Gå til innhold

Dere som har hatt tvangstanker


Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.1.2026 den 20.41):

Terapi og selv aksept. 

Ikke fri for tvangshandlinger, men de er mye mer enn halvert. 

Borte blir de trolig aldri. 

Men det er klart du først må bli kjent med terapauten din. Det tar tid, og du kan ikke forvente å gå rett på behandling av et sinn hen ikke kjenner. Det kan være farlig og utløsende. 

Anonymkode: 9ddfd...4d6

 

AnonymBruker skrev (På 9.1.2026 den 20.35):

Det er jo bare tanker, da. De har ikke noen kraft ut over den kraften du gir den.

Hvis du vet hva en tvangstanke er, kan legge merke til når den kommer, kan identifisere den og si: dette er en tvangstanke, da kan du velge å ikke bry deg om den. Den har ikke noe å si fordi tvangstanker er bullshit. Det er et symptom, men innholdet i tanken behøver du ikke legge noen vekt på.

Anonymkode: b5fa8...c32

 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette. Du må akseptere tanken, ikke prøve å fortrenge den. Du aksepterer den, setter navn på den «sjekke-alt-hundre-ganger-tanken», observerer at det er en tvangstanke og så bestemmer du deg for hva du vil gjøre med tanken. Skal du gjøre det, eller skal du droppe det?

Anonymkode: 165cc...cd1

 

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Om det bare var så lett…De som sliter med tvangstanker vet jo ikke om «noen tar skade» hvis de bretter håndklærne på en feil måte. 

Anonymkode: 52539...6c1

Om jeg har en samtale om det så hører jeg nok om dette er en "noen tar skade"-problem eller ikke. En må tørre å tenke tanken helt ut. Det kan hende min OCD vinner likevel, men som regel kan jeg få meg selv til å forstå at ingen tar skade om det ikke er tellekant på handklærne. OCD kan prøve å lure meg og si "men se nå kan ikke skapdører lukke seg skikkelig" eller "se nå vil de alle rase ut neste gang noen åpner døren her for å ta ut et håndkle" og jeg kan si at OCD har rett og korrigere det, men da har JEG VALGT å gjøre det. OCD tvang meg ikke, jeg VALGTE det. Og jeg vet inderlig godt at ingen tar skade av skjeve håndklær. Jeg tar heller ikke skade av å utfordre meg selv og la dem være.

Anonymkode: b1a2a...b3b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tråden er ryddet for forherligelse.

Matas, mod.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble diagnostisert med OCD allerede i barnehagen. Jeg tror aldri jeg klarer å bli kvitt det – dessverre.

Anonymkode: e35b0...c07

Skrevet

Sorry for de dårlige nyhetene, men du blir ikke kvitt de tankene 😅 For meg så går det fra tvangstanker ift eget og barnets helse, til hygiene, sjekking av dører ovner, tvangstanker om at noen jeg kjenner kan mishandle ungen min osv osv. 

Trening hjelper veldig. Men noen ganger kan det bli så ille at jeg trenger å bruke antidepressiva en periode. 

Eneste du kan gjøre er å akseptere tankene, akseptere at du ikke har kontroll på alt, også fokusere på nåtiden. Er det vanskelig? Javell, tenk på alt du har kastet bort bare for å forsøke å fjerne tvangstankene? Tiden du kunne brukt på å gjøre noe bra for deg selv og de rundt deg. 

Tankene og angsten blir kanskje skikkelige intensivert en periode, men så blir du mer og mer nummen, og fortsetter fremgangen. Det er beintøft..

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.1.2026 den 17.11):

Ts her 

Noen flere som har noen gode råd? 
Tankene har vært roligere en periode, men nå er de mer tilbake igjen

Føler fortsatt ikke at jeg får så gode tips av psykolog. Bare raskt" men det er jo bare tanker" og så vil hun snakke om andre ting... Det er jo sikkert også viktig, men for meg akkurat nå er dette viktigere! 
 

Kanskje noen har tips til litteratur etc, som gjør at jeg får dette med tanker inn i nøtta en gang for alle 😅🤬
 

Anonymkode: a14b3...854

Forsøkte du metakognitiv terapi da?

Anonymkode: 045f8...88c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...