Gå til innhold

Perimenopause og forferdelig kløe.

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja det ikke bare bare dette med overgangsalder. Men man må vell bare lytte til andre som har gått igjennom det og få litt erfaring via andres opplevelser. 

Har selv aldri brukt hudkrem,men de siste 5 årene har det bare tatt seg opp pga tørre hender. Og øynene er helt forferdelig, serut som at jeg skriker bare jeg går ut å henter posten. De er så tørre så jeg må bruke øyedråper hele tiden nå. Og pollenallergi har jeg,støv allergi, ja alt av allergi har jeg. Mat,dyr,pollen,frukt,etc....

Det er vell bare å holde ut og håpe at det er vakker dag gir seg❤️

Anonymkode: 6d23d...18a

Hold ut, ja❤️

Kan anbefale Thealoz duo gel for øynene. Det smører veldig godt. Reseptfritt er det og. Sjekk først med apoteket om det passer hvis du har linser el. medisiner, så det ikke blir uheldig interaksjon.

Hvis du har skikkelig tørre lepper kan jeg anbefale Aquaphor fra Eucerin, reseptfritt på apotek. De kommer i lip balm og i større tube. Og kan brukes på andre deler av kroppen. Fri for lukt og farge.

Jeg bruker også tykke oppvaskhansker eller engangshansker for å unngå å tørre ut hendene ved husvask eller annen rengjøring og plantestell. Har prøvd mye håndkremer fra helsekost, synes weleda sine er gode. Lette, trekker godt inn og svak behagelig duft. Men det er jo litt smak og behag.

Her ble det mye "reklame", er ikke sponset, det skulle jeg ønske☺️🙈

Heldigvis går dette over og blir til noe annet. Vi damer blir nok ikke dem vi en gang var før dette helsikke begynte. Jeg velger å se lyst på det, utvikling hele veien!

Anonymkode: 07e6f...aee

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har blitt fortalt at jeg er i perimenopause,jeg har allergi så derfor tar jeg allergitabletter hver dag. Jeg har en sensitiv hud,men har ikke eksem. Har siste ukene klødd helt forferdelig på hendene og av og til på leggene. Noen ganger klør det så mye at jeg får merker i huden av at jeg klør. Har begynt med allergi vaskemidler på klærne og det hjalp litt,men av og til klør det. Er værst når det er kaldt ute. 

Og jeg har mange andre overgangsplager,men dette tar kaka. 

Det kan være kulden og den tørre lufta. Jeg klør sinnsykt på leggene på vinteren men aldri om sommeren. Jeg å har sensitiv hud.

Anonymkode: 451f5...469

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hold ut, ja❤️

Kan anbefale Thealoz duo gel for øynene. Det smører veldig godt. Reseptfritt er det og. Sjekk først med apoteket om det passer hvis du har linser el. medisiner, så det ikke blir uheldig interaksjon.

Hvis du har skikkelig tørre lepper kan jeg anbefale Aquaphor fra Eucerin, reseptfritt på apotek. De kommer i lip balm og i større tube. Og kan brukes på andre deler av kroppen. Fri for lukt og farge.

Jeg bruker også tykke oppvaskhansker eller engangshansker for å unngå å tørre ut hendene ved husvask eller annen rengjøring og plantestell. Har prøvd mye håndkremer fra helsekost, synes weleda sine er gode. Lette, trekker godt inn og svak behagelig duft. Men det er jo litt smak og behag.

Her ble det mye "reklame", er ikke sponset, det skulle jeg ønske☺️🙈

Heldigvis går dette over og blir til noe annet. Vi damer blir nok ikke dem vi en gang var før dette helsikke begynte. Jeg velger å se lyst på det, utvikling hele veien!

Tusen takk for all hjelp,jeg tar til meg all hjelp jeg kan få❤️ Jeg skal sjekke det ut❤️ jeg bruker engangshansker nå pga jeg er operert i fingre,men skal begynne å gjøre det for ettertiden. Tusen tusen takk❤️❤️

• Hjerte 1
Skrevet

Tar du hormontilskudd? Det hjalp mot min kløe. 

Skrevet
Dallandra skrev (8 timer siden):

Tar du hormontilskudd? Det hjalp mot min kløe. 

Nei jeg tar ingenting,bare mine daglige vitaminer. Er redd kreft,har så mye kreft i vår familie. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Det kan være kulden og den tørre lufta. Jeg klør sinnsykt på leggene på vinteren men aldri om sommeren. Jeg å har sensitiv hud.

Anonymkode: 451f5...469

Akkurat slik har jeg og det,skulle vært sommer hele tiden. 

Skrevet

Jeg så at du avviste når en annen bruker foreslo problemer med leveren med at «alle» blodprøver ble tatt. Men har du sjekket at det virkelig ble tatt leverprøver? Det er dessverre sånn at autoimmune leversykdommer er så sjeldne at fastleger som regel har lite kjennskap til dem. Hvis blodprøvene dine ble analysert hos Fürst, så kan du selv gå inn og se hvilke blodprøver som ble tatt. https://www.furstpasient.no

Se etter disse: 

Blodprøver som bør tas ved kløe for å vurdere leversykdom

1. Leverprøver (hepatobiliært panel)

Dette er de viktigste ved mistanke om kolestase:

ALP (alkalisk fosfatase)

Viktigste markøren ved kløe relatert til gallegangsaffeksjon

GGT (gamma-GT)

Forhøyet ved kolestase

Hjelper å bekrefte at ALP-stigning kommer fra leveren, ikke skjelettet

Bilirubin

Ofte normal i tidlig fase, men stiger ved mer uttalt kolestase

ASAT og ALAT

Viser generell leverpåvirkning

2. Markører for leverens produksjonsevne

Disse viser om leveren fungerer som den skal:

Albumin

Lav ved mer avansert leversykdom

INR (koagulasjonstest)

Stiger ved redusert leverfunksjon

Viktig ved vurdering av alvorlighetsgrad

3. Autoimmune markører (ved mistanke om autoimmun leversykdom)

AMA 

Viktig ved kløe + forhøyet ALP

IgM

ANA

Kan være positiv ved autoimmun leversykdom

Ikke spesifikk, men kan støtte diagnostikk

Anonymkode: 1ff40...dee

• Nyttig 2
Skrevet

Jeg så at du avviste når en annen bruker foreslo problemer med leveren med at «alle» blodprøver ble tatt. Men har du sjekket at det virkelig ble tatt leverprøver? Det er dessverre sånn at autoimmune leversykdommer er så sjeldne at fastleger som regel har lite kjennskap til dem. Hvis blodprøvene dine ble analysert hos Fürst, så kan du selv gå inn og se hvilke blodprøver som ble tatt. https://www.furstpasient.no

Se etter disse: 

Blodprøver som bør tas ved kløe for å vurdere leversykdom

1. Leverprøver (hepatobiliært panel)

Dette er de viktigste ved mistanke om kolestase:

ALP (alkalisk fosfatase)

Viktigste markøren ved kløe relatert til gallegangsaffeksjon

GGT (gamma-GT)

Forhøyet ved kolestase

Hjelper å bekrefte at ALP-stigning kommer fra leveren, ikke skjelettet

Bilirubin

Ofte normal i tidlig fase, men stiger ved mer uttalt kolestase

ASAT og ALAT

Viser generell leverpåvirkning

2. Markører for leverens produksjonsevne

Disse viser om leveren fungerer som den skal:

Albumin

Lav ved mer avansert leversykdom

INR (koagulasjonstest)

Stiger ved redusert leverfunksjon

Viktig ved vurdering av alvorlighetsgrad

3. Autoimmune markører (ved mistanke om autoimmun leversykdom)

AMA 

Viktig ved kløe + forhøyet ALP

IgM

ANA

Kan være positiv ved autoimmun leversykdom

Ikke spesifikk, men kan støtte diagnostikk

Anonymkode: 1ff40...dee

Jeg snakket med min ergoterapeut igår, og hun sa at det er vanlig at det klør øverst på fingeren der hvor jeg er operert. Opererte min sene som var avkuttet i en alvorlig ulykke. Jeg opererte meg den 12 oktober, dette vil ta 3 måneder før jeg er god. Og kløen er et tegn på at det gror, og jeg er hoven fremdeles. 

Skrevet

Nei jeg tar ingenting,bare mine daglige vitaminer. Er redd kreft,har så mye kreft i vår familie. 

Kløe har ingen ting med kreft å gjøre, trolig ikke overgangsalder heller, men det er vanlig å bli tørr i huden og klø på senhøsten med kald luft ute og oppvarming og tørr luft inne.

Anonymkode: e3816...0a4

• Liker 1
Skrevet

Kan jeg spørre hva slags overgangsplager dere andre sliter/ slet med?

Anonymkode: a4ae5...a5b

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Kan jeg spørre hva slags overgangsplager dere andre sliter/ slet med?

Jeg sliter med:

*Uregelmessige menstruasjoner (den kan komme rundt 10 dager,17 dager eller mer og kan vare fra 5-9 dager)(den styre selv når den vil komme)

*Hjertebank 

*Søvn (våkner mitt på natten og tror det er morgen)

*Sliter med leddene (vondt i begge leddene på armene og kneene)

*Sliter mye med tanker(depression og mye tankekjør)(og blir voldsomt irritert for ingenting)

*Glemmer ofte ting(ting som er viktige)

*Hårtap

*Redusert sexlyst

*Hodepine (hver eneste dag)(smått svimmel,men ikke hver dag)

*Tørre øyne

*Oppblåsthet (føler meg som en ballong hele tiden)(urolig mage)

*Kløende hud(spesielt fingre og legger, spesielt om vinteren)

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg sliter med:

*Uregelmessige menstruasjoner (den kan komme rundt 10 dager,17 dager eller mer og kan vare fra 5-9 dager)(den styre selv når den vil komme)

*Hjertebank 

*Sliter mye med tanker(depression og mye tankekjør)(og blir voldsomt irritert for ingenting)

*Hårtap

*Redusert sexlyst

*Tørre øyne

Kan vell si at dette kom rundt et halvt år etter at jeg fylte 40, er nå idag 42. 

Skrevet

Jeg sliter med:

*Hjertebank 

*Hårtap

*Redusert sexlyst

*Tørre øyne

Takk for svar, jeg føler meg mye igjen i dette ja

Skrevet

Takk for svar, jeg føler meg mye igjen i dette ja

Det er bare å holde ut,en dag gir det seg👌

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.11.2025 den 12.55):

Det har jeg i skapet,takk det skal jeg gjøre❤️

Hjalp det? Hvordan går det nå?

Anonymkode: 6c3e8...9c3

Skrevet

Burde nan starte på østrogentabletter? Jeg har hørt at man holder seg lengre ung med østrogen behandling? 

Anonymkode: 8e95b...d4a

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.11.2025 den 14.13):

Hold ut, ja❤️

Theloz Duo både i flaske og endoser kan fint brukes med linser. 👍

Kløen kan være forbundet med perimeopause eller overgangsalder: 

https://www.healthline.com/health/menopause/menopause-itching#:~:text=A drop in estrogen levels during menopause can,remedies and medical treatments may help ease discomfort.

Skrevet

Hjalp det? Hvordan går det nå?

Jeg brukte hydrokortison og det hjalp ikke,jeg har brukt 2 forskjellige a derma kremer de har heller ikke funket,jeg har brukt eurax det hjalp heller. Det som har funket er en ispose som jeg har kjøpt på apoteket. Skal til ortoped på tirsdag og da skal jeg ta dette opp,for jeg trenger hjelp med fingret mine. Men takk for all hjelp❤️ 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.11.2025 den 13.15):

Det er bare å holde ut,en dag gir det seg👌

Det er veldig nyttig å sette seg inn i den nyeste kunnskapen om hormonbehandling i overgangsalderen. Tiden har gått framover, det finnes bra preparater, og for veldig mange er fordelene langt høyere enn risiko ved behandling. Å bare måtte holde ut er en utdatert holdning og helt unødvendig for mange. 

• Liker 1
Skrevet

Du sier du er operert, har du noe plaster på? Du kan være allergisk mot bandasjene. Kolofonium. Jeg tåler bare en type plaster

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...