Gå til innhold

Merkelig situasjon med naboer

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei 🙂 Jeg trenger desperat råd da jeger forvirret grunnet en bosituasjon

Siden jeg flyttet inn i leiligheten for to år siden, har ting blitt verre og verre. Paret som bor over meg tramper hardt etter meg dag og natt, uansett hvor i leiligheten jeg oppholder meg. Sitter jeg på stuen, setter de seg ned over meg, går jeg på do, går en av de også på do, går jeg ut for å hente post går også de de ut for å hente post. På natten tramper de, og når jeg våkner å står opp, blir det stilt. I starten tenkte jeg det var tilfeldig, men etter to år er det ikke mulig lenger. De tramper såpass tydelig at det virker som om de vil jeg skal skjønne det. 

Her er veldig lytt, så jeg hører godt når de går over gulvet, og de går uten overdrivelse etter meg hele tiden jeg er hjemme. Hva kan være grunnen til dette? Er det at de kjeder seg og vil få med seg noen andre sitt liv? De er begge uten jobb og rundt 50 år, så kan det være kjedsomhet? Jeg jobber 80% og er 29 år, men gjør ikke store greier etter jobb annet enn å lage mat, ha besøk, se serie osv.

Har noen andre opplevd noe lignende?

Anonymkode: a7595...4b6

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan i all verden kan de over deg vite hvor i leiligheten du befinner deg til enhver tid, bråker du noe enormt mye? I såfall har du forklaringen på hvorfor. Men du høres mest paranoid ut for å være helt ærlig

Anonymkode: f8222...d91

• Liker 28
  • Nyttig 7
Skrevet

Kontakte lege, kanskje.

Anonymkode: 68a2e...970

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kontakte lege, kanskje.

Anonymkode: 68a2e...970

Tenker henvisning til psykolog hvis TS er overbevist om at lydene er reelle. 

Anonymkode: 121d4...b92

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet

De eneste to rasjonelle forslagene jeg kan komme på: 

1. Ring på og snakk med dem om det. Spør om de hører deg, om du bråker osv, og se hva de svarer. Det kan hende adferden deres endrer seg etter dette. 

2. Det kan være mulig du bare innbiller deg ting. 

Anonymkode: 83166...59b

• Liker 3
  • Nyttig 5
Skrevet

Såfremt du ikke lager mye lyd så vil jo ikke de kunne vite hvor i leiligheten du oppholder deg.

Har du historikk med paranoia eller vrangforestillinger fra før? Skjønner at det sikkert er et ubehagelig spørsmål å få, men jeg spør fordi oppfatninger som du beskriver er veldig vanlige for folk som sliter med dette. Jeg har jobbet mange år som sykepleier i hjemmetjenesten, og vi har hatt mange pasienter som mener at naboene vet hvor de er i leiligheten sin og hva de gjør. Hvis de ikke får hjelp utvikler det seg ofte til at de mener naboene overvåker dem, trakasserer dem på natta osv. Vi hadde én som mente at en nabo torturerte ham ved å spille veldig høy julemusikk døgnet rundt, bare ikke akkurat når vi var der. Det han ikke visste var at denne naboen også var pasient hos oss, og det var ingenting som tilsa at han hadde en julemusikk-vendetta mot naboen sin 😅

Forhåpentlig vis er det bare tilfeldig at dere har mye av det samme bevegelsesmønsteret i leiligheten 🤞🏻💛

Anonymkode: 52fc1...2d7

• Liker 8
Skrevet

De har jo ikke mulighet til å vite hvor i leiligheten du er med mindre du tramper og bråker mye (man hører mer til dem over enn de under når noen går). Med mindre du er som bonusdatteren min som er lett som en fjær men går på en måte så hun høres ut som ti elefanter, aner ikke hvordan hun får det til ;)

Har du prøvd å bevege deg HELT stille (utenom på do da) og se om det skjer noen endring? Hvis de er to stk som bor der og leiligheten deres er lik som din, så er det jo ikke så rart om de sitter over deg og at en av dem må på do omtrent samtidig som du er der....

Anonymkode: aab6b...303

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde bevegd med musestille gjennom leiligheten og sett om det fortsatte da. Hvis det gjør det hadde jeg begynt å lete etter kamera....

Anonymkode: 7bb45...32d

• Liker 5
Skrevet

De vet jo ikke hvor du er og hvem gidder vel holde på slik? Dette minner mer om paranoia.

Anonymkode: 8160a...2b1

• Liker 4
Skrevet

Er det du aom har akrever o  de spm bor over deg som står utenfor vinduet ditt?

Anonymkode: a79ca...c10

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg hadde bevegd med musestille gjennom leiligheten og sett om det fortsatte da. Hvis det gjør det hadde jeg begynt å lete etter kamera....

Anonymkode: 7bb45...32d

Oi, det der kan faktisk være riktig, gale arbeidsløse naboer som har instalert kamera...  Sett det på film!  Hvem bodde der du bor nå for 2 år siden, og hvorfor flyttet de? Hmm 🤔

Anonymkode: c0e80...1d8

• Liker 1
Skrevet

Jeg jobbet med en som beskriver nesten det samme som deg. I løpet av tiden vi jobbet sammen, bodde hun 3 forskjellige steder. Alle naboene var alltid ute etter henne og hun mente de spionerte og hadde kameraer…. Det var sånn på jobb også. Hun mente kunder forfulgte henne, blant annet…. Hun var ikke helt frisk! 

Anonymkode: 97b6f...560

• Liker 4
Skrevet

Det er litt naivt å tro at det ikke settes opp kameraer. Jeg har en kompis som fant installerte kameraer i tre av leilighetene jeg bodde i, så ganske mange utleiere holder på sånn, dessverre. 

Anonymkode: 5338e...a2a

Skrevet

Det første ts må gjøre er å finne ut om dette er reelt, eller ikke. Det kan hun gjøre ved å ha besøk, og be disse bekrefte eller avkrefte det hun opplever. Hvis de avkrefter, bør ts oppsøke behandling. Hvis de bekrefter, bør ts lete etter kamera. Det virker som den mest plausible forklaringen på hvordan naboen skal kunne følge med på bevegelsene hennes. Samtidig, hva skulle naboens motivasjon for å overvåke og "forfølge" ts på denne måten være?

Eier du leiligheten selv? Hvis du leier, hvem leier du av?

Anonymkode: 85440...514

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Mest sannsynlig vet de ikke at de høres. Ta en meget vennlig prat med dem om saken. Inviter de gjerne ned til deg, så at de får høre selv, en om gangen. Viktig at du er ekstremt vennlig.

Anonymkode: 9bd3e...41f

Skrevet

Var det du som starta denne tråden?  I såfall må du til lege.

Anonymkode: e6e15...ea8

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Var det du som starta denne tråden?  I såfall må du til lege.

Anonymkode: e6e15...ea8

HO HO HO, jeg lo så høyt at bikkja kikket på meg da jeg leste den tråden der 🤣 Nå måtte jeg sannelig le skikkelig høyt igjen 😂 

Anonymkode: dd3cc...ef8

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Stakkars deg. Har vært i samme situasjon selv å det var ett helvete. Flytte er vel den eneste løsningen hvis det går utover helsen din. 

Anonymkode: 5dc7f...c47

Skrevet

Ville tatt en prat med dem og bare sagt i fra at du sliter med at der er mye trampelyd fra deres leilighet og spurt om de f.eks ksn legge noen tepper og/eller bruke mykt fottøy. Der fins så klart rasshøl som avfeier naboers problemer med at de bråker så mye de vil på dagtid, men de aller fleste er gode mennesker som bare ikke vet de gjør ting som plager andre. Om du får slutt på trampingen vil nok det hjelpe på situasjonen som helhet. Du tenker nok mindre på naboene om du slipper høre dem hele tiden🤗

Anonymkode: 4908d...188

Skrevet

Dette er nok paranoia 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...