Rosalilje84 Skrevet i går, 09:27 #22 Skrevet i går, 09:27 Mooza skrev (17 timer siden): Jeg holdt på å svelge kaffien i vranghalsen en morgen da Nrk rapporterte fra Polens uavhengighersdag og marsjen som 100 000 deltok på, inkludert presidenten, og kalte den en nazimarsj. "Det var da voldsomt" tenkte jeg. Kalle en marsj på en nasjonaldag for nazi.. Så ser jeg neste dag på Steigan ( av alle) at den polske ambassadøren har klaget, polakkene er opprørte og sinte, Nrk har beklaget, men vi i Norge har ikke hørt noe. Saken står fremdeles på sidene deres. Denne reporteren sier at presidenten deltar i marsjen, og har han er imot at Ukraina blir EU medlem og Nato- medlem. Vel, ikke de fleste det? Har EU prøvd å få Ukraina som medlem? Det står at " noen" ropte slagord mot EU! Vel, det gjør de her i landet og til tider. Noen altså. Helt vilt rar reportasje. Påfølgende dag derimot leser jeg i flere norske aviser om saken. Men ingenting fra Nrk. Statskanalen som jeg og vi alle betaler for.. Jeg er vant til mye rart fra Nrk morgennyheter, men jeg bare lurer på om det har klikka fullstendig for dem? Har de ingen redaktør, eventuelt noen voksne som kan sjekke? Dette er Polen. De kjempet mot nazister. De var lenge under Sovjet. De har tatt enormt ansvar under Ukraina- krigen. De er alliert.. Hva er det som skjer med norsk media? Det er historieløst, og viser bare at svært mange yngre mennesker i Norge i dag er uutdannede idioter. Hva er forskjellen på marsjen i Polen på deres nasjonaldag, og marsjen i Norge på 17. mai? Nordmenn marsjerer jo også med flagg og hurra i mange andre land på nasjonaldagen sin. Så lenge vi driver med det, er det greit, mens når andre driver med det samme, så er de nazi? 6
LeveMannen Skrevet i går, 10:45 #23 Skrevet i går, 10:45 Rosalilje84 skrev (1 time siden): Det er historieløst, og viser bare at svært mange yngre mennesker i Norge i dag er uutdannede idioter. Hva er forskjellen på marsjen i Polen på deres nasjonaldag, og marsjen i Norge på 17. mai? Nordmenn marsjerer jo også med flagg og hurra i mange andre land på nasjonaldagen sin. Så lenge vi driver med det, er det greit, mens når andre driver med det samme, så er de nazi? Jepp pratet med en Tysker i Norge som var helt sjokkert over den ultranasjonalistiske 17 mai feiringen og den nasjonalistiske talen til kongen på nyttårsaften. Og sa at noe slikt ville være helt utenkelig i Tyskland, og ville blitt sett på som høyreekstremt og blitt forbudt. 2
Madame Butterfly Skrevet i går, 10:59 #24 Skrevet i går, 10:59 LeveMannen skrev (11 minutter siden): Jepp pratet med en Tysker i Norge som var helt sjokkert over den ultranasjonalistiske 17 mai feiringen og den nasjonalistiske talen til kongen på nyttårsaften. Og sa at noe slikt ville være helt utenkelig i Tyskland, og ville blitt sett på som høyreekstremt og blitt forbudt. Da vil jeg at vi er heldige vi har 17. mai, og at vi har all grunn til å feire at vi ikke har det som i Tyskland. 2 2
Tiuren Skrevet i går, 11:11 #25 Skrevet i går, 11:11 Bacteria skrev (11 timer siden): Ja, det døde vel litt flere sivile i Polen enn i Norge den gang… har hørt 50 000. Etter det jeg leser ble det drept omtrent 5 millioner polakker under WW2, både etnisk polsk og jødiske, det var en betydelig del av befolkningen. 2
Nymerïa Skrevet i går, 11:15 #26 Skrevet i går, 11:15 Maia70 skrev (16 timer siden): Ikke helt relatert, men var ikke Ukraina-krigen et resultat av at Amerikanerne hadde jobbet for å få Ukraina inn i NATO, og at Putin mislikte det? Jeg hørte noen si det for en god stund siden. Og jeg har hørt noen si at det finnes havfruer i virkeligheten. 2
Maia70 Skrevet i går, 14:52 #27 Skrevet i går, 14:52 Nymerïa skrev (3 timer siden): Og jeg har hørt noen si at det finnes havfruer i virkeligheten. Hva har det med denne diskusjonen å gjøre?
Arild37 Skrevet i går, 14:54 #28 Skrevet i går, 14:54 Dette er så drøyt at det nesten er vanskelig å tro at de kan ha gjort dette 2
Callisto83 Skrevet 22 timer siden #29 Skrevet 22 timer siden Noen svensker blir jo litt ukomfortable med 17 mai feiringen vår. De ser på det som nasjonalistisk har jeg blitt fortalt. I Sverige har de riktignok en nasjonaldag, 6 juni, som de tidligere kalte Svenske flaggans dag. Nå heter den "alle flaggans dag", og feires knapt utenfor husets vegger av etniske svensker. På gatene vaier Palestina flagget - i følge en bekjent utenfor Malmø. Sånn går det når indoktrineringen, skammen og naiviteten går for langt. 1 4
Anne Liese Braun Skrevet 22 timer siden #30 Skrevet 22 timer siden LeveMannen skrev (7 timer siden): Og sa at noe slikt ville være helt utenkelig i Tyskland, og ville blitt sett på som høyreekstremt og blitt forbudt. "Alles für Deutschland" = kan faktisk være straffbart i enkelte sammenhenger. "Alt for Norge" = nasjonalromatikk. Man flagger generelt heller ikke i Tyskland, slik som vi gjør i Norge. Historisk betinget selvsagt. Det falt meg aldri inn at 17. mai skulle være nasjonalistisk i negativ forstand før jeg hørte utlendinger med vemmelse kritisere feiringa
Tunique Skrevet 21 timer siden #31 Skrevet 21 timer siden Sist NrK var relevant er lenge siden. Venstrevridd statskanal uten dybde. 2
Gunstein123 Skrevet 21 timer siden #32 Skrevet 21 timer siden Arild37 skrev (4 timer siden): Dette er så drøyt at det nesten er vanskelig å tro at de kan ha gjort dette De har visst beklaget det. Om de beklager at det ble en sak av det, eller om de faktisk beklager ordbruken, vet ikke jeg.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå