Gå til innhold

Hormonbehandling perimenopause

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Håper det går bedre med deg ts. Sånn du beskriver det, så fremstår det som perimenopause. Jeg ville tatt kontakt med Vibeke som noen andre foreslo. Siden du reagerte så på p-pillen, vil jeg bare fortelle min historie om hrt. Det ble verre før det ble bedre for å si det sånn, men til slutt ble det bra! 

Jeg er 48 år og begynte på hormonbehandling i vår. Hadde fremdeles månedlige blødninger. Hadde hatt i flere måneder symptomer som nattesvette (hetetokter på natten), hjernetåke og tørre slimhinner. Fikk spiral med progesteron for å beskytte livmor og østrogenspray.

Kroppen min reagerte veldig på spiralen og/eller østrogenet. Ble helt «uttafor». Men leste om hormonspiralen at det kunne ta tre mnd for kroppen å venne seg til hormonene. Jeg holdt ut, og etter 3-4 mnd følte jeg meg endelig som meg selv igjen. Har ikke lenger hetetokter, hjernen fungerer og slimhinnene er fuktige igjen. 

Så hvis du begynner på hormoner, og får reaksjoner, så hold ut - det blir mest sannsynlig bedre etter 3-4 mnd. 

Hilsen k48

Anonymkode: 9db3d...151

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

HRT behandling er heldigvis ikke som p-piller. Vi er mange som har hatt problemer med ppiller som bruker hrt med hell. Finn en god gynekolog, noen er desverre ikke oppdatert på perimenopausen. 

Anonymkode: 80d13...0af

Ingen som kan tipse om gynekolog i trondheim/ Trøndelag? 

Anonymkode: fad2b...ae9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...