Mooza Skrevet 18. november 2025 #1 Skrevet 18. november 2025 (endret) Jeg holdt på å svelge kaffien i vranghalsen en morgen da Nrk rapporterte fra Polens uavhengighetsdag og marsjen som 100 000 deltok på, inkludert presidenten, og der de kalte den en nazimarsj. "Det var da voldsomt" tenkte jeg. Kalle en marsj på en nasjonaldag for nazi.. Så ser jeg neste dag på Steigan ( av alle) at den polske ambassadøren har klaget, polakkene er opprørte og sinte, Nrk har beklaget, men vi i Norge har ikke hørt noe. Saken står fremdeles på sidene deres. Denne reporteren sier at presidenten deltar i marsjen, og har han er imot at Ukraina blir EU medlem og Nato- medlem. Vel, ikke de fleste det? Har EU prøvd å få Ukraina som medlem? Det står at " noen" ropte slagord mot EU! Vel, det gjør de her i landet og til tider. Noen altså. Helt vilt rar reportasje. Påfølgende dag derimot leser jeg i flere norske aviser om saken. Men ingenting fra Nrk. Statskanalen som jeg og vi alle betaler for.. Jeg er vant til mye rart fra Nrk morgennyheter, men jeg bare lurer på om det har klikka fullstendig for dem? Har de ingen redaktør, eventuelt noen voksne som kan sjekke? Dette er Polen. De kjempet mot nazister. De var lenge under Sovjet. De har tatt enormt ansvar under Ukraina- krigen. De er alliert.. Hva er det som skjer med norsk media? Endret 19. november 2025 av Mooza feilskriving 6 12
Anjalita Skrevet 18. november 2025 #2 Skrevet 18. november 2025 NRK har nå beklaget for å bruke ordet "nazi". Rart at verken klagestormen eller unnskyldningen har vært i norsk media, så vidt jeg har sett. Ekstremt ugjennomtenkt å bruke ordet nazi om marsjen, spesielt siden den var i Polen. Men det er ikke til å komme unnom at marsjen er organisert av, og dominert av, ytre høyre, nasjonalister og fascister. Tidligere polske presidenter har ungått å delta i marsjen pga dette. 1 5
Gratis Skrevet 18. november 2025 #3 Skrevet 18. november 2025 (endret) Polen er som mange andre øst europeisk land skeptiske til fri innvandring, og ønsker å bevare litt av sin nasjonale identitet. Da blir de nazi, slik er det bare. Eller rasist, eller fascist. Plukk uttrykket du liker best. Endret 18. november 2025 av Gratis 7 11
Pippi Lotta Skrevet 18. november 2025 #4 Skrevet 18. november 2025 Anjalita skrev (2 timer siden): NRK har nå beklaget for å bruke ordet "nazi". Rart at verken klagestormen eller unnskyldningen har vært i norsk media, så vidt jeg har sett. Ekstremt ugjennomtenkt å bruke ordet nazi om marsjen, spesielt siden den var i Polen. Men det er ikke til å komme unnom at marsjen er organisert av, og dominert av, ytre høyre, nasjonalister og fascister. Tidligere polske presidenter har ungått å delta i marsjen pga dette. Hvorfor er det ugjenomtenkt å bruke orde nazi om grupperå som domineres av ytre høyre, nasjonlaister og facister? 6
Bacteria Skrevet 18. november 2025 #5 Skrevet 18. november 2025 Pippi Lotta skrev (15 minutter siden): Hvorfor er det ugjenomtenkt å bruke orde nazi om grupperå som domineres av ytre høyre, nasjonlaister og facister? Kanskje fordi begge betegnelser er veldig betente. Nasjonalster og det DU definerer som ytre høyre er ikke nødvendigvis nazister. En nazist er en fascist som har en liten tilleggstrait: Jødehat. 6 3
Pippi Lotta Skrevet 18. november 2025 #6 Skrevet 18. november 2025 Bacteria skrev (2 minutter siden): Kanskje fordi begge betegnelser er veldig betente. Nasjonalster og det DU definerer som ytre høyre er ikke nødvendigvis nazister. En nazist er en fascist som har en liten tilleggstrait: Jødehat. Nå er det ikke jeg som har definert dem som ytre høyre eller nasjonalister, det er personen som mente det var feil å bruke nazi ordet som skrev de var nasjonalistiske, fasister og ytre høyre. Så da høres de jo ut som de er nærme nazister i det minste.... Det bør gå an å kalle en spade for en spade, selv om spaden skule være betente. 2
Tiuren Skrevet 18. november 2025 #7 Skrevet 18. november 2025 Pippi Lotta skrev (1 time siden): Hvorfor er det ugjenomtenkt å bruke orde nazi om grupperå som domineres av ytre høyre, nasjonlaister og facister? Kan og være noe betent i Polen, når man vet hvordan nazistene oppførte seg der på 40 tallet... Ikke helt så sivilisert som i Norge. Tror bare den vanlige blod(røde)tåka tok NRK journalistene. 8 3
Pippi Lotta Skrevet 18. november 2025 #8 Skrevet 18. november 2025 Tiuren skrev (29 minutter siden): Kan og være noe betent i Polen, når man vet hvordan nazistene oppførte seg der på 40 tallet... Ikke helt så sivilisert som i Norge. Tror bare den vanlige blod(røde)tåka tok NRK journalistene. Men om de faktisk er nasister (elmer veldig nøre nasister) så kan vi jo ikke la være å kalle de nasister bare fordi det er betent? 3
Bacteria Skrevet 18. november 2025 #9 Skrevet 18. november 2025 Tiuren skrev (33 minutter siden): Kan og være noe betent i Polen, når man vet hvordan nazistene oppførte seg der på 40 tallet... Ikke helt så sivilisert som i Norge. Tror bare den vanlige blod(røde)tåka tok NRK journalistene. Ja, det døde vel litt flere sivile i Polen enn i Norge den gang… har hørt 50 000. 1
Thanos Skrevet 18. november 2025 #10 Skrevet 18. november 2025 Pippi Lotta skrev (2 minutter siden): Men om de faktisk er nasister (elmer veldig nøre nasister) så kan vi jo ikke la være å kalle de nasister bare fordi det er betent? Du skal oppfylle en rekke kriterier for å være nazist. Idag kaster venstreraddissene dette begrepet rundt til absolutt alt og alle de selv er redde for og ikke vil forstå. Alle som idag har politiske meninger 5cm til høyre for sentrum, er nazister, facsister eller rasister. Blir man kaldt dette av venstrebermen idag er det en hedersbetegnelse. Da vet man at man har trigget raddissene med et godt poeng de ikke klarer å argumentere imot. 2 7
LeveMannen Skrevet 18. november 2025 #11 Skrevet 18. november 2025 (endret) Pippi Lotta skrev (2 timer siden): Hvorfor er det ugjenomtenkt å bruke orde nazi om grupperå som domineres av ytre høyre, nasjonlaister og facister? Kanskje fordi nazist partiet (det nasjonalsosialistiske tyske arbeiderparti (NSDAP)) var sosialister, altså på ytre venstre siden ikke høyre. Det eneste de i tilfelle har til felles hvis det du skriver stemmer er da at de er nasjonalister. Og det er det da en hel haug med land og grupper som er rundt om i verden uten å betegnes som nazister. F.eks hamas og palestina er nasjonalister, vil du da kalle de for nazister siden nazistene også var nasjonalister? Endret 18. november 2025 av LeveMannen 4 2
frivis Skrevet 18. november 2025 #12 Skrevet 18. november 2025 Vi lever i en opp ned verden. Folk er så sinnsvidd forvirret at man må jo nesten le litt. Men jeg begynner å skjønne at det er ramme alvor. Folk har valgt mørket fremfor lys. 7
Justlooking Skrevet 18. november 2025 #13 Skrevet 18. november 2025 frivis skrev (9 minutter siden): Vi lever i en opp ned verden. Folk er så sinnsvidd forvirret at man må jo nesten le litt. Men jeg begynner å skjønne at det er ramme alvor. Folk har valgt mørket fremfor lys. Kanskje det blir bedre om mørket blir gjennomskuet og lyset kommer frem? 1
Bacteria Skrevet 19. november 2025 #14 Skrevet 19. november 2025 https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/klagestorm-mot-nrk-skjer-altfor-ofte/o/5-95-2733878?utm_medium=Social&utm_source=Facebook&fbclid=IwdGRjcAOKVgdleHRuA2FlbQIxMQBzcnRjBmFwcF9pZAo2NjI4NTY4Mzc5AAEedtv6TmEJzOUcJ2iFJSZmaKfJE54LQw6-T1u_jXQqbtzodCdFIbuLP_4JeeQ_aem_ZvFez9V092Xf10UfTELdaA#Echobox=1763475738 Erik Stephansen tar et oppgjør her. Det har vel ikke klikka for NRK, men kunnskapen til mange av journalistene er for dårlig. De er for dårlig på kunnskap, både om historie, religion, og greier ikke å se sammenhenger. Men såpass … hva skal jeg si… omløp burde hen på desken ha at vedkommende burde gått en ekstra runde før ordet «nazi» ble satt på trykk. Det er virkelig ikke et ord som bør tas frem i utrengsmål, og særlig ikke ift land som ble hardt rammet av Det 3. riket. (WW2 i Norge var barnemat ift blodbadet i øst). Debatten i går var avslørende. Mediene på den nye høyresiden kledde langt på vei av VG, NRK og Aftenposten. 3 4
Rosalilje84 Skrevet 19. november 2025 #16 Skrevet 19. november 2025 Mooza skrev (17 timer siden): Jeg holdt på å svelge kaffien i vranghalsen en morgen da Nrk rapporterte fra Polens uavhengighersdag og marsjen som 100 000 deltok på, inkludert presidenten, og kalte den en nazimarsj. "Det var da voldsomt" tenkte jeg. Kalle en marsj på en nasjonaldag for nazi.. Så ser jeg neste dag på Steigan ( av alle) at den polske ambassadøren har klaget, polakkene er opprørte og sinte, Nrk har beklaget, men vi i Norge har ikke hørt noe. Saken står fremdeles på sidene deres. Denne reporteren sier at presidenten deltar i marsjen, og har han er imot at Ukraina blir EU medlem og Nato- medlem. Vel, ikke de fleste det? Har EU prøvd å få Ukraina som medlem? Det står at " noen" ropte slagord mot EU! Vel, det gjør de her i landet og til tider. Noen altså. Helt vilt rar reportasje. Påfølgende dag derimot leser jeg i flere norske aviser om saken. Men ingenting fra Nrk. Statskanalen som jeg og vi alle betaler for.. Jeg er vant til mye rart fra Nrk morgennyheter, men jeg bare lurer på om det har klikka fullstendig for dem? Har de ingen redaktør, eventuelt noen voksne som kan sjekke? Dette er Polen. De kjempet mot nazister. De var lenge under Sovjet. De har tatt enormt ansvar under Ukraina- krigen. De er alliert.. Hva er det som skjer med norsk media? Det er historieløst, og viser bare at svært mange yngre mennesker i Norge i dag er uutdannede idioter. Hva er forskjellen på marsjen i Polen på deres nasjonaldag, og marsjen i Norge på 17. mai? Nordmenn marsjerer jo også med flagg og hurra i mange andre land på nasjonaldagen sin. Så lenge vi driver med det, er det greit, mens når andre driver med det samme, så er de nazi? 2 6
LeveMannen Skrevet 19. november 2025 #17 Skrevet 19. november 2025 Rosalilje84 skrev (1 time siden): Det er historieløst, og viser bare at svært mange yngre mennesker i Norge i dag er uutdannede idioter. Hva er forskjellen på marsjen i Polen på deres nasjonaldag, og marsjen i Norge på 17. mai? Nordmenn marsjerer jo også med flagg og hurra i mange andre land på nasjonaldagen sin. Så lenge vi driver med det, er det greit, mens når andre driver med det samme, så er de nazi? Jepp pratet med en Tysker i Norge som var helt sjokkert over den ultranasjonalistiske 17 mai feiringen og den nasjonalistiske talen til kongen på nyttårsaften. Og sa at noe slikt ville være helt utenkelig i Tyskland, og ville blitt sett på som høyreekstremt og blitt forbudt. 3 1
Madame Butterfly Skrevet 19. november 2025 #18 Skrevet 19. november 2025 LeveMannen skrev (11 minutter siden): Jepp pratet med en Tysker i Norge som var helt sjokkert over den ultranasjonalistiske 17 mai feiringen og den nasjonalistiske talen til kongen på nyttårsaften. Og sa at noe slikt ville være helt utenkelig i Tyskland, og ville blitt sett på som høyreekstremt og blitt forbudt. Da vil jeg at vi er heldige vi har 17. mai, og at vi har all grunn til å feire at vi ikke har det som i Tyskland. 2 1 2
Tiuren Skrevet 19. november 2025 #19 Skrevet 19. november 2025 Bacteria skrev (11 timer siden): Ja, det døde vel litt flere sivile i Polen enn i Norge den gang… har hørt 50 000. Etter det jeg leser ble det drept omtrent 5 millioner polakker under WW2, både etnisk polsk og jødiske, det var en betydelig del av befolkningen. 1 2
Arild37 Skrevet 19. november 2025 #20 Skrevet 19. november 2025 Dette er så drøyt at det nesten er vanskelig å tro at de kan ha gjort dette 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå