AnonymBruker Skrevet 17. november 2025 #1 Skrevet 17. november 2025 Var det vanlig hos dere å få høre hva som var positivt, enten egenskaper dere hadde som menneske, eller ting dere gjorde? Virker som det er mange som ikke har fått dette, inkludert meg selv Anonymkode: d10be...26e 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2025 #2 Skrevet 17. november 2025 Dette avhenger nok litt av hvilken tid man vokste opp i. I dag er det mye fokus på å rose barna, de skal føle seg sett og hørt, følelser skal valideres osv. Tidligere var dette mindre vanlig. Barna skulle være stille når de voksne pratet f eks. Barna fikk i større grad beskjed om å oppføre seg, ta seg sammen, vente på tur osv. Man ga barna «oppdragelse», et ord som knapt finnes i dag. Anonymkode: 46cdb...996 3 3
Natttåke Skrevet 17. november 2025 #3 Skrevet 17. november 2025 Jeg fikk ros for sangstemmen min og måtte synge for foreldrens gjester. Det var ikke alltid like moro, og det tok tid før jeg fant gleden i å synge igjen.
AnonymBruker Skrevet 18. november 2025 #4 Skrevet 18. november 2025 Nei, dette var aldri i det hele tatt. Foreldrene mine var mer av den typen at de hele tiden kommenterte hva som var negativt. Men hvis de ikke klarte å finne noe negativt å pirke på, så lot de heller være å si noe. Hvis jeg for eksempel fikk topp-karakter på en prøve eller hjemmelekser på skolen, så fikk jeg aldri noen som helst kommentarer på disse tingene. Men hvis jeg IKKE fikk beste karakter på noe, så kan du banne på at jeg fikk høre det hjemme. Anonymkode: bb3ff...2c2 2
AnonymBruker Skrevet 18. november 2025 #5 Skrevet 18. november 2025 Det var nesten aldri ros, men litt kritikk. Er sannsynlig at det er i alle fall noe av grunnen til at jeg har vært veldig streng med meg selv i mitt voksne liv. Anonymkode: 3706c...24f
AnonymBruker Skrevet 18. november 2025 #6 Skrevet 18. november 2025 Hørte bare negativt. Er svært streng mot meg selv og sliter med selvhat. Anonymkode: 7fc26...d5b 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2025 #7 Skrevet 18. november 2025 Dette er så trist å høre. Jeg fikk høre hele tiden positive ting med meg selv. Og jeg er veldig obs på å også gjøre det til mine barn. Født i 90. Anonymkode: fbc12...439 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2025 #8 Skrevet 18. november 2025 Født i 87. Eneste rosen jeg fikk var for prestasjoner, at jeg var flink. Aldri noe annet. Så hele livet mitt har jeg prøvd å være flink. Jeg passer på å rose barnet mitt for prosessen også. At måten hun gjorde løste noe på var lurt, fint osv. Ikke bare resultatet. Anonymkode: e6183...06f 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2025 #9 Skrevet 18. november 2025 Jeg kan huske veldig mye ros. Jeg vokste opp på 80- og 90-tallet. Fra foreldre, slekt, lærere og venner. Mye handlet om prestasjoner og innsats på skole - særlig karakterer, tilbakemeldinger i sommerjobber jeg hadde, fikk høre ofte at jeg var pen, og hadde så fint hår. Det å hjelpe til hjemme og hos besteforeldre, og å være snill og arbeidssom. Jeg var aldri en som utmerket meg i idrett. Men husker også der ros for å være inkluderende og snill. Men aldri den falske rosen man ofte hører i dag. Der ros blir gitt bare fordi det forventes i situasjonen. Anonymkode: ad716...75c 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2025 #10 Skrevet 18. november 2025 Husker jeg fikk kompliment for at jeg hadde tynne bein. Da var jeg 13. Følte meg veldig pen veldig lenge. Eller det var en kommentar, men jeg tok det som et kompliment. En annen gang at jeg hadde glatt hår. I voksen alder får jeg høre at jeg er morsom og tøff. Det er hyggelig det og. Men jeg synes det er hyggelig å høre at jeg er fin da. Anonymkode: c13e0...770
Alice123 Skrevet 18. november 2025 #11 Skrevet 18. november 2025 Jeg fikk mye ros knyttet til generelle egenskaper ("du er så kreativ og flink med farger"), også når jeg fikk skryt av konkrete prestasjoner ("du er jo så kreativ, ikke rart du vant tegnekonkurransen")
AnonymBruker Skrevet 18. november 2025 #12 Skrevet 18. november 2025 Ts her. Takk for interessante innspill. Jeg fikk lite komplimenter og mye kritikk/korrigeringer, så jeg lurer på om det "bare er sånn det skal være", på en måte. Men jeg kjenner på lav selvtillit og at det ikke er vits å gjøre noe som helst for alt er jo bare feil. Sikkert flere som kjenner seg igjen Anonymkode: d10be...26e
AnonymBruker Skrevet 18. november 2025 #13 Skrevet 18. november 2025 Født i 77 og fikk masse komplimenter fra mine foreldre. Egentlig en god del i overkant da jeg aldri har vært god til å håndtere komplimenter. Har tenkt i ettertid at foreldrene mine var 20 år for tidlig ute og at andre må ha syntes de var pussige. Anonymkode: 6d8d6...d5a
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå