Gå til innhold

Når du alltid kommer for sent

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg jobber som selvstendig næringsdrivende og opplever dessverre ofte at samme personer alltid kommer for sent til oppsatt behandling. Synes at dette er misbruk av min tid. Det resulterer i at jeg ikke får den pausen jeg trenger før neste klient kommer eller at neste klient må vente.

Jeg er inneforstått med at dette kan skje en gang i blant, men når det skjer hver eneste gang, gjerne fem minutter for sent og så skal de i tillegg gå på toaletter før timen starter. Ikke alltid lett å stanse behandlingen når jeg ikke har gjort meg ferdig.

Har lest at noen folk med ADHD kan ha problemer med å passe tiden, men uansett når man vet at oppsatt tid er klokken 14.00, så kan de notere at timen er 10 minutter før. Kan da ikke være så vanskelig.. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min erfaring er at noen er uhelbredelige. Mange ønsker å komme tidsnok, men klarer bare ikke å beregne tiden. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vedkommende betaler for en viss andel av din tid. At han velger å ikke utnytte denne tiden ved å komme for sent, er jo ikke ditt problem? Eller er det snakk om en behandling som tar en gitt lengde tid, så det ikke er mulig å korte ned?

Så lenge du aksepterer forsinkelsen og kompenserer for det ved å droppe din egen pause så har vedkommende ingen insentiver til å komme for sent.

Anonymkode: c51fe...e45

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Eldre informasjon om behandlingstid på nettsiden, og send ut melding til eksisterende kunder. 

Skriv tydelig at kunden må møte opp 10min grunnet forberedelser. Vet dette er vanlig på spa. Skriv også at evt forsinkelser hos kunden vil kunne medføre kortere behandling innenfor tiden som gjenstår. 

Til eksisterende kunder kan du skrive en vennlig påminnelse og gjerne forklare at forsinkelser fører til at andre kunder må vente eller at du ikke har tid til nødvendige forberedelser som rengjøring, påfyll osv. 

Anonymkode: e1f19...5d3

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Om det skjer med time hos min behandler. Mister jeg tid i min time. Å må betale det samme. Er greit det. Da passer du tiden du har også. Skjønner deg godt.

Anonymkode: 86281...e7f

• Liker 3
Skrevet

Jeg er den som alltid kommer for sent til timen. Alltid noen minutter for sent. Sliter veldig med å passe tiden og beregne hvor lang tid det tar å gå. Ofte tror jeg har god tid, og går en lengre rute når jeg skal noen steder. Ja jeg har nok ADHD, men ikke fått noen diagnoser.

• Liker 2
Skrevet

Takk for svar. Jeg må vel bare akseptere at folk er forskjellig. Samtidig må jeg bli strengere når noen alltid kommer for sent og jeg kan greie behandlingen på kortere tid. Jeg ønsker jo bare å gjøre en god jobb. 

AnonymBruker
Skrevet

ADHD er ingen unnskyldning. Jeg kjenner mange med ADHD, og de klarer alltid å møte opp på tid. Dette handler rett og slett om frekkhet. Hvis man alltid er 10 minutt for sen, da bør man begynne å gjøre seg klar 10 minutt tidligere.

Anonymkode: c6ddd...76d

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Kan du si sånn som du sier på røntgen osv, at man må komme i god tid før behandlingen starter, senest ti minutter slik at man kan gjøre de forberedelser som trengs? 

Anonymkode: b6621...70b

• Liker 1
Skrevet
Polkagrisen skrev (På 20.11.2025 den 17.16):

Takk for svar. Jeg må vel bare akseptere at folk er forskjellig. Samtidig må jeg bli strengere når noen alltid kommer for sent og jeg kan greie behandlingen på kortere tid. Jeg ønsker jo bare å gjøre en god jobb. 

Tenk på at hvis du går over tiden for en forsinket kunde, vil det gå ut over den neste - som faktisk kom i tide. Hvem av dem er det viktigst å gjøre en god jobb for?

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
male32 skrev (På 19.11.2025 den 19.32):

Jeg er den som alltid kommer for sent til timen. Alltid noen minutter for sent. Sliter veldig med å passe tiden og beregne hvor lang tid det tar å gå. Ofte tror jeg har god tid, og går en lengre rute når jeg skal noen steder. Ja jeg har nok ADHD, men ikke fått noen diagnoser.

Men sånn mest av nysgjerrighet: Hvorfor funker det ikke å da heller sette et kvarter før som tidspunktet du må være fremme innen?

Jeg skjønner at du ikke med overlegg driter i å ta hensyn til andre, og at du kommer for sent til de avtalene du har. Men hvis du setter en tidligere frist, da må du jo aktivt ta stilling til saken og si til deg selv at «pøh, jeg vet jo at det egentlig er et kvarter senere, så jeg driter i det» for å komme for sent? 

Anonymkode: 2c58a...807

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

ADHD er ingen unnskyldning. Jeg kjenner mange med ADHD, og de klarer alltid å møte opp på tid. Dette handler rett og slett om frekkhet. Hvis man alltid er 10 minutt for sen, da bør man begynne å gjøre seg klar 10 minutt tidligere.

Adhd gir ikke de samme utfordringene hos absolutt alle med denne diagnosen. 

Jeg har adhd kommer aldri forsent til jobb men det betyr også at jeg har et ekstremt stress nivå allerede før jeg får lagt meg på kvelden. Dette stress nivået følger meg hele dagen til noen timer etter jeg har kommet på jobb. Det sier seg selv at dette ikke er sunt og at jeg ikke kan fungere slik i absolutt alle settinger. Skal jeg til en behandler og starter å være stresset allerede kvelden før vil jeg være anspent hele behandlings tiden og sannsynligvis ikke få noe ut av hjelpen jeg da betaler for. 

Dette stresset går kraftig ut over søvn og gjør at jeg ikke får nok timer søvn nok mat inntak osv. Jobbet tidligere et sted med litt mer avslappet oppmøte tid og der fikk jeg betydelig bedre utnyttet min fulle kapasitet. Er på utkikk etter en ny jobb nå hvor 5 til 10 min forsent komming ikke er verdens undergang så lenge du får unna gjort dine arbeidsoppgaver innen tidsfrister som er satt. Nå er jeg tidsnok fysisk på arbeidsplassen men mangler ofte ting jeg trenger og bruker minimum 1 til 2 timer å komme ordentlig i gang med det faktiske arbeide på en tilfredsstillende måte da hjernen er i sånn overlevelses modus. 

Vi med adhd er ikke en homogen gruppe eller noen som bare kan skjerpe seg. At det er problematisk for ts har jeg forståelse for. Jeg ville i første omgang forsøkt å satt opp oppmøte tiden til 10 minutter før timen starter.

Anonymkode: bcd31...50d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi med adhd er ikke en homogen gruppe eller noen som bare kan skjerpe seg. At det er problematisk for ts har jeg forståelse for. Jeg ville i første omgang forsøkt å satt opp oppmøte tiden til 10 minutter før timen starter.

Mener du seriøst at det er behandlere, leger og f.eks negledesignere som skal måtte ta hensyn til folk som stadig kommer for sent. Hvorfor ikke selv sette oppmøte 10 minutter før avtale..? 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Sorry, misforstod innlegget til sistnevnte 🙂

AnonymBruker
Skrevet

"I dag blir timen kortere, og vi må droppe X for å bli ferdig til kl 14"

Anonymkode: 18e12...740

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Adhd gir ikke de samme utfordringene hos absolutt alle med denne diagnosen. 

Jeg har adhd kommer aldri forsent til jobb men det betyr også at jeg har et ekstremt stress nivå allerede før jeg får lagt meg på kvelden. Dette stress nivået følger meg hele dagen til noen timer etter jeg har kommet på jobb. Det sier seg selv at dette ikke er sunt og at jeg ikke kan fungere slik i absolutt alle settinger. Skal jeg til en behandler og starter å være stresset allerede kvelden før vil jeg være anspent hele behandlings tiden og sannsynligvis ikke få noe ut av hjelpen jeg da betaler for. 

Dette stresset går kraftig ut over søvn og gjør at jeg ikke får nok timer søvn nok mat inntak osv. Jobbet tidligere et sted med litt mer avslappet oppmøte tid og der fikk jeg betydelig bedre utnyttet min fulle kapasitet. Er på utkikk etter en ny jobb nå hvor 5 til 10 min forsent komming ikke er verdens undergang så lenge du får unna gjort dine arbeidsoppgaver innen tidsfrister som er satt. Nå er jeg tidsnok fysisk på arbeidsplassen men mangler ofte ting jeg trenger og bruker minimum 1 til 2 timer å komme ordentlig i gang med det faktiske arbeide på en tilfredsstillende måte da hjernen er i sånn overlevelses modus. 

Jeg kjente meg veldig igjen i det du skriver her. Jeg ofte 45 minutter til 1 time før jeg skal være på jobb fordi jeg er livredd for å komme for seint på jobb. Jeg stresser veldig og alltid redd bussen skal være innstilt eller noe skjer på veien til jobben så jeg blir forsinket. Til nå har jeg aldri vært for sein på jobb og kollegaene har lagt merke til det også og nevnt det til meg. Jeg trenger også tid før jeg begynner å jobbe for å forberede hjernen min at nå er jeg på jobb. Er veldig rart. Når jeg har tidligvakt så er jeg ennå mer redd for å forsove meg, men uansett hvilken vakt jeg har så begynner jeg stresse på ettermiddagen/kvelden. Jeg elsker jobben min, men jeg sliter veldig med å sove og våkner om natta fordi jeg tror alarmen på mobilen har ringt eller bare våkner for jeg er helt sikker på at jeg straks skal stå opp. 

Hvis jeg skal til f.eks. tannlege eller legen så må jeg søke om permisjon og jeg sliter allerede da med stress for å komme meg til f.eks.  tannlegen og tilbake til jobb igjen innen en viss tidsfrist og det stresser meg skikkelig opp. 
Men jeg klarer å komme tidsnok til alt nesten 99% av tiden. Det jeg ikke kommer tidsnok til er julebord og sånt. Da orker jeg ikke å stresse med å komme tidsnok. 

Anonymkode: 10fc8...55e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.11.2025 den 17.20):

Tro meg det hjelper ikke. Er jeg ferdig for tidlig, og må vente, så glemmer jeg også å gå. Det er altid noe uforutsett som skjer. Søler på meg, finner ikke nøklene jeg hadde i hånden for 10 minutter siden. For ikke å snakke om alt som kan skje på veien. Jeg er kanskje svært ofte for sen. Og betalt for bla mange legetimer etc jeg ikke har fått benyttet. Det er ikke fordi det mangler på innsats.  Jeg vet jo at jeg MÅ dra 30 minutter før, og sjekker  at det er riktig tid 40 ganger på en time. Alikevel, klarer jeg å dra hjemmefra, når timen begynner. Og det handler om hvordan min hjerne surrer sanmen ting. Ikke at jeg ikke vet hvordan dette er.

Ja ofte 5 minutter for sen på jobben. Men så er jeg kanskje også den som jobber like effektivt som to på jobb, glemmer å ta pause, og glemmer å gå hjem tidsnok. Og tiden over , går stort sett i favør jobben og ikke meg. 

Så det er meg som må betale for å komme forsent, og de 5 minuttene jeg kommer for sent går stort sett i pluss på andres lommebok.

Å nei jeg kommer ikke forsent fordi jeg er lat og ikke prøvde. Jeg har bare en annen måte hjernen min fungerer på. Og den er mer optatt av resutater enn tid og tall. Så jeg er verdensmester i alt annet enn å komme tidsnok. Så jeg syntes det er kjipt  hvor mye ekstra dette koster meg. Men skamme meg over å ikke være perfekt akkurat på ett punkt eller to i livet, det gidder jeg ikke. Ikke hjelper det heller.  Gode verdier har jeg også. Så jeg evner å vise forståelse når andre kommer for sent, enn å være surmaga over det. Det setter de aller fleste pris på. Når mam forstår det ikke er med vilje

Av og til stusser jeg over at andre er så trege, og får gjort så lite på samme tid som meg

Vondt nok i seg selv å ikke komne tidsnok❤️

Anonymkode: d2ab2...d62

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg kjente meg veldig igjen i det du skriver her. Jeg ofte 45 minutter til 1 time før jeg skal være på jobb fordi jeg er livredd for å komme for seint på jobb. Jeg stresser veldig og alltid redd bussen skal være innstilt eller noe skjer på veien til jobben så jeg blir forsinket. Til nå har jeg aldri vært for sein på jobb og kollegaene har lagt merke til det også og nevnt det til meg. Jeg trenger også tid før jeg begynner å jobbe for å forberede hjernen min at nå er jeg på jobb. Er veldig rart. Når jeg har tidligvakt så er jeg ennå mer redd for å forsove meg, men uansett hvilken vakt jeg har så begynner jeg stresse på ettermiddagen/kvelden. Jeg elsker jobben min, men jeg sliter veldig med å sove og våkner om natta fordi jeg tror alarmen på mobilen har ringt eller bare våkner for jeg er helt sikker på at jeg straks skal stå opp. 

Hvis jeg skal til f.eks. tannlege eller legen så må jeg søke om permisjon og jeg sliter allerede da med stress for å komme meg til f.eks.  tannlegen og tilbake til jobb igjen innen en viss tidsfrist og det stresser meg skikkelig opp. 
Men jeg klarer å komme tidsnok til alt nesten 99% av tiden. Det jeg ikke kommer tidsnok til er julebord og sånt. Da orker jeg ikke å stresse med å komme tidsnok. 

Anonymkode: 10fc8...55e

Uff vi er nok dessverre flere. Utrolig slitsomt å leve slik. Og jeg er helt lik deg når det kommer til julebord, ikke snakk om jeg stresser slik for det

AnonymBruker
Skrevet
Polkagrisen skrev (6 timer siden):

Mener du seriøst at det er behandlere, leger og f.eks negledesignere som skal måtte ta hensyn til folk som stadig kommer for sent. Hvorfor ikke selv sette oppmøte 10 minutter før avtale..? 

Det var kun ment som et råd for å se om det kunne hjelpe situasjonen til ts siden ts luftet sin frustrasjon. 

Og i forhold til adhd så hadde det vært veldig beleilig for oss som sliter med dette om det var så enkelt som å sette oppmøtet opp 10 min selv. Som sagt jeg er ingen kunde av ts og jeg kommer tidsnok til jobb men det koster meg svært mye. Jeg er heller ikke fasiten på hvordan livet er for en med adhd.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har adhd og kommer alltid akkurat presis, verken før eller etter. Dette har tatt meg mange, mange år å lære. Før kom jeg alltid seint, men nå har jeg blitt ganske god på å beregne akkurat hvor lang tid jeg trenger til ting. Jeg hater å være sein, men jeg hater også intenst å vente. Derfor går jeg aldri før jeg absolutt må, som er tullete, men det fremstår helt umulig å dra 15 minutter før tiden for så å måtte vente i 15 minutter på et venterom. Samtidig hater jeg også tanken på at andre venter på meg, så dønn presis er min strategi.

Anonymkode: 5aca4...6ad

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...