AnonymBruker Skrevet 20. november 2025 #21 Skrevet 20. november 2025 Sier ikke noe hvis ingen spør om jeg likte maten. Ved spørsmål ville jeg sagt at jeg ikke var så begeistret, men potetene/salaten/dressingen/vinen var fortreffelig! Anonymkode: 48ca8...9b4 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2025 #22 Skrevet 20. november 2025 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hm, jeg vil vel si at ganske mange liker absolutt all mat i verden, med kanskje en håndfull unntak for ekstrem-mat som type egg med foster, italiensk ost med larver etc... Selv sier jeg vel mer at "jeg foretrekker ikke" eller "er ikke min favoritt" til en noen få retter, men har aldri fått servert noe jeg ikke har spist. . Anonymkode: 1a08c...04f Om du liker all mat du noensinne har fått servert og det er all mat iverden så vil jeg si du har ganske ukritiske smaksløker, det er av samme kategori som de som må ha ketchup på alt. Det er ikke vanlig. Det er helt normalt å ha noe mat en ikke liker. De fleste putter ikke i oss mat helt ukritisk og synes alt smaker godt. Anonymkode: a7a34...f01 4 2
AnonymBruker Skrevet 20. november 2025 #23 Skrevet 20. november 2025 Man har da preferanser. Det handler ikke om å være bortskjemt. Jeg er ikke et barn som sitter og sier at æsj jeg liker ikke fisk, når noen serverer meg det. Jeg er heller ikke en sånn som ikke liker noenting. Men det er da lov, for ikke å si nærmest grunnleggende menneskelig, å ikke like alt her i verden. Om det er mat, musikk, film, sport, bøker, mennesker, aktiviteter, klær.. Det er jo i min mening litt blåst å påstå at man ikke skal få lov til å ikke like noe. Alle har noe de ikke liker. All mat er ikke god. All musikk er ikke i min smak. Alle bøker jeg har lest har ikke vært fantastiske, alle mennesker jeg har møtt har ikke vært likanes, alle steder jeg har reist er ikke like fine, alt jeg har sett på TV har ikke vært like bra osv. Det er jo garantert noe du ikke liker av mat også TS. Anonymkode: 5e8ee...c04 6
AnonymBruker Skrevet 20. november 2025 #24 Skrevet 20. november 2025 Jeg klarer ikke å spise ting jeg ikke liker, ikke engang for å være høflig. Brekker meg, og i verste fall kaster jeg opp. Da synes jeg det er mye bedre å si «jeg er ikke så glad i oliven, men det andre ser veldig godt ut!» også spise det og la olivenene ligge, enn å tvinge alt i seg mens man brekker seg og gulper. Det er lov å ikke like ting. Anonymkode: 22d86...c3c 10 4 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2025 #25 Skrevet 20. november 2025 Jeg liker at folk er ærlige. Si hva du liker, si hva du ikke liker. Jeg vil mye heller vite at du ikke liker maten, enn at du skal pine deg gjennom et måltid for å tilfredsstille andre. Da kan jeg kanskje lage noe du liker neste gang. Anonymkode: df76b...d32 5 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2025 #26 Skrevet 20. november 2025 Synes heller mennesker som mener att andre må sitte å spise mat de ikke utstår,dette bare for å vere høflige, er de uhøflige her. Om jeg inviterer til selskap, så er det en forutsetning for de inviterte sin trivsel, att de faktisk liker maten, og ikke sitter å spiser på rein tvang. Da må jeg også som vert ha litt kjennskap, en tvinger ikke på et menneske mat de faktisk ikke tåler. Kanskje kommer det en tid der vi må vere glad for all maten vi får tak i, men vi er ikke der akkurat nå, og da har vi faktisk lov til å ha både preferanser og valgfrihet i hva vi putter i oss. - De aller fleste av oss liker det meste, og de aller fleste av oss har noe de faktisk ikke liker, en har da smaksløker? Anonymkode: fcff5...0ad 4 1
ThereGoesBob Skrevet 21. november 2025 Forfatter #27 Skrevet 21. november 2025 Er vel ganske så poppis å være gluten intolerant for tiden, er det ikke? Da er jo det plutselig en hel del man "ikke liker" hehe. Kan det tenkes at noen faker dette for å få litt ekstra oppmerksomhet? Ihvertfall, dette er noe som underbygger noens trang til å virke mer raffinert og ha en gane som kun tåler den beste kvaliteten, og på toppen spy ut av seg at nei dette liker jeg ikke osv... 1
Ella Grisella Skrevet 21. november 2025 #28 Skrevet 21. november 2025 Jeg har fordommer mot voksne folk som er kresne, og spesielt hvis de sier «liker ikke». 🙅♀️ sorry. 2 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2025 #29 Skrevet 21. november 2025 Å si "liker ikke" ved matbordet anser jeg som svært uhøflig. Men det er også uhøflig å presse og mase på folk når de sier nei takk også. Bruker man ordene " liker ikke" så er det smittsomt over på barn bla og det er litt det samme som å si æsj. Så jeg tenker iallefall voksne bør droppe å si det, og lære barn å ikke si det. Det er mye annet å si, nei takk, ikke i dag, orker ikke så mye etc. man trenger ikke basunere ut hva man ikke liker og hvorfor, bare høflig ikke forsyn deg av det du ikke liker. Om tante kari ser at du ikke tar surkål, og spør deg om du ikke vil ha litt surkål, så kan du svare feks nei takk, ikke i dag Om tante kari velger å være uhøflig å mase om surkål, så kan man til slutt si. Jeg er ikke så glad i surkål, så ikke i dag. Men ikke sitt ved matbordet å si liker ikke. Det er siste utvei. Og man sier ikke æsj til mat andre liker, og du ikke liker. Også bør tante kari og slke andre bare slutte å mase, mår noen har avvist høflig Anonymkode: 770d6...039 1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2025 #30 Skrevet 21. november 2025 ThereGoesBob skrev (2 timer siden): Er vel ganske så poppis å være gluten intolerant for tiden, er det ikke? Da er jo det plutselig en hel del man "ikke liker" hehe. Kan det tenkes at noen faker dette for å få litt ekstra oppmerksomhet? Ihvertfall, dette er noe som underbygger noens trang til å virke mer raffinert og ha en gane som kun tåler den beste kvaliteten, og på toppen spy ut av seg at nei dette liker jeg ikke osv... Jeg har levd med oppblåst gravid mage siden iallefall tenårene. Pga medisinske årsaker en periode, måtte jeg kutte ut melk og brød. I noen uker. Skulle nå tilbake til brød og melk, fant ut at det var da ganske vondt i magen. Kjøpte laktosefri melk, og har måtte kutte all type brød . Så nei har ikke kuttet ut pga noen trend, men fordi det har faktisk hjulpet på mine mage problemer. Små mengder kan gå greit. Elsker brød.... jeg er 50, og ingen har villet se på magen min når jeg har vært hos legen Anonymkode: 770d6...039 2
AnonymBruker Skrevet 21. november 2025 #31 Skrevet 21. november 2025 Ella Grisella skrev (38 minutter siden): Jeg har fordommer mot voksne folk som er kresne, og spesielt hvis de sier «liker ikke». 🙅♀️ sorry. 100% enig. Anonymkode: fd552...602 1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2025 #32 Skrevet 21. november 2025 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hva skal man si da, hvis man ikke liker noe? Anonymkode: 40e4f...7d5 Man kan si at man ikke er så begeistret for det. Men selvfølgelig ikke i en situasjon der maten blir servert. Eksempel; har ei venninne som sier "jeg er ikke så begeistret for lammekjøtt - jeg har dårlige assosiasjoner med lukta". Men hun spiser det selvfølgelig om det blir servert. Anonymkode: 021aa...389
AnonymBruker Skrevet 21. november 2025 #33 Skrevet 21. november 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Å si "liker ikke" ved matbordet anser jeg som svært uhøflig. Men det er også uhøflig å presse og mase på folk når de sier nei takk også. Bruker man ordene " liker ikke" så er det smittsomt over på barn bla og det er litt det samme som å si æsj. Så jeg tenker iallefall voksne bør droppe å si det, og lære barn å ikke si det. Det er mye annet å si, nei takk, ikke i dag, orker ikke så mye etc. man trenger ikke basunere ut hva man ikke liker og hvorfor, bare høflig ikke forsyn deg av det du ikke liker. Om tante kari ser at du ikke tar surkål, og spør deg om du ikke vil ha litt surkål, så kan du svare feks nei takk, ikke i dag Om tante kari velger å være uhøflig å mase om surkål, så kan man til slutt si. Jeg er ikke så glad i surkål, så ikke i dag. Men ikke sitt ved matbordet å si liker ikke. Det er siste utvei. Og man sier ikke æsj til mat andre liker, og du ikke liker. Også bør tante kari og slke andre bare slutte å mase, mår noen har avvist høflig Anonymkode: 770d6...039 Enig i alt dette. Erter er ikke min favoritt. Så er erter ett av mange tilbehør så sender jeg bare skålen videre, og forventer at voksne mennesker ikke maser. Har aldri opplevd annet enn at det blir sagt "oi, fikk du ikke erter", og så blir det stille når jeg sier "det går fint". Men er retten ertesuppe, eller pai med erter i, så spiser jeg selvfølgelig. Anonymkode: 021aa...389 2
AnonymBruker Skrevet 21. november 2025 #34 Skrevet 21. november 2025 Om det er en ingrediens eller to man ikke liker,eller ikke tåler, så syns jeg det er greit. Lange lister med ting man ikke vil ha, er å være kresen. Man kan ikke si at man ikke liker fisk, for fiskemat finnes jo i massevis av varianter. Jeg er så uheldig å ha så kraftig allergi mot gul løk og skalldyr at jeg ikke kan spise det. Det irriterer meg. Men jeg liker alt av mat. Min omgangskrets og familie vet om disse allergiene, og tar hensyn, selv om jeg aldri har bedt om det. Anonymkode: 22b64...88e
AnonymBruker Skrevet 21. november 2025 #35 Skrevet 21. november 2025 ThereGoesBob skrev (3 timer siden): Er vel ganske så poppis å være gluten intolerant for tiden, er det ikke? Da er jo det plutselig en hel del man "ikke liker" hehe. Kan det tenkes at noen faker dette for å få litt ekstra oppmerksomhet? Ihvertfall, dette er noe som underbygger noens trang til å virke mer raffinert og ha en gane som kun tåler den beste kvaliteten, og på toppen spy ut av seg at nei dette liker jeg ikke osv... Kjempegøy for oss med cøliaki å komme på restaurant rett etter folk har faket "allergier" for gluten (merkelige nok er få "allergisk" mot ting som er kake). Så dere i tråden som ikke tør å si hva dere ikke liker, ikke når dere selv velger og betalere for maten en gang, bare kutt ut. Stå for det dere ikke vil ha. Gjerne finn høflige formuleringer for avslag. Ikke dump problemstillinga på oss allergikere som må hanskes med sure kokker og kelnere som ikke tror på at jeg måtte svelge slange og hadde ødelagte tarmtotter pga jeg faktisk ikke skal ha gluten (selv om jeg liker smaken). Anonymkode: 1fd05...9f8 1 4
AnonymBruker Skrevet 21. november 2025 #36 Skrevet 21. november 2025 Ella Grisella skrev (3 timer siden): Jeg har fordommer mot voksne folk som er kresne, og spesielt hvis de sier «liker ikke». 🙅♀️ sorry. Det er nesten som du tror folk er kresne med vilje... Anonymkode: 40e4f...7d5 3 5
AnonymBruker Skrevet 21. november 2025 #37 Skrevet 21. november 2025 ThereGoesBob skrev (11 timer siden): Er litt lei av å høre folk si dette om alt det de ikke liker av mat. Tenker de er bortskjemte og ikke forstår hvor godt vi egentlig har det. Vi kan velge og vrake i alt av mat og drikke. Flere som er enige og synes dette er en Uting? Er du ikke enig kan du selvfølgelig hate litt. Jeg er godt voksen, og liker ikke kylling. Hvordan er det å være bortskjemt, eller å ikke forstå hvor godt vi har det? Ja, vi kan velge og vrake, derfor velger jeg noe jeg liker! Alt man skal ta andre for..... Anonymkode: cebbb...ac0 6 2
AnonymBruker Skrevet 21. november 2025 #38 Skrevet 21. november 2025 ThereGoesBob skrev (11 timer siden): Er litt lei av å høre folk si dette om alt det de ikke liker av mat. Tenker de er bortskjemte og ikke forstår hvor godt vi egentlig har det. Vi kan velge og vrake i alt av mat og drikke. Flere som er enige og synes dette er en Uting? Er du ikke enig kan du selvfølgelig hate litt. Vil heller høre "liker ikke" enn "æsj"... liker ikke, er ærlig og rett frem. Jeg ser jo fort om personen jeg har servert mat til ikke liker maten sin, selv om de sier at det er godt. Bare vær ærlig... bare unngå å si æsj.. Anonymkode: a6585...fc1 4
AnonymBruker Skrevet 21. november 2025 #39 Skrevet 21. november 2025 Hva man skal bry seg med. Selvfølgelig er det lov å si at man ikke liker hvis man blir bydd noe. Mer høflig enn at man tar en bit og det vokser i munnen, og lar resten ligge på tallerken. Anonymkode: 5db3d...135 4
AnonymBruker Skrevet 21. november 2025 #40 Skrevet 21. november 2025 Jeg liker ikke lutefisk,det sier jeg rett ut.Må bli slutt på hva som er lov og si og ikke.Er så mye regler i dag at man kan jo bli tullete🤣Liker man ikke så liker man ikke.Farmor på 85 likte ikke en ost vi spiste ute.Hun liker ikke gjeite melk. Anonymkode: 0aa1a...f8a 3 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå