for tiden, er det ikke? Da er jo det plutselig en hel del man "ikke liker" hehe.

Kan det tenkes at noen faker dette for å få litt ekstra oppmerksomhet? Ihvertfall, dette er noe som underbygger noens trang til å virke mer raffinert og ha en gane som kun tåler den beste kvaliteten, og på toppen spy ut av seg at nei dette liker jeg ikke osv...

Jeg har sluttet å kaste opp etter jeg kuttet gluten, med engang jeg spiser gluten får jeg sterke magesmerter å kaster opp. 
Siden jeg elsker glutenprodukter som hvetebolle, hamburger, pizza osv så har jeg holdt på slik i 20 år. Legen sa nå at jeg må slutte for jeg skader kroppen min. Går også ekstremt ned i vekt, var en periode jeg veide 40 kilo og er 170 høy.

Er kanskje likevel bare noe jeg fake, mener du at jeg burde fortsette kanskje? 

Anonymkode: 208ef...f9f

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Helt enig med trådstarter her, det er noe barnslig å si at man ikke liker mat. Og dere som sier at absolutt alle har noe de ikke liker: dette gjelder ikke for meg. Jeg har selvfølgelig ikke smakt all mat i hele verden, men har reist til alle verdensdeler, og aldri opplevd å få servert mat jeg ikke liker. Har selvfølgelig noe jeg foretrekker over andre ting, men kunne ikke falle meg inn å ikke spise noe jeg får servert. 

Eller tror du at alle smaker likt? Det er en kjent sak dette at noen har færre eller mer smaksløker enn andre. Derfor smaker også maten annerledes. 
Alle smaker ikke så lite som deg, noen smaker mye og dette har med hva du er født med. 
Så nei handler ikke om oppdragelse, men kroppen din. 
Noen er ikke smaker de liker det meste, så har du de gjennomsnittet smaker, så har du super smaker. Dette ligger i genene dine. 
Jeg hadde en mamma som spiste alt, serverte alt, hun fikk meg som blir ansett som kresen. Likevel jeg gikk sulten istedenfor å få servert annen mat. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så nei handler ikke om oppdragelse, men kroppen din. 

Noen mennesker velger å løpe gjennom murvegger. Andre mennesker velger å legge seg ned i fosterstilling dersom litt spindelvev er i veien.

Hvem velger du å være?

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Voksne bør spise det de får, såfremt de altså ikke er allergiske da. Eller har en annen underliggende sykdom. Man kan heller ta mindre om man ikke liker alt likegodt. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Kaster opp faktisk. Må jo være autisme eller noe??

Anonymkode: 0b55d...531

• Nyttig 1
Skrevet
DesmondMiles skrev (5 minutter siden):

Noen mennesker velger å løpe gjennom murvegger. Andre mennesker velger å legge seg ned i fosterstilling dersom litt spindelvev er i veien.

Hvem velger du å være?

Hva har dette med saken å gjøre? 
Når man selv trives, men andre har et problem med deg. Hvorfor skal man da løpe igjennom murvegg? Bør ikke de som har er problem med at andre mennesker har mat de ikke liker slutte med dette?

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg hører ikke ofte at noe sier at de ikke liker.

Jeg vet ikke om noe mat jeg ikke liker og det er jeg veldig glad for.

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg blir lettere sjokkert når noen ytrer disse ordene...liker ikke. Andre måter å formulere seg på er bare helt ok, men ikke akkurat dette.

Det treffer liksom en nerve i meg, sikkert fordi det høres så respektløst ut for ikke å snakke om hvor barnslig det høres ut når det kommer fra en "voksen" person. 

Har vel også noe med å være takknemlig for det man har, og da kan man ikke være kresen.

• Liker 2
Skrevet
ThereGoesBob skrev (12 timer siden):

Hva skal folk si da om de får servert noe de ikke liker? Det er en god grunn for at jeg sjelden takker ja til middagsinvitasjoner, for jeg spør ikke hva de skal servere. Hadde jeg vært frekk nok til å spørre om det, så hadde det for alt jeg vet servert noe av det beste jeg vet. Den sjansen tar og takker heller nei til invitasjonen.

Jeg liker blant annet ikke lutefisk, kan virkelig ikke fordra det. Mange andre ting også som jeg tør si at jeg ikke liker.

Anonymkode: 1fe13...c44

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...