AnonymBruker Skrevet 17. november 2025 #1 Skrevet 17. november 2025 Er det normalt at hundeoppdretter ikke opplyser om hvilken hannhund vedkommende tenker bruke på tispa si ? Hvordan forventer man da at valpekjøpere skal forholde seg til dette ? Hadde ikke dere ønsket å vite hvem denne hannen er ? Om helsetester, mentalbeskrivelse, slekta bakover, lynnet osv ,så man kan vurdere om dette er verdt å vente på ? Altså,oppdretter tenker å opplyse først etter at parring har funnet sted... Er det også vanlig at man ikke får vite om andre tidligere valpekjøpere ? De fleste har jo fbgrupper for valpekjøpere. Man ønsker jo å lære om oppdretters tidligere hunder for å bli mer sikker på om det er riktig å kjøpe hund derfra. Er det ikke greit å få bli medlem av slike grupper eller i det minste få noen navn på andre som har hund fra oppdretter ,selv om man ikke har kjøpt hund derfra selv enda ? Eller er det bare jeg som tenker sånn ? Hva er egentlig vanlig ? Anonymkode: 1a092...080
Runnah Skrevet 17. november 2025 #2 Skrevet 17. november 2025 Skal du holde av eller betale for en valp før parring?
AnonymBruker Skrevet 18. november 2025 #3 Skrevet 18. november 2025 En del sier nok ingenting før parring har funnet sted. Mye pes om det ikke blir noe likevel, og man har jo tid etter at man ser om det blir valper til å planlegge. Men om kjemien ikke er der med oppdretter, la være å kjøpe hund fra dem. Anonymkode: b55b7...4f3 4
AnonymBruker Skrevet 18. november 2025 #4 Skrevet 18. november 2025 Det er ingen mal for hva som er vanlig. Noen legger ut før parring hva planen er, andre legger ut etter parring. Før valpene er født vet de uansett ikke om det blir noen. For meg betyr det lite, jeg kjøper jo uansett ikke noe som ikke er født. Kan si meg interessert i en valp etter en tispe, om de skulle parre den en gang, dersom det er en kombinasjon som passer meg. Å gi ut kunders personopplysninger er jo ikke greit uten å avklare det. Du kan spørre men ikke sikkert du får et svar. Har aldri for meg hvert en problemstilling, jeg kjøper fra en fordi jeg har møtt og sett hunder derfra, og har sett foreldrene jobbe. Dersom du ikke har noen god magefølelse på en oppdretter, ikke kjøp derfra. Anonymkode: 8e1cf...012
Leo Skrevet 19. november 2025 #5 Skrevet 19. november 2025 Noen ganger kan det være hensiktsmessig med litt "hemmelighold" fordi man da kanskje håper å unngå at andre også får øynene opp for den hannhunden man har valgt og at han plutselig har blitt far til veldig mange valper før tispa en gang har fått løpetid. Dette "problemet" er selvfølgelig ikke like aktuelt hvis man har planer om å bruke en hannhund man eier selv eller på annen måte har "kontroll" på. Når parringen har skjedd, og det er konstatert at tispa er drektig, bør du imidlertid kunne få vite hvem som er far til valpene og særlig hvis du allerede har vært i kontakt med oppdretter og meldt din interesse. Men fremdeles er det jo ingen valper å kjøpe og det er mye som kan gå galt før valpene er leveringsklare, så du kan jo like gjerne vente til valpene er født for innen den tid vet man jo ingenting om kjønnsfordeling, farger, størrelse etc. (Som er ting en som er interessert i valp etter en bestemt kombinasjon ofte også vil være opptatt av fordi man da sannsynligvis har planer om å bruke hunden til noe annet enn å bare ha en turkamerat). Ellers er jo det å kjøpe valp en privatsak og det er jo ikke naturlig å opplyse om hvem som har kjøpt hva i andre sammenhenger, så jeg ser ikke helt hvorfor oppdretter skal gi opplysninger om andre valpekjøpere. Vil du ha informasjon fra andre valpekjøpere kan du f.eks. følge åpne rasegrupper på FB, møte opp på utstillinger etc. (Å studere hundene også utenfor ringen kan være veldig nyttig og det kan f.eks. si veldig mye om gemytt). Selv har jeg brukt mye tid på å studere utstillingskataloger og lese kritikker. En utstillingskritikk, eller et prøveresultat, sier ikke så mye, men over tid ser man gjerne et mønster. Da kan man også sjekke søsken, foreldre etc. på Dogweb med tanke på bl.a. helse. 1
emlilua Skrevet 21. november 2025 #6 Skrevet 21. november 2025 Med mindre det er forventet at du skal betale for å holde av en valp i forkant så ser jeg ingen problemer med det. Liker du ikke kombinasjonen så lar du jo bare vær å kjøpe 😊
AnonymBruker Skrevet 21. november 2025 #7 Skrevet 21. november 2025 Som flere her sier, har du ikke en god relasjon til oppdretter ikke kjøp der. vår oppdretter (jeg sier vår fordi vi nå har vår fjerde hun fra samme oppdretter) har et depositum for å "bestille en hvalp" og da vet man ikke hvilke hunder nødvendigvis som resulterer i valp men man vet at oppdretteren har fokus på gode gener osv. Så når parringen er bekreftet får man vite hvilken hund som er mor og hvem som er far, stamtavle osv osv og man kan velge fortsette stå på liste for en annen valp eller stå på en av disse - så når valpene er født må man se på hvilke av dem som passer best inn med det du og oppdretter vet vil være vesentlig i ditt hjem, da tenker jeg mest på om valpen er akriv, rolig, tilbakeholden, nusgjerrig osv osv Anonymkode: 2c8e3...182
AnonymBruker Skrevet 21. november 2025 #8 Skrevet 21. november 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Som flere her sier, har du ikke en god relasjon til oppdretter ikke kjøp der. vår oppdretter (jeg sier vår fordi vi nå har vår fjerde hun fra samme oppdretter) har et depositum for å "bestille en hvalp" og da vet man ikke hvilke hunder nødvendigvis som resulterer i valp men man vet at oppdretteren har fokus på gode gener osv. Så når parringen er bekreftet får man vite hvilken hund som er mor og hvem som er far, stamtavle osv osv og man kan velge fortsette stå på liste for en annen valp eller stå på en av disse - så når valpene er født må man se på hvilke av dem som passer best inn med det du og oppdretter vet vil være vesentlig i ditt hjem, da tenker jeg mest på om valpen er akriv, rolig, tilbakeholden, nusgjerrig osv osv Anonymkode: 2c8e3...182 Hvilken rase har du? Alltid litt spennende å høre når noen holder seg til samme rase ☺️ Anonymkode: ec01e...503
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå