Gå til innhold

Forkjølet nå igjen,er dette normalt?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Heisann😀

Ble forkjølet 26 oktober,og har nå fått en ny runde 23 dager etter,er det normalt?

Ble helt frisk av 1 forkjølelse ,før jeg fikk det nå igjen?

Anonymkode: 29100...144

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, såklart. Det er jo masse forskjellige virus i omløp! Å ha hatt et virus nylig beskytter ikke mot andre virus i etterkant ;)

Anonymkode: fcf1f...a98

• Nyttig 3
Skrevet

Har to små barn. Den ene forkjølelsen avløste den andre så jeg hanglet i hele september. Nå er både jeg og ungene forkjølet igjen 😅 mye rart i omløp nå 

Anonymkode: 76b59...087

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har to små barn. Den ene forkjølelsen avløste den andre så jeg hanglet i hele september. Nå er både jeg og ungene forkjølet igjen 😅 mye rart i omløp nå 

Hvor mange dager var du frisk før du fikk neste forkjølelse?

Skrevet
Skrevet

men se på forkjølelsen, at du rett og slett styrker imunnforsvaret ditt ❤️

Anonymkode: 49ab0...ccd

Skrevet

Har samme problem. To barn i barnehage, så blir nesten frisk før jeg blir syk igjen.  Har vært syk siden september 

Anonymkode: 386f2...773

• Liker 1
Skrevet

Sjekk d vitamin nivå i blodprøve, bør være over 75.

Skrevet

Vi har visst synkroniserte forkjølelser TS😅 Var forkjøla 26.oktober jeg og, og våknet i dag av en ny..

Anonymkode: 4405e...c8c

• Liker 1
Skrevet

Ja, helt normalt! 

Anonymkode: 495e4...d34

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Hvor mange dager var du frisk før du fikk neste forkjølelse?

I september? 3 dager, så meldte symptomer sin ankomst igjen 😅 å det går ikke på håndhygiene, men at vi har barn som brått hoster deg rett i fjeset 🥴

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.11.2025 den 16.41):

Heisann😀

Ble forkjølet 26 oktober,og har nå fått en ny runde 23 dager etter,er det normalt?

Ble helt frisk av 1 forkjølelse ,før jeg fikk det nå igjen?

Normalt? Altså du har vel blitt eksponert for to forskjellige virus i løpet av kort tid. Du var litt redusert pga. du nettopp hadde gjennomgått infeksjon og da er det lettere å bli syk på nytt.

AnonymBruker skrev (På 18.11.2025 den 17.19):

men se på forkjølelsen, at du rett og slett styrker imunnforsvaret ditt ❤️

Anonymkode: 49ab0...ccd

Forkjølelse styrker ikke immunforsvaret. Forstår at du prøver å trøste, men dette er en myte. Det er dumt om folk tror på dette, da det kan bidra til at man slurver med hygiene eller ikke bryr seg om man smitter andre fordi det liksom "styrker". Faktisk svekker det og gir tvert i mot litt risiko for mer sykdom.

Å være forkjølet, gjennomgå influensa, omgangssyke, covid og så videre er ikke bra for oss på noen måte. Det er skadelig.

Her står det om barn, men det er samme prinsipp for voksne: https://sykepleien.no/fag/2025/06/infeksjoner-gjor-barn-syke-ikke-sterke

Anonymkode: ffca0...c7f

• Nyttig 1
Skrevet

Ja man kan bli forkjølet utrolig mange ganger etter hverandre. En gang når jeg tok et stappfullt tog inn til Oslo i et år så var jeg forkjølet omtrent sammenhengende hele det året. Ble smittet på nytt hver gang jeg begynte å bli bedre. Og det var jo ikke rart i og med at man stod som sild i tønne i det toget og det alltid var noen som hostet innenfor et par meters avstand av der du stod presset mellom noen folk.

Anonymkode: 87dce...cd0

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...